Vartijoilta asiallista käytöstä? (videonpätkä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Equ
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon kyseisen linkin takaa aukeaa video nimeltä "Uutismokat", siellä toimittaja ei tasan varmasti sano yhtään mitään tuohon asiaan viittaavaa.

Sen sijaan siinä pätkässä, johon todennäköisesti viittaat, uutistenlukija kertoo molempien vartijoiden saaneen potkut. FPS Security Oy:n toimitusjohtaja Petri Miettinen kertoo kuitenkin heti perään vapauttaneensa em. vartijat työvelvoitteesta, Miettinen ei puhu potkuista yhtään mitään. Näitä samoja kommentteja voit lukea muutamasta muustakin uutisesta, joissa Miettistä on siteerattu.

aa joo sori otin niistä näimmä väärän linkin. Mun moka. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisiko sitten syytä opetella lukemaan tai vaihtaa tietolähteitä, koska ainakin Hesari tietää tuosta kertoa noin.

"Miettisen mukaan vartijat olivat ottamassa kiinni miestä, joka oli lyönyt ja potkaissut sivullista naista päähän. Mies ei totellut vartijoiden käskyjä. ”Suhtaudumme hyvin vakavasti tähän asiaan ja korostamme, että vartijoiden tulee toimia aina vähimmän haitan periaatteella. Mielestämme tässä tilanteessa ei toimittu niin”, Miettinen vakuutti."

joo tiedän ton, tossa linkissä siittä puhutaan, olisi pitänyt mainita, mun moka.
Ihmettelinkin vain sitä kun ei sitä ole muualla mainittu. Voi olla tietty, että lehdet on jättä ny sen mainitsemattakin, mustamaalaavat vartioita oikein kunnolla.
tarkennan, missään tän päivän lehdessä, minkä minä olisin lukenut.
Ei se "ihan sama" ole. Eräät täällä keskutelevat antavat ymmärtää, että miehen kiinniotto olisi perustunut ainoastaan siihen, että mies oli päihtynyt ja soitti mahdollisesti suutaan. Kuitenkin jokaisessa lukemassani uutisessa on mainittu vartijoiden olleen suorittamassa tehtävää, johon heillä lain mukaan on oikeus. Asialla on merkitystä koska tehtäväänsä suorittava vartija saa tarpeen vaatiessa käyttää voimakeinoja, eli ainakin tietyt toimenpiteet tässä tapauksessa ovat olleet sallittuja ja hyväksyttäviä.

Liiallinen voimankäyttö ja/tai pahoinpitely ovat lain mukaan rangaistavia tekoja. Tässä tapauksessa on mitä ilmeisimmin ylitetty tarpeellisen voimankäytön raja, mutta tämä ylitys koskee uutisoinnin perusteella vain niitä kahta "potkua" ja mahdollisesti lyöntiä.

Jos tapauksessa ei olisi ollut kiinniottoperustetta, olisi koko hässäkän osalta arvioitava voimankäytön perusteettomuutta ja liioittelua. Tässä valossa voimankäyttö on kuitenkin ollut oikeutettua tiettyyn pisteeseen asti.
Tottahan toki tiettyyn pisteeseen asti, kuten itse sanot, mutta entäs sitten ne uutisoidun perusteella ylitettyä potkut ja lyönti sitten?
Ketä se paskanpuhuminen ilman faktoja tällaisessa tapauksessa palvelee? No varmaankin niitä puupäitä, jotka ovat sitä mieltä että anarkia ja sekasorto ovat hienoja asioita ja kaikki poliisit ja vartijat ynnä muut kontrolliammattilaiset on heti saatava pois töistä. Kuten jo aiemmin totesin, jokaisessa itse lukemassani uutisessa on ollut maininta tuosta pahoinpidellystä naisesta. Tässä vaiheessa luotan siihen tietoon faktan tasolla..

No eipä kait se paskan puhuminen ketää palvelekkaan, mutta kun meillä tuskin kellään on niitä todellisia faktoja. Ja vaikka olisikin se kun ei mitenkään oikeuta vartioita, vaikka olisikin pahoin pidelty nainenkin.
Ja vois ton taas kääntää toisinkin päin, totaalinen valta poliiseilla ja vartioilla, terrorilla ja pelolla pidettäs kansa kuris.

Ymmärtänet varmaan itsekin, että edes FPS ei vartiointiliikkeenä ole niin tyhmä, että laskisi julkisuuteen virheellistä tietoa tuollaisesta asiasta. Tuollaisesta valheesta jäisi takuuvarmasti kiinni jos ja kun asia tutkitaan kunnolla. Kiinnijäänti tuosta asiasta olisi takuuvarma kasvojen menetys ja valtava imagotappio kyseiselle vartiointiliikkeelle.

Ymmärrän kyllä, mutta silti voipi olla, huom voi olla, että on yrittänyt sillä paikata tapahtunutta. Epäilen kyllä tätä itsekkin ja puhun melko varmasti paskaa. Mutta se nyt ei ollu mun kirjotelman pointti.
sanottakoon nyt näin että tarpeellista työtä järkkärit ja pollarit tekee, mutta rankaisu toimen piteet päättää oikeuslaitos.

"poliisille luovutettu henkilö ennen kiinniottotilannetta oli pahoinpidellyt sivullista naista"

Toi pummi oli ensin hakannut naisen joten tosiaankin oikein toimi nuo vartijat! :worship:

Voiko enään paremmin sanoa! Mun mielestä aika vähällä pääsi ja ymmärrän täysin vartijoiden toiminnan, olisihan ne tietysti voinut toimia erilailla työpaikkansa säilyttämiseksi.. :rolleyes:

Tottahan toki tiettyyn pisteeseen asti, kuten itse sanot, mutta entäs sitten ne uutisoidun perusteella ylitettyä potkut ja lyönti sitten?

Mikä tuossa mun kirjoituksessa jäi epäselväksi?

Ja vois ton taas kääntää toisinkin päin, totaalinen valta poliiseilla ja vartioilla, terrorilla ja pelolla pidettäs kansa kuris.

Mihin tämä liittyy ja millä tavalla? Oliko sekin niin vaikea ymmärtää, että se paisuttelu ja paskanpuhuminen palvelee ainoastaan näitä tahoja jotka mainitsin. Vastaavasti faktoilla ja faktoista keskustelu palvelee kaikkia.

edit: Tuo ammattinimike kirjoitetaan vartija, siis jos se halutaan kirjoittaa oikein.

Voiko enään paremmin sanoa! Mun mielestä aika vähällä pääsi ja ymmärrän täysin vartijoiden toiminnan, olisihan ne tietysti voinut toimia erilailla työpaikkansa säilyttämiseksi.. :rolleyes:

Tiedätkö että Suomessa vartijoilla ei ole tuomiovaltaa vaan se on annettu oikeuslaitokselle?

Eihän se nyt missään nimessä ole vartijoiden toimenkuva antaa mitään rangaistuksia. Suomi on siitä hieno maa, että täällä rankaisemisen hoitaa oikeuslaitos.

Videosta saa sellaisen kuvan, että vartijat antavat kaverille "opetusta", toisen välillä tarkastaessa ettei paikalle vaan eksy ketään ulkopuolista sopimattomaan aikaan.

Sakot ja erotus virasta oikea tuomio mielestäni.

Välillä tommonen "palaute" tekee vaan hyvää riehujalle. Todellisuudessa tuo oikeuslaitoksen antama virallinen rangaistus tällasilla janttereilla tarkoittaa n. puolen vuoden päästä postissa tulevaa ilmoitusta sakoista, joita ei ole koskaan aikomuskaan maksaa.

Tulee noista videoista monesti mieleen Smash Asem mielenosoituksen kuvaajat. Porukka odotti kameroiden kanssa millon poliisi tekee jotain, josta voisi sopivasti kontekstistaan irrottaa kuvan tai videoklipin ja mennä hippifoorumille itkemään virkavallan julmuudesta..

Jos video ois sisältänyt tapahtumat alusta loppuun, olisi keskustelun sävy varmasti erilainen. Toivottavasti ei tule tyypeille potkuja.

edit: kukahan pakkislainen kohta tunnustaa kenkineensä? :)

Varmaan harmittaa kohta tuota kaljua, ettei tullut kunnolla kengittyä oletettua naisenhakkaajaa, vaan tuli annettua ainoastaan kevyitä harmittomia muistutustönäisyjä, jotka videolla maallikon mielestä näyttävät raakalaismaisilta potkuilta. Syyte ja tuomio todennäköisesti jokatapauksessa tulee pahoinpitelystä sekä duuni menee alta.

Mikä tuossa mun kirjoituksessa jäi epäselväksi?

Ei siis sitten ilmeisesti mikään, olemme yhtä mieltä siittä, että ne oli sen filmin perusteella ylimitotettuja ne pari "potkua" ja lyönti.
Mihin tämä liittyy ja millä tavalla? Oliko sekin niin vaikea ymmärtää, että se paisuttelu ja paskanpuhuminen palvelee ainoastaan näitä tahoja jotka mainitsin. Vastaavasti faktoilla ja faktoista keskustelu palvelee kaikkia.

Tarkotin sitä vain, että on se paskan puhuminen palvellut pokejakin ja vartijoita ovat hekin huudelleet lisää valtuuksia, rahotusta yms. Vähemmän kumminkin varmasti kuin nämä anarkisti ääliöt.

Tarkotin sitä vain, että on se paskan puhuminen palvellut pokejakin ja vartijoita ovat hekin huudelleet lisää valtuuksia, rahotusta yms. Vähemmän kumminkin varmasti kuin nämä anarkisti ääliöt.

Mistäs poket ja vartijat lisää rahoitusta kinuaisivat? Enkä kyllä ole kuullut em. ryhmien ihan kauheasti kinuavan lisää valtuuksia, enkä varsinkaan yhtä paljon kun anarkistit ja graffaajat niitä vaativat vähennettäväksi.

:offtopic:

Pakko avautua.

Mitä mieltä seuraavsta videosta?

Olen lievästi huvittuneena seurannut tätä yli äyräitten paisunutta tekemällä tehtyä "skandaali-uutista". Teen itse turva-alan töitä ammatikseni, ja täytyy sanoa, että vituttaa noiden kavereiden puolesta.Toki pieni ylilyönti oli havaittavissa, mutta tapaus pitäisi nähdä kokonaisuutena, ennenkuin ryhdytään kuorossa jeesustelemaan. Jos te muunlaisia töitä tekevät menisitte itse YHDEKSI yöksi pyörimään narkkien,pultsarien ja mielenhäiriöisten sekaan, voisi asiaan tulla uusi näkökulma. Tai menisitte YHDEKSI yöksi jonkun syrjäseudun kriminaalikuppilan ovelle.

Voin kertoa, että maailma on melko erilainen paikka öisin, varsinkin kun joudut viettämään sen paikoissa, joita normaalit kaduntallaajat tietoisesti välttävät. Ei tietenkään kukaan pakota tekemään näitä duuneja, ei varmasti. Mutta sen voin sanoa, että jonkun ne on muitenkin loppupeleissä tehtävä. Olen itse tehnyt vartijan ja järjestyksenvalvojan töissä arviolta 30-40 kiinniottoa, ja aivan varmasti monista niistä olisi saatu leivottua vastaavanlainen polemiikki, jos joku pelle olisi kyräillyt kameroineen nurkan takana. Ja myönnän, että pieniä kämmejä on joskus sattunutkin. Kerran jouduin itsekin lehden otsikkoon, mutta juttu oli kuitenkin varsin asiallisesti laadittu, vaikkakin hieman syyllistävään sävyyn. Onneksi kyseessä ei ollut kumpikaan iltapäivälehti.

Kiinnniottoa edeltää usein kohdehenkilön rajun väkivaltainen käytös. Väkivaltatilanteen lopettaminen ei koskaan ole kaunista katseltavaa, etenkään sellaisille ihmisille jotka eivät ole joutuneet väkivaltaa elämässään näkemään tai kohtaamaan. Ja juuri niiltä ihmisiltä saa usein tapahtumapaikalla todella paskamaista palautetta. Ja mikä ironisinta, juuri ne ihmiset ovat usein tulleet apua pyytämään. Mutta HETI, kun uhka on kohdistunut heistä itsestään pois, ja tilanne on lauennut, ollaan vaahtoamassa, että "kyllä olet ammattitaidoton,ihan liian rajusti kaadoit ja silleen ja tolleen teit." Joskus toki tulee hyvääkin palautetta. Muistan erään tilanteen, jossa melko iso, pahan näköinen kaveri piti koko baaria kauhun vallassa riehumisellaan. Kun saatiin työparin kanssa mörkö kenttään ja rautoihin(mikä ei muuten ollut helppoa edes kaksin), alkoivat kaikki asiakkaat taputtaa aploodeja. Silloin kyllä loksahti monttu auki:)

Ja mitä tulee tunteiden hillitsemiseen, on siinäkin suuria väärinkäsityksen paikkoja. Jos kohdehenkilöä esim. käskytetään kovaan ääneen, ymmärtää
"pertti-perusinsinööri" taas tämänkin niin että "jaaha, tossa toi poke nyt sitten mylvii, taisi käämi palaa..." Ja joskus käämi voi palaa, ja joskus se myös palaa. Takana voi esim. festareilla olla jo 16 tuntia töitä paahtavassa helteessä, suojaliivit ja muut vermeet hiestä läpimärkinä. Tuhansia kännikaloja ympärillä, kimppuusi on ehkä hyökätty jo useaan otteeseen. Kyllä uskallan väittää, että jokaisella pokella, vartijalla tai poliisilla on joskus se käämi palanut. Ihmisiä olemme jokainen. Ja mitä poliiseihin tulee, olen työn ohessa nähnyt näiltä "sinisen miekan ritareilta"niin saatanan monta ylilyöntiä, etten niitä ala edes tähän listaamaan. Kaikki peruskansalaiset kun kuvittelevat, että poliisi on joku super-ihminen, joka ei koskaan tee ohjesäännön vastaisesti. VITUT:curs: Useimmat väittäisivät
minun puhuvan paskaa, jos kertoisin muutaman esimerkin, joten en vaivaudu. Käyttäkää mielikuvitusta:lol2:

En sinänsä kuitenkaan poliisejakaan halua mustamaalata. Monessa tilanteessa on oltu yhdessä virkavallan kanssa samaa hamppia vääntämässä. Ja todellakin: sitä saa mitä tilaa. Kyllä nämä poliisinkin överiksi menneet voimakeinot ovat useimmiten menneet oikeaan osoitteeseen.

Suuri osa narkkarien ja muun ihmis-kuonan puolesta puhujista ja "ymmärtäjistä" eivät koskaan joudu olemaan tekemisissä ko. ryhmän kanssa. Kyllä siellä hienosto-kaupunginosien diipa-daipa-kahviloissa on helppo olla humanisti. Ja helppoa on paasata näitten yhteiskuntaa kuormittavien paskojen puolesta kun mussuttelee voisarvea espresson kanssa. Hörppikäähän seuraavat sumppinne kaupungin terveysaseman aulassa paita veressä kun odotatte että lekuri kiireiltään ehtii tsekkaamaan kätenne, jossa on narkkarin huonohkojen hampaiden tekemä rosoinen haava. Ja seuraavat puoli vuotta voitte kahvihetkenne käyttää miettimällä, saitko HIV:n tai C-hepatiitin.:evil:

Joku viisas on joskus sanonut; " Ei ole olemassa yhtä totuutta". Jokainen luo oman totuutensa. Tämä on minun. Ja muutamat arvet kropassa muistuttavat, että tämä totuus on elettyä elämää. Ei spekulointia. Ei filosofiaa. Siperia opettaa.

Se siitä. Mutta mikä on minun vastaukseni otsikon kysymykseen...?
Asiallista käytöstä? Ei toki. Mutta ei TODELLAKAAN tämmöisen kohun arvoista!! Ja omasta näkökulmastani(jota olen tuossa aiemmin erilaisin esimerkein yrittänyt valottaa)täysin ymmärrettävää. Se ei yllätä minua mitenkään, että ko. vartiointifirma antoi tylyn tuomion omalta taholtaan. Kyseessä on suuri liiketoiminta, ja isot firmat pesevät aina kätensä koko jutusta kun joku pikku kämmi tapahtuu. Näin kävi myös minulle. Tuolloin oli kyseessä kaikkien tuntema monikansallinen firma. Ei näitä kiinnosta työntekijän turvallisuus, eikä mikään muukaan. Kunhan laskutus rullaa. Kentällä olet yksin, ja oikeussalissa olet yksin. Kuitenkin jokaisen kusisimmankin juoppo/narkki-kohteen turvallisuus pitäisi taata. Mutta tsemppiä näille vartijoille!! Eikä hätä ole tämän näköinen. Kun kohu laantuu, ja juttu menee käräjille, tuomioksi napsahtaa korkeintaan pikku sakko. Ja kun mitään erityisiä vammoja ei kohde-henkilöllä ole, jää mahdollinen korvaus-summakin melko pieneksi.:kippis1:

Eihän se nyt missään nimessä ole vartijoiden toimenkuva antaa mitään rangaistuksia. Suomi on siitä hieno maa, että täällä rankaisemisen hoitaa oikeuslaitos.

Videosta saa sellaisen kuvan, että vartijat antavat kaverille "opetusta", toisen välillä tarkastaessa ettei paikalle vaan eksy ketään ulkopuolista sopimattomaan aikaan.

Sakot ja erotus virasta oikea tuomio mielestäni.

Suomi on siitä hieno maa, että täällä kriminaalit nauravat paskaisesti olemattomille tuomioilleen.

Ja lisätään nyt vielä tähän hieman faktaa tosielämästä, jota Olkikuukkeli ei nähtävästi ole vielä elänyt päivääkään. Tällä Suomen "hienolla oikeusjärjestelmällä" menee monesti vuosia ennenkuin EDES YKSI taparikollinen saadaan oikeasti tiilenpäitä lukemaan. Olin vuosi sitten todistajana oikeusjutussa, jossa syytettynä oli 4 ammattirikolliseksi luokiteltua kaveria. Syytteitä oli laidasta laitaan. Varkauksia,ammattimaisia
kätkemisrikoksia,petoksia, kavalluksia,huumerikoksia,pahoinpitelyitä ym...
Pelkästään asianomistajia oli yli 70!!! Tämä siis tarkoittaa selkokielellä sitä tahojen määrää, joihin rikokset olivat kohdistuneet. Joka hyypiöllä oli valtion varoilla maksettu asianajaja. Ainoastaan 1 sai kiinteän vankeustuomion.:curs: Miettikääpä tuota. Tiedän.Tämä on selkeästi:offtopic:

Kylläpä oli taas kiva olla tänään töissä... Joku helsinkiläinen palstalainenkin varmaan näki Salomonkadulla tänään tapahtuneen välikohtauksen. Mukavaa kuulla positiivisia kommentteja tapahtuman jälkeen jossa olet vaarantanut henkesi SIVULLISTEN VUOKSI. "Se on taas vartijat ja poliisit vastaan kansalaiset" "kyllä on ammattitaidotonta porukkaa" "Oliks toi joku näpistelijä vai?" "eiks tota ois nyt voinu hoitaa vähän iisimmin" "pojat taas haluu lehden otsikoihin".

Jos joskus mennään ryminällä päälle ja tulee muutama kuhmu tai haava, se tehdään pakko/hätävarjelu tilassa, jolle todellakin löytyy järkevä selitys!! Olisin vaan toivonut tänäänkin sivullisten tietävän miksi meneteltiin kyseisellä tavalla.

Tehkää te työnne! Me teemme omamme...

Ei tota potkimiseksi voi sanoa. Koitti vaan onko se vielä hereillä. Pulsulla olisi munat suussa jos se olisi kenkässyt.
Ihan liikaa kohua tyhjästä.
Olisi nyt edes antanut kyynelkaasua kun se oli maassa.
Noinhan sitä vartijan työtä pitääkin tehdä joo. Varmaan nousee arvostus entisestään. Järki hoi älä jätä

Mä ny sanon vielä kerran sieltä näkökannasta jota on virkavalta vähän joskus tölvinyt. Siitä ei mitään traumaa jää, jos itte alkaa vittuilemaan ja rääpimään ja sitten saa vähän nahkahanskaa päin näköä. Minusta kurinpalautus oikeus pitäisi olla ihan lainmukaista, koska kuka sen sitten tekee näille narkkareille jos ei poliisi tai vartija? Halutaanko tästä maasta oikeasti yhtä perseestä kuin esim Tukholmasta jossa kaduilla pötköttää narkkareita ja somalit heiluttaa sulle puukkoa kun kävelet ohi. Kurinpalautuksesta ei jää mitään traumaa vaan narkki muistaa pienen kivun jälkeen että ensikerralla riitelen vasta seuraavalla metroasemalla. Suomessa on liian pehmeät olot rikollisilla, taidetaan olla pehmein maa maailmassa mitä tulee tuomioihin. Jossain muussa maassa en itsekkään istuisi kotona koneella vaan valtion talossa. Tuolla helsingin metroissa on sattunut ihan liikaa kaikkia narkkareiden ja mielenterveyspotilaiden aiheuttamia onnettomuuksia. Eikö siellä joku aika sitten joku huitaissut kirveellä metrossa edessä istuvaa päähän?
Hei haloo, miettikää jos se olisit ollutkin sinä jota lyödään työmatkalla päähän kirveellä. Miltä se tuntuisi?
Tiedän niin monta tapausta, vanhaa kaveria yms. jotka eivät uskoneet sitten yhtään mitään. Mopolla ostarille sisään ja vartijaa nauraen karkuun. Poliiseja karkuun viimeiseen hengenvetoon asti kännissä autolla, mopolla, pyörällä. juosten...Kerran pojat keksivät pienessä kaasussa kivan pilan että heitetään jää murikka sillalta auton tuulilasiin. Kahdestaan nostivat isoimman lohkareen minkä löysivät kaiteelle ja tiputtivat henkiläauton tuulilasista sisään joka oli menossa alta. Autoilija menetti hallinnan ja pyörähti ojassa katolleen. Samaiset kaverit kivittivät monesti junasta ikkunat paskaksi kun juna ajoi ohi. Poliisien oli pakko antaa kunnolla kurinpalautusta välillä että meni jakeluun mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Oikeuslaitos kun ei tunne kovia tuomioita ko rötöksissä.

Kannattaa funtsia, haluatteko olla tälläiseltä rauhassa vai ette.

Huh huh mitä jengiä täällä! Valtaosa puolustelee noiden fäpsien voimankäyttöä, toisaalta se ei ole mikään ihme, koska täällä on varmaan aika moni tehnyt vartian työtä. Itse olen ehdottomasti vastaan kyseisten vartioiden touhuja. Ei ketään saa hakata tolla tavalla vaikka olisi mikä spurgu tai nisti ym. Eikös vartioiden tehtävä ole pitää järjestystä yllä, eikä hakkaa ihmistä noin säälittävällä tavalla. Vaikka se jätkä olisi just murhannut mutsinsa, niin ei sekään ole todellakaan minkään vitun fäpsin tehtävä rankaista tätä ihmistä... ainoastaa kohtuullisin voimakeinoin saattaa se poliisien pidätettäväksi. Harvoin ässän antama turpaanveto muuttaa ihmisen käytöstä jatkossa, päinvastoin, pahentaa ja saa aikaan vain lisää vihaa näitä kohtaan. on niin nähty...

Hyvä, että tämä asia on pyörinyt mediassa ja tullut esille mitä jotkut vartiat puuhailee. Tämän kaltaiset tilanteet ovat vieläpä varsin yleisiä, mutta harvoin näissä stevet joutuu teoistaan vastuuseen. Kuka nyt jonkun "ala-arvoisen spurgun" puheita uskoo, jos hän haluaa tehdä rikosilmoituksen jonku steven/kytän tekemästä pahoinpitelystä. Niin ja jos ei kestä nimittelyä ja stressiä, niin kannatta todellakin jättää tämä ammatti väliin, sen verran vahvat hermot pitää olla...

Kuka vartioimaan vartioita?

Niin...Mikä tuossa filmissä oli sitten niin kauheaa?
Ja minä en ole koskaan tehnyt päivääkään vartijan työtä mutta asiakkaana olen teininä ollut. Aina pieni läpsyttely luo pientä pelkoa ja näin ollen hyvälaatuinen pelko on kanssaihmisten kannalta välttämätöntä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom