Vasemmistoliiton naiskansanedustaja keksi ratkaisun likipitäen kaikkeen

Hyvin päätelty.

Ps. Aivan loistava ja ah niin ihanan ystävällinen tervetuliaiskommentti.

(Ei sen vissiin pitäis sinua haitata jos ainaki tähän asti olen tyytyny vain lueskelemaan muitten vinkkejä ja neuvoja treenaamisesta ym. Nyt oli vain pakko kommentoida tähän ketjuun. :evil:)
Jep, pakkiksella kannattaa mieluummin tunnustautua vaikka itsensä paljastajaksi tai pedofiiliksi. Jos siis ymmärrystä hakee...:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta mikä on oikea vastaus tuohon päästökysymykseen ? Vähän kesti kun rupesi miettimään :-)

niinkin vaikea lasku jota en viitsi paljastaa, mutta oikea vastaus tässä tapauksessa lienee 4%
 
"Nixonin shokin" 1971-73 myötä myös Suomen markan asema muuttui, koska epäsuora yhteys kultaan katkesi ja koska maailmalla alkoi liikkua enemmän vapaasti ostettavaa ja myytävää rahaa. 1973 dollarin ja markan sidoksesta luovuttiin.

1985 Suomen pankki kutsui IMF:n ja Maailmanpankin neuvonantajan Alexander Swobodan esittämään arvion Suomen pankin liberalisointitoimista. Swobodan mukaan mitään ei saanut jättää puolitiehen, vaan ainoastaan puhdas markkinaliberalismi voi toimia kunnolla. Tällaisen ulkopuolisten asiantuntijoiden käytön selittää joko se, että suomalaiset ovat niin naiiveja ja "auktoriteettiuskoisia", että ulkomaalaisten mielipiteet ovat järjestään "parempia" kuin suomalaisten. Tai sitten osa suomalaisista hyödyntää muiden sinisilmäisyyttä ja auktoriteettiuskoa.

Rahoitusmarkkinoiden nopea vapauttaminen johti luotonannon huikeaan kiihtymiseen ja talouden ylikuumenemiseen. Rahoitusmarkkinoiden vapauttamisesta seurannutta ylikuumenemista olisi voitu hillitä kysyntää rajoittavalla finanssipolitiikalla. Mikäli markka olisi devalvoitu heti talouskriisin alussa, tuotannon supistuminen olisi jäänyt paljon vähäisemmäksi ja työttömien määrä peräti 100 000 henkeä pienemmäksi. (Kukkonen 1997, 60).

Vastasin tähän yksittäiseen nyt, katellaan loppuja myöhemmin.


Olet oikeassa, mutta oliko syy rahoitusmarkkinoiden vapauttamisessa, vai 20% katoamisesta Suomen viennistä?;) Markkinoiden toimiminen perustuu tietoon, aika harva osasi ennustaa Neuvostoliiton häviämisen.

Otit aiemmin esille inflaation, mielenkiintoinen juttu.

Mitä tulee inflaatioon, inflaation syyksihän on aikojen saatossa ehdoteltu kaikkea verotuksesta ja lainoituksesta ay-liikkeeseen ja kansainväliseen kilpailuun.

Mitkä ovat inflaation seuraukset?

Otetaanpa perinteinen esimerkki: Oikeastihan vain rahan määrän tarjonnan lisäys, johon hallitusvallalla on perinteisesti monopoli, selittää tämän inflaatiokysymyksen (Euroopan Unionihan on toki muuttanut monta seikkaa Suomen kohdalla, mutta nyt puhuttiinkin teoriasta) Inflaatio hyödyttää ennen kaikkea pankkeja, suuria yrityksiä ja erilaisia rahoituskeskuksia, jotka ovat demokraattisesti valitun hallitusvallan lähellä olevia tahoja (Suomi on loistava esimerkki poliittisin perustein valitusta johdosta eri lafkoissa). Nämä tahot ovat ensimmäisinä hyötymässä tarjotusta lisärahasta. Koska ne tuntevat vain omat etunsa, ne kanavoivat rahaa omalle alalleen, joka selittää esimerkiksi liikarakentamisen johon Suomi on syyllistynyt. Yrittäjille rahan tarjonnan lisäys näkyy vain lisääntyneenä kysyntänä, jolloin talous alkaa kuumenemaan. Asiakkaat ostavat entistä enemmän ja kauppiaat tilaavat lisää. Vauhti kovenee ja tuotantohaitari pitenee. Kulutushyödykkeitä tuottavat firmat joutuvat kisaamaan luotoista kovemmin pääomahyödykkeistä riippuvaisten yritysten kanssa, seurauksena korkojen nousu, joka taas vaikeuttaa pääomariippuvaisten yritysten toimintaa. Investoinnit lykkääntyvät, irtisanomiset alkavat ja tuotteiden kysyntä alkaa laskea, tie kohti taantumaa ja pahimmassa tapauksessa lamaa on valmis.

Läntiset teollisuusmaat ovat kärsineet inflaatiosta 1980-luvulle asti, jolloin sitä alettiin korjaamaan. Hyvä kysymys on kuitenkin, alettiinko taloutta tervehdyttää kunnolla, vai korvattiinko osa tästä tervehdyttämisestä lainanotolla, koska suuri osa läntisistä teollisuusmaista on velkaantunut 1980-luvun alkupuolelta lähtien. Olisiko siis julkinen kulutus ostettu velaksi? Olisiko vika siis jälleen kerran valtiossa ja hallitusvallassa, huonossa demokratiassa? Inflaatio syntyy, kun hallitusvalta laittaa rahaa liikkeelle nopeammin kuin tuotanto ehtii kasvaa. Todellista taloudellista kehitystä voi olla vain silloin, kun ihmiset säästävät ja kun säästäminen heijastaa ihmisten halukkuutta odottaa tuotannollisten hankkeiden valmistumista. Yhteiskunta, jossa inflaatio voi edetä vapaasti on koneistoyhteiskunta. Inflaatio ei ole markkinataloudellinen ilmiö, vaan hallitusvallan vastuulla oleva rahataloudellinen ilmiö. Inflaatio tuhoaa ensin rahan, sitten ihmisten tavoitteet ja toiveet, lopulta yhteiskunnan. Ankaran inflaation jälkeen jokainen yhteiskunta on rakennettava uusiksi (Vapaasti mukaillen Harisalo-Miettinen, 1996)

Siinä pohdittavaa perjantaiksi :)
 
Miten protektionismi vaikuttaa aluetalouksien epätasapainoon ja talouden heilahteluihin? Entä valtion interventiot terveen elinkeinoelämän toimintaan?
...
Onko tämä omasta päästäsi vai onko sinulla käytössäsi jokin lähde aiheeseen liittyen? Minkälaisessa, korostan; liberalismissa, yksityinen omistus ja markkinat laajennetaan julkisen sektorin sisään? Mitä tarkoitat? Esimerkkejä? (Olettaen, että markkinoilla et tarkoita vouchereiden tai tilaaja-tuottaja -mallin kaltaisten näennäismarkkinamallien hyödyntämistä kuntasektorilla)

NPM:ään viittaminen jo sinällään varmaankin vastaa tähän kysymykseen pitkälti? En vedä puhtaasti omasta päästäni, vaan sovellan alan kirjallisuutta, joina toimivat mm. aiemmin mainitsemani teos, Anu Kantolan Markkinakuri ja managerivalta sekä keskeisimpänä teoksena jokin aika sitten julkaistu Heikki Patomäen teos Uusliberalismi Suomessa.

Valtioneuvosto teki maaliskuussa 1993 periaatepäätöksen toimenpiteistä keskushallinnon ja aluehallinnon uudistamiseksi. Valtionapu-uudistus astui voimaan samana vuonna. Uudistuksen perusajatus oli tehdä valtionavusta laskennallinen sen sijaan, että se perustuisi palveluiden tuottamisesta aiheutuneisiin todellisiin kustannuksiin.

Muita toimenpiteitä ovat olleet mm. liikelaitosten yhtiöittäminen ja edelleen näiden yhtiöiden yksityistäminen. Nämä yksityiset firmat ovatkin sitten päätyneet tehokkaasti ulkomaisille pääomasijoittajille mm. Islantiin ja yhdysvaltalaisille sijoitusrahastoille.

Monien organisaatioiden perusidea ja käytännöt perustuvat sisäisen hyvän tuottamiseen ja joissa ihmisten toiminnan keskeisenä motiivina on muiden antaman tunnustuksen tavoittelu ja eettiset käsitykset tehtävistä ja velvollisuuksista. Tällaisia löytyy erityisesti julkiselta sektorilta, muun muassa koulutusinstituutioista, kuten yliopistoista.

Kun tällainen toiminta ja sen tulokset hyödykkeistetään, murennetaan organisaatioiden sosiaalinen ja moraalinen perusta. Hyödykkeistäminen edellyttää myös raskaan ja monimutkaisen hallintokoneiston luomista ja uusien tulosvastuun ja johtamisen hierarkioiden luomista. Yhä suurempi osa työntekijöiden ajasta alkaa kulua tämän järjestelmän toiminnan pyörittämiseen (tätä voisi kutsua vaikka kyttäyskulttuuriksi ;)) Työn luonne muuttuu. Aiemmin työstään spontaanisti innostuneet joutuvat tekemään ikäviä töitä, jotka koetaan ulkokohtaisiksi ja varsin mielettömiksi suhteessa toiminnan varsinaiseen päämäärään. Inspiraatio, motivaatio ja työn mielekkyys alkavat kadota, samalla kun työn määrä lisääntyy (osin keinotekoisesti).

Jatketaan taas muiden osalta myöhemmin. :)
 
NPM:ään viittaminen jo sinällään varmaankin vastaa tähän kysymykseen pitkälti? En vedä puhtaasti omasta päästäni, vaan sovellan alan kirjallisuutta, joina toimivat mm. aiemmin mainitsemani teos, Anu Kantolan Markkinakuri ja managerivalta sekä keskeisimpänä teoksena jokin aika sitten julkaistu Heikki Patomäen teos Uusliberalismi Suomessa.

Valtioneuvosto teki maaliskuussa 1993 periaatepäätöksen toimenpiteistä keskushallinnon ja aluehallinnon uudistamiseksi. Valtionapu-uudistus astui voimaan samana vuonna. Uudistuksen perusajatus oli tehdä valtionavusta laskennallinen sen sijaan, että se perustuisi palveluiden tuottamisesta aiheutuneisiin todellisiin kustannuksiin.

Muita toimenpiteitä ovat olleet mm. liikelaitosten yhtiöittäminen ja edelleen näiden yhtiöiden yksityistäminen. Nämä yksityiset firmat ovatkin sitten päätyneet tehokkaasti ulkomaisille pääomasijoittajille mm. Islantiin ja Yhdysvaltalaisille sijoitusrahastoille.

Monien organisaatioiden perusidea ja käytännöt perustuvat sisäisen hyvän tuottamiseen ja joissa ihmisten toiminnan keskeisenä motiivina on muiden antaman tunnustuksen tavoittelu ja eettiset käsitykset tehtävistä ja velvollisuuksista. Tällaisia löytyy erityisesti julkiselta sektorilta, muun muassa koulutusinstituutioista, kuten yliopistoista.

Kun tällainen toiminta ja sen tulokset hyödykkeistetään, murennetaan organisaatioiden sosiaalinen ja moraalinen perusta. Hyödykkeistäminen edellyttää myös raskaan ja monimutkaisen hallintokoneiston luomista ja uusien tulosvastuun ja johtamisen hierarkioiden luomista. Yhä suurempi osa työntekijöiden ajasta alkaa kulua tämän järjestelmän toiminnan pyörittämiseen (tätä voisi kutsua vaikka kyttäyskulttuuriksi ;)) Työn luonne muuttuu. Aiemmin työstään spontaanisti innostuneet joutuvat tekemään ikäviä töitä, jotka koetaan ulkokohtaisiksi ja varsin mielettömiksi suhteessa toiminnan varsinaiseen päämäärään. Inspiraatio, motivaatio ja työn mielekkyys alkavat kadota, samalla kun työn määrä lisääntyy (osin keinotekoisesti).

Jatketaan taas muiden osalta myöhemmin. :)



Loistavaa! :D Perustelut ovat hyvin pitkälti siis samantyyppisiä kuin NPM:n puolesta, mutta eri argumenteilla. Valaisepa muuten hieman...oletko valtiotieteilijä? :)

Lyhyesti.

Korvamerkityillä valtionavuilla oli monia heikkouksia, esimerkiksi homekoulujen korjausta saatettiin siirtää vuodella valtionapujen korvamerkinnän vuoksi. Verotuksen suhteen voidaankin palata lopulta kysymykseen siitä, mikä on paikallishallinnon rooli suhteessa valtioon? Onko suomalainen kuntien ja paikallishallinnon, ihmistä lähimpänä olevan demokratian, rahoituspohja tällä hetkellä oikeudenmukainen? Voisivatko kunnat hoitaa asiat paremmin, ihmislähtöisemmin ja tehokkaammin kuin saneleva valtio, koska niillä on seutukuntakohtaisia eroavaisuuksia, omia erityispiirteitään.

Mitä tulee hyödykkeistämiseen, rakenneteoreettisessa palveluntuotannossa palvelulle ei voida laskea hintaa, toisin kuin esimerkiksi järjestettäessä palvelut tilaaja-tuottaja -mallin mukaisesti. Julkisen vallan monopoli ei tue kansalaisvapautta valita itse palveluntuottaja. Monopoli kohtelee kansalaista edelleen hallintoalamaisena, hyvä esimerkki julkiset terveyskeskukset, joissa palvelu on buranaa ja vittuilua. Asiakas- ja ihmislähtöisyyttä ei tarvitse olla, koska julkinen valta dominoi. Innovaatioita ei synny, koska niitä ei tarvita; kaikkihan on hyvin entisellään. Koska kaikkea säännellään valtion taholta, kenelläkään ei ole syytä etsiä keinoja hoitaa asioita paremmin ja kustannustehokkaammin, onhan rahoitus julkisen vallan taholta, kansalaisten pussista turvattu. Julkinen palveluntuotanto tuhoaa ihmisten luonnollisen innovaatiokyvyn. Kustannukset nousevat, verot nousevat ja lopputuloksena on lamaantunut järjestelmä jossa palvelu on kallista, luokatonta ja vanhanaikaista. Ihmisen perusoikeus äänestää jaloillaan ei toteudu.

Tuota raskasta ja monimutkaista hallintokoneistoa en ymmärrä, koska minun koulutuksessani NPM on juuri vähentänyt sitä... Minkälaista koneistoa NPM on synnyttänyt? Tarkoituksenahan on ollut esim. vähentää kapeakatseista professiojohtajuutta ammattijohtajuudella, jolla pyritään parantamaan esim. organisaation lateraaliprosesseja. Enkä toki väitä että NPM on jokin pyhä lehmä, mutta kiinnostaa. Toki NPM -ajattelullakin on heikkoutensa, en edes yritä kiistää. NPM on muuten muutakin kuin tulosjohtamista, joka on jo vanhentunutta uutta julkisjohtamista... Ajattelussa mennään jo aivan eri sfääreissä, mutta toki esim. kunnissa on vielä 90% vanhaa johtamista, koska ihmisiä ei ole koulutettu. Itse käyn työni puitteissa ajoittain paasaamassa ihmisille (esim. valtuutetuille) näistä asioista ja siellä ollaan pihalla kuin lumiukot. Kunnanjohtajista suuri osa on aivan yhtä ulkona. Metsää ei nähdä vanhojen puiden takaa.


:piis:
 
Mitä ovat olleet mielestäsi uusliberaalit uudistukset? Millä tavoin Suomi on mielestäsi mennyt liberaalimpaan suuntaan? Toivoisin yksityiskohtaisia perusteluja, niin voidaan katsoa onko myös menty toiseen suuntaan ;)

NPM, jo edellä mainittu liikelaitostaminen ja näiden yhtiöittäminen ja myöhemmin yksityistäminen, Suomen vienti EU:hun ja erityisesti EMU:uun (josta ei edes järjestetty kansanäänestystä) ja joka on tosiasiallisesti se suurin päätös, joka on vienyt kansallisen finanssipolitiikan pois suomalaisten käsistä. Suomea viedään myös erittäin vahvasti kohti Natoa tällä hetkellä. Nato-myönteisyyden yksi suurimpia äänenkannattajia Suomessa on Helsingin Sanomat.

Suomessa kansallisella finanssipolitiikalla on huono kaiku, mutta tästä voidaan hyvin pitkälti syyttää Iiro Viinasta ja Raimo Sailasta sekä tietenkin myös eräitä Suomen Pankin johtohahmoja. Viinasen touhut Pohjolan ja IF:n kanssa toimitusjohtajana ollessaan olivat myös melko järjettömiä, kuten myös hänen päätöksensä valtiovarainministerinä ollessaan siitä, ettei markkaa devalvoitu ajoissa. Sailas sen sijaan on nro 1. henkilö Suomessa uusliberalismin ajamisessa ja todellisuudessa suurimpia vallankäyttäjiä. Pääministeri on tällä hetkellä Suomessa täysi sätkynukke, jonka keskeisimpiä työtehtäviä ovat edustaminen, laihdutuskuureista kertominen ja seuraavaan naistenlehden haastatteluihin valmistautuminen.

Kapitalistisen markkinatalouden paradoksi Joan Robinsonin (keynesiläinen taloustieteilijä) on, että jokainen yrittäjä hyötyy alhaisista reaalipalkoista, koska hän sitten pystyy myymään tuotettaan halvemmalla, mutta kaikki yrittäjät yhteensä kärsivät alhaisesta reaalipalkkatasosta, koska se rajoittaa kulutushyödykkeiden markkinoita.

Ainiin, ja liberalisaatiolla on luotu myös kokonaan uusi liiketoiminnan muoto: konsultit. Konsultit ovat täysin riippuvaisia uusliberalismin "voittokulusta". Mitä enemmän (järjettömiä) organisaatiouudistuksia tehdään, sitä enemmän konsulteilla on töitä. ;)
 
Loistavaa! :D Perustelut ovat hyvin pitkälti siis samantyyppisiä kuin NPM:n puolesta, mutta eri argumenteilla. Valaisepa muuten hieman...oletko valtiotieteilijä? :)

Lyhyesti.

Korvamerkityillä valtionavuilla oli monia heikkouksia, esimerkiksi homekoulujen korjausta saatettiin siirtää vuodella valtionapujen korvamerkinnän vuoksi. Verotuksen suhteen voidaankin palata lopulta kysymykseen siitä, mikä on paikallishallinnon rooli suhteessa valtioon? Onko suomalainen kuntien ja paikallishallinnon, ihmistä lähimpänä olevan demokratian, rahoituspohja tällä hetkellä oikeudenmukainen? Voisivatko kunnat hoitaa asiat paremmin, ihmislähtöisemmin ja tehokkaammin kuin saneleva valtio, koska niillä on seutukuntakohtaisia eroavaisuuksia, omia erityispiirteitään.

:piis:

Eka kysymys: joo. :)

Näihin kuntataloutta koskeviin kysymyksiin olen väärä ihminen vastaamaan. Mun näkökulma on, että valtionapu pitäisi olla könttäsumma, jolla kunnat rahoittaa toimintaansa, eli korvamerkittyä rahaa ei pitäisi käyttää. Se että kunnat nostaa omaa veroäyriään ei todellakaan ole hyvä ratkaisu, sillä se se johtaa yhteiskunnan eriarvoistumiseen kuntien asukas- ja ikärakenteiden erojen vuoksi. Rahoitus on parasta ottaa valtion progressiivisella verotuksella, jolla on tuloeroja tasoittava vaikutus ja tällä on mahdollista tasoittaa myös noita sinun mainitsemiasi alueellisia eroja.
 
Eka kysymys: joo. :)

Näihin kuntataloutta koskeviin kysymyksiin olen väärä ihminen vastaamaan. Mun näkökulma on, että valtionapu pitäisi olla könttäsumma, jolla kunnat rahoittaa toimintaansa, eli korvamerkittyä rahaa ei pitäisi käyttää. Se että kunnat nostaa omaa veroäyriään ei todellakaan ole hyvä ratkaisu, sillä se se johtaa yhteiskunnan eriarvoistumiseen kuntien asukas- ja ikärakenteiden erojen vuoksi. Rahoitus on parasta ottaa valtion progressiivisella verotuksella, jolla on tuloeroja tasoittava vaikutus ja tällä on mahdollista tasoittaa myös noita sinun mainitsemiasi alueellisia eroja.


Mielenkiintoista... aistin kyllä heti sen, että olet valtiotieteilijä ;) Osittain siksi ehkä tämän keskustelun käyminen onkin hankalaa, koska katsomme asioita täysin eri näkökulmasta. Otan yhteen jatkuvasti omankin puolueen keskuudessa valtiotieteilijöiden kanssa :D

Olettaisin myös, että olet hyvinvointivaltion kannattaja argumenttiesi perusteella. Siksi kiinnostaakin mitä mieltä olet Ruotsin hyvinvointivaltiomallista, koska se eroaa todella merkittävästi sinun hyvinvointivaltiomallistasi (Suomen malli hyvin pitkälti), jossa progressiivisella verotuksella ja valtion suorittamalla redistribuutiolla on keskeinen merkitys.
 
Mielenkiintoista... aistin kyllä heti sen, että olet valtiotieteilijä ;) Osittain siksi ehkä tämän keskustelun käyminen onkin hankalaa, koska katsomme asioita täysin eri näkökulmasta. Otan yhteen jatkuvasti omankin puolueen keskuudessa valtiotieteilijöiden kanssa :D

Olettaisin myös, että olet hyvinvointivaltion kannattaja argumenttiesi perusteella. Siksi kiinnostaakin mitä mieltä olet Ruotsin hyvinvointivaltiomallista, koska se eroaa todella merkittävästi sinun hyvinvointivaltiomallistasi (Suomen malli hyvin pitkälti), jossa progressiivisella verotuksella ja valtion suorittamalla redistribuutiolla on keskeinen merkitys.

Jep.

Pyrkimykset pienentää julkisen sektorin osuutta sekä vähentää verotusta ja tulonsiirtoja vaikuttavat kokonaistaloudelliseen kehitykseen monimutkaisella ja ristiriitaisella tavalla. Valtion ja kuntien menonkäytön vähentmäminen tietenkin osaltaan pienentää kokonaisksyntää ja siten vähentää kasvua.

Kun verotulot pienenevät ja valtio joutuu käyttämään yhä suuremman osan tuloistaan velanhoitoon, ei menojen kasvattaminen ole edes suhdannetilanteen niin vaatiessa helppoa. Hallitsevaan asemaan päässyt talousoppi vaatii valtioita noudattamaan mahdollsimman tasapainoista budjettipolitiikkaa, alentamaan veroja, poistamaan "hintavääristymiä" ja siirtämään mahdollisimman paljon toimintoja yksityisille markknoille. Toisaalta lyhyellä aikavälillä veronalennukset lisäävät kulutusta ja niitä voidaan myös tietoisesti käyttää elvyttävänä toimentpiteenä. Mahdollisesta kasvun lsiäyksestä osa tulee valtiolle takaisin verotuloina.

Jos kasvu pysyy suhteellisen alhaisena ja jos työttömyys, sosiaaliset ongelmat ja rikollisuus pysyvät korkealla tasolla tai nousevat - osin myös uusliberalisoinnin vuoksi - niin valtion ja kuntien menoilla on taipumusta kasvaa. Työttömyyskorvaukset, sosiaaliturva ja julkiset palvelut sekä poliisi, oikeuslaitos ja vankilat maksavat paljon rahaa. Ainakin lyhyellä aikavälillä uusliberalistinen talous- ja sosiaalipolitiikka voi saada aikaan jopa julkisen sektorin kasvua, vaikka varsinainen tavoite on täsmälleen päinvastainen.

Tämä automaattinen keynesiläinen mekanismi tietenkin pehmentää uusliberalismin deflationarisia vaikutuksia ja voi osaltaan selittää sen, miksi kasvun hidastuminen on ollut niin pehmeää ja vähittäistä kuin mitä se on tähän asti ollut. Myös 1930-luvun laman opetukset ovat vielä muistissa ainakin sikäli, että kaikkia silloin rakennettuja instituutioita ja säätelyn muotoja ei ole purettu.

Keskuspankkien rooli on erityisen tärkeä. Keskuspankit toimivat edelleen viimekätisinä lainaajina - ja hallitus velkojen takaajana - jos joidenkin pankkien maksukyky menee kriisin aikana. IMF on käytännössä omaksunut osittain saman roolin maailmantaloudessa, vaikkakin vajavaisin valtuuksin.

Myös uuden julkisjohtamisen sovellutukset voivat näkyä kansantuotetilastoissa kasvun lisääntymisenä, vaikka mitään asiaa ei tuotettaisi lainkaan enemmän tai eri tavalla kuin enne. Yksityistäminen, ulkoistaminen ja hyödykkeistäminen lisäävät tilastoitavien liiketoimien määrä, ja markkinahinnat sisältävät muutakin kuin pelkät palkkakustannukset (joita yleensä käytetään julkisen arvonlisäyksen mittarina).

Jos yksityistetyt ja ulkoistetut toiminnat maksetaan edelleen julkisesti (sun mainitsema tilaaja-tuottaja-malli), julkiset menot voivat itse asiassa lisääntyä, koska markkinoiden matkiminen ja kilpailuttaminen tuottaa lisää byrokratiaa ja koska ulkoiset palvelut maksavat enemmän (yksityisten yhtiöiden omistajien pitää saada myös voittoa!).

Jos näiden julkisesti maksettujen palveluiden kustannukset tosiasiassa väheneävt, tarkoittaa se yleensä, että yksityiset yritykset voivat teettää työt halvemmalla kuin aiemmin eli toisin sanoen kustannussäästö tulee siitä, että palkkoja alennetaan ja työehtoja huononnetaan. Vaihtoehtoisesti julksia menoja voidaan säästää niin, että palveluiden käyttäjät laitetaan maksamaan suurempi osuus kustannuksista.

Ei ole juuri olemassa vakuuttavaa tuktkimukseen perustuvaa tietoa siitä, että uuden julkisjohtamisen (New Public Management) opit lisäisivät tehokkuutta missään yksiselitteisessä mielessä. Sen sijaan on monia viitteitä siitä, että tosiasiassa byrokratia lisääntyy, työn varsinaine tuotot vähenee ja työn mielekkyys katoaa.

Uuden julkisjohtamisen pääasiallinen vaikutus koskee oikeuksien ja velvollisuuksien sekä tulojen ja menojen jakautumista. Työntekijöiden eduista tingitään, jotta luodaan joillekin mahdollisuus tehdä voittoja; palveluiden tarvitsijat laitetaan maksamaan suurempi osuus kustannuksista, jotta varakkaiden verotuksesta voidaan tinkiä. Kyse on siis ennen kaikkea tulonjaosta.

Pidemmällä aikavälillä valtion uusliberalisoimisen vaikutukset kasvuun näkyvät tulonjaon ja tasapainoisen budjetin vaikututusten kautta. Niissä maissa missä on aina noudatettu "oikeaoppista" tasapainoisen budjetin politiikkaa, olennaisin vaiktuus toteutuu tulonjaon kautta.

Kun rajakulutusalttius on kerrostunut - eli huonompiosaiset kuluttavat tuloistaan suuren osan, varakkaammat sijoittavat rahojaan myös muualle, koska kaikkea ei ehdi tai tarvitse kuluttaa - niin eriarvoistuminen vähentää kokonaiskulutusalttiutta.

Amerikan mallin mukaan on myöös mahdollista yrittää korvata taantuvat tai laskevat reaalipalkat tekemällä enemmän työtunteja tai ottaa toinen työ varsinaisen päätyön lisäksi. Kulutustason yyläpito ja kasvu pakottavat ihmisiä orvanpyörään, jossa vauhtia voi kiihdyttää lyhyellä aikavälillä, mutta jossa uupumus iskee väistämättä pidemmässä juoksussa.

Rahoitusmarkkinoiden kehittymisen vuoksi helppoa lainarahaa on runsaasti tarjolla kulutukseen, mutta velkaantumiseen perustuva kulutuksen lisäys ei ole kestävällä pohjalla. Kaikkia romahduksia on edeltänyt yliverlkaantuminen.

Tämä lähes suoraan tuosta Patomäen teoksesta.
 
Lisätään vielä pari juttua.

Mitä enemmän rahoitusmarkkinoiden sijoittajilla ja keinottelijoilla on valtaa vaikuttaa yritysten toimintaan ja investointipäätöksiin, sitä lyhyemmäksi aikahorisontti muuttuu, sitä enemmän tuotto-odotukset koskevat vain rahoitusmarkkinoiden arvon nousua ja sitä vähemmän reaalisella tuotannolla ja kysynnällä on merkitystä. Rahoitusmarkkinoilla hinnat muuttuvat koko ajan, joillakin markkinoilla jopa satoja kertoja päivässä. Tämä lisää epävarmuutta ja alttiutta rahoituskriiseille.

Stephen Gill onkin mennyt jo niin pitkälle, että on sanonut demokraattisten instituutioiden vain takaavan nykymaailmassa markkinoiden "virheettömän" toiminnan.

Palaan vielä noihin sun aiemmin mainitsemiin kohtiin demokratiaa ym. koskien myöhemmin.

:piis:
 
Jos yksityistetyt ja ulkoistetut toiminnat maksetaan edelleen julkisesti (sun mainitsema tilaaja-tuottaja-malli), julkiset menot voivat itse asiassa lisääntyä, koska markkinoiden matkiminen ja kilpailuttaminen tuottaa lisää byrokratiaa ja koska ulkoiset palvelut maksavat enemmän (yksityisten yhtiöiden omistajien pitää saada myös voittoa!).

Jos näiden julkisesti maksettujen palveluiden kustannukset tosiasiassa väheneävt, tarkoittaa se yleensä, että yksityiset yritykset voivat teettää työt halvemmalla kuin aiemmin eli toisin sanoen kustannussäästö tulee siitä, että palkkoja alennetaan ja työehtoja huononnetaan. Vaihtoehtoisesti julksia menoja voidaan säästää niin, että palveluiden käyttäjät laitetaan maksamaan suurempi osuus kustannuksista.

Ei ole juuri olemassa vakuuttavaa tuktkimukseen perustuvaa tietoa siitä, että uuden julkisjohtamisen (New Public Management) opit lisäisivät tehokkuutta missään yksiselitteisessä mielessä. Sen sijaan on monia viitteitä siitä, että tosiasiassa byrokratia lisääntyy, työn varsinaine tuotot vähenee ja työn mielekkyys katoaa.

Rehellisesti sanottuna en tunne tuota NPM:ää lainkaan, mutta osaatko antaa tarkempia viitteitä tuohon, että yksityistäminen ei lisäisi tehokkuutta? Kyllä saa melkoiset perustelut olla ennen kuin uskon, ettei yksityinen sektori olisi lähes joka asiassa tehokkaampi kuin julkinen. Toisaalta voin hyvin kuvitella tilanteen, jossa pienen kunnan terveydenhuollosta yksin vastaava yritys kiristää vanhusten terveyttä pelinappulana käyttäen lisää hintaa palveluistaan.
 
Rehellisesti sanottuna en tunne tuota NPM:ää lainkaan, mutta osaatko antaa tarkempia viitteitä tuohon, että yksityistäminen ei lisäisi tehokkuutta? Kyllä saa melkoiset perustelut olla ennen kuin uskon, ettei yksityinen sektori olisi lähes joka asiassa tehokkaampi kuin julkinen. Toisaalta voin hyvin kuvitella tilanteen, jossa pienen kunnan terveydenhuollosta yksin vastaava yritys kiristää vanhusten terveyttä pelinappulana käyttäen lisää hintaa palveluistaan.

Erittäin kärjistetty vastaus:
Kyllähän tehokkuutta löytyy, jos olet 8 tuntia töissä ja vielä kolme tuntia sen jälkeen "piiloylitöissä" sen vuoksi, että kollegasi on irtisanottu ja duunit lyöty sinun hoidettavaksi. Eikö olekin loistavaa toiminnan tehostamista? Samaan aikaan kollega ajatuu sosiaalitoimen "asiakkaaksi". Itse tekemäsi duunit alkavat olla juosten kustuja ylityöllistämisen vuoksi, jolloin esim. asiakkaat saavat väärin laskettuja päätöksiä kotiinsa, jolloin heidän työnsä hidastuu ja vaikeutuu, koska joutuvat aloittamaan prosessin alusta. Firmasi joka näitä päätöksiä tekee, on kilpailutettu ja valittu tilaaja-tuottaja-mallin mukaisesti, joten se on ainoa tällä alalla, eikä asiakkailla ole muuta vaihtoehtoa kuin turvautua sinun edustamasi firman palveluihin. Firman omistajat saavat näin tuottoa, kukaan muu ei tästä hyödy.

Uusliberalismi ei ole vastaus 2000-luvun ongelmiin, vaan yritys toteuttaa 1800-luvun talousliberalistisia ihanteita nykymaailmassa. Historian opetusten unohtaminen on yksi uusliberalismin tärkeimmistä saavutuksista.

http://www.stkl.fi/suomenmalli_Julkunen.pdf

Tulonjakoon (60 %:n rajaan) perustuva köyhyys ei paradoksaalisesti yleistynyt laman aikana, vaan
laman jälkeisen voimakkaan kasvun aikana.

http://www.stat.fi/tup/kuntapuntari/kuntap_3_2005_hyvinvointi.html

http://www.valt.helsinki.fi/blogs/patomaki/post9.htm

Uudet arviointijärjestelmät, uusi palkkajärjestelmä (UPJ) ja koko tulosjohtamisen ideologia perustuu pohjimmiltaan yksinkertaiseen ideaan. Lähtökohta on usko ”vapaisiin markkinoihin” eli siihen, että vain markkinat pystyvät kohdentamaan voimavaroja tehokkaasti. Tästä uskosta seuraa vaatimus, että kaikkialle täytyy luoda markkinat, todelliset tai kuvitellut. Jotta kouluihin, yliopistoihin tai esimerkiksi ministeriöihin voitaisiin rakentaa todelliset tai kuvitteelliset markkinat, täytyy toiminnasta ja sen tuloksista tehdä ensin hyödykkeitä. Hyödyke on tavara tai asia, jonka joku omistaa, ja joka voidaan ostaa tai myydä markkinoilla. Siksi täytyy ensin hallinnollisesti määritellä, mitä ovat ne ”tavarat”, joita julkisorganisaatiot tuottavat. Esimerkiksi yliopistoissa tuotteiksi on määritelty opintosuoritukset, tutkinnot, tutkimukset ja asiantuntijapalvelut. Näitä lasketaan määrällisesti ja niitä arvioidaan laadullisesti monimutkaisten luokittelujen pohjalta.

Toiseksi täytyy määritellä yksityisomistajuus. Jonkun täytyy omistaa tuotantovälineet ja siten olla vastuussa tuotannosta. Niinpä jokaiselle työntekijälle, yksikölle ja toiminnalle nimetään tulosvastuullinen johtaja. Johtajien täytyy koko ajan suunnitella alaistensa toimintaa ja raportoida kaikesta sekä omille esimiehilleen että ulkoisille arvioitsijoille. Määrällisten tulosten ja laadullisten arvioiden perusteella määrätään – monimutkaisten laskennallisten kaavojen pohjalta – jokaiselle tulosvastuulliselle yksikölle vuosibudjetti, josta maksetaan myös ihmisten palkat. UPJ tarkoittaa puolestaan, että jokaisen työtekijän palkka määräytyy hänen vuosituotantonsa mukaan. Ei siis riitä, että kaikki toiminta ja sen tulokset on hyödykkeistetty, vaan jokaisesta yksilöstä tehdään urakkapalkkalainen. Palkkio työstä riippuu siis siitä, kuinka monta halkoa – määrämittaista tavaraa – kukin yksilö on kunakin vuonna saanut yksin pilkottua ja pinottua.

Järjestelmän suunnittelijat eivät näe mitä se, mitä he tekevät, saa aikaan. Yksi syy tähän on kapeakatseinen ideologisuus. Uuden järjestelmän luomisen pohjana ei ole minkäänlaista kokemusperäistä tietoa tällaisten kokeilujen vaikutuksista. Uusoikeistolainen usko ”vapaiden markkinoiden” tehokkuuteen näyttää riittävän suunnittelun pohjaksi. Valtiovarainministeriön keskeiset virkamiehet ja pieni samanmielisten hallinnon tutkijoiden joukko käy keskusteluja vain keskenään. Kritiikkiä esittäneet yhteiskuntatieteilijät sivuutetaan olankohautuksella tai kuitataan vain yhtenä esimerkkinä ”muutosvastarinnasta”. Syvemmällä tasolla kyse on myös käsitteistä. Järjestelmän suunnittelijat operoivat muutamalla yksinkertaisella käsitteellä ja vastakkainasettelulla, eivätkä kykene näkemään mitään muuta. Uusi on aina parempaa kuin vanha ja kaiken jatkuva ”uudistaminen” on arvo sinänsä. Markkinat ovat aina parempi järjestely kuin byrokratia. Tehokkuus on ainoa olennainen arvo ja tuotannon tehokkuus täytyy pystyä mittaamaan. Työn tuottavuutta täytyy kyetä nostamaan myös valtionhallinnossa ja julkisissa organisaatioissa, jotta veroja voitaisiin alentaa, kansantuote kasvaisi ja Suomi säilyisi kilpailukykyisenä. Logiikka on niin vastaansanomaton, että oikeastaan mitään vaihtoehtoja ei näyttäisi olevan. Kapitalistinen markkinatalous on ainoa mahdollisuus ja sen periaatteet pitää saattaa voimaan kaikilla elämänalueille niiden vastustuksesta huolimatta, jotka eivät suostu ymmärtämään tai uskomaan ainoaa ja lopullista totuutta.

Mitä uuden järjestelmän todelliset vaikutukset sitten ovat? Nämä voidaan tiivistää kahteen aikaansaannokseen: yhtäältä uusi järjestelmä murentaa julkisorganisaatioiden toiminnan moraalista ja sosiaalista perustaa, ja toisaalta se luo valtavasti lisää hallintoa. Uusi järjestelmä parantaa tehokkuutta vain sellaisen perverssin teorian mukaan, joka uskoo, että vain mitattu ja laskettu on todellista, ja että työajan korvaukseton pidentäminen on ”tehokkuuden” lisäämistä.

Filosofit ja poliittisen talouden tutkijat tekevät erottelun sisäisen hyvän ja ulkoisen hyödykkeen välillä. Sisäinen hyvä seuraa asiasta tai prosessista itsestään. Usein yritys hyödykkeistää asia johtaa sen sisäisen arvon vähenemiseen. Omaa persoonallisuutta tai ystävyyttä tai rakkautta ei voi ostaa tai myydä tuhoamatta tai turmelematta sitä. Lasten tai elinten tai seksin kauppa turmelee tai muuttaa merkityksiä. Monilla arkisilla tekemisillä tai käytännöillä itsessään on ihmisille arvoa ja merkitystä, jonka niiden hyödykkeistäminen turmelee. Kun opettaja saa opetettua lapsen lukemaan, molemmat osallistuvat sisäisen hyvän tuottamiseen, joka usein itsessään riittää toiminnan motivoimiseen. Kun sellisti tai rock-kitaristi oppii harjoittelun tuloksena soittamaan uuden vaikean kappaleen ja kykenee esittämään sen yleisölle, saa hän tyydytystä, joka on riippumatonta ulkoisista palkkioista. Kun tutkija keksii ratkaisun ongelmaan, joka on askarruttanut häntä ja hänen kollegoitaan vuosikausia, kokee hän täyttymyksen, jota mikään raha ei voi korvata.

Myös markkinat edellyttävät jaettuja moraalisia käsityksiä ja hienovaraisia sosiaalisia sääntöjä. Kapitalistisen markkinatalouden moraalinen perusta oli poliittisen talouden oppi-isille itsestään selvä asia. Esimerkiksi Kansojen varallisuuden 1776 julkaissut Adam Smith oli moraalifilosofi, ei taloustieteilijä sanan nykyisessä kapeassa ja teknisessä merkityksessä. Smithille ihmiset ovat sosiaalisia olentoja, jotka ovat aina riippuvaisia muista. Oma etu ei ole sen enempää tai vähempää luonnollinen motiivi kuin hyväntahtoisuus tai pyrkimys saada tunnustusta muilta ihmisiltä. Oman edun tavoitteluun perustuvat markkinat voivat toimia vain, jos markkinoita rajoitetaan ja säädellään sekä moraalisten että laillisten normien avulla. Myös taloudellinen toiminta tulee vaikeaksi ilman toimijoiden välistä luottamusta; kilpailun muotoja pitää säädellä (Smith oli suuryritysten ja monopolististen pyrkimysten jyrkkä vastustaja); ja esimerkiksi koulutus ja perusrakenteet pitää organisoida julkisesti, ilman markkinoiden logiikkaa.

On monia organisaatioita, joiden perusidea ja keskeiset käytännöt perustuvat sisäisen hyvän tuottamiseen, ja joissa ihmisten toiminnan keskeisenä motiivina on muiden antaman tunnustuksen tavoittelu ja eettiset käsitykset tehtävistä ja velvollisuuksista. Myös tällaisten organisaatioiden sisältä löytyy itsekkyyttä, oman edun tavoittelua ja valtakamppailuja, mutta niiden luonne ja muoto voidaan ymmärtää ainoastaan suhteessa jaettuun moraaliseen ja sosiaaliseen perustaan. Kun toiminta ja sen tulokset hyödykkeistetään, murennetaan organisaatioiden moraalinen ja sosiaalinen perusta.

Hyödykkeistäminen edellyttää myös raskaan ja monimutkaisen hallintokoneiston luomista ja uusien tulosvastuun ja johtamisen hierarkioiden luomista. Yhä suurempi osa työntekijöiden ajasta alkaa kulua tämän järjestelmän toiminnan pyörittämiseen. Työn luonne muuttuu. Aiemmin työstään spontaanisti innostuneet joutuvat tekemään ikäviä töitä, jotka koetaan ulkokohtaisiksi ja usein myös mielettömiksi suhteessa toiminnan varsinaiseen päämäärään. Insipiraatio, motivaatio ja työn mielekkyys katoaa, samalla kun työn määrä lisääntyy.

Mielettömyyden huipentaa kokemus vallattomuudesta. Aiemmin omassa vaikutuspiirissä olleet asiat on siirretty erilaisten ammattijohtajien päätettäviksi, jotka sitten palkitsevat itseään ”vaativasta työstä” ruhtinaallisilla palkkioilla. Tämä ei lisää tehokkuutta, vaan ainoastaan eriarvoisuutta, katkeruutta ja jopa vihaa.
 
:anssi:

Menepä poika katsomaan vaikka eduskuntavaalit- tai presidentinvaalit -ketjuja niin löydät vastauksen.
En voi kehua sinun ad hominem -argumentointia enkä oikeiston tekstiä. Parin sivun selailu tuottaa tämmöistä tekstiä:

- "Demarit vittuun tämän maan johdosta"
- Ilmeisesti oikeistolle tuottaa vaikeuksia käyttää R-kirjainta, kun presidentistä käytetään toistuvasti nimitystä "Tavja"
- "Siinä oli oikein tunnuskuva siitä, minkälainen paska voi vain ääridemari olla"
- "Jeejee, 6 vuotta lisää seta-ämmää,"
- "OnneX porvarit ei niiQ päässy valtaan. tYÖLäiseT ruleTtaA!"
- "Halonen on ruma"
- "halosella on enemmän luurankoja kaapissa kun mulla on kaappeja,luulemma."
- "Halonen olisi kuulemma luonteeltaan oikeasti todella ilkeä"
 
Erittäin kärjistetty vastaus:
Kyllähän tehokkuutta löytyy, jos olet 8 tuntia töissä ja vielä kolme tuntia sen jälkeen "piiloylitöissä" sen vuoksi, että kollegasi on irtisanottu ja duunit lyöty sinun hoidettavaksi. Eikö olekin loistavaa toiminnan tehostamista? Samaan aikaan kollega ajatuu sosiaalitoimen "asiakkaaksi". Itse tekemäsi duunit alkavat olla juosten kustuja ylityöllistämisen vuoksi, jolloin esim. asiakkaat saavat väärin laskettuja päätöksiä kotiinsa, jolloin heidän työnsä hidastuu ja vaikeutuu, koska joutuvat aloittamaan prosessin alusta. Firmasi joka näitä päätöksiä tekee, on kilpailutettu ja valittu tilaaja-tuottaja-mallin mukaisesti, joten se on ainoa tällä alalla, eikä asiakkailla ole muuta vaihtoehtoa kuin turvautua sinun edustamasi firman palveluihin. Firman omistajat saavat näin tuottoa, kukaan muu ei tästä hyödy.

Sitä oikeastaan yritin kysyä, että meneekö se sitten useimmiten juuri näin, ovatko tietyt alat alttiimpia kärsimään yksityistämisistä jne. vai eikö toiminta tosiaan ikinä yksinkertaisesti parannu, koska palvelun tuottajalla on vihdoin kannuste siihen. Julkisien organisaatioiden voisi kuvitella kärsivän samanlaisesta ongelmasta kuin hoitsujen palkkoja käsittelevässä ketjussa monien, eli kuvitellaan, että rahaa kyllä löytyy, jos ei muuten, niin nostetaan vähän veroja. Vielä kun lisätään tähän se, että julkisella puolella työpaikat ovat varmahkoja ja palkat pienet, niin sinne ei ehkä keskimäärin hakeudu niitä kaikkein tehokkaimpia ihmisiä.

Toiseksi, jos kilpailutettu yritys tuottaa paskaa laatua, niin eikö silloin nimenomaan pyritä vaihtamaan palvelun tuottajaa? Vai tarkoitatko, että valinta tehtäisiin aina hinnan mukaan?

Tuon upm:n sopivuus esim. yliopistoihin on sitten kokonaan toinen juttu.
 
Ehkä tämän ristiriidan ja hyvinvointivaltion ongelman, josta tässä kiistellään voisi kiteyttää Milos Formanin lausahdukseen:

"Me rakennamme instituutioita omaksi hyödyksemme. Me maksamme niistä. Ja ne alkavat käyttäytyä kuin omistaisivat meidät"


Onko yhteiskunta äitisi? Onko olemassa yleistä etua? Onko ihmiselämällä ja valtiolla jokin suurempi missio, josta ovat perillä vain harvat ja valitut? Missio, jonka vuoksi tarvitsemme koneistovaltion mekanismeja, säätelyä ja tasapäistämistä. Vai onko jokainen ihminen jo sinänsä ainutkertainen yksilö omine tavoitteineen ja arvostuksineen, ihminen, joka saa tehdä sopimuksia ja kirjoittaa oman elämänsä tarinan ilman minkään tahon, eturyhmän tai poliittisen ryhmän puuttumista asiaan, kun ei loukkaa toisten ihmisten vastaavaa oikeutta?

:)
 
Sitä oikeastaan yritin kysyä, että meneekö se sitten useimmiten juuri näin, ovatko tietyt alat alttiimpia kärsimään yksityistämisistä jne. vai eikö toiminta tosiaan ikinä yksinkertaisesti parannu, koska palvelun tuottajalla on vihdoin kannuste siihen. Julkisien organisaatioiden voisi kuvitella kärsivän samanlaisesta ongelmasta kuin hoitsujen palkkoja käsittelevässä ketjussa monien, eli kuvitellaan, että rahaa kyllä löytyy, jos ei muuten, niin nostetaan vähän veroja. Vielä kun lisätään tähän se, että julkisella puolella työpaikat ovat varmahkoja ja palkat pienet, niin sinne ei ehkä keskimäärin hakeudu niitä kaikkein tehokkaimpia ihmisiä.

Toiseksi, jos kilpailutettu yritys tuottaa paskaa laatua, niin eikö silloin nimenomaan pyritä vaihtamaan palvelun tuottajaa? Vai tarkoitatko, että valinta tehtäisiin aina hinnan mukaan?

Olen juuri yrittänyt tuoda sitä esiin, että tuo on kansantaloudellisesta (tai globaalin talouden), näkökulmasta monimutkainen kysymys.

Olennaista on erottaa kaksi asiaa:
1) Julkisen sektorin mahdolliset ongelmat
2) Tavat ratkaista ne

Nyt nämä kaksi on oikeastaan sulautettu yhteen, ja julkisen sektorin mahdollisen "tehottomuuden" poistaminen nähdään mahdolliseksi ainoastaan (uus)liberalismin keinoin.

Kuitenkin, tällä tavalla siirretään vain verovaroja suoraan yksityisille toimijoille, tai tarkemmin, yksityisten yritysten omistajille. Samalla kun kevennetään mm. pääomatuloverotusta, luodaan eriarvoisuutta jne.

Vastaus tuohon sinun jälkimmäiseen kysymykseesi: Yritykset pyrkivät oligopolistiseen määräävään markkina-asemaan, jolloin ne voivat itse vastata "hyödykkeiden hinnoittelusta". Lisäksi pitää muistaa, että monilla aloilla on kartelleja, kuten on huomattu viime vuosina. Onko tällaisilta yksityisen sektorin toimijoilta palveluiden tilaaminen tehokkaampaa kuin palvelun järjestäminen suoraan julkisen sektorin kautta?

Tuo Patomäen kirja kannattaa lukea, sillä hän on kuitenkin tutkinut tätä aihetta huomattavasti enemmän kuin minä.

Tähän kannattaa tutustua myös:
http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Lama+jakoi+Suomen+kolmeen+kerrokseen/HS20071113SI1KU01mr1
 
En voi kehua sinun ad hominem -argumentointia enkä oikeiston tekstiä. Parin sivun selailu tuottaa tämmöistä tekstiä:

- "Demarit vittuun tämän maan johdosta"
- Ilmeisesti oikeistolle tuottaa vaikeuksia käyttää R-kirjainta, kun presidentistä käytetään toistuvasti nimitystä "Tavja"
- "Siinä oli oikein tunnuskuva siitä, minkälainen paska voi vain ääridemari olla"
- "Jeejee, 6 vuotta lisää seta-ämmää,"
- "OnneX porvarit ei niiQ päässy valtaan. tYÖLäiseT ruleTtaA!"
- "Halonen on ruma"
- "halosella on enemmän luurankoja kaapissa kun mulla on kaappeja,luulemma."
- "Halonen olisi kuulemma luonteeltaan oikeasti todella ilkeä"

Sitä löytää mitä haluaa löytää.:rolleyes:
 
Ehkä tämän ristiriidan ja hyvinvointivaltion ongelman, josta tässä kiistellään voisi kiteyttää Milos Formanin lausahdukseen:

"Me rakennamme instituutioita omaksi hyödyksemme. Me maksamme niistä. Ja ne alkavat käyttäytyä kuin omistaisivat meidät"

Onko yhteiskunta äitisi? Onko olemassa yleistä etua? Onko ihmiselämällä ja valtiolla jokin suurempi missio, josta ovat perillä vain harvat ja valitut? Missio, jonka vuoksi tarvitsemme koneistovaltion mekanismeja, säätelyä ja tasapäistämistä. Vai onko jokainen ihminen jo sinänsä ainutkertainen yksilö omine tavoitteineen ja arvostuksineen, ihminen, joka saa tehdä sopimuksia ja kirjoittaa oman elämänsä tarinan ilman minkään tahon, eturyhmän tai poliittisen ryhmän puuttumista asiaan, kun ei loukkaa toisten ihmisten vastaavaa oikeutta?

:)

Nyt täytyykin oikeastaan palata syvälle poliittisen ajattelun peruskäsitteisiin ja yhteiskuntafilosofiaan.

Sun käsitykset menee pitkälti yhteen lockelaisen (John Locke) oikeudenmukaisuuden käsitysten kanssa, joka on uusliberalismille tunnusomainen tapa ymmärtää oikeudenmukaisuus. Liberalismia on kuitenkin montaa sorttia: sosiaalidemokraattisten liberaalien mukaan ihmisten mahdollisuudet, taipumukset ja kyvyt ovat vain osin sisäsyntyisiä; suurimmalta osalta ne selittyvät yhteiskunnallisten prosessien kautta. Markkinoilla voi menestyä myös yritteliäisyyden ja kykyjen ansiosta, mutta usein markkinat toimivat huonosti ja myös lisäävät tarpeettomia eroja. Siksi tarvitaan sääntelyä.

Voidaan kuitenkin pohtia, onko tämä kehitys edes menossa tuollaisen lockelaisen miniarkian suuntaan, jossa valtiolla ei olisi (juuri) mitään roolia vai onko tästä uusliberalismin mukaisesta kansallisesta kilpailukykyopista kehittymässä, Heikki Patomäen sanoin, teknoliberaali versio fasismista.

Fasismi ja tämä kilpailukykyoppi jakavat ideologioina tiettyjä yhtäläisyyksiä: tavoitteena on luoda sellainen vahva valtio, joka pystyy panostamaan kaiken mahdollisen tekniikan ja tuottavuuden kehitykseen. Tekniikan ja tuottavuuden nopea kehitys vaatii kansallista yhtenäisyyttä ja sellaista johtajuutta, joka kykenee nopeasti ja kurinalaisesti tekemään myös "kipeitä ratkaisuja". Kilpailukykyvaltio asettaa kansalaisensa laajamittaiseen keskitettyyn kontrolliin työelämän kaikilla osa-alueilla ja pyrkii käyttämään todellisia tai simuloituja markkinoita maksimaalisen kurin ja yhteisen voiman maksimoimiseen. (Voi miettiä esimerkiksi Vanhasen ehdotuksia lakko-oikeuden rajoittamisesta...)

Jos on pakko pohtia sitä, kuinka ihana tila anarkia olisi, jossa kaikki olisivat vastuussa vain itsestään, ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, sillä maailmassa on jo yksi anarkinen sfääri: kansainvälinen järjestelmä on anarkian tilassa. Kenen mielestä se on rauhallinen ympäristö? Vahvat jyräävät heikot eivätkä ylikansalliset instituutiot ole millään muotoa demokraattisia. Tuosta voi vetää melko suoran johtopäätöksen siihen, millainen tila valtion sisällä vallitsisi, jos ylintä suverenia ja mm. tulonsiirtoja ei olisi. Itse näen korkeita aitoja, äärimmäistä köyhyyttä, panssaroituja autoja. Mieluummin maksan veroja.
 
Back
Ylös Bottom