Vartijoilta asiallista käytöstä? (videonpätkä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Equ
  • Aloitettu Aloitettu
Vastaavasti huomattavasti rajumpia ja selviä, täysin oikeudettomia pahoinpitelyjä tapahtuu ympäri valtakuntaa kymmeniä kappaleita päivittäin, mutta näistä ei uutisoida. Missä on suhteellisuudentaju?

Aivan.Tästäkään ei olis tullu yhtään mitään yhtään mihinkään julkisuuteen,mutta sivullinen sattui ottamaan homman purkkiin.Ns.Ylilyöntejä(ei kirjaimellisesti) tapahtuu ite kullakin työelämässä,mutta nyt tämän ylilyönnin takia vartijat menetti työnsä.Ja jos vartija ois halunnu pahoinpidellä ton tyypin,ni ois se sitä vähän kovakouraisemmin ottanu.Muutama pikku sipaisuhan tuossa oli.
Kärpäsestä härkänen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sillä, ettei firman imago kärsisi niin paljoa.

Juu, julkisuuteen voi puhua mitä vaan kun kansalaiset eivät tiedä että lakiperusta tuollaiselta kiellolta puuttuu.

Tähän 90 %:n osuuteen mahtuu tämä sinunkin paatoksesi oikein mainiosti.

Varmaan sitten perustelet väitteesi ja kerrot missä kohtaa minä olen esittänyt faktoina omia johtopäätöksiäni tapahtumien kulusta?

Varmaan sitten perustelet väitteesi ja kerrot missä kohtaa minä olen esittänyt faktoina omia johtopäätöksiäni tapahtumien kulusta?

Kirjoitit: "90% prosenttia tästä threadista on ihan täyttä paskaa ja mutua, omia olettamia ja johtopäätöksiä."

Niin laitoin sinun kirjoituksesi tuohon "täyttä paskaa osioon". Myönnetään, että provosoiduin kirjoittelemaan turhankin kärkkäästi, koska muutama ensimmäinen sivu ketjussa oli kirjoitettu siihen malliin, että ei tässä mitään lakaistaan maton alle vaan, koska pahempaa sattuu koko ajan. Ei mahdu minun oikeustajuun, jossa jotain pahaa ei voi perustella suuremmalla pahalla.. ainakaan tällaisessa tapauksessa.

Eri mieltä saa ja pitää olla! Parempaa perustelua en nyt jouda / osaa, koska täytyy rientää.

Myönnetään, että provosoiduin kirjoittelemaan turhankin kärkkäästi, koska muutama ensimmäinen sivu ketjussa oli kirjoitettu siihen malliin, että ei tässä mitään lakaistaan maton alle vaan, koska pahempaa sattuu koko ajan. Ei mahdu minun oikeustajuun, jossa jotain pahaa ei voi perustella suuremmalla pahalla.. ainakaan tällaisessa tapauksessa.

En perustellut pahaa suuremmalla pahalla. Kerroin vain sen, että pahempia asioita tapahtuu koko ajan ja tästä asiasta tullut uutisointi on täysin suhteetonta miettien tapahtunutta.

En perustellut pahaa suuremmalla pahalla. Kerroin vain sen, että pahempia asioita tapahtuu koko ajan ja tästä asiasta tullut uutisointi on täysin suhteetonta miettien tapahtunutta.

Ko. tapahtuma ei ole FPS:n kavereiden toimesta mitenkään ainutlaatuinen. Aikaisemmin ei ole ollut vain "kovia" todisteita pahoinpitelyistä.

Itse olen omien kokemuksieni perusteella ihmetellyt, miksi esimerkiksi vittuilua ja turhaa egoilua tulee portsareilta ja vartijoilta huomattavasti enemmän ja useammin kuin poliiseilta? Tarkoitan esimerkiksi tilanteita joissa pyydetään/käsketään ihmisjoukkoa siirtymään pois paikasta/alueelta A.

Yksi selitys on tosin varmaankin koulutuksen suppeus verrattuna poliisikoulutukseen, ja usein lisäksi kokemuksen puute. Tuota pakollista koulutusta saisi kyllä lisätä roimasti ennen kun on vartijaksi asiaa.

Näiden "yksityisten poliisivoimien" oikeuksia ei kyllä tarvitse missään tapauksessa lisätä, monen vuoden poliisikoulutuksen saaneiden oikeuksia ei tarvitse parin viikon pikakoulutuksen saaneille puoliamatööreille antaa, varsinkin kun kyse on yksityisestä tahosta.

Ihmetyttää myös monien asenne siitä että esimerkiksi pulsuille saa tehdä mitä vaan, ovat paskasakkia. Ihmisiä nekin ovat. Toki kohtuullinen voimankäyttö on oikeutettua jos siihen on tarvetta, mutta raudoitetun potkiminen maassa ei missään nimessä oikeutettua ole, oli kiinniotettu sitä ennen tehnyt mitä tahansa.
:thumbs: yksi harvoista erittäin hyvistä postauksista tähän ketjuun (omieni lisäksi tietysti :D)

Sinulla on hivenen verran kummallinen käsitys "tavan tallaajista", mikäli mielestäsi on ihan normaalia, että "tavan tallaajat" riehuvat ostareilla. Ymmärrätkö lainkaan sitä, että esimerkiksi vereksen pahoinpitelyn sattuessa vartijoilla on oikeus suorittaa kiinniotto? Jos kiinniotettava tekee vastarintaa, saavat vartijat käyttää kiinnioton suorittamiseksi tarpeellisia ja puolusteltavia voimakeinoja. Jos kiinniotettava meuhkaa ja pistää vastaan, on kyyti sitä kylmempää mitä enemmän sitä vastarintaa ilmenee.

Kysymys Timballe ja muillekin threadiin vastanneille:
-Kuka teistä tietää faktaksi, että tuo kiinniotettava oli nimenomaan denso/juoppo/tms?
-Kuka teistä tietää faktaksi, että vartijat "pistivät tyyppiä pataan" oletetun "huutelun ja vittuilun" takia?
-Kuka teistä on sitä mieltä, että vartijat eivät saa käyttää voimakeinoja?

Varmaan aika turha edes yrittää selittää mitä tarkoitin tolla tavallisen tyypin riehumisella. Kun täällä näköjään on sellainen käsitys, että ihan tavallinen 99% rauhallisesti käyttäytyvä tyyppi ei mitenkään voi heittäytyä joskus hankalaksi ja saati sitten että tämän jälkeenkin käyttäytyisi 99% ajastaan iisisti. Pointti siis meni ohi, mutta menkööt, ei varmaan kovin suurta sisältöä tähän 90% paskaa sisältävään ketjuun toisi muutenkaan. ;)

Ja yritän vastata kysymyksiin.

Ei varmasti kukaan tiedäkkään faktaa ton tyypin taustoista ja varmasti on väritetty sen aikasemmat (ja ehkä nykyinenkin) teko ihan vaan jo luettavuuden parantamiseksikin. Asioita yleensäkin suurennellaan ja ne muuttuvat ihan sen mukaan kuka miltäkin puolelta asiaa kertoo.

Vartijat pisti pataan aluksi ehkä järkevästä syystäkin. Mutta se kengillä "kopistelu" jota voi jo ehkä potkimiseksikin kutsua, oli jo överiksi mennyt teko, vaikka tyyppis ois tehnyt mitä. Ei varmaan kukaan täällä voi sanoa että vartija esim. saisi antaa rangaistuksia?

Toki vartijat saa käyttää voimakeinoja, mutta tuskin KAHDEN vartijan pitää käyttää voimakeinoja jo raudoitettuun tyyppii, vaikka se ois sitten kuinka "paha jätkä". Vai onko joku nyt oikeasti toista mieltä ja jos niin missä se raja sitten kulkee? Ja miksei kuka tahansa voi sitten käyttää niitä voimakeinoja jos vaikka omaa eukkoa/kaveria/lasta/mummoa on hakattu? Pataan vaan niin oppiipa jotakin.

Varmaan aika turha edes yrittää selittää mitä tarkoitin tolla tavallisen tyypin riehumisella. Kun täällä näköjään on sellainen käsitys, että ihan tavallinen 99% rauhallisesti käyttäytyvä tyyppi ei mitenkään voi heittäytyä joskus hankalaksi ja saati sitten että tämän jälkeenkin käyttäytyisi 99% ajastaan iisisti. Pointti siis meni ohi, mutta menkööt, ei varmaan kovin suurta sisältöä tähän 90% paskaa sisältävään ketjuun toisi muutenkaan. ;).

Mä tajusin hyvin mitä tarkotit. Kaikki on mokaillu ja töpeksiny kännipäissään.

Sehän on aika selvä ettei absolutisti toilaile kännissä. Eikä siten voi edes ymmärtää että moinen apinointi olisi mahdollista kun itse aina käyttäytyy niin mallikkaasti.

Ei pitäis apinoida kännissä mutta ei se silti ole mikään syy mukiloida ketään.

Varmaan aika turha edes yrittää selittää mitä tarkoitin tolla tavallisen tyypin riehumisella. Kun täällä näköjään on sellainen käsitys, että ihan tavallinen 99% rauhallisesti käyttäytyvä tyyppi ei mitenkään voi heittäytyä joskus hankalaksi ja saati sitten että tämän jälkeenkin käyttäytyisi 99% ajastaan iisisti. Pointti siis meni ohi, mutta menkööt, ei varmaan kovin suurta sisältöä tähän 90% paskaa sisältävään ketjuun toisi muutenkaan. ;)

Ymmärrätkö Timba lainkaan sitä, että se tavallinen kansalainen menettää sen "oikeuden olla tavallinen kansalainen" siinä vaiheessa kun alkaa riehua jossain? Onko mielestäsi jonkinlainen perustelu riehumiselle se, että käyttäytyy 99% ajasta asiallisesti? Pitäiskö tällaista tyyppiä paapoa juuri silloin kun se 1% ajasta on käsillä kun se muuten kuintenkin on 99% asiallisesti?

Olen kyllä törmännyt satoihin ihmsiin, jotka käyttäytyvät 99% ajasta asiallisesti. Vaan kun sen prosentin aikana sillä entisyydellä ei ole paskankaan merkitystä, varsinkaan jos tällaisen henkilön käyttäytymiseen pitää puuttua. En laisinkaan ymmärrä tätä vallitsevaa kukkahattutäti-ajattelua jossa kaikkia täytyy ymmärtää, kun ne kuitenkin on muuten "niin ihania ja suloisia ihmisiä". Pitäiskö joskus keskittyä itse asiaan sen jatkuvan ymmärtämisen sijaan?

thumb_kukkahattu.jpg

demppari kyllä löysi nyt threadin pointin täydellisesti... not.
No kyllä se ainakin uutisten mukaan löysi.
Eli kyseinen tyyppi oli pahoinpidellyt naista kasvoihin mm. potkimalla. Ja vartijat ottivat siis tämän potkijan tuossa kiinni. Eli näin tämä asia oli mennyt ennen tuota kamalaa vartijoiden pahoinpitelyä.
Mä olen sillä linjalla tässä asiassa, että se jätkä sai liian vähän läpsyä siihen nähden mitä olisi oikeasti ansainnut.
Itsellä takana useampi vuosi ovella isossa yökerhossa. On tullut potkua, lyöntiä, tuopin/pullon heittoa yms. mitä nyt vaan voi kuvitella. Yksi yhteinen tekijä näillä väkivallan yrittäjillä/tekijoillä on aina. Esim. ensin yritetään heittää pullolla kasvoihin, mutta kun sitten tuleekin itselle hieman myllyä päälle alkaa helvetinmoinen itku siitä kun koskee koskee ai jai jai!! Itselle ovat valmiita satuttamaan ja tekemään vaikka mitä, mutta sitten kun oma turpa on auki, niin aletaan itkemään poliisia yms. porukkaa paikalle.
Onneksi enää ei tarvitse katsoa kaikenmaailman kusipäiden perään missään yökerhossa. Ja se oli myös hyvin mukavaa aina kuulla täysin ulkopuolisilta, miten noin ja noin kovasti ei saisi ketään käsitellä.
Jo Fantom sanoi aikoinaan, että pahoille on oltava vielä pahempi tjsp...

Voipi olla että olisi fiksumpaa olla kommentoimatta tähän threadiin, mutta menköön nyt.

Ja yritän vastata kysymyksiin.

Ei varmasti kukaan tiedäkkään faktaa ton tyypin taustoista ja varmasti on väritetty sen aikasemmat (ja ehkä nykyinenkin) teko ihan vaan jo luettavuuden parantamiseksikin. Asioita yleensäkin suurennellaan ja ne muuttuvat ihan sen mukaan kuka miltäkin puolelta asiaa kertoo.

Nyt hivenen häiritsee tuossa aikaisemmassa tekstissä se ja muutamissa muissa viesteissä se, että niissä tuntuu olevan taustalla oletus, että tämä tavallinen tallaaja joutuisi ilman syytä konfliktiin järjestystä ylläpitävän henkilön kanssa. Luultavasti tässä on nyt tullut meikäläiselle jonkinlainen väärinkäsitys.

Ja mitä tuon kaverin taustoihin tulee, itse olen enemmän taipuvainen uskomaan esim. Yleisradion ja Helsingin Sanomien julkaisemaa tietoa kuin "KotiganZta-89" -nimimerkin kommentteja.

Katabolic sanoi:
Itse olen omien kokemuksieni perusteella ihmetellyt, miksi esimerkiksi vittuilua ja turhaa egoilua tulee portsareilta ja vartijoilta huomattavasti enemmän ja useammin kuin poliiseilta? Tarkoitan esimerkiksi tilanteita joissa pyydetään/käsketään ihmisjoukkoa siirtymään pois paikasta/alueelta A.

Yksi selitys on tosin varmaankin koulutuksen suppeus verrattuna poliisikoulutukseen, ja usein lisäksi kokemuksen puute. Tuota pakollista koulutusta saisi kyllä lisätä roimasti ennen kun on vartijaksi asiaa.

Näiden "yksityisten poliisivoimien" oikeuksia ei kyllä tarvitse missään tapauksessa lisätä, monen vuoden poliisikoulutuksen saaneiden oikeuksia ei tarvitse parin viikon pikakoulutuksen saaneille puoliamatööreille antaa, varsinkin kun kyse on yksityisestä tahosta.

Asialle voidaan löytää useampikin selitys, eikä tuo koulutuksen määräkään niistä vähäisin ole. Ensinnäkin voidaan katsoa vartijoiden työolosuhteita ja -ehtoja. Hommat voivat toisinaan olla hyvinkin raskaita henkisesti sekä fyysisesti. Tästä huolimatta palkkataso pyörii tuollaisella perusvaksilla siinä 8 euron tuntumassa. Tämä ei tee ammatista niin houkuttelevaa, että alalle varsinaisesti olisi tunkua. Ongelmaksi muodostuukin juuri tämä tilanne, jossa kysyntään pitää vastata ja töihin on pakko ottaa ei-niin-laadukasta materiaalia. Nyt puhun nimenomaan vartioimisliikkeistä. Jos nykytilanteeseen vielä lisättäisiin ylimääräistä koulutusta (joka aloittelevalle vartijalle tyypillisesti on palkatonta), laskee ammatin houkuttavuus vielä entisestään. Jos Suomessa haluttaisiin lisätä vartioimispalvelujen tasoa selkeästi, tulisi palkkausta nostaa hieman houkuttavammalle tasolle. Tällä tavoin ehkä saataisiin myös ne hyvät ja ammattitaitoiset tekijät pysymään töissä eikä vaihtamaan alaa taloudellisen tilanteen vuoksi.

Asenteen kouluttaminen on myös hieman vaikeaa. Olisihan se toki hienoa jos meillä olisi asennekasvatusta vielä erikseen tämänkaltaisiin tehtäviin koulutettaessa, mutta realistiselta se ei kuulosta.

Lisäksi näiden tilanteiden määrään luultavimmin vaikuttaa myös vartijoiden ja järjestyksenvalvojien puhdas määrä verrattuna poliiseihin. Omalla työmatkallani tapaan normaalisti jo 6 vartijaa, mutta harvemmin törmään poliisiin koko päivän aikana. Tilanteita saattaa myös aiheuttaa tavallisten tallaajien keskuudessa yleisesti tavattu asennevamma vartijoita kohtaan.

-edit. Kapu, sä puolestasi missasit mun viestin pointin kokonaan. Mutta eipä siinä, johan se olisi ollut ihme jos tuon kaikki olisivat tajunneet. ;)

Vartijat pisti pataan aluksi ehkä järkevästä syystäkin. Mutta se kengillä "kopistelu" jota voi jo ehkä potkimiseksikin kutsua, oli jo överiksi mennyt teko, vaikka tyyppis ois tehnyt mitä. Ei varmaan kukaan täällä voi sanoa että vartija esim. saisi antaa rangaistuksia?

Olihan tuo kengällä kopistelu ehkä vähän tyhmä, kun tuollainen lienee laitonta. Saman pikku nöyryyttämisen olisi voinut hoitaa myös laillisesti ja paljon enemmän kipua aiheuttaen. Jotenkin tuntuu kuitenkin asia paisuneen, kun tuollainen pikku potku ei varmasti edes mustelmaa aiheuttanut ja jos vittumaisesti olisi vääntänyt rautoihin olisi siinä yhteydessä voinut vääntää vaikka olkapään hajalle tai jotain vastaavaa ja sen olisi voinut luultavasti kuitata vaan sillä, että kaveri riuhto niin kovasti vastaa ja oli aineissa, että kipukynnyksen puutteassa loukkasi kätensä. Ja myöskin päällepäin tilanne ei olisi näyttänyt juuri miltään. Nyt kuitenkin hirveä meteli ja uutisissa asti juttua tuosta kun pari kertaa napauttaa kengällä, niin on se vähän suhteetonta.

Ja itse kommentoin tuota vartijan antamaa "rangaistusta" edellisessä postissa tähän ketjuun ja siitä käy sen suhteen mun mielipide ilmi.

-Kuka teistä tietää faktaksi, että tuo kiinniotettava oli nimenomaan denso/juoppo/tms?
-Kuka teistä tietää faktaksi, että vartijat "pistivät tyyppiä pataan" oletetun "huutelun ja vittuilun" takia?
-Kuka teistä on sitä mieltä, että vartijat eivät saa käyttää voimakeinoja?

-En itse ainakaan osaa sanoa eikä se ole mulle mikään uutinen sinäällään ole oliko kaveri juoppo jne
-Aika myöhään tuo yksi lyönneistä tuli mikäli se oli muustakun huutelusta. Tää vartija oli jo kävelemässä pois ja sitten tuli takaisin ja leipasi.Jos hänet maahan haluttiin uskon kahden miehen siihen pystyneen kaatammalla vaikka.
-Kyllä vartijat saavat käyttää voimakeinoja ja uskon että heiltä sitä odotetaankin jos tilanne sitä välttämättä vaatii. Mutta ei toi tilanne näyttänyt koskaan niin pahalta että oli pakko äijä iskeä maahan. Tai jos niitä voimankäyttö valtuuksia käytetään väärin kuten tässä kun toinen näistä vartioista oli jo laittamassa äijää rautoihin niin toinen monottelee vielä.

Mistäs tiedät että molemmilta meni luvat? Ettet vaan spekuloisi ja lisäisi mutua ja kakkapuhetta tähän threadiin?
En tiiä vastattiinko tähän jo mutta kyllä kummatkin menettivät luvat ja työpaikat.

Itse vihaan sen verran rankasti näitä naisia lyöviä että olisin varmasti toiminut samoin (jos tämä olisi se naisten hakkaaja ja näkisin tapahtuman), MUTTA sen takia pysynkin vain tavallisen kansalaisena.:rolleyes: En kuitenkaan usko että vartioille annetaan lupa vetää turpiin lain rikkojia, vaan ottamaan heidät kiinni. En tietenkään väitä että itsellä olisi tavallisena kansalaisena tähä lupaa.

Lol tämäkin juttu on saanut 32 sivua tekstiä taakseen ja etusivun lööpit joka foorumilla. Eiköhän se pihvi tässä ole nyt tuo youtuben mediaseksikkyys, ei itse vartijoiden toiminta. Vai yrittääkö joku oikeasti judgettaa juttua objektiivisesti videon perusteella?

http://www.youtube.com/watch?v=al7tbA-KdNU

Tollasta paskaa ei kyllä kenenkään vartijan pitäisi joutua kuuntelemaan. Mutta väännäpä jätkä nippuun kameran kuvatessa niin oot seuraavat 2 vuotta käräjillä istumassa ja miettimässä että kannattiko... vai olisiko vain pitäny ottaa vittuilu vastaan ja itkeä illalla itsensä uneen.

Pitkä pinnanen vartija. Kyllähän se vartija olisi helposti voinut provosoida tilanteen siihen pisteeseen , että olis voinut laillisesti kaasuttaa+hakata pampulla sitä kemali-poikaa ja lopulta raudottaa sen siihen.

Siinä vaiheessa kun se kemali-poika rupesi hyppimään ruutua ja vetämään varjoa vartijan edessä. Vartija olisi voinut ottaa vaikka kaasun taskusta, ottaa pari askelta taaksepäin, osottaa sillä hyppijää, kehoittaa rauhoittumaan ja poistumaan uudestaan. Kun kemali-poika olisi vetänyt seuraavat varjot , vartija olisi voinut suihkuttaa kaasut sen silmille. Loppu gansta-jengille olisi sitten voinut ottaa, nyrkit, pamput , etc käyttöön kun vastassa olisi ollut niin suuri ylivoima.

Toisaalta fiksummin ja helpommin tapahtuma meni videolla, mutta ei niinkään ole pakko toimia jos ei välttämättä halua.

Tästä huolimatta palkkataso pyörii tuollaisella perusvaksilla siinä 8 euron tuntumassa. Tämä ei tee ammatista niin houkuttelevaa, että alalle varsinaisesti olisi tunkua.

Tämäpä se juuri on ongelma monissa palveluammateissa, hoitajat, siivoojat jne.
Siksi varmaan tarvitsemme pakolaisia tekemään ns. likaiset työt. Ajatelkaapa, jos tuo kalju vartija olisikin ollut vaikka somali, silloinhan olisi voinut vedota oikeudessa vaikkapa rasismiin, ryssäthän ovat tunnetusti erittäin rasistista porukkaa.

Äh, ihme puolustelua täällä. Ei tonne kontulaan voi laittaa jotakin 60kilosta nyhveröä ja jos toi sama jannu leikkii tuolla ostarilla joka päivä, niin jaksaako sitä silittää joka päivä. Tolla palkalla ja duunilla ei todellakaan muutaman vuoden päästä kiinnosta enään neuvotella paria tuntia ennen poistamista. Ja en ole enään vartija, onneksi. Ja jos nyt oppikirjaa nussitaan, niin siinä sattu pieni ylilyönti, mutta se potku on todellakin niin hipaisu, että ei jää edes mustelmaa kaveriin, joten turhaan vauhkotaan. Enemmän mua vituttas sen FPS:n vartijan puolesta, jolle somali potkas leukaan, kun oli maassa. Ihme, että tolla liksalla tuolla on noinki tervejärkistä porukkaa..

jantunen7, en tiedä mitä järkeä on painottaa tiettyjä aloja pakolaisten suuntaan, en usko että se ainakaan nostaa näiden alojen arvostusta tai ammattitaitoisuuden tasoa. Ja nyt puhun nimenomaan pakolaisista, en maahanmuuttajista. Samalla tavalla se rasismi voi kohdistua myös suomalaiseen henkilöön silloin, kun tämänkaltaisessa tilanteessa on jotakin muuta kansalaisuutta edustava henkilö.

En näe siis ongelmana niinkään sitä, että esimerkiksi vartiointitehtäviin ei löytyisi riittävästi työvoimaa. Ongelma syntyy siitä, että vartiomisliikkeet joutuvat kilpailukykynsä ylläpitämiseksi ottamaan työhön myös sellaisia yksilöitä, joilla ei välttämättä ole riittäviä resursseja hoitaa tehtäviään. Mikäli palkkataso olisi esimerkiksi bruttona muutaman vuoden jälkeen vaikkapa 2000€, olisi alalle enemmän pyrkijöitä ja seulaa voitaisiin tiukentaa. Tämä myös kannustaisi työntekijöitä jäämään alalle.

Olen omakohtaisesti nähnyt useiden hyvien työntekijöiden poistuvat vartiomisalalta johtuen juuri taloudellisista syistä. Kun työvuosia ja kokemusta alkaa kertymään ja silti käteen jäävä palkka on kuukaudesta toiseen siinä 1400€ alapuolella, ei se hirveämmin houkuta asiansa osaavaa työntekijää jäämään alalle. Sen saman rahan voi ansaita niin paljon helpomminkin.

-edit. Heitän tähän vielä rautalankamallin, että kukaan ei ymmärrä sanomaani väärin:

Ala X on huonosti palkattu, joten moni ei halua työskennellä alalla. Firmojen on kuitenkin löydettävä työntekijät jostain, joten palkataan ei-niin-päteviä yksilöitä, koska valinnanvaraa ei juuri ole. Huonon palkkauksen vuoksi sellaiset yksilöt, joilla on resursseja tehdä myös paremmin palkattua työtä, poistuvat alalta. Tämä johtaa siihen, että ala syö itseään. Tämä on vain oma näkökulmani ja olen avoin myös muunlaisille näkemyksille.

-edit2. Lieska, mikä on kemali?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom