Varmistaja helvetistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jkk
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos joku pyytää varmistamaan niin tapanani on óllut kysyä että miten? Eli haluatko että otetaan nopeasti pois vai hiljaa autellen otetaan ylös? sanotko sitten kun pitää nostaa vai sitten vasta kun naama muuttuu siniseksi?

Tälläiset asiat selitän myös sille joka varmistaa minua.

Paras varmistaja joka minulla on ollut huusi naama punasena koko suorituksen ajan ja lopuun otettiin vielä pari pakkotoistoa. Kyllä rauta nous kun lähemmäs pari metrinen jääkaappi-pakastin huutaa korvan juuressa.

HaRaXz sanoi:
Paras varmistaja joka minulla on ollut huusi naama punasena koko suorituksen ajan ja lopuun otettiin vielä pari pakkotoistoa. Kyllä rauta nous kun lähemmäs pari metrinen jääkaappi-pakastin huutaa korvan juuressa.

Heh :) Se on muuten ihme juttu, että tuommoinenkin voi auttaa. Meidän puntilla käy kans yks jääviieläkaappi, josta lähtee vähän enemmän ääntä, kun se on varmistajana. Ja silloin nousee!

Mitnick sanoi:
Kannattaa ottaa myös toinen näkökulma. Mikäli joku jäisi tuollaisessa tilanteessa tangon alle ja teloisi itsensä (pahasti), niin sitten oltaisiin valitettu seuraavat kymmenen vuotta että mikä helvetti siinä oli kun olit 2 metrin päässä etkä voinut tulla auttamaan. Tuskin kukaan haluaisi joutua tilanteeseen jossa oma "laiskuus" johtaisi jonkun toisen loukkaantumiseen, varsinkin jos on selvä mahdollisuus estää se. Ei kannata ottaa kaikkea niin itseensä ;)

ps. en sillä etteikö se olisi raivostuttavaa/noloa kun tullaan jelppimään ilman pyyntöä :piis:

Totta, mutta toisaalta sitä vois vaan tulla taakse "valmiuteen", kyllä se nostaja yleensä jotenkin vinkkaa jos ei saan tankoa ylös. Mutta ehkä tässäkin sitten kokemus auttaa ja toisaalta maalaisjärjen käyttö. Mutta eipä sekään ketään tapa vaikka sen tanko takasin rinnalle laskisikin, siitä ainakin tyhmemmänkin pitäisi tietää että nyt kaivataan apua.

Kylläpäs tänään vitutti, otin penkissa kovaa sarjaa 120 kg:lla, kolme ekaa toistoa tulivat todella nätisti, neljäskin lähti vielä oikein hyvin, hidastui loppua kohti hieman työntö ja silloin tämä varmistaja nappaa tangosta kiinni, sama toistuu viidennellä toistolla, kyllä vitutti tämän jälkeen, koska vitonen olisi tod.näk tullut omilla voimilla :curs:

Seuraavaan sarjaan sain broidin varmistamaan ja 4x120 kg tuli nätisti.. vaikka kuinka yrittäis neuvoa, niin kyllä näitä paskoja varmistajia aina välistä osuu kohalle...

Viimeisin penkin varmistanut kaveri otti noston jämähtäessä etusormillaan tangosta ja kevensi sen kilon (tangossa 110).

Kuiski kuin joku hinttari "tuleeh tuleeh nostah nostah" :jahas:

Etusormillaanko se sen tangon nappaa kun mä väsähdän :curs: Oli kyllä viimeinen kerta kun mä valitsen spottaajan pelkästään fyysisen koon perusteella...

Krediittiä on annettava TTY salilla pienikokoiselle voimannostaja jampalle joka on toistaseksi ainoana astunut toisella jalallaan sen tukipalkin yli lähes tangon yläpuolelle ja laittanut kädet valmiiksi vastaote asentoon :thumbs:
Jeesiä tarvittiin ja sitä tuli silmänräpäyksessä kun ukko osasi hommansa !

edit: niin siis on ihan uskomatonta miten jengi ei suhteuta sitä "varmistus"asentoaan rautojen kokoon. Millä helvetillä on edes fysiikan lakien mukaan mahdollista keventää kymmenen kiloa kun sä seisot puolen metriä tangosta taaksepäin. Sieltä ei varmisteta kuin 30 kilolla punnertajaa.
Saatika jos joutuu keventään useita kymmeniä kiloja totaalisesti epäonnistuneen noston jälkeen.
Joskus tekis mieli jättää reilu satku tahalteen rinnalle ja sanoa kaverille auta nyt saatana niillä etusormillas sitten :david:

Mulla tuli viimeinen toisto(penkki) tuskaisesti ylöspäin ja eikö tää varmistaja napannut tangosta kiinni,vaikka se vielä nousi!Ja kauhea rykäisy!!!PRKL meinasin tulla mukana,kun tää taliaivo repii tankoa 150 kg massalla ylös päin!Eikä vihlassu edes paljoa!!!PRKL
Edit:onhan se kiva et ne painot otetaan kunnolla ylös JOS ne jää rinnalle!Mutta rajansa kaikella!

Pyranha sanoi:
Viimeisin penkin varmistanut kaveri otti noston jämähtäessä etusormillaan tangosta ja kevensi sen kilon (tangossa 110)......... Joskus tekis mieli jättää reilu satku tahalteen rinnalle ja sanoa kaverille auta nyt saatana niillä etusormillas sitten :david:
Tästä on eri mielipiteitä varmaan tasaan tarkkaan yhtä monta kuin on puntin veivaajaakin.
Itse en henkilökohtaisesti pidä siitä, jos penkkipunnerruksessa varmistajan karvainen kinttu on aivan pään vieressä…perus-suomalainen luonne nääs.:rolleyes:

Toisekseen on myöskin huomioitava, millaista sarjaa ollaan tekemässä…jos toistoja on tarkoitus tehdä useampi…eli ei olla lähelläkään max-kuormaa ei varmistajan tarvitse olla skarppina kuin 100 m juoksijan lähtökuopissaan, vaan hiukan sivummalta tapahtuva tilanteen kehittymisen seuranta on riittävä.
Jos taasen on kyseessä maximin nosto, niin tällöin varmistajan täytyy olla skarppina ja hyvin lähellä valmiina välittömästi tilanteen vaatiessa tarttumaan tankoon jämäkästi kiinni.

Poikkeuksena sanattokoon, että olkoon sarjan toistomäärät mitkä tahaansa, jos painot hipovat 200 kg:a, on varmistajan (-jien) oltava kokoajan skarppina.

Pyranha sanoi:
edit: niin siis on ihan uskomatonta miten jengi ei suhteuta sitä "varmistus"asentoaan rautojen kokoon. Millä helvetillä on edes fysiikan lakien mukaan mahdollista keventää kymmenen kiloa kun sä seisot puolen metriä tangosta taaksepäin. Sieltä ei varmisteta kuin 30 kilolla punnertajaa.
Saatika jos joutuu keventään useita kymmeniä kiloja totaalisesti epäonnistuneen noston jälkeen.
Joskus tekis mieli jättää reilu satku tahalteen rinnalle ja sanoa kaverille auta nyt saatana niillä etusormillas sitten :david:

Ne alasalin penkit on kyllä imo todella vittumaisia varmistuksen kannalta. Usein se penkkaaja on vielä sen verta telineiden lähellä, ettei siihen toiselle puolelle edes pääse. Pari kertaa on kyllä vähän hirvittänyt kun on jotain 150 kakkosia varmistanut. Vittu jos siinä joku rintalihas repeää niin on muuten sikamainen soutaa tankoa ylös.

Mä aina sanon:
1) Ota vasta sitten kun mä selkeästi sanon.
2) Nosta sitten kunnolla telineisiin, ei pakkotoistoja.
3) Näyttää varmaan helvetin vaikealta nostamiselta.

Siltikään suurin osa porukasta ei usko vaan repii aikaisin pois. Kaveri ainoastaan tietää meitsin dieselin niin antaa olla vaan. Kyykkyä nyt en viime kertaa lukuunottamatta kovaa edes tee ilman rautoja. Enkä kyllä mielelläni varmistakaan, varsinkaan isoja kyykkyrautoja. Kiva ruveta jeesaan kun 180 kg syväkyykky ei enää nousekaan.

Pii sanoi:
Itse en henkilökohtaisesti pidä siitä, jos penkkipunnerruksessa varmistajan karvainen kinttu on aivan pään vieressä…perus-suomalainen luonne nääs.:rolleyes:

No juu, onhan siinä tuo tietty. Itseäni ei häiritte kunhan ei kulkuset heilu suoraan naaman yläpuolella... :jahas:

Pii sanoi:
Toisekseen on myöskin huomioitava, millaista sarjaa ollaan tekemässä…jos toistoja on tarkoitus tehdä useampi…eli ei olla lähelläkään max-kuormaa ei varmistajan tarvitse olla skarppina kuin 100 m juoksijan lähtökuopissaan, vaan hiukan sivummalta tapahtuva tilanteen kehittymisen seuranta on riittävä.

Tjaa, mielestäni olisi erittäin toivottavaa reipas jeesi heti kun tanko pysähtyy, koska treeneihini eivät kuulu pakkotoistot eivätkä staattiset pidot rinnalla. Eli painosta riippumatta toivon saavani välitöntä apua failureen jouduttuani. Tähän ei sieltä sivummalta pystytä, vai tarkoititko että sarjan lopun lähetessä varmistaja astuu hollille ?

Pii sanoi:
Poikkeuksena sanattokoon, että olkoon sarjan toistomäärät mitkä tahaansa, jos painot hipovat 200 kg:a, on varmistajan (-jien) oltava kokoajan skarppina.

No huhuh, toivottavasti muut ovat skarppina jo pienemmissä painoissa :lol2:

Big Evil sanoi:
Ne alasalin penkit on kyllä imo todella vittumaisia varmistuksen kannalta. Usein se penkkaaja on vielä sen verta telineiden lähellä, ettei siihen toiselle puolelle edes pääse. Pari kertaa on kyllä vähän hirvittänyt kun on jotain 150 kakkosia varmistanut. Vittu jos siinä joku rintalihas repeää niin on muuten sikamainen soutaa tankoa ylös.

Jep, se poikittainen rauta siellä alhaalla on todella hankala, jos kiire tulee siihen voi vaikka kompastua huonolla tuurilla. Itse laitan varpaat niin pitkälle sen alle kuin menee pikkurautoja varmistaessa, isompia sitten astumalla toisen jalan siitä yli. Tällöin ei vielä olla ihan naaman päällä :thumbs:

Pyranha sanoi:
Tähän ei sieltä sivummalta pystytä, vai tarkoititko että sarjan lopun lähetessä varmistaja astuu hollille ?
:
Juuri tätä, pitkässä sarjassa näkee kun kaveri alkaa hyytymään, niin tällöin astuu valmiiksi hollille...lisäksi jos etukäteen saa tiedon montako toistoa suurinpiirtein pitäisi mennä, niin arvioidun viimeisen toiston lähetessä astuu valmiiksi hollille.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itselläni tuohon varmistushommaan penkissä on kelvannut lähes kuka tahansa ja suht hyvin on mennyt. Keventää ei kuitenkaan tarvitse kuin se muutama kilo ja sen jälkeen nousee reippaasti. Parilla sormella varmistaminen oikeasta kohtaa yleensä riittää, jos on tarkoitus vetää tiukille. Hankaluudet on toistaiseksi tulleet lähinnä lähempänä rintaa. Ojentajilla riittää sitten puhtia, kun se piste ylitetään. Kun stoppi tulee niin tanko pysyy muutaman sekunnin paikallaan, jolloin sitten varmistaja voi vähän avittaa liikkeelle. Loppu tulee omilla :whip:

Homma ajateltuna toisinpäin, kun itse olen ollut varmistamassa. Itselleni ja minua isokokoisemmalleni kaverille on käynyt sama juttu joskus. Eli pyydetään varmistamaan penkkisarjaa. Muutama toisto tulee kevyesti itse ja sitten, kun alkaa hitusen työntö hidastua penkkaaja yllättäin lopettaa täysin työntämisen :eek: Eli tyyppi siis suurinpiirtein häippäsee alta ja käytännössä jättää painot kokonaan varmistajalle. Voi sanoa, että tuli vähän yllätyksenä sitten. No painot ei tietenkään ole olleet isoja, mutta kyllähän se 50-60 kilookin, kun heitetään käsille penkin takana seistessä teettää hetken hommia.

Yritetään siis kaikki sopia etukäteen mitä ihmeitä siltä varmistajalta oikein halutaan...

Kyykyssä muuten toi mukavasti varmuutta failure 180 kilossa, kun sai sen laskettua tukiraudoille ja huomasi, että ei käynyt kuinkaan. Pelko siitä, että aina failuren tullessa paukkuu paikat hävisi saman tien ja uskaltaa nyt paremmin puskea loppuun asti. Pitkiin aikoihin ei ole ollut kyykyssä varmistajia käytössä, joten mitenkähän niihin nyt sitten taas tottuisi, kun ykkösiä vois jossain vaiheessa taas kokeilla. Huonoja kokemuksia on tosiaan siltä ajalta, kuin toinen lähti nostamaan liian aikaisin ja toinen ei ollut vielä "hollilla" :(

Selkäni olen rikkonut ainoan kerran kyykätessä 80 kilolla eli ei se painoista ole kiinni...

Ro-B sanoi:
. . Muutama toisto tulee kevyesti itse ja sitten, kun alkaa hitusen työntö hidastua penkkaaja yllättäin lopettaa täysin työntämisen :eek: Eli tyyppi siis suurinpiirtein häippäsee alta ja käytännössä jättää painot kokonaan varmistajalle. Voi sanoa, että tuli vähän yllätyksenä sitten. ...
ite oon kans ollut varmistamassa tuollaiselle tyyypille ja selkä rikkoisena oli selkä viikon paskana kun se hölläs tangon kokonaan mun käsille. teki suoraan sanottuna mieli vetää turpaan sitä nostajaa sarjan jälkeen, niin paljon vitutti ku tunsin heti alaselässsä kipua kun se tuon tangon kokonaan löysäs:curs: :wall: .onneksi tuollaiset on äärimmäisen harvinaisia, eka kerta mulle vaikka on tullut penkkejä varmistettua aika perkuleen monesti.

itse kun olen nostamassa niin mua tympii kun jotkut varmistajat tunkee käpälät samantien väliin kun pikkasen rupeaa junnaan painot, ei tarvi auttaa ennen kuin tanko tulee alaspäin :)

Treenaan yksin ja joudun aina vaivaamaan jotakuta varmistajaksi. Pääasiassa varmistus on ollut ok, johtuneekohan suorastaan suloisen suojelevasta asenteesta täti-ihmistä kohtaan ;) Kerron aina avustajelleni selkeästi kuinka monta toistoa on tavoitteena ja millaista avustusta haluan. Penkissä ylivoimaisesti paras varmistaja on tähän mennessä ollut kisaava nainen, jonka huomio oli täysin mun suorituksessa. Tuli hyvä luottamus ja sain jopa penkkipainoja nostetuksi :rock: Surkein avustaja oli se, joka alkoi kesken kaiken nauraa mun suoritukselle :curs: No, adrenaliinitasot kyllä nousi kiitettävästi mutta enpä pyytänyt häntä enää toista kertaa.

Avustaminen kyykyssä näyttää olevan vähän vaikeampi juttu. Hyvä mies- tai naisavustaja - mun mielestä - tulee riittävän lähelle ja uskaltaa ottaa lapioillaan kiinni silloin, kun on tarvis. Avustajan ja avustettavan sukupuoleen liittyvät asiat on unohdettava suorituksen ajaksi. Pystyin omaan vaatimattomaan tasooni nähden loistavaaan suoritukseen, kun senkertainen avustajani (voimailija) laittoi kädet valmiiksi vyölleni ja kyykkäsi mukana. Luottamus syntyi hetkessä ja siivitti kerrassaan mahtavaan sarjaan :rock:

Vakituista treenikaveria mulla ei ole eikä tule jatkossakaan aikataulullisista syistä. Koska treenaan tavoitteellisesti ja pyrin aktiivisesti ylittämään ns. mukavuuskynnyksen, joudun vaivaamaan teitä avustajiksi jatkossakin. Toivottavasti en häiritse teitä pyynnöilläni :nolo:

Yksi junnu kysy joskus salilla, että "katotko mun penkin" tokaisin siihen, että "näkyyhän tuo saatana täältäkin" matkaa oli n.3m penkille.
Jamppa katto mua vähän oudosti, mutta sanoin sitte, että kunhan vitsailin ja kysyin tarkat ohjeet siitä mitä hänelä oli tarkoitus tehdä.
Tuosta tapahtumasta tuli mukavan rento fiilis ja ompa nuita tullu useamminki varmistettua samalta kaverilta.
Viimeksi se kysy, että "katotko sieltä vai tuutko taakse, ennätys kolmosta yritän".Tosin tuostakin on jo pitkä aika kun enää samalla salilla treenaa;)

Varmaan ilman tuota loppua ois voinu itsensä ilmoittaa alakerrasta tulleeksi varmistajaksi...

Onhan noita tullut kaikenlaisia vastaan. Lähtökohtaisesti kuitenkin on turha kitistä varmistajan auttaessa liian aikaisin/myöhään/paljon/vähän, jos ei ole antanut kaverille kunnon ohjeita, kuten missä vaiheessa ja miten pitäisi avittaa. Mutta todellakin, on sitten näitä oman tien kulkijoita, jotka eivät paljon neuvoja kuuntele...

sadisti sanoi:
Onhan noita tullut kaikenlaisia vastaan. Lähtökohtaisesti kuitenkin on turha kitistä varmistajan auttaessa liian aikaisin/myöhään/paljon/vähän, jos ei ole antanut kaverille kunnon ohjeita, kuten missä vaiheessa ja miten pitäisi avittaa. Mutta todellakin, on sitten näitä oman tien kulkijoita, jotka eivät paljon neuvoja kuuntele...
Samaa mieltä syy on useimmiten penkkaajassa itsessään, jos ei kerro miten tulee varmistaa.

Itsekkin ollut varmistamassa, monen näköistä nostajaa yksi on selkäpuoli, toinen on olkapää rikki, kolmas haluaa että avustaa siten, että paino ei jää junnaan taikka toisin päin.

Mistä helvetistä voi tietää kuinka monta toistoa toinen ottaa tai millaisen avustuksen haluaa. Itse kyllä usein kysyn, kun pidän avustajaa yhtenä tärkeimpänä osatekijänä reeneissä.

mun ohjeet on yleensä kyllä huonot myönnetään. sanon että 3yritän, mutta ei välttämättä tule kuin ykkönen. ei ikinä tiedä miten kulkee niin haitari on tuollainen :)

neutraali sanoi:
mun ohjeet on yleensä kyllä huonot myönnetään. sanon että 3yritän, mutta ei välttämättä tule kuin ykkönen. ei ikinä tiedä miten kulkee niin haitari on tuollainen :)
No jeps, mun yksi kaveri on ihan samanlainen että viikko sitten saanut kolmosen Xkg ja tällä vkolla saa 1:sen.

Sellaisia tyyppejä on vaikee varmistaa, ellei ole hyvin hereillä, mutta ainakin tämän kaverin nostoja paljon katselleena niin näen jo lämmitelyissä miten hänellä kullakin kerralla kulkee.

Harmi, kun ei asuta enää samalla paikkakunnalla siinä meni hyvä reenisuhde.

neutraali sanoi:

Tää menee salikomedian puolelle; tossa vasta pyysin varmistajaa ja sanoin et teen 3-4 (kun pari viikkoa aikasemmin tuli kolmonen).
Eka toisto nousi n. 5cm ja putos sitte rinnalle :nolo:

Varmistamisesta: Mä kerron aina et montako yritän tehdä ja sanon vielä jotain malliin: "jos sanon että auta ni kevennä vähän, jos sanon että pois ni nosta pois, jos painot tippuu rinnalle niin en puhu enää mitään, mut nosta pois."

Onhan noita penkki "varmistuksia" sattunut kaikille, mutta yks kerta ku kokeilin max penkkiä, niin tämä tuntematon kaveri seiso siinä vieressä ja heti ku laskin tangon alas, niin kyseinen kaveri otti tangosta kiinni kun olin juuri nostamassa sitä ylös ja sitten tasapaino petti ja painot kaatu viereen... Ei siitä sitten tullut maximi yritystä tosiaankaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom