Vartijoilta asiallista käytöstä? (videonpätkä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Equ
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kyllä yllättänyt pätkääkään taas nämä kommentit mitä pakkislaiset on suurimmaksi osaksi tänne kirjoittanut. Vartiathan tässä niitä uhreja taas kerran on :D Itse toivon että kyseisen paskafirman natsivartiat joutuu tulevaisuudessa vastuuseen useimmin pahoinpitelyistä jota tekevät jatkuvasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, maailmassa ole muita kuin ääripäitä, eihän?

On vain räyhäpultsarihippinarkkareita, jotka sietääkin hakata tai sitten sustalla ja decalla pumpattuja natsisikavartioita, jotka pamputtavat kaikkia ohikulkijoita....

Mä taas katsoin, että ei todellakaan ollut mikään Mikki hiiren oloinen vaan vartijalla oli tosi rautainen asenne, kun ei tuommoisesta hätkähdä. Ihan selvästihän tuo oli valmiina tekemään jotain, jos nuori olisi yrittänyt lyödä tms. Vartija seisoi siis valmiustilassa kädet alhaalla. Kyllä tuosta nopeasti väistää/nostaa kädet ylös, jos toinen hyökkää. Vartijalla saattoi olla jännäkakka housussa mutta ainakin hän piti päänsä kylmänä eikä nostanut nyrkkejä ilmaan tai vastaavaa.
Valmiina tekemään jotain? Siis häh, nyrkki jä pää kävivät 5 cm päästä naamasta ja jätkä ei edes liikahtanut, siinä vaiheessa sais olla aikamoinen ninja jos huomaa kun käsi on 5 cm päässä naamasta, että perskeles sehän tuleekin lättyyn ja torjuu/väistää.
Valmiusasento? Itse olen pintapuolisesti tutustunut jos minkälaiseen kamppailulajiin, siis pintapuolisesti en ole mikään sensei todellakaan, ja voimankäyttökoulutuksiin niin aina opetetaan valmiusasento ensimmäisenä ja se ei todellakaan ole sellainen jossa seistään polvet lukossa, rintamasuunta hyökkääjään ja jalat samoiten kohtisuorassa hyökkääjään.

Valmiina tekemään jotain? Siis häh, nyrkki jä pää kävivät 5 cm päästä naamasta ja jätkä ei edes liikahtanut, siinä vaiheessa sais olla aikamoinen ninja jos huomaa kun käsi on 5 cm päässä naamasta, että perskeles sehän tuleekin lättyyn ja torjuu/väistää.
Valmiusasento? Itse olen pintapuolisesti tutustunut jos minkälaiseen kamppailulajiin, siis pintapuolisesti en ole mikään sensei todellakaan, ja voimankäyttökoulutuksiin niin aina opetetaan valmiusasento ensimmäisenä ja se ei todellakaan ole sellainen jossa seistään polvet lukossa, rintamasuunta hyökkääjään ja jalat samoiten kohtisuorassa hyökkääjään.

Totta puhut valmiusasennosta.
Mutta, entäpä jos vartija katsoi ettei tuollainen räkänokka voi häntä mitenkään pudottaa? Pahahan näitä on spekuloida, mutta uskon kyllä että vartija myös tiesi olevansa kameran alla. Paha siinä on itse käydä ensin käsiksi, kun tietää että kumpi siitä sitten syytteen saisi...

Itselleni opetettiin pentuna, että jos menet soittamaan suutasi isommille, niin turha tulla myöskään itkemään kotiin jos saat selkääsi. Nykyään tuntuu siltä, että pennuille opetetaan himassa (puhumattakaan kukkahattutädeistä), että vittuile vaan, ei ne saa kuitenkaan koskea sinuun. Itse näen isona ongelmana sen, että kaikkea fyysistä pidetään nykyään pahana. Selkäsauna, ja joskus turpaanveto, ovat ne millä nuo pahimmat tapaukset saadaan kuriin. Mikään puhuttelu ei niille toimi. Mitä virkaa poliiseilla, vartijoilla, pokeilla yms. oikein on, jos ihmiset eivät kunnioita (ja tavallaan hiukan pelkääkin) heitä. Valtaosahan näitä kunnioittaa ja pelkääkin "rangaistusten" takia, mutta väittäisin tämän johtuvan vain siitä, että näin kuuluu tehdä. Osa on tajunnut, että ei siitä mitään seuraa vaikka noille vittuilee, jotkut jopa käy päälle tietäen ettei siitä kuitenkaan mitään seuraa. Tuo kaikki näkyy koko ajan enemmän ja enemmän siinä, että ihmiset eivät kunnioita toisiaan tai toisten omaisuutta. Siinä vaiheessa, kun vartijoille, pokeille, poliiseille yms. voidaan sanoa ja tehdä lähes mitä tahansa, alkaa tulla pikkuhiljaa mieleen, että mitä ns. taviksille voidaan tehdä, kun näillä ei ole edes niitä vähiä oikeuksia. On se kumma, kun jotkut jaksaa puolustella kaikenmaailman paskasakkia päivästä toiseen. Tuolle videon runkulle ei edes käynnyt mitään, käsittääkseni ei jälkiä ei mitään. Korkeintaan vähän säikähti, että lyödäänkö mua muka takaisin. Ymmärtäisin, jos kaverille olisi sattunut edes jotain, mutta kun ei. Kohta taas kuulee, kun pikku-rosvot juoksee liikkeestä toiseen tavaraa hakien, videokameroiden kanssa, ja uhkaa lähettää nauhat telkkaan, jos heitä koitetaan ottaa kiinni.

No siis meinasin, että vartija tiesi varmasti, mitä tekee. Tuosta on helppo väistää tai tehdä jotain, jos teini olisi oikeasti lyönyt. Vartijan ei varmaan kannata ottaa sellaista perus nyrkkeilyasentoa, jos teini uhoaa ja kaverit kuvaavat vieressä, innostuvat varmasti vielä enemmän.

Siinä vaiheessa, kun vartijoille, pokeille, poliiseille yms. voidaan sanoa ja tehdä lähes mitä tahansa, alkaa tulla pikkuhiljaa mieleen, että mitä ns. taviksille voidaan tehdä, kun näillä ei ole edes niitä vähiä oikeuksia.

tuota ajoin lähinnä itsekin takaa. sille on syynsä, miksi maailmassa on laitettu henkilöitä valvomaan järjestystä, ja turvallisuutta. ja siinä vaiheessa, jos mopo karkaa käsistä ihmisoikeuksien valvomisen takia siihen, ettei vartija/muu vastaava toimihenkilö uskalla puuttua asiaan, koska pelkää saavansa itse siitä syytteen, ollaan jo menossa vahvasti tuohon olskan kuvaamaan tilanteeseen.

No siis meinasin, että vartija tiesi varmasti, mitä tekee. Tuosta on helppo väistää tai tehdä jotain, jos teini olisi oikeasti lyönyt. Vartijan ei varmaan kannata ottaa sellaista perus nyrkkeilyasentoa, jos teini uhoaa ja kaverit kuvaavat vieressä, innostuvat varmasti vielä enemmän.

Voin kyllä väittää, että mikäli se pääpusku tai se löynti olisi tullut perille ei tuo vartija olisi niitä pystynyt väistämään. En minä mitään perus nyrkkeilyasentoa tarkoitakkaan, sinähän se puhuit valmiusasennosta. Ehkä jokin sellainen, että nostaa käden suoraksi eteen kämmen auki, vähän niinkuin "pysäyttämismerkki", olisi ollut turvallisempi vaihtoehto, siinä olisi samalla saanut vähän välimatkaa "hyökkääjään", eikä tuollainen asento ole niin provosoivakaan.ö

Itse olen omien kokemuksieni perusteella ihmetellyt, miksi esimerkiksi vittuilua ja turhaa egoilua tulee portsareilta ja vartijoilta huomattavasti enemmän ja useammin kuin poliiseilta? Tarkoitan esimerkiksi tilanteita joissa pyydetään/käsketään ihmisjoukkoa siirtymään pois paikasta/alueelta A.

Yksi selitys on tosin varmaankin koulutuksen suppeus verrattuna poliisikoulutukseen, ja usein lisäksi kokemuksen puute. Tuota pakollista koulutusta saisi kyllä lisätä roimasti ennen kun on vartijaksi asiaa.

Näiden "yksityisten poliisivoimien" oikeuksia ei kyllä tarvitse missään tapauksessa lisätä, monen vuoden poliisikoulutuksen saaneiden oikeuksia ei tarvitse parin viikon pikakoulutuksen saaneille puoliamatööreille antaa, varsinkin kun kyse on yksityisestä tahosta.

Ihmetyttää myös monien asenne siitä että esimerkiksi pulsuille saa tehdä mitä vaan, ovat paskasakkia. Ihmisiä nekin ovat. Toki kohtuullinen voimankäyttö on oikeutettua jos siihen on tarvetta, mutta raudoitetun potkiminen maassa ei missään nimessä oikeutettua ole, oli kiinniotettu sitä ennen tehnyt mitä tahansa.

Voin kyllä väittää, että mikäli se pääpusku tai se löynti olisi tullut perille ei tuo vartija olisi niitä pystynyt väistämään. En minä mitään perus nyrkkeilyasentoa tarkoitakkaan, sinähän se puhuit valmiusasennosta. Ehkä jokin sellainen, että nostaa käden suoraksi eteen kämmen auki, vähän niinkuin "pysäyttämismerkki", olisi ollut turvallisempi vaihtoehto, siinä olisi samalla saanut vähän välimatkaa "hyökkääjään", eikä tuollainen asento ole niin provosoivakaan.ö

Ei todellakaan olis pystynyt väistämään. Mutta ymmärrettäväähän se on että mahdolliset voimankäyttö/väkivalta tilanteet _jännittävät_ varsinkin jos on uusi tai kokematon vartija. Turha siis täällä spekuloida sitä miten tuossa olisi kannattanut toimia.

Jokaisella tuntuu löytyvän aina hyviä toimintatapoja tilanteeseen kuin tilanteeseen siihen asti kunnes ne yhtäkkiä tapahtuu. Samoin tuo vartijankoulutuksen voimankäyttökoulutus on melkeinpä turha. Hauskahan sitä oli siellä painia mutta kyseisten keinojen "selkärankaan meneminen" vaatii jatkuvaa treenausta ja pitkää kokemusta.

Itse olen omien kokemuksieni perusteella ihmetellyt, miksi esimerkiksi vittuilua ja turhaa egoilua tulee portsareilta ja vartijoilta huomattavasti enemmän ja useammin kuin poliiseilta? Tarkoitan esimerkiksi tilanteita joissa pyydetään/käsketään ihmisjoukkoa siirtymään pois paikasta/alueelta A.

Yksi selitys on tosin varmaankin koulutuksen suppeus verrattuna poliisikoulutukseen, ja usein lisäksi kokemuksen puute. Tuota pakollista koulutusta saisi kyllä lisätä roimasti ennen kun on vartijaksi asiaa.

Näiden "yksityisten poliisivoimien" oikeuksia ei kyllä tarvitse missään tapauksessa lisätä, monen vuoden poliisikoulutuksen saaneiden oikeuksia ei tarvitse parin viikon pikakoulutuksen saaneille puoliamatööreille antaa, varsinkin kun kyse on yksityisestä tahosta.

Ihmetyttää myös monien asenne siitä että esimerkiksi pulsuille saa tehdä mitä vaan, ovat paskasakkia. Ihmisiä nekin ovat. Toki kohtuullinen voimankäyttö on oikeutettua jos siihen on tarvetta, mutta raudoitetun potkiminen maassa ei missään nimessä oikeutettua ole, oli kiinniotettu sitä ennen tehnyt mitä tahansa.

Niin minäkin olen alkanut ihmettelemään kenen etu on se, että vartijaksi pääsee parissa viikossa. Sehän tarkoittaa jo lähtökohdiltaan että kaikki hallinta otteet ym täytyy käytännössä treenata omalla ajalla tai osata etukäteen. Nyt moni vartija varmaan on lähtökohdiltaan ollut harrastunutkamppailu- tai voimailulajeihin eikä siksi tarvitse koulutusta niin hirveästi siltä osin, kuin että mitä saa tehdä ja mitä ei.

Olisiko vartijoiden koulutus siksi niin lyhyt, että koska ei vartija oikeastaan mitään saisi tehdäkkään. Jostain sain sellaisen käsityksen, että vartijalla on samat oikeudet virassaan kuin kenellä tahansa siviilillä. Eli se kiinniotto oikeus. Onko vartijalla siis oikeus esimerkiksi iskeä nenä lyttyyn uhkaavasti käyttäytyvältä henkilöltä?

Käsittääkseni tavallinen sälli joutuu maksamaan jos lyö jonkun nenän lyttyyn vaikka henkilö olisi kuinka vittuillut ja uhitellut. Esim kuten siinä myyrmäen pätkässä. Jos perus mattimeikäläinen olisi kohdannut kyseisen teini gangsterin ja sitä lämässyt lättyyn niin lasku olisi tullut perässä.

Niin ja ei se että ihmisellä on alkoholiongelma saisi tarkoittaa sitä, että sitä saa mukiloida.

Ei todellakaan olis pystynyt väistämään. Mutta ymmärrettäväähän se on että mahdolliset voimankäyttö/väkivalta tilanteet _jännittävät_ varsinkin jos on uusi tai kokematon vartija. Turha siis täällä spekuloida sitä miten tuossa olisi kannattanut toimia.

Jokaisella tuntuu löytyvän aina hyviä toimintatapoja tilanteeseen kuin tilanteeseen siihen asti kunnes ne yhtäkkiä tapahtuu. Samoin tuo vartijankoulutuksen voimankäyttökoulutus on melkeinpä turha. Hauskahan sitä oli siellä painia mutta kyseisten keinojen "selkärankaan meneminen" vaatii jatkuvaa treenausta ja pitkää kokemusta.

No kyllä tuossa tilanteessa tuo vartija (vai oliko JV) vähän turhan riskillä päästää tohon lähelle. Tosin ehkä katsoi parhaaksi olla provosoimatta millään tavalla kun oli niin iso porukka mesoamassa ja hän oli ilmeisesti yksin. Itse kyllä tuollaisissa tilanteissa missä joku alkaa tekemään valehyökkäyksiä tai nostamaan käsiä otan jaloille ihan oikean otteluasennon, että voi pysäyttää tarpeen tulleen nopealla etupotkulla, jos puskee päälle, tai voi takajalan kiertopotkulla pistää yhden jalan pois pelistä. ja yleensä vasen käsi edessä suorana kämmen auki ja sitä ikään kuin pitää siinä merkkinä että sellainen välimatka täytyy pitää. ja vasen olkapää sillä tavalla korkealla, että leuka on piilossa. Ja pitää jonkinlaisen välimatkan ja rupattelee rauhottavia.

Tuosta videosta mistä vartijat antavat kenkää, niin mielestäni periaatteessa se rankaiseminen pitäisi antaa aina oikeuslaitoksen tehtäväksi. Poikkeustapauksena kuitenkin sellainen, että jos sama kaveri aiheuttaa jatkuvasti ongelmia ja aina käymässä syyttömien kimppuun. Ei tuollaisia yleensä pelota, joku uusi pikku rikos rekisterissä. Ainoa mitä pelkäävät on se että saavat turpaan itse. Ja jos tietävät, että mesoaminen johtaa siihen että vartijoilta tulee osumaa, niin luultavasti eivät uskalla enää sillä alueella tapella viattomien kanssa. Ja silloin vartijoiden pienen ylilyönnin johdosta moni isompi rikos jää tekemättä. Vähän ongelmallinen asia lain ja moraalinkannalta missä mennään yli, mutta en kyllä hirveän pahana pidä jos joku taparikollinen joskus saa vähän ylimääräistä osumaa. Kuka viisas se sanoikaan, että kansalle pitää puhua niiiden omaa kieltä, että sanoma menee perille. Sama pätee osaan pikkurikollisia, jotka eivät ymmärrä mitään muuta kieltä kuin väkivaltaa.

Käsittääkseni tavallinen sälli joutuu maksamaan jos lyö jonkun nenän lyttyyn vaikka henkilö olisi kuinka vittuillut ja uhitellut. Esim kuten siinä myyrmäen pätkässä. Jos perus mattimeikäläinen olisi kohdannut kyseisen teini gangsterin ja sitä lämässyt lättyyn niin lasku olisi tullut perässä.

Jos siinä olisi ollut perusmattimeikäläinen, niin se teinigansta olisi käynnyt siihen kaveriin käsiksi ja muu porukka olisi tullut perässä. Jos vartija olisi käynnyt siihen ganstaan käsiksi, niin kaverit olisi tullut samantien sen päälle. Kummassakaan tapauksessa uhri ei olisi saannut penniäkään, koska nuo pikku-nilkit eivät koskaan tule ansaitsemaan mitään laillista duunia tekemällä. Vartijan ainut vaihtoehto oli hoitaa tilanne noin. Seurauksena muut pätkän nähneet pikkugangstat yms. pitävät vartijoita munattomina pelleinä ja koittavat samaa perässä. Jossain vaiheessa joku hurja vetää osuman perille. Sitten vittuilu-videon sijasta katsellaan videota jossa vartija hakataan paskaksi. Tämä löytyy tod.näk. hauskoja videoita netissä-osiosta ja porukat repee kun vartijat on pellejä, kun pennutkin hakkaavat niitä. Ennemmin järjestystäylläpitäviltä vähän kovempaa kohtelua kusipäille tarvittaessa, kuin nykytilanne, jossa paskasakki tekee mitä huvittaa vailla pelkoa seuraamuksista.

Itselleni opetettiin pentuna, että jos menet soittamaan suutasi isommille, niin turha tulla myöskään itkemään kotiin jos saat selkääsi. Nykyään tuntuu siltä, että pennuille opetetaan himassa (puhumattakaan kukkahattutädeistä), että vittuile vaan, ei ne saa kuitenkaan koskea sinuun. Itse näen isona ongelmana sen, että kaikkea fyysistä pidetään nykyään pahana. Selkäsauna, ja joskus turpaanveto, ovat ne millä nuo pahimmat tapaukset saadaan kuriin. Mikään puhuttelu ei niille toimi. Mitä virkaa poliiseilla, vartijoilla, pokeilla yms. oikein on, jos ihmiset eivät kunnioita (ja tavallaan hiukan pelkääkin) heitä. Valtaosahan näitä kunnioittaa ja pelkääkin "rangaistusten" takia, mutta väittäisin tämän johtuvan vain siitä, että näin kuuluu tehdä.
????
Tottakai se johtuukin vain siittä, että niin kuuluu tehdä.

Osa on tajunnut, että ei siitä mitään seuraa vaikka noille vittuilee, jotkut jopa käy päälle tietäen ettei siitä kuitenkaan mitään seuraa. Tuo kaikki näkyy koko ajan enemmän ja enemmän siinä, että ihmiset eivät kunnioita toisiaan tai toisten omaisuutta. Siinä vaiheessa, kun vartijoille, pokeille, poliiseille yms. voidaan sanoa ja tehdä lähes mitä tahansa, alkaa tulla pikkuhiljaa mieleen, että mitä ns. taviksille voidaan tehdä, kun näillä ei ole edes niitä vähiä oikeuksia. On se kumma, kun jotkut jaksaa puolustella kaikenmaailman paskasakkia päivästä toiseen. Tuolle videon runkulle ei edes käynnyt mitään, käsittääkseni ei jälkiä ei mitään. Korkeintaan vähän säikähti, että lyödäänkö mua muka takaisin. Ymmärtäisin, jos kaverille olisi sattunut edes jotain, mutta kun ei. Kohta taas kuulee, kun pikku-rosvot juoksee liikkeestä toiseen tavaraa hakien, videokameroiden kanssa, ja uhkaa lähettää nauhat telkkaan, jos heitä koitetaan ottaa kiinni.

No huh huh, olipa vähä kärjistettyä.:)
Sanoisinpa jopa liioteltua.

Jos sua vastaan joku rikkoo, ni kosta!

Tässä sitatti eräästä kirjasta:
[/QUOTE]Vain lait pitävät yhteiskuntaa koossa, moraali on häilyvä käsite.
Laitkin perustuvat viimmekädessä väkivaltaan tai sen uhkaan.
Oikeus on usein kiistanalaista, mutta voima on helposti havaittavissa,
eikä se siedä vastaansanomista.[/QUOTE]

Nykylait ovat kyllä liian lepsuja raiskaajia, sun muita kohtaan, mutta eiköhän se ole oikeuslaitos joka tämän asian ratkaisee.

Ihan oikeesti, suurin osa noista saa ihan tilauksen mukaan. Aikanaan Hämeenkadulla Mansen keskustassa olin ovella....

En nyt sano että ihmisiä pitäisi riepotella tarpeetta, mutta noissa on aina takana jotain semmoista, että syystä tulee takaisin.

Justiinsa.. Ovihommat ja vartiointi on henkisesti ja fyysisesti maailman rankimpia ja muut "klopit" eivät ymmärrä mistään mitään ja pitävät turpansa kiinni, jos vartijat vähän höykkyyttää maassa makaavaa.

Idiotismia ja kusen päähän nousemusta vailla vertaa. :david: Ei tuollaista "virantoimitusta" voi puolustella mitenkään. Kenkää saivat ja oikeutetusti.

Ja mikä estää näitä samaisia vakseja tekemästä samaa ihan kelle tahansa tavalliselle tallaajalle joka on vähän riehunut ostarilla? Vai onko täällä kaikki niin puhtaita pulmusia että ei koskaan ole päissään riehunut tai jostain provoutunut ja soittanut päätä vähän sivummille. Ei muutakun rautoihin vaan ja monoa kylkeen, voi vähän mielipiteet muuttua. ;)

Sinulla on hivenen verran kummallinen käsitys "tavan tallaajista", mikäli mielestäsi on ihan normaalia, että "tavan tallaajat" riehuvat ostareilla. Ymmärrätkö lainkaan sitä, että esimerkiksi vereksen pahoinpitelyn sattuessa vartijoilla on oikeus suorittaa kiinniotto? Jos kiinniotettava tekee vastarintaa, saavat vartijat käyttää kiinnioton suorittamiseksi tarpeellisia ja puolusteltavia voimakeinoja. Jos kiinniotettava meuhkaa ja pistää vastaan, on kyyti sitä kylmempää mitä enemmän sitä vastarintaa ilmenee.

Kysymys Timballe ja muillekin threadiin vastanneille:
-Kuka teistä tietää faktaksi, että tuo kiinniotettava oli nimenomaan denso/juoppo/tms?
-Kuka teistä tietää faktaksi, että vartijat "pistivät tyyppiä pataan" oletetun "huutelun ja vittuilun" takia?
-Kuka teistä on sitä mieltä, että vartijat eivät saa käyttää voimakeinoja?

Näillä kysymyksillä ei ole tarkoitus kiistää sitä, että ainakin toisen vartijan toiminta tässä tilanteessa on ollut mahdollisesti ylilyötyä. Näillä kysymyksillä on tarkoitus herättää ihmiset ajattelemaan ja miettimään mitä tässä on oikeasti tapahtunut ja mitkä tiedot ovat oikeasti faktoja. 90% prosenttia tästä threadista on ihan täyttä paskaa ja mutua, omia olettamia ja johtopäätöksiä.

Ja kommenttina itse tapahtumaan: nyt on kärpäsestä tehty härkänen. Yksi lyönti ja muutama kevyt kopautus kengällä ovat valtakunnan medioissa ykkösaiheena ja aiheuttavat hirvittävän mylläkän keskustelufoorumeilla. Vastaavasti huomattavasti rajumpia ja selviä, täysin oikeudettomia pahoinpitelyjä tapahtuu ympäri valtakuntaa kymmeniä kappaleita päivittäin, mutta näistä ei uutisoida. Missä on suhteellisuudentaju?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom