Mitä mieltä seuraavsta videosta?
Olen lievästi huvittuneena seurannut tätä yli äyräitten paisunutta tekemällä tehtyä "skandaali-uutista". Teen itse turva-alan töitä ammatikseni, ja täytyy sanoa, että vituttaa noiden kavereiden puolesta.Toki pieni ylilyönti oli havaittavissa, mutta tapaus pitäisi nähdä kokonaisuutena, ennenkuin ryhdytään kuorossa jeesustelemaan. Jos te muunlaisia töitä tekevät menisitte itse YHDEKSI yöksi pyörimään narkkien,pultsarien ja mielenhäiriöisten sekaan, voisi asiaan tulla uusi näkökulma. Tai menisitte YHDEKSI yöksi jonkun syrjäseudun kriminaalikuppilan ovelle.
Voin kertoa, että maailma on melko erilainen paikka öisin, varsinkin kun joudut viettämään sen paikoissa, joita normaalit kaduntallaajat tietoisesti välttävät. Ei tietenkään kukaan pakota tekemään näitä duuneja, ei varmasti. Mutta sen voin sanoa, että jonkun ne on muitenkin loppupeleissä tehtävä. Olen itse tehnyt vartijan ja järjestyksenvalvojan töissä arviolta 30-40 kiinniottoa, ja aivan varmasti monista niistä olisi saatu leivottua vastaavanlainen polemiikki, jos joku pelle olisi kyräillyt kameroineen nurkan takana. Ja myönnän, että pieniä kämmejä on joskus sattunutkin. Kerran jouduin itsekin lehden otsikkoon, mutta juttu oli kuitenkin varsin asiallisesti laadittu, vaikkakin hieman syyllistävään sävyyn. Onneksi kyseessä ei ollut kumpikaan iltapäivälehti.
Kiinnniottoa edeltää usein kohdehenkilön rajun väkivaltainen käytös. Väkivaltatilanteen lopettaminen ei koskaan ole kaunista katseltavaa, etenkään sellaisille ihmisille jotka eivät ole joutuneet väkivaltaa elämässään näkemään tai kohtaamaan. Ja juuri niiltä ihmisiltä saa usein tapahtumapaikalla todella paskamaista palautetta. Ja mikä ironisinta, juuri ne ihmiset ovat usein tulleet apua pyytämään. Mutta HETI, kun uhka on kohdistunut heistä itsestään pois, ja tilanne on lauennut, ollaan vaahtoamassa, että "kyllä olet ammattitaidoton,ihan liian rajusti kaadoit ja silleen ja tolleen teit." Joskus toki tulee hyvääkin palautetta. Muistan erään tilanteen, jossa melko iso, pahan näköinen kaveri piti koko baaria kauhun vallassa riehumisellaan. Kun saatiin työparin kanssa mörkö kenttään ja rautoihin(mikä ei muuten ollut helppoa edes kaksin), alkoivat kaikki asiakkaat taputtaa aploodeja. Silloin kyllä loksahti monttu auki
Ja mitä tulee tunteiden hillitsemiseen, on siinäkin suuria väärinkäsityksen paikkoja. Jos kohdehenkilöä esim. käskytetään kovaan ääneen, ymmärtää
"pertti-perusinsinööri" taas tämänkin niin että "jaaha, tossa toi poke nyt sitten mylvii, taisi käämi palaa..." Ja joskus käämi voi palaa, ja joskus se myös palaa. Takana voi esim. festareilla olla jo 16 tuntia töitä paahtavassa helteessä, suojaliivit ja muut vermeet hiestä läpimärkinä. Tuhansia kännikaloja ympärillä, kimppuusi on ehkä hyökätty jo useaan otteeseen. Kyllä uskallan väittää, että jokaisella pokella, vartijalla tai poliisilla on joskus se käämi palanut. Ihmisiä olemme jokainen. Ja mitä poliiseihin tulee, olen työn ohessa nähnyt näiltä "sinisen miekan ritareilta"niin saatanan monta ylilyöntiä, etten niitä ala edes tähän listaamaan. Kaikki peruskansalaiset kun kuvittelevat, että poliisi on joku super-ihminen, joka ei koskaan tee ohjesäännön vastaisesti. VITUT:curs: Useimmat väittäisivät
minun puhuvan paskaa, jos kertoisin muutaman esimerkin, joten en vaivaudu. Käyttäkää mielikuvitusta:lol2:
En sinänsä kuitenkaan poliisejakaan halua mustamaalata. Monessa tilanteessa on oltu yhdessä virkavallan kanssa samaa hamppia vääntämässä. Ja todellakin: sitä saa mitä tilaa. Kyllä nämä poliisinkin överiksi menneet voimakeinot ovat useimmiten menneet oikeaan osoitteeseen.
Suuri osa narkkarien ja muun ihmis-kuonan puolesta puhujista ja "ymmärtäjistä" eivät koskaan joudu olemaan tekemisissä ko. ryhmän kanssa. Kyllä siellä hienosto-kaupunginosien diipa-daipa-kahviloissa on helppo olla humanisti. Ja helppoa on paasata näitten yhteiskuntaa kuormittavien paskojen puolesta kun mussuttelee voisarvea espresson kanssa. Hörppikäähän seuraavat sumppinne kaupungin terveysaseman aulassa paita veressä kun odotatte että lekuri kiireiltään ehtii tsekkaamaan kätenne, jossa on narkkarin huonohkojen hampaiden tekemä rosoinen haava. Ja seuraavat puoli vuotta voitte kahvihetkenne käyttää miettimällä, saitko HIV:n tai C-hepatiitin.:evil:
Joku viisas on joskus sanonut; " Ei ole olemassa yhtä totuutta". Jokainen luo oman totuutensa. Tämä on minun. Ja muutamat arvet kropassa muistuttavat, että tämä totuus on elettyä elämää. Ei spekulointia. Ei filosofiaa. Siperia opettaa.
Se siitä. Mutta mikä on minun vastaukseni otsikon kysymykseen...?
Asiallista käytöstä? Ei toki. Mutta ei TODELLAKAAN tämmöisen kohun arvoista!! Ja omasta näkökulmastani(jota olen tuossa aiemmin erilaisin esimerkein yrittänyt valottaa)täysin ymmärrettävää. Se ei yllätä minua mitenkään, että ko. vartiointifirma antoi tylyn tuomion omalta taholtaan. Kyseessä on suuri liiketoiminta, ja isot firmat pesevät aina kätensä koko jutusta kun joku pikku kämmi tapahtuu. Näin kävi myös minulle. Tuolloin oli kyseessä kaikkien tuntema monikansallinen firma. Ei näitä kiinnosta työntekijän turvallisuus, eikä mikään muukaan. Kunhan laskutus rullaa. Kentällä olet yksin, ja oikeussalissa olet yksin. Kuitenkin jokaisen kusisimmankin juoppo/narkki-kohteen turvallisuus pitäisi taata. Mutta tsemppiä näille vartijoille!! Eikä hätä ole tämän näköinen. Kun kohu laantuu, ja juttu menee käräjille, tuomioksi napsahtaa korkeintaan pikku sakko. Ja kun mitään erityisiä vammoja ei kohde-henkilöllä ole, jää mahdollinen korvaus-summakin melko pieneksi.:kippis1: