Verenluovutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Menen ihan heti kun taas pääsen. Sattuukin tosi hyvin: kaverin karanteeni (tullut vaihdosta) loppuu 3.2, mikä on sunnuntai, ja mulla 3 kk tulee täyteen 4.2. Eli silloin mennään molemmat. Olen saanut pari kaveriakin innostumaan :dance: Harmi, että kriteerit on niin tiukat, mutta ymmärtäähän sen, että veri pitää olla turvallista.

Onko muuten muilla elinluovutustestamentteja? Miksi on tai miksi ei? Itelläni on ollut jo 11-vuotiaasta asti, tosin silloinhan tositilanteessa olisi kysytty vanhemmilta. Nyt päivitin sen verenluovutuksen yhteydessä. Isäni ei tykkää testamentista, ei kai halua että miuta leikeltäisiin jos sellaiselle olisi tarvetta. Mutta oma on päätökseni, eikä se ole miulle sen suurempi asia.

Mulla on ollut pitkään eri syistä olevia karanteeneja: viisurit leikattiin, reissailua maihin, joissa on malariaa ja nyt olen raskaana. Mutta kunhan taas saan, niin varmasti menen.

Joillakin tuntuu olevan ongelmia raudan imeytymisen kanssa. Mulla tipahti raskauden takia hemppa alas ja neuvolassa neuvoivat ottamaan raudan siten, että pari tuntia ennen ja jälkeen raudan ottamisen ei syö maitotuotteita, maito kun heikentää raudan imeytymistä. Tosin tuo saattaa aiheuttaa punttimimmeille ongelmia, kun ruokailuvälit on lyhyet ja maitotuotteita menee monella varmaan usein. Lisäksi C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Mä otan rautatabut just ennen nukkumaanmenoa ja viimesenä illalla syön hedelmiä tai juon mehua. Raudan kanssa syön monivitamiinitabletin, jossa on mm. C-vitskua. Maitotuotteita sisältävää iltapalaa pyrin syömään pari tuntia aikasemmin, mutta aina se ei vaan onnistu.

Mun karanteeni päättyy VASTA viiden vuoden päästä kun se vasta alko tossa kesällä...tai oikeemmin se alko jo vuonna 1999 mut nyt se ees lyhenee. :(

Ja en tiiä oonko enää täällä kun se päättyy ja sit ei saa taas luovuttaa verta ja alkaa karanteenit alusta.

Elintenluovutustestamentti (onpa pitkä sana) mulla kans on ollu jostaa tosi nuoresta asti ja nyt se on kait 'virallisestikin' ajokortissa lisätietokohdassa.

Itsellä myös elinluovutustestamentti, ihan se pahviversio kun vasta hankin. Kuinka sen saa ihan ajokorttiin?

Ja verta en saa luovuttaa, tällä hetkellä nyt sen takia et on kohtuu tuore tatska selässä :D

Ajokorttihakemuksessa ne kait sitä kysy tai jotain. Mul on siellä lisätietopalkissa niiden auton kuvien alla (muistaakseni) semmonen rutu jossa on joku luku tyyliin 109 tai 538 ja kerran kysyin mitä se tarkottaa ni ne sano et on halunnu elintenluovutustestamentin ajokorttiin. En muistanu halunneeni mut on se mul ollu muutenki...et en sit kai vaan muista.

Mä en voi luovuttaa ku on tullu asuttua hullujenlehmienmaassa eli UKssa.

No höh. Miksi mie en tienny tuota elintestamentti-ajokortti juttua pari kuukautta sitten :rolleyes: Auton ajokortti pitäisi viikon päästä olla katsastusasemalla... No, voin varmaan pyytää sen sitten pysyvään korttiini.

Tänään oli verenimijöitä liikenteessä meidän koululla asti, joten kävin ojentamassa auttavaa kättä 4. kerran :) Noiden luovutusten jälkeen alkaa aina väsyttämään ihan sairaasti joten parin tunnin torkut piti ottaa kotiin päästessä.

Aloin heti miettimään, etä minkäköhän verran sitä kaiken kaikkiaan menettää kaloreita luovuttaessaan? :D

Nyt on luovutettu verta 11 kertaa :) ...ja unet piti ottaa tuon jälkeen, varmaan laskenu hemoglobiiniki vaikuttaa kun on viimeaikoina väsyttäny entistä enemmän...

Suunnitteilla on uus tatska, niin sit tulee taas taukoa luovutukseen...

Elinluovutustestamentti löytyy kyllä. Kierrätyshenkinen kun muutenkin olen - ja hittojakos minä niillä elimillä teen, kuoltuani.

Aloin heti miettimään, etä minkäköhän verran sitä kaiken kaikkiaan menettää kaloreita luovuttaessaan?
Jaa, eikös veressä ole jotain 150 kcal/dl tai sinnepäin. Siis lehmällä, jos oikein muistan... ihmisestä en mene takuuseen. Itse taidan kyllä jäädä plussan puolelle tuossa touhussa, sen verran hyvin kaakao ja kerrosleivät maittavat :)

No, eilen tuli sitten taas luovutettua. Luovutus oli kivuttomampi kuin viimeksi, ja meni nopeasti. Mutta sen jälkeen sainkin sitten makoilla sohvalla reilusti yli tunnin, kun pyörryin kahvioon. Henkilökunta oli kyllä osaava. Olen justjust sopivan painoinen tuohon puuhaan, ja miulla on ne ultra-alhaiset verenpaineet, niin siitä tajunnan menetys varmaan tuli. Nauratti, että muu Suomi syö verenpainetta alentavia lääkkeitä ja miulle annettiin siellä painetta nostavaa lääkettä :D Vieläkin on hiukan heikko olo. Täytyy nyt pitää pidempi tauko ennen seuraavaa luovutusta.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Hurjalta tuollainen kuulostaa. Ei auta kuin tankata seuraavaa kertaa varten kunnolla, ehkäpä pikkuinen suolakuuri... :wtf: Mutta ei kun tsemppiä.

Se on muuten kumma, että toiset saavat sen kamalan äimän suoneen niin ettei missään tunnu, ja toiset taas tuntuvat kaivelevan sillä vähintäänkin niskanikamia kyynärtaipeen kautta. Ja se on aina sattuman varassa sattuuko, pistäjää kun ei voi valita.

Ketuttaa tätiä kun sain tänään oikein kutsun laskiaispullanluovutukseen... siis... mutta kun en ennen yhtä verikoetta saa käydä sattumia pois antamassa, vaikka niitä kuinka kaivattaisiinkin juuri nyt. Tieteen vuoksi on joskus uhrauduttava. Ensi maanantaina sitten.

Nostanpa nyt tätä ketjua, kun kerran kävin ensimmäistä kertaa luovuttamassa tänään assis tukenani. Etukäteen pelkäsin heikotusta luovutuksen jälkeen tms. mutta mitään erikoista en huomannut, ja sai hyvät tarjoilut. :) Suosittelen nyt muitakin asiaa pohtineita vielä "luovuttamattomia" aloittamaan.

OT.Mielenkiintoista oli huomata, että veren rauta-arvot olivat laskeneet (nyt 130, viimeksi mitattuna ollessani kasvissyöjä yli 140). Ei se nyt voi ainakaan lihansyönnistä johtua. Treenaan kyllä nykyään paljon ja punaista lihaa syön verrattain vähän, se ehkä syynä?

Muistakaahan mimmit seurata hemoglobiinia luovutuksen jälkeen ja syödä se rautakuuri, jos sellaisen saatte. Itse kävin kesällä luovuttamassa, enkä osannut odottaa että hemoglobiini sen seurauksena voi laskea, kun se on aina ollut lähempänä 150:tä. Loppusyksystä alkoi sitten tuntua, etten jaksa enää pyöräillä koulumatkoja, itku meinasi tulla kun koitin puskea ylämäkiä eikä happi kulkenut. Terkkarilla käydessä mittautin hgb:n ja se oli 110 :( Tästä lähtien kyllä syön joka luovutuksen jälkeen rautakuurin (mulle ei kyllä sellaista edes tarjottu). Itse otan rautatabletit aamulla heti ensimmäiseksi veden ja c-vitamiinin kanssa ja sitten hoidan muut aamutoimet ennen syömistä, jolloin tabletin oton ja syömisen väliin jää n. tunti. Raudan imeytymiseenhän vaikuttaa tosi monet tekijät, huonontavasti esim. maitotuotteet (kalsium), kahvi/tee, viljatuotteet ja lisäävästi esim. c-vitamiini. Niinpä mahan pitäisi olla tyhjä ennen raudan ottamista ja odotella 1/2-2 h ennen kuin alkaa syömään raudan ottamisen jälkeen. Rautavarastot ei myöskään täyty ihan hetkessä, vaan lisärautaa pitää käyttää vähintään pari kuukautta. Pikkuhiljaa voisin uskaltautua taas uudestaan luovuttamaan...

Jep, mie syön rautaa 2 tablettia päivässä, ja yritän aina kattoa ettei mikään haittaisi imeytymistä. Punaista lihaakaan kun en syö, on rautavarastot ilman tabletteja aika huonot. Ja vielä päälle erittäin pieni hapenottokyky, ei todellakaan kestävyyskunto ole huipputasoa. Mutta verenluovutuksesta en luovu, ootan että puoli vuotta kuluu ja pääsen taas verenimettäväksi :D

Mulla on nyt tilanne se, että hemoglobiini on maassa ja rautaa otetaan purkista. Miten pian tällaisen rautakuurin jälkeen kannattaa luovuttaa verta vai voiko jo sen aikana, jos olo paranee? Viimeistään viikon päästä otan parit rokotukset ja malarialääkkeet piakkoin sen jälkeen. Näiden jälkeen ei ymmärtääkseni voi luovuttaa verta kuukausiin.
Eli haluaisin siis luovuttaa verta nyt, mutta on rautakuuri kesken - onko se hemmetin huono idea?

Ennen luovutin verta säännöllisesti ja olin luuytimen luovutusrekisterissä, mutta sairastuttuani ekaa lasta odottaessani diabetekseen ne mokomat poistivat miut kummastakin:eek: Kun pitää kuulemma olla luovuttajallekin turvallista...kyllä mie osin ymmärrän tuon verenluovutuksen, mutta en luuydinluovutusta, sillonhan kuiteskin ollaan sairaalaolosuhteissa ja hyvässä valvonnassa...ja luuytimen sopivuudetkin voi olla kivenalla sitä tarvitseville...ni ottaa nyt miut siitäkin pois...

Hempparin puolesta saisivat imeä ihan rauhassa, viimeks oli 173...:rolleyes:

Mulla on nyt tilanne se, että hemoglobiini on maassa ja rautaa otetaan purkista. Miten pian tällaisen rautakuurin jälkeen kannattaa luovuttaa verta vai voiko jo sen aikana, jos olo paranee? Viimeistään viikon päästä otan parit rokotukset ja malarialääkkeet piakkoin sen jälkeen. Näiden jälkeen ei ymmärtääkseni voi luovuttaa verta kuukausiin.
Eli haluaisin siis luovuttaa verta nyt, mutta on rautakuuri kesken - onko se hemmetin huono idea?

Mun tietääkseni raudan syöminen ei estä luovuttamista, mutta jos ilmankin luovuttamista ei hemppa ole hyvä, niin oman itsensä takia kannattaa miettiä luovuttamisen välttämättömyyttä.

Suoraan en löytänyt malarialääkityksen vaikutusta luovutuskelpoisuuteen (malarialääkkeitäkin kun on monenlaisia), mutta matkustaminen malaria-alueelle johtaa 6kk karenssiin lääkityksen lopettamisesta. Osasta rokotteista seuraa myös karenssi, osasta ei. Tarkemmin veripalvelun sivuilta.

E: Eikun niinhän sä just tossa sanoit itsekin, että noista rokotuksista tulee karenssit. Imetys selkeesti vähentää ajattelukykyä :jahas:.

Mun tietääkseni raudan syöminen ei estä luovuttamista, mutta jos ilmankin luovuttamista ei hemppa ole hyvä, niin oman itsensä takia kannattaa miettiä luovuttamisen välttämättömyyttä.

Suoraan en löytänyt malarialääkityksen vaikutusta luovutuskelpoisuuteen (malarialääkkeitäkin kun on monenlaisia), mutta matkustaminen malaria-alueelle johtaa 6kk karenssiin lääkityksen lopettamisesta. Osasta rokotteista seuraa myös karenssi, osasta ei. Tarkemmin veripalvelun sivuilta.

E: Eikun niinhän sä just tossa sanoit itsekin, että noista rokotuksista tulee karenssit. Imetys selkeesti vähentää ajattelukykyä :jahas:.

Itsellä on tämä ajatuskyky niin onnetonta näinä päivin, että onneksi en sitten vielä imetä päälle :) Kiitoksia linkeistä, pitänee noiden perusteella katsella missä järjestyksessä asiat tehdään vai jätetäänkö kokonaan tekemättä.

OT.Mielenkiintoista oli huomata, että veren rauta-arvot olivat laskeneet (nyt 130, viimeksi mitattuna ollessani kasvissyöjä yli 140). Ei se nyt voi ainakaan lihansyönnistä johtua. Treenaan kyllä nykyään paljon ja punaista lihaa syön verrattain vähän, se ehkä syynä?

:offtopic: jatkuu.

Kävin tänään lääkärintarkastuksessa ja mulla oli myös hemoglobiini laskenut vähän, nyt 129. Ei se oo mulla koskaan ollut kovin korkea, mutta mietin vaan että mistäköhän johtuu että se on laskenut, kun kuitenkin syön lihaa ja vihreitä kasviksia säännöllisesti :rolleyes: Oliko se niin, että kova treenaaminen voi aikaansaada rauta-arvojen laskua?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom