Verenluovutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
:offtopic: jatkuu.

Kävin tänään lääkärintarkastuksessa ja mulla oli myös hemoglobiini laskenut vähän, nyt 129. Ei se oo mulla koskaan ollut kovin korkea, mutta mietin vaan että mistäköhän johtuu että se on laskenut, kun kuitenkin syön lihaa ja vihreitä kasviksia säännöllisesti :rolleyes: Oliko se niin, että kova treenaaminen voi aikaansaada rauta-arvojen laskua?

Mulla ainakin kävi niin viime kesänä. Treenasin ihan kunnolla maratonia varten ja kesä-heinäkuulla oli ohjelmassa pisimmät lenkit jne. Ihmettelin, kun oli niin heikko ja väsynyt olo koko ajan ja syke pakauhti 170:een jo esim. pienessä ylämäessä. Mitään muuta vikaa ei löytynyt kuin että hemoglobiini oli 114 (normaalisti mulla noin 150). Mulla ainakin treenien koveneminen aiheutti ton, kun muuten ei hirveen suuria muutoksia ollut esim. ruokavaliossa.

Mua harmittaa ihan älyttömästi etten voi luovuttaa verta, menis kuitenki hyvän asian puolesta. Noh,täytyy odotella et saa nostettua painoa tuohon 50kg ja mennä sit :>

Hemoglobiinin laskeminen voi johtua myös ns. urheilijan anemiasta.

Itselläni hemoglobiini saattaa ilman rautatabletteja pudota todella nopeasti, vaikka olen kaikki ruokainen, eikä ruokavaliossani ole huomattavaa raudanpuutetta. Lääkäriltä sain ties kuinka monennen "vähän väsyttää taas treenaaminen" -valituksen ja Hg mittauksen jälkeen dignoosin siitä, että kyseessä on atleettianemia. Minulla kyseinen ei mene ohi kolmen kuukauden rautakuurilla, vaan Obsibania saa ottaa kaksi kappaletta per päivä, että arvot pysyy kohdillaan. Pieni vaiva, mutta aika iso vaikutus :)

Kilpaurheilijoilla raudan puutoksesta käytetään usein termiä atleettianemia eli urheilijan anemia. Tällä ei välttämättä tarkoiteta todellista elimistön raudan vajausta, vaan verimäärän lisääntymisestä (hemodiluutio) aiheutuvaa rauta-arvojen notkahdusta fyysisen harjoittelun seurauksena. Atleettianemia ei siten heikennä urheilijan suorituskykyä. Harjoituskauden aikana urheilijoiden rauta-arvot saattavat olla jopa 10 prosenttia normaalitilannetta alhaisemmat.

Raudalla on urheilijalle huomattava merkitys suorituskyvyn kannalta, sillä rautaa tarvitaan ylläpitämään lihasvoimaa ja siirtämään energiaa sitä tarvitseville soluille. On myös otettava huomioon, että hikoillessa menetetään rautaa.

-http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6753

Toivottavasti auttaa ;)

Viimeksi muokattu:
Joops. Kyllä sitä rautaa kannattaa syödä, jos saa. Retaferia heti luovutuksen jälkeen, ja toinen ennen seuraavaa kertaa, väliin jää sellainen kuukauden tauko. Heti aamulla veden kanssa ja aamupalaa myöhemmin.

No, enpä ole kovin "rautaiseen" kuntoon päässyt, mutta hyvin tämä on mennyt kuitenkin arvoilla n. 125-135. Aikoinaan elelin ihan tyytyväisenä, vaikka hb oli vain luokkaa 107. Kaikkeen tottuu, ja äkilliset muutokset alaspäin (joops, verenluovutuskin) ovat niitä vittumaisimpia. Itselläni pudotus 129->117 (11 viikossa!) aiheutti melkoista väsymistä,. joten jos lähtöarvo olisi ollut 150, olisin kai ollut ihan taju kankaalla.

Urheilijan anemiaa, kun ei ruokavaliossakaan moittimista (teetä, mutta ei sekään niiiiiin paha juttu ole kuin luullaan). Ehkä, mutta saako sen muka treenaamalla n. neljänä päivänä viikossa, yhteensä suunnilleen 10 tuntia, vaikka ihan tosissaan treenaisikin? En ihan jaksa uskoa omalla kohdallani.

Tänään oli 4. käynti tähän mennessä verta luovuttamassa, hemoglobiini noussut 135.sta 145:n, eli ihan hyvä.. Tällä kertaa en saanut mukana ilmaista pakettia obsidania, mutta aion ottaa kuurin, jotta hemoglobiini pääsis mahdollisimman hyvin takas normitasoille..
Luovutuksen jälkeen virheenä oli liian pikainen nousu ylös ja lähtöä tekemään, tajuhan siinä lähti.. Eli mitä opimmekaan, makaa luvoutuksen jälkeen rauhassa muutama minuutti..
Nestetankkaus on tarpeen, suuta tuntuu kuivaavan jatkuvasti..
Katotaan mikä fiilis huomenna, onnistuuko juoksulenkki vai jätetäänkö vielä hetkeksi väliin ja odotellaan,että voimavarat taas kasvavat..:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom