Vatsalihastreeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MrMark
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
.1122151094030.DSCN0115.webp

Siinä kuvassa voimanostaja Dave Gulledge parin vuoden takaa. Aika kapea vyötärö näyttäisi olevan, vaikka voimanostossa se keskikropan voima ja jämäkkyys on avainasemassa. Eli taitaapi olla ihan geeneistä kiinni, kenellä se vyötärö paksuuntuu ja kenellä ei.

Varmasti oma rakenne vaikuttaa eniten, totta. Toisaalta vatsoja on helppo ylitreenata jos ajattelee että vatsoja hinkkaamalla saa pyykkilaudan. Ja en tässä mitenkään halunnut väheksyä vatsalihaksia, itselläni vaan tuntuu että tehokkaimpia vatsaliikkeitä ovat juuri ne liikkeet joissa keskivartalo avustaa. Niiden päälle tarvitaan enää vaan dieettiä sitten joskus. ;)

Varmasti oma rakenne vaikuttaa eniten, totta. Toisaalta vatsoja on helppo ylitreenata jos ajattelee että vatsoja hinkkaamalla saa pyykkilaudan. Ja en tässä mitenkään halunnut väheksyä vatsalihaksia, itselläni vaan tuntuu että tehokkaimpia vatsaliikkeitä ovat juuri ne liikkeet joissa keskivartalo avustaa. Niiden päälle tarvitaan enää vaan dieettiä sitten joskus. ;)

Ylitreenaaminen on melko vaikeaa, koska vatsat tietääkseni palautuvat melko nopeasti. Eri asia on, kuinka hyödyllistä on tehdä jotain istumaannousuja jalat tuettuna 5x50, sen sijaan että panostaisi vaikka jhulmin videoissaan esittelemiin liikkeisiin.

Mitenhän kun olen tehnyt nyt viime aikoina vatsoja seuraavanlaisesti:
Vatsalihaslaitteessa olen tehnyt 2-3x10 sarjoja käyttäen 15kg lisäpainoa, kovasti on tuntunut poltetta vatsalihaksissa, mutta onko kuitenkin olemassa vielä tehokkaampi tapa treenata vatsoja? :)

Tarkoitushan olisi saada kunnon sixpäkki, mutta mikään kiire ei ole. Ja tiedän ettei pelkkä treenaaminen riitä, vaan tarvitsee laihduttaa ylimääräiset pois, ja se on tarkoitus myös toteuttaa ajan mittaan. :rock:

Vatsalihaslaitteessa olen tehnyt 2-3x10 sarjoja käyttäen 15kg lisäpainoa, kovasti on tuntunut poltetta vatsalihaksissa, mutta onko kuitenkin olemassa vielä tehokkaampi tapa treenata vatsoja? :)

Tarkoitushan olisi saada kunnon sixpäkki, mutta mikään kiire ei ole. Ja tiedän ettei pelkkä treenaaminen riitä, vaan tarvitsee laihduttaa ylimääräiset pois, ja se on tarkoitus myös toteuttaa ajan mittaan. :rock:
Uups, tehdään semmoinen pieni korjaus etten vatsalihaslaitetta tarkoittanut vaan tuommoista penkkiä, missä asetetaan jalat tuonne väliin ja siitä ruvetaan vatsoja tekemään.

Tokihan sitä tulee välillä laitettakin käytettyä salilla, mutta kyllä siinä on enemmän painoa käytössä kuin 15kg. :D

Eiköhän se ole ihan henkilökohtaista, mikä liike toimii parhaiten...Mainitsemallasi liikkeellä saa parhaan tuntuman juuri vatsalihaksiin, kun tekee liikkeen negatiivisen osuuden todella hitaasti ja välillä pysäyttäen liikkeen kokonaan, jos liikkeen tekee kovemmalla temmolla ja negatiivisen osuuden vain "rysäyttämällä" selän penkkiiin kiinni (kuten monesti salilla näkee tehtävän) liike ottaa lähes yksinomaan lonkankoukistajiin...

Mielestäni tehokkain yksittäinen liike vatsoille on janda-rutistus, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.(tosin uskon että moni muukin on samaa mieltä ;) ) Parhaan vatsaliikkeen siitä tekee se, että liike kohdistuu erinomaisen hyvin vatsoihin, sillä lonkankoukistajat eivät ole liikkeessä ollenkaan mukana.

Ja loppuun vielä pitää tietenkin muistuttaa, että "kunnon sixpäkin" saavuttamisen kannalta tärkeää on muistaa myös syvien vatsalihasten harjoittaminen.
Tärkein yksittäinen seikka on kuitenkin pitkäjänteisyys!!! :whip:

Mikäs se tämmöinen janda-rutistus sitten oikein on? :D

Janda-rutistus:

"Tehokkain vaihtoehto lonkankoukistajien eliminoimiseen on ns. Janda-rutistus. Se on nimetty tsekkiläisen professorin Vladimir Jandan mukaan.

Tässä versiossa teet rutistuksen siten että painat kantapäitäsi maahan ja vedät samalla jalkoja koukkuun jotain tukea, kuten puolapuuta vasten. Myös kuntopallo pohkeiden ja takareisien välissä toimii hyvin.

Idea on hyvin yksinkertainen. Kun jännität jotain lihasta niin vastalihas rentoutuu automaattisesti. Eliminoidaan lonkankoukistajien supistus jännittämällä vastalihakset eli pakarat ja takareisi. Yksinkertaista ja tehokasta.

Kun Pavel Tsatsoulin esitteli liikkeen Arnold Classicissa muutama vuosi sitten lupasi hän hyvät palkinnot niille jotka viisi toistoa. Useita kävi yrittämässä mutta vain yksi onnistui. Mikäli teet heti 10 toiston sarjoja teet jotain väärin."

-Sakari Selkäinaho

Täällä kun nyt lähinnä haukutaan pystyyn nuo satojen vatsarutistusten sarjat, niin muistutanpa muutamista puolustavista tosiasioista; vaikkei sadoilla toistoilla kasvakkaan päkki isommaksi, niin niistä on paljon hyötyäkin.

Ensinnäkin: jos ihminen pystyy satoihin toistoihin niinkin laajassa lihasryhmässä kuin vatsat, on niiden tekeminen loistavaa rasvanpolttoa, kun tarkoituksena on saada sitä fläsää pois.

Toisekseen: vain juuri sadat toistot vahvistavat tiettyjä syviä kropan tukilihaksia. Siksipä nämä huikeat toistomäärät vahvistavat ja tukevat selkärankaa ja se on jo huikea plussa ihmisen terveydessä. Moni yli 50 -vuotias toivoisi että olisi pitänyt selästään parempaa huolta. Vaikkei tässä nuoruusiässä ehkä ihan vanhuusajan liikuntakykyyn panostetakaan...

Plus vielä, että tämä tyyli parantaa reilusti lihasten pitkäkestoista peruskuntoa, hapen- ja verenottokykyä.Siitä taas on hyötyä sitten jos aloittaakin massatreenin vatsalihaksille.

Mutta tosiaan, niinkuin sata kertaa on sanottu, ei niillä toistomäärillä lihas kasva. Hyötyjä kuitenkin on.

Ensinnäkin: jos ihminen pystyy satoihin toistoihin niinkin laajassa lihasryhmässä kuin vatsat, on niiden tekeminen loistavaa rasvanpolttoa, kun tarkoituksena on saada sitä fläsää pois.

Millä perusteella pitkä sarja poltaa enemmän rasvaa kuin lyhyt? Rasvanpoltossa ei ole kysymys toistomäärästä/suoritusajasta, vaan liikkumiseen käytetystä energiasta.
Toisekseen: vain juuri sadat toistot vahvistavat tiettyjä syviä kropan tukilihaksia. Siksipä nämä huikeat toistomäärät vahvistavat ja tukevat selkärankaa ja se on jo huikea plussa ihmisen terveydessä.

Hmm. Mielenkiintoinen väite. Usein syvien vatsalihasten harjoittamiseen suositaan juuri pieniä toistomääriä, kyseessä kun usein on enemmänkin lihasten aktivointi, joka vaatii keskittymistä, joka taas herpaantuu tunnetusti +10 toiston jälkeen. Tukilihasten aktivointi ja vahvistaminen todellakin onnistuu pienillä toistomäärillä. P.s. Pilateksessa on muitakin liikkeitä kuin "sataset"...

Pitkillä sarjoilla tulee helposti tehtyä virheellisiä suoritusmalleja, juuri väsymyksen ja keskittymisen herpaantumisen vuoksi. Ainakaan selkäkipuiselle en koskaan suosittele ensin alkuun pitkiä sarjoja, vaan nimenomaan hallittuja, lyhyitä sarjoja. Laatu on tärkeämpää kuin määrä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on tällä hetkellä tulossa ruokavaliomuutos ja liikuntamäärän vähentäminen (samalla järkeä treeniin). Varmaan alan käyttää palkkaria, panostaa perusterveelliseen ruokavalioon, joka sisältää tarpeeksi rasvaa, proteiinia ja esim. täysviljaa. Nykyisellä ruokavaliolla on aikalailla turha haaveilla lihaskunnon ja voiman kehittymisestä. Aion siis kiristellä; "kiinteytyä" ja saada kropankin pois säästöliekiltä.

No, kysymykseni koskee ihan vatsalihastreeniä. Aikaisemmin olen treenaillut "upeasti" 7 kertaa viikossa vatsoja, kun olen ajatellut, että vatsa kaipaa PALJON treenausta. Mitä olen palstalta lukenut, taitaa sixpackiin nopein tie olla vähän vähempi voimapainotteinen treeni - kuten muillekin lihasryhmille.

Sattumalta löysin netistä tällaisen videon:
http://www.youtube.com/watch?v=NyhXCUaXVKA

Tuosta tuli oikea tsemppikuva. ;) Ei tuollaista vatsaa saada kasvislinjalla, tosiaankaan. ;)
Miten kannattaisi aloittaa treenaus salitreenien yhteydessä, että alkaisi tällaiselle normipainoiselle tytölle kehittyä palaa masuun? 2-3 krt viikossa treeniä masulle? Olen tehnyt todella tylsää vatsatreeniä eli perusvatsarutistuksia 10 kg lisäpainolla 3 x 15, vinoja vatsoja 3 x 15 (näitä polveen kurkotuksina), alavatsoja (nostoja ja jalkojen nostoja riipunnasta) 3 x 15, vatsarutistuksia polvet koukussa 3 x 15 ja näitä olen tehnyt about joka päivä. Masu on tietenkin vähän supistunut, mutta ei sitä sixpackia ole näkynyt. :rolleyes:

kun olen ajatellut, että vatsa kaipaa PALJON treenausta. Mitä olen palstalta lukenut, taitaa sixpackiin nopein tie olla vähän vähempi voimapainotteinen treeni - kuten muillekin lihasryhmille.

Sitten pitää myös muistaa ne geenit... Kaikki eivät saa vuosienkaan työn jälkeen "hyvää sixpackia" ja toisille se syntyy siinä muun treenin ohessa, treenaamatta sen kummemmin vatsaa erikseen.

Sitten pitää myös muistaa ne geenit... Kaikki eivät saa vuosienkaan työn jälkeen "hyvää sixpackia" ja toisille se syntyy siinä muun treenin ohessa, treenaamatta sen kummemmin vatsaa erikseen.

Varmasti vaikuttavat vatsaankin, kun onhan geeneillä vähän kaikkeen vaikutusta. No, vinkkejä haen kuitenkin.

Kysyisin sellaista asiaa, että millä tavalla saisi alavatsalihaksia treenattua? Nyt on ylävatsalihakset timmissä kunnossa, mutta alhaalla taas ei. Olisiko kenelläkään mitään ehdotuksia?

Kysyisin sellaista asiaa, että millä tavalla saisi alavatsalihaksia treenattua? Nyt on ylävatsalihakset timmissä kunnossa, mutta alhaalla taas ei. Olisiko kenelläkään mitään ehdotuksia?
Itsekin tein ennen vain istumaannousuja , joka on ylävatsaliike ja ne kun oli kunnossa niin rupesin niitä ala- ja sivuvatsoja.
Liikkeinä käytän nykyään
-istumaannousu jalat ylhäällä 90 asteen kulmassa
- maataan selällään jalat ilmassa suorana n. 10 cm korkeudella
- jalkojen nostot
- linkkuveitset (harvemmin)

Itsekin tein ennen vain istumaannousuja , joka on ylävatsaliike ja ne kun oli kunnossa niin rupesin niitä ala- ja sivuvatsoja.
Liikkeinä käytän nykyään
-istumaannousu jalat ylhäällä 90 asteen kulmassa
- maataan selällään jalat ilmassa suorana n. 10 cm korkeudella
- jalkojen nostot
- linkkuveitset (harvemmin)
Originally Posted by fysio

"Sitten pitää myös muistaa ne geenit... Kaikki eivät saa vuosienkaan työn jälkeen "hyvää sixpackia" ja toisille se syntyy siinä muun treenin ohessa, treenaamatta sen kummemmin vatsaa erikseen."

--
Samaa lihasta on ala- ja ylävatsassa. Venytys nyt voi tuntua liikkeestä riippuen eri paikassa.

Mulla ilmeisesti väärä tekniikka taljassa tehtävässä taljarutistuksessa, koska se ottaa tajuttomasti yläselkään, mutta vatsaan en saa tuntumaa. Olisiko todella hyvää klippiä ko. liikkeestä? En tiedä yhtään, mitä teen väärin; olisiko selkä huonossa asennossa? Kaari väärä?

Eihän hartiat ole korvissa "yläselkä".
Keskity tekemään liike ikäänkuin vetäisit napaa selkärankaa kohti eli vatsaa kevyesti sisäänpäin. Aloita vaikka pienemmillä painoilla.

Mulla ilmeisesti väärä tekniikka taljassa tehtävässä taljarutistuksessa, koska se ottaa tajuttomasti yläselkään, mutta vatsaan en saa tuntumaa. Olisiko todella hyvää klippiä ko. liikkeestä? En tiedä yhtään, mitä teen väärin; olisiko selkä huonossa asennossa? Kaari väärä?

http://uk.youtube.com/watch?v=l4BMt2ebb0Y Katso tuosta ensimmäinen liike, sen voi tehdä ihan normaalissa ylätaljassakin istuen.

Itse olen tehnyt "taljavatsat" lattialla polvillaan HCBB:n treenikoulun ohjeilla ja hyvin olen tähän asti saanut tuntuman vatsalihaksiin. Kunnon uloshengitys alhaalla tärkeä, mielestäni.
HCBB -> Treenikoulu -> Taljapuristukset köydellä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom