Vatsalihasreeniklippi by jhulmi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Dear Dr. Abs! Syvät vatsalihakset litistävät vatsaa, voimanostaja tartee "pallomahan" vyötä vasten...Niinhän se on. Tarkoitatko, että voimanostajan ei kannata tehdä syviä vatsalihaksia? Toinen vähän ufo kysymys; Syviä lihaksiahan on joka paikassa, miks niitä ei tehdä niinkuin vatsoja, vai tehdäänkö? (kiertäjäkalvosimet?, muita)

Jotain muutakin tuli näistä mieleen, kelle nää on eniten suunnattu? Siis tarkoitan ihan hyviä juttuja, mutta kun itse olen voimailijoita, niin mietin, että mitähän minun olisi HYVÄ tehdä (tarkoitan nyt myös yleisen terveyden kannalta...Ulkonäöllisesti mulla ei ole mahan kanssa mitään ongelmia...)

P.s Talja vatsat: Miten hyvä tuntuma niissä pitäs saada, kun muutkin lihakset aina jännittyvät, vai onko tämä väistämätöntä...

ihanahelena sanoi:
Dear Dr. Abs! Syvät vatsalihakset litistävät vatsaa, voimanostaja tartee "pallomahan" vyötä vasten...Niinhän se on. Tarkoitatko, että voimanostajan ei kannata tehdä syviä vatsalihaksia? Toinen vähän ufo kysymys; Syviä lihaksiahan on joka paikassa, miks niitä ei tehdä niinkuin vatsoja, vai tehdäänkö? (kiertäjäkalvosimet?, muita)

Jotain muutakin tuli näistä mieleen, kelle nää on eniten suunnattu? Siis tarkoitan ihan hyviä juttuja, mutta kun itse olen voimailijoita, niin mietin, että mitähän minun olisi HYVÄ tehdä (tarkoitan nyt myös yleisen terveyden kannalta...Ulkonäöllisesti mulla ei ole mahan kanssa mitään ongelmia...)

P.s Talja vatsat: Miten hyvä tuntuma niissä pitäs saada, kun muutkin lihakset aina jännittyvät, vai onko tämä väistämätöntä...

Kyllä kannattaa tehdä ja kyllä sinunkin kannattaa alle maksimaalisilla raudoilla usein tehdä liikkeet vatsa sisällä (lähes aina ilman vyötä kun teet on esim. voimanostajakaverini suositus ollut minulle kun teen myös paljon voimanostotyyppisesti). Syvien lihasten tarkoitus on tässä tapauksessa ihan muu kuin raajojen luitten liikuttaminen, niillä on enemmänkin sellainen kasassa pitävä ja tukeva tehtävä, joka vaatii kestävyyttä oikeanlaista hermotusta näissä lihaksissa. Syvien vatsalihasten (ja selän) hyvä kunto suojaa selkääsi normaalissa elämässä myös salin ulkopuolella. Ei sinun tarvitse vatsaasi rakentaa palloksi kuitenkaan, se ei todellakaan ole välttämätöntä ;)

Taljavatsoissa haet voimaa pinnallisiin lihaksiin. Kannattaa puhaltaa ylos supistaessa alasmennessä ja välttää rykimistä, sillä saa varmasti riittävän tuntuman.

ihanahelena sanoi:
Dear Dr. Abs! Syvät vatsalihakset litistävät vatsaa, voimanostaja tartee "pallomahan" vyötä vasten...

Öööh, ei voimailija kyllä mitään pallomahaa tarvitse, litteän vatsankin saa nimittäin tarpeen vaatiessa pullistettua "palloksi".

Gilly, tuosta sain sen käsityksen:
jhulmi sanoi:
Talja isoilla painoilla rakentaa monilla ns. kyykkyvatsan. Eli yritä siinäkin pitää vatsaa sisällä ellet halua kyykkääjien pallovatsaa (joka tosin auttaa maksimikyykyssä, heh).
, niin kyllähän mie ymmärrän että sen mahan voi siihen vyöhön puristaa ja ottaa tarpeeksi pienen vyön jne...

E:hulmi: Miten niitä syviä kannattais siis tehdä?..JOo mulle on sanottu, että pitää tehdä ilman vyötä noita voimailujuttuja ainakin johonkin saakka...niin ja se selkä...

ihanahelena sanoi:
Gilly, tuosta sain sen käsityksen: , niin kyllähän mie ymmärrän että sen mahan voi siihen vyöhön puristaa ja ottaa tarpeeksi pienen vyön jne...

E:hulmi: Miten niitä syviä kannattais siis tehdä?..JOo mulle on sanottu, että pitää tehdä ilman vyötä noita voimailujuttuja ainakin johonkin saakka...niin ja se selkä...

Niin kyllähän sitä on myös litteävatsaisia voimanostajia ja vatsaa voi tosiaan työntää silti ulos isoksi liikkeen ajaksi. Mutta yleisesti ottaen ei voimanostossa litteävatsaisuus ole eduksi muuta kuin ehkä vaa-alla ja pullistellessa kavereille. MUTTA, ei se tarkoita etteikö syvien vatsalihasten harjoittelu olisi silti tärkeää.

Tsekkaile noita mun videoita: http://people.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Puntti/

Ja tsekkaa netistä joitain sivuja kuten:
http://www.kutri.net/poikittainenvatsalihas.html

hyvältä tuntui noi liikkeet. musiikki oli letkeää. :) saako noilla vakuumiharjoituksilla oikeasti kapeamman vyötärön?

quiz sanoi:
hyvältä tuntui noi liikkeet. musiikki oli letkeää. :) saako noilla vakuumiharjoituksilla oikeasti kapeamman vyötärön?

No ei niillä nyt mitään superihmeitä saa aikaiseksi jos muu elämä on mitä on, mutta kyllä sivusta katsottuna näyttää paremmalle kun vatsa pysyy sisällä "automaattisesti".

Itse pyörittelen ohjelmassani sellaista n. 20 vatsaliikettä.

Dear Dr.Abs

Teetkö pinnalliset ja syvät vatsalihakset aina samalla treenikerralla vai erikseen? Montako kertaa viikossa kumpiakin olisi hyvä treenata?
Mitä mieltä kyseisistä syvien vatsojen treeniliikkeistä: The Dead Bug, Single- ja Double-leg lowering, Dragon Flags ja Hanging Leg Raise?? Aattelin noita ruveta vääntämään? Oisko sulla vielä laittaa lisäks jotai tehokkaita liikkeitä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kiitti linkeistä. pitää jokin päivä testata oikeen ajan kanssa.

sitten pari kysymystä
1) Mikä virka noilla käsien heiluttamisella on tossa pilates-100 liikeessä?
2) Mikä musiikki soi tuossa ekassa vatsalihasvideossa ja tuossa missä on kuvattu jalkatreeniä?

Zone-sarja -42%
Juukeri sanoi:

sitten pari kysymystä
2) Mikä musiikki soi tuossa ekassa vatsalihasvideossa ja tuossa missä on kuvattu jalkatreeniä?

3) pitääkö tossa toisen videon viimesessä liikkeessä pitää jalat ilmassa, maassa vai jonkin penkin päällä?

Cosmo sanoi:
Dear Dr.Abs

Teetkö pinnalliset ja syvät vatsalihakset aina samalla treenikerralla vai erikseen? Montako kertaa viikossa kumpiakin olisi hyvä treenata?
Mitä mieltä kyseisistä syvien vatsojen treeniliikkeistä: The Dead Bug, Single- ja Double-leg lowering, Dragon Flags ja Hanging Leg Raise?? Aattelin noita ruveta vääntämään? Oisko sulla vielä laittaa lisäks jotai tehokkaita liikkeitä?

Olen tehnyt noita vain soveltaen, vähemmän kokemusta muuten, mutta kuulostavat hyville. Teen itse useammin erikseen, mutta usein myös yhdessä, syvät eka.

Juukeri sanoi:

sitten pari kysymystä

1) syvien vatsalihasten aktivointihaejoitus, huomaat kyllä, ihan eri asia pitää niitä paikoillaan. Tekee hubaa myös heilutella vuorotahtiin yms.

2) Mokoma - Uni saa tulla

3) Kuten huomaat, jalka on koukussa tukien toiseen jalkaan

Hieman apua olemattomille vatsalihaksille

Hyödyllistä tietoa tullut paljon, kiitos siitä. Hieman koostettua tietoa kuitenkin tarvittaisiin.

Käsittääkseni suora vatsalihasliike pitäisi tehdä, ilman että jalkaterät ovat lukittuna mihinkään, koska tällöin liikekohdistuu enemmän ???lihaksiin kuin vatsalihaksiin, onko asia näin?

Itselläni ei vielä käytännössä ole vatsalihaksia, eli en vatsalihaksillani pysty nousemaan istumaan ilman että jalkaterät ovat lukittuna.

Löytyykö vinkkejä liikkeistä joilla pääsee liikkeelle?

Noista videoiden liikkeistä testailin seuraavia:

Ensimmäinen video, liike 1 : Tuntui hyvältä liikkeeltä 20 x molemmilla jaloilla. Miten liike pitää toteuttaa, eli itse vain nostin jalat ylös ja sitten 5 kertaa oikealla jalalla ja sitten sama vasemmalla jne...toisin sanoen mihin tulee kiinnittää huomiota, jotta liike olisi puhdas?

Ensimmäinen video liike 2: Itse toteutin liikkeen 3 x kertaa niin pitkään kuin vain suinkin pystyin. Ja tästäkin liikkeestä, mihin tulee kiinnittää huomiota, jotta suoritus olisi puhdas ja vaikuttaisi sinne minne pitääkin?

Toinen video liike 2: Teetkö liikkeen toinen jalka ilmassa? Vaikutti myös hyvältä liikkeeltä. Jos tähänkin saisi sama jutut kuin edellisiin.

Muut liikkeet jätän suosiolla tulevaisuuten. Pitäisikö tuohon lisätä vielä noiden kolmen liikkeen lisäksi jotain jos nuo tekisi vaikka 3-5 kertaa viikossa?

Japek_77 sanoi:
Hyödyllistä tietoa tullut paljon, kiitos siitä. Hieman koostettua tietoa kuitenkin tarvittaisiin.

Käsittääkseni suora vatsalihasliike pitäisi tehdä, ilman että jalkaterät ovat lukittuna mihinkään, koska tällöin liikekohdistuu enemmän ???lihaksiin kuin vatsalihaksiin, onko asia näin?

Itselläni ei vielä käytännössä ole vatsalihaksia, eli en vatsalihaksillani pysty nousemaan istumaan ilman että jalkaterät ovat lukittuna.

Löytyykö vinkkejä liikkeistä joilla pääsee liikkeelle?

Noista videoiden liikkeistä testailin seuraavia:

Ensimmäinen video, liike 1 : Tuntui hyvältä liikkeeltä 20 x molemmilla jaloilla. Miten liike pitää toteuttaa, eli itse vain nostin jalat ylös ja sitten 5 kertaa oikealla jalalla ja sitten sama vasemmalla jne...toisin sanoen mihin tulee kiinnittää huomiota, jotta liike olisi puhdas?

Ensimmäinen video liike 2: Itse toteutin liikkeen 3 x kertaa niin pitkään kuin vain suinkin pystyin. Ja tästäkin liikkeestä, mihin tulee kiinnittää huomiota, jotta suoritus olisi puhdas ja vaikuttaisi sinne minne pitääkin?

Toinen video liike 2: Teetkö liikkeen toinen jalka ilmassa? Vaikutti myös hyvältä liikkeeltä. Jos tähänkin saisi sama jutut kuin edellisiin.

Muut liikkeet jätän suosiolla tulevaisuuten. Pitäisikö tuohon lisätä vielä noiden kolmen liikkeen lisäksi jotain jos nuo tekisi vaikka 3-5 kertaa viikossa?

Lonkan koukistajat ovat usein tosiaan apuna liikkeessä, koska niiden toiminta on kuten suoran vatsalihaksenkin yleisesti ottaen, koukistaa lonkkaa. Esim. rutistukset ottaa aina hieman lonkan koukistajiin jos ja kun jalkoja liikuttaa myös vaikka jalkoja ei olisi tuettuina minnekään.

Kyssäreihin muuten.

Summing up:

Yleisesti ottaen kiinnitä huomiota mm: vatsa sisään, purista pakaroita yhteen, rentouta pinnalliset vatsalihakset. tuo piltates-100 liike voi olla hyvä tehdä alussa jalat koukussa.

Suoran vatsalihaksen ja vinojen vatsalihasten reenauksessa kiinnitä huomiota mm. siihen, että puhallat ulos kun teet supistusvaiheen eli itse liikkeen. Ja kannattaa tehdä staattisia supistuksia välillä.

Tosiaan tuo tokan videon viimeinen liike on hyvä ja helppo liike myös aloittelijoille. Poltteen saa helposti eikä ole helppo tehdä pieleen tota. Jalat juu ilmassa. Kuvaajani on tainnut missata tuo olennaisen seikan (Nauzzi prkl! ;))

Kannattaa tehdä perusrutistuksia ym. myös. Tässä on vain esiteltyinä enemmän tai vähemmän omia spesiaaliliikkeitäni, joita harvemmin salilla tehdään.

1.Pitääkö vakuumiharjoituksissa siis ottaa ilmaan sisään ja vetää niin kovaa vatsaa sisään ja "ylös" kuin pystyy vai pitääkö liikkeen aikana hengittää?

2.Jos ei pidä, niin minkälaisilla palautusajoilla niitä olisi hyvä suorittaa?

Käytätkö näitä itse?

:david: ...

Pistetään tännekin tämä.

Kaikki tietää, että jos tekee vatsalihaksia on tehtävä myös selälle liikkeitä, ettei selkä kipeentyisi. Myös minä tiedän, mutta silti saan selkäni usein hyvin kipeäksi.

Eli alaselkä on suoraan sanottuna paskana. Olen tehnyt normaalisti erilaisia vatsalihasliikkeitä ja selälle perus mahallaan-jalat-ja-kädet-ylös liikkeitä. Tuo ei vain näytä riittävän selälle tarpeeksi. Mitä liikkeitä suosittelette? Rinnalleveto voisi olla ihan hyvä, jos vain saisi sen tungettua treeniohjelmaan. Minkälaisilla selkäliikkeillä saan tuota alaselkää vahvistetuksi?

Vai onko selkäkipu sittenkään edes tuosta aiheutunutta? kokemuksia?

Itellä alaselkä on paskana, kun sitä on rääkännyt monella liikkeellä "epäsuorasti". Maastavetohan ottaa selkään ja sitten kun tekee lisänä soutuja tangolla, niin kyllä saa alaselän tuleen.

Hallo16 sanoi:
1.Pitääkö vakuumiharjoituksissa siis ottaa ilmaan sisään ja vetää niin kovaa vatsaa sisään ja "ylös" kuin pystyy vai pitääkö liikkeen aikana hengittää?

2.Jos ei pidä, niin minkälaisilla palautusajoilla niitä olisi hyvä suorittaa?

Käytätkö näitä itse?

:david: ...

Käsi lanteille - uloshengitys - rintakehä isoksi ja vatsa sisään (ja "ylös") ja hengittämättä alussa n. 20 s n. 3 sarjaa eka viikko, sitten vähitellen 30s ja jos pystyy, niin 40 s. Palautusajat oman mielen mukaan, vaikka 1 minuutti. Täällä on hyvät ohjeet: http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Itse en tee kirjaimellisesti noin, vaan yritän aina töissä ja milloin missäkin välillä vetää voimakkaammin tuolla tavoin vatsaa sisään ja rinta ulos ja hengittää ulos.

Back
Ylös Bottom