Vapaaottelija tarvitsisi vähän vinkkiä saliharrastuksen aloittamiseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
näihin määriin ja punttitreenien merkitykseen lajiharjoittelun TUKENA...

mulla on monenlaisia kamppailulajien edustajia fysiikkavalmennusringissä sekä keski- että huipputasoa. kaikki haluavat lisää voimaa. kaikki. kuten aiemminkin mainittua, se ei missään nimessä poissulje lajiharjoittelua, päinvastoin. tiettyinä kausina punttia tehdään enemmän ja lajiharjoittelussa on silloin kevyempää tai muuten vähemmän painottavaa touhua. sitten kun lajiharjoittelun määrä kasvaa, puntti siirtyy vähemmälle tai sen luonne ainakin muuttuu. toki lisäharjoittelu vaikuttaa jonkin verran lajitreeneihin, mutta kaudesta riippuen tää on ns. hyvä kompromissi. kaikissa urheilulajeissa harjoittelu jaetaan kausiin. se tuntuu tässä keskustelussa jääneen jotenkin tajuamatta aika monilta.

mitenkään karmeita tukkoja ja jumeja punttitreenit ja muu oheis- ja pohjaharjoittelu ei tuo, jos se suunnitellaan ja toteutetaan oikein. esimerkkinä muutamakin heppu, joilla tulee määräkausilla 2-4 treeniä päivässä (!!!). hyvin sujuu ja jaksaa ja intoa piisaa. kaikenlaisten määrien ja oletusten yleistäminen tuppaa olemaan usein pahasta, joten ei voida sanoa, että kaikki toimii kaikille ja sen takia kaikenlaiset v-alkuiset paasaamiset täällä menee hukkaan ja ohi melkolailla lujaa. kyllä kuitenkin esim. monet yleisurheilijat, palloilijat jne treenaa ihan normaalisti pari kertaa päivässä ja toinen on useimmiten fysiikkatreeni.

vaparissa joku pieni supertekninen ottelija hyötyy ihan taatusti lisätystä voimasta ja sen tulis olla HÄNELLE pieni painopistealue. joku mörssäri, jolla on heikko tekniikka, hyötyy luonnollisesti eniten, kun painottaa sitä lajitaitavuutta. junnuvuosina ja hyvin pitkälle myös aikuisiässä itse lajiharjoittelu on jo itsessään voimaharjoittelua, mutta ellei sitä suunnitella huolella, se ei vaan riitä, kuten wääntäjäkin tuolla aiemmin mainitsi. hyvin hyvin harvoin olen törmännyt suomessa vapaaottelijoihin, jotka treenaavat lajiominaisuuksia selkeällä päämäärällä.

kun kyselen, miten lajitreeneissä on suunniteltu ja kausitettu esim. nopeus, nopeusvoima, perusvoima, anaerobinen kestävyys, aerobinen kestävyys, päällimmäisenä näkee vaan kummastuneita ilmeitä. näistä ainoastaan anaerobinen kestävyys nousee ominaisuutena esiin ja siinäkään hyvin harvoin on minkäänlaista kausijakoa. samanlaisia happosparreja saatetaan jauhaa vuoden ympäri. tällä tuhlataan hyvin paljon aikaa ja ominaisuuksia. tottakai korkeet laktaatit tekee treenistä "rankkaa ja hurjaa", mutta... ei se kyllä niin rankkaa kuitenkaan ole ja ei taatusti myöskään kehitä optimaalisesti. jos haluaa miestellä kunnolla, menköön istumaan kiukaalle.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin sinähän siis aivan ilmeisesti et ole koskaan treenannut tosissaan kamppailu-urheilua. Jos olisit, niin ymmärtäisit kyllä itsekin että jos 7 lajitreeniin lisätään pari salikertaa viikkoon niin silloin ollaan jumissa. Siis todella pahasti jumissa. Tämän vaikutus lajitreeniin on erittäin suuri, mutta sitä on tietysti vaikea ymmärtää ilman omaa kokemusta. Esim. tasavauhtisia juoksutreenejä voi tehdä paljon enemmän ja jopa palauttavina, mutta perusvoimatreeniä ei. Ainoa hyvä puoli tässä on se, että jos sitä voimaa halutaan treenata, niin juuri nyt on oikea aika, kun on PK1 menossa.

Nähdäkseni ketjun aloittaja on jo riittävän vahva. Suomessa ei ole kuin yksi tuon kokoinen vapaaottelija (Silander) joka saattaa nostaa enemmän rautaa mavessa. Tunnen käytännössä kaikki muut tuon kokoiset aktiiviottelijat joko treenikavereina tai olen nähnyt näiden otteluita treenikavereitani vastaan. Nähdäkseni 17-vuotias aloittelija on riittävän vahva, jos ylittää kaikkien muiden suomalaisvapaaottelijoiden punttitulokset, eikä siihen puoleen kannata tässä vaiheessa panostaa.

Ei vittu sä oot kujalla. Luuletko että ne kamppailutreenit on jotain ylijumalallisen rankkoja? Miten luulet että bulgarialaiset kesti treenata sen 9 krt viikossa? Totta munassa kroppa on tukossa puntista jos sen tekee päin vittua. Jos sekä kamppailutreenit, että puntti suunnitellaan toisiaan ajatellen niin ei sitä kroppaa niin vaan saa tukkoon. Johan jto:kin sanoi, että jos suunnitellaan ohjelmat optimaalisesti niin molempiin pystyy panostamaan vallan mainiosti.

Joo ei tullut aloittajalta videota vaikka lupasi, eiköhän se oo rölli.

Miksköhän sitten painijat treenaavaat punttia helvetisti? ja ovat vielä erittäin vahvoja siellä salilla jos kerta salitreenistä ei ole painiin hyötyä :D sä oot kyllä erittäin kujalla.
En jaksa vääntää asiasta enää tän enempää,mutta ei en ole kujalla. Sä olet. Ja the monkey on vielä enemmän - "bulgarialailset sitä ja tätä". Huoh.

Zone-sarja -42%
Ei vittu sä oot kujalla. Luuletko että ne kamppailutreenit on jotain ylijumalallisen rankkoja? Miten luulet että bulgarialaiset kesti treenata sen 9 krt viikossa? Totta munassa kroppa on tukossa puntista jos sen tekee päin vittua. Jos sekä kamppailutreenit, että puntti suunnitellaan toisiaan ajatellen niin ei sitä kroppaa niin vaan saa tukkoon. Johan jto:kin sanoi, että jos suunnitellaan ohjelmat optimaalisesti niin molempiin pystyy panostamaan vallan mainiosti.

Luulen että minulla on kuitenkin meistä parempi käsitys siitä, miten vapaaottelijat ja erityisesti pienet vapaaottelijat treenaavat. Ei siitä ole kuin viikko kun vedin treenejä mm. Harri Määtälle, joka sattuu olemaan Silanderin jälkeen Suomen kakkostykki noissa minisarjoissa. Ja joo, näytti sekin väsyvän. Yleisesti olen sitä mieltä, että kovimmat treenit pitäisi olla nimenomaan niitä lajitreenejä, koska lajikunto kehittyy lajitreenillä ja lajikunto on se mikä kehässä ratkaisee. Peruskuntokaudella tästä periaatteesta voi tietenkin poiketa.

En nyt yhtään tiedä mihin "bulgarialaisiin" tuossa viittaat. Se että joku bulgarialainen on joskus vetänyt 9 treeniä viikkoon ei kai ole mikään ihmeellinen asia, etenkään Bulgarian apteekkikulttuurissa. Olen itse treenannut parhaimmillaan 14 harjoitusta viikossa pidempiäkin aikoja, joten kyllä se onnistuu kun on hyvin suunniteltu ohjelma ja riittävästi palauttavia treenejä. Mutta onko 17-vuotias poika joka aikoo vain "ruveta käymään puntilla" tietämättä edes mitä liikkeitä tekisi hyvä esimerkki ammattitaitoisesti rytmitetystä harjoittelusta?

Back
Ylös Bottom