Verenluovutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Taas sitä pistettiin sikaa. 14. pussi jo, ja paljon lisää sanoivat kaipaavansa parasta A-ryhmää. Että ei kun ei-niin-turhaa verenvuodatusta kokeilemaan!

Mä kävin kolmatta kertaa viime torstaina, olin just edellisenä päivänä saanu postissa verenluovuttajakortin :) Aika jännästi se pistää väsyttämään, illalla oli tosi nuutunut olo, mutta ah niin hyvä mieli! :D

Mä meen kans tänään piiiiitkästä aika luovuttaan. On ollu muutama oikee syy ja sen jälkeen pari tekosyytä olla luovuttamatta, mutta nyt taas letkunjatkeeks :D Toivottavasti on arvot kunnossa, että pääsee eroon osasta parhaasta A-ryhmästäni.

Way to go, lilo!

Hesarissa on juttua, kuinka Veripalvelun varastot on just nyt krtiittisen pienet. Johtuu osittain kasvaneesta kysynnästä ja osittain syysflunssien verottamasta luovuttajamäärästä.

Eli kaikki kynnelle kykenevät luovuttamaan!

Jeps, kävin tänään itte ekaa kertaa. Vähän yllätyin neulan koosta, olikin hiukan isompi kuin oletin. Mut tietty pitääkin olla kunnollinen ettei veri pääse hyytymään neulaan tai putkeen. Ajattelin kyllä jatkaa luovuttamista. Aika ruuhka siellä oli, joten on tainnu kampanjat purra. :)

Nostetaas ylös taas.

Veripula uhkaa

Yleisimpien veriryhmien verivarastot kriittisen pienet

Toukokuu on tänäkin vuonna alkanut verenluovutuksen kannalta liian hiljaisesti eli verenluovuttajia on käynyt toivottua vähemmän. Erityisesti A RhD positiivisen, O RhD negatiivisen sekä O RhD positiivisen veriryhmän verivarastot ovat pienentyneet kriittiselle tasolle. Tavoitteena on, että jokaisena arkipäivänä kävisi yli 1000 verenluovuttajaa koko maassa, jotta Veripalvelu pystyisi valmistamaan verivalmisteita sairaaloiden tarvetta vastaavan määrän. Sairaalat toimivat toukokuussa aktiivisesti ja mm. leikkauksia tehdään paljon ennen kesää. Punasoluvalmisteita tilataan normaaliin tahtiin, ja myös verihiutalevalmisteiden käyttö on suurta. Kaikkien veriryhmien luovuttajia kaivataankin nyt verenluovutukseen.

Verihiutaleiden riittävyys helatorstaiksi taattava

Verihiutalevalmisteita tarvitaan päivittäin esimerkiksi syöpäpotilaiden hoidossa. Ne säilyvät käyttökelpoisina vain viisi vuorokautta luovutuksesta. Koska veripalvelutoimistot ovat helatorstaina 17.5. kiinni, tarvitaan luovuttajia normaalia enemmän erityisesti keskiviikkona ja perjantaina. Veripalvelu kannustaa kaikkia terveitä, 18–65-vuotiaita verenluovutukseen. Näin voi omalta osaltaan auttaa varmistamaan, että verihiutaleita on helatorstaina ja viikonloppuna riittävästi niitä tarvitseville potilaille.

Lähde: Veripalvelu

Damn! Vieläkö puuttuu, kävin jo! Tosin muutama viikko sitten, minä väärän ajoituksen mestari :eek: : ???

No ei vainenkaan, ainahan siellä on hyvä päivä käydä. Seuraavaa kertaa saa kuitenkin taas odotella, vaikka omasta puolestani kyllä... Että eiköhän se ole jonkun muun vuoro ryhtyä hengenpelastajaksi tällä kertaa.

Muuten, ne kerrosleivät ovat tosi nannaa kaakaon kanssa, ja perjantaisin saa munkkiakin ;)

Menisin jos voisin. Tällä hetkellä vois jopa kaikki muut ehdot kerrankin toteutua, paitsi se tärkein... Eli mun hemoglobiini on tosi alhanen, viime mittauksessa 110. Rautakuurilla saan sen nostettua maksimissaan vähän yli 120, mutta vain tilapäisesti. Perinnöllistä tää taitaa olla, kun ei tunnu mikään tuohon auttavan.
Kerran oon kyllä käyny luovuttamassa, silloin hemoglobiini ylitti sen vaaditun tason just ja just. Eihän siitä yllättäen mitään hyvää seurannu, seuraavan viikon ajan oli todella hutera olo.

Mutta te jotka siihen pystytte, menkää ihmeessä luovuttamaan meidän muidenkin puolesta :)

Veriryhmäni on justiinsa tuossa lainauksessa mainittu O Rh negatiivinen. Kävin viime viikolla. Sen veriryhmän varastot ovat aina niin vähissä, että kutsu tulee, kun on mennyt korkeintaan pari päivää siitä, kun vaadittu kolme kuukautta luovutusten välissä on kulunut. Jos ei tekstari tehoa, sieltä soitetaan... :whip:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Meille tuli töissä muutama päivä sitten Veripalvelulta postia, että verivarastot ovat taas melko vähissä, oisivat maksaneet taksinkin, jos oltais töistä saatu porukka kasaan. Joten ajattelinpa vähän nostaa tätä threadiä taas ylös muistutukseksi kaikille verenluovutuskykyisille. Nettisivujen mukaan pulaa etenkin veriryhmistä A+/A-, O- ja B-.

Juuri tulin luovuttamasta ja kovasti ne kyseli olenko kehottanut tuttaviani luovuttamaan. Lievää heikotusta ja tän päivän lenkki jää välistä, mutta huomenna taas todennäköisesti ihan normaali olo. Pidän itsestäänselvyytenä, että terveet ja luovutuskelpoiset käyvät säännöllisesti luovuttamassa. Ja vaikka tämä punttimimmien osio onkin niin luuydinluovuttajarekisteriin kaivattaisiin niitä nuoria ja terveitä miehiä lisää.

Heti menen kun taas huolitaan, nelisen viikkoa saavat toiset toimia sankareina vielä :thumbs: .

Sama vika. Eilen kävin veripalvelussa, enkä kelvannut luovuttajaksi suht tuoreen lävistyksen takia.
Karenssiaikaa joulukuun alkuun ja sitten taas piikille, jos olosuhteet ovat sopivat, eli ehdot täyttyvät.
Näyttäisipä tosiaan taas parhaasta A-ryhmästä olevan puutettakin.

Tuo itse luovuttamaan menokin on kuitenkin aika helpoksi tehty, sillä ainakin Turussa saa ilmaisen
parkkilipun P-louheen luovutuksen ajaksi ja toimiston seinällä oli myös lappu, että ryhmäkyydityskin
olisi mahdollista järjestää.:thumbs:

Ne maaseudulla kiertävät yksikötkin on tosi hyödyllisiä, ei ois varmaan muuten tullu luovutettuakaan, mutta sattu kotipaikalle tulemaan sellanen. Olen aina ollut neula/verikammoinen (ja olen kyllä vieläkin), mutta kyllä sen kesti. Niinku äiti sanoi, niin mitä se haittaa vaikka pyörtyy, ku makuullanhan siinä ollaan! :) Ei kyllä kaukana pyörtyminen ollutkaan, kylmää hikeä pukkas ja olo oli tosi epätodellinen, mutta meni ohi kun hoitaja toi mehua ja nosti jalat ylös. Meen uudestaan heti kun taas pystyn!

Hyvä nosto! Toivottavasti mahdollisimman moni innostuu lähtemään luovuttamaan.

Näillä näkymin reilun kuukauden päästä vois mennä taas.

Hmph, hb suunnilleen 80 luokkaa ja paino juuri ja juuri ehkä 50kg. Haluaisin niin kovasti, mutta rauta ei vain imeydy :( nii ja tosiaa olisin vielä nollaryhmää.

Tulin juuri verta luovuttamasta ja täytyy sanoa, että oli positiivinen kokemus. Olen aika hilkulla sopiva ehdokas, kun paino on juuri ja juuri se 50 kiloa, mutta hemoglobiini oli jopa 143! Samoin mulla on matala verenpaine, lepäilin aika pitkään siellä makuulla mutta ei pyörtyminen ollut lähellä kertaakaan. Ja olin siis ensiluovuttaja, kun ikä tuli täyteen vasta viikko sitten. Kaverilla estyi luovutus nuhan ja kyynärtaipeen lievän ihottuman vuoksi. Suosittelen! Ehdot ovat aika tiukat, mm. sairaudet, lävistykset, tatskat, hemoglobiini, mutta ne katsotaan siellä kyllä tosi tarkkaan. Jos vaan on kelvollinen luovuttamaan, niin kannattaa mennä, vaikka olisikin veripelkoinen. Itsekin olen usein ollut lähellä pyörtyä ihan jossain hemoglobiinitestissä, mutta kun kerroin siitä paikan päällä, homma hoidettiin asiallisesti eikä miun tarvinnut nähdä verta kertaakaan.

Mayflowerkin sitten alkoi arjen sankariksi. Ja sitten taas uudestaan kolmen kuukauden päästä :hyvä:

Ja kyllä vain, tuli tässä taas itsekin käytyä, 18. kertaa. Kotitehtävänä nyt paitsi nostaa rautaa, myös syödä sitä :D

Mä menisin, mut en saa - siis luovuttaa verta! :(

Kolleegat menee ja kaverit menee ja äiti menee ja mä en vaan pääse mukaan. Ne ei huoli verta multa. Damn! Ei vaikka ois jotain harvinaisempaakin miinus verta tai jotain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom