Vapaaottelija tarvitsisi vähän vinkkiä saliharrastuksen aloittamiseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Olen siis harrastanut vapaaottelua ja potkunyrkkeilyä semmoiset 8kk ja brassijiujitsua 2kk. Päätin, että alan myös hommaamaan lisää voimaa, jotta minulla olisi joskus myös mahdollisuudet kilpailla. Eli siis entistä salitaustaa ei juurikaan ole. Kävin viime vuonna kuukauden salilla, mutta sitten into lopahti johtuen monista syistä. Nyt olen salilla käynyt kuukauden, mutta apua tarvittaisiin. Sali on nimittäin todella pieni ja laitteita on rajallinen määrä. Se on sellainen omatoimisali, jossa ei edes pitäjää ole.

Ongelmiksi nousi heti treeni suunnitelman tekeminen, koska tietoa ei paljoa ole. Omalta valmentajaltani kysyin yleisesti, että mitä kannattaa tehdä, jotta saisin vahvistusta juuri lajiani ajatellen. Hän sanoi kuten oletin, että isoja liikkeitä, kuten kyykkyä, maastavetoa, penkkiä, jne. (Tajusitte varmaan perusidean.) Tämä on toki onnistunut jotenkin, mutta minulla ei ole mitään ideaa miten nämä pitäisi jaksottaa, mitä kaikkea kannattaisi tehdä ja kuinka useasti viikossa.
Toinen huolenaiheeni on, että osaanko tehdä oikealla tekniikalla. Maastaveto sinäänsä onnistuu ainakin omasta mielestäni hyvällä tekniikalla, mutta esimerkiksi rinnallevedon tekniikka, tempauksesta tai työnnöstä puhumattakaan ovat aivan hukassa. Ruokavalio on onneksi kohdillaan niin siitä ei tarvitse murehtia.

Melkein unohdin, tässä perustiedot minusta, jos nämä jotakin kertovat: Pituus: 174cm, Paino: 58kg, Ikä: 17v. Huomaatte varmaan, että minun kokoisellani kaverillani ei kovin paljoa voimaa voi olla.
Tässä myös joitain max. tuloksia mitkä olen vetänyt noin vähän alle kuukauden treenamisen jälkeen: Maastaveto: 148kg, Penkkipunnerrus: 72kg, Kyykkäys 75kg. (olen kyykännyt tai reenannut muutenkin jalkoja todella vähän, koska en jotenkin osannut arvostaa jalkatreeniä, mutta tajusin myöhemmin, että se näyttelee isoa osaa harrastuksessani, sekä salillakäynnissä jos haluan oikeasti kehittyä.) Olisi myös kiva saada kommenttia nuista tuloksistani, että ovatko ne tämän kokoiselle aloittelevalle kaverille hyviä vai huonoja ja, että onko tässä edes mahdollisuutta kehittyä mihinkään suuntaan.
Rinnallevetoa tai muita tuloksia on minun turha tuskin edes kertoa, koska tekniikka niissä ei ole kohdillaan enkä osaa niitä muuten kuin raa'alla voimalla tehdä.

Toivottavasti tajusitte tuosta edes jotakin ja toivon todellakin että joku voisi minua näissä kaikissa asioissa auttaa! :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuloksilla ei ole alussa mitään väliä. Se on ihan sama nouseeko penkistä kilo vai sata. Samalla tavalla sitä kuitenkin reenataan :) Suosittelisin nyt monimutkaisien jaksotuksien sijaan keskittymään ihan perusvoiman lisäämiseen. Perusvoimatreeni yhdistettynä lajitreeniin auttaa sua tulemaan räjähtävämmäksi myös lajissas. Rinnallevedolle, tempauksille ym löytyy hyviä opetusvideoita youtubesta. Salilla jos ei kukaan osaa neuvoa niin ota joka treenistä parit vedot videolle, pistä pakkikselle ja kuuntele kun sedät neuvoo. Työtähän se vaatii tietenkin ja itsekuria. Jos rahaa on ja halua niin osaavat valmentajat neuvoo sulle hetkessä rahaa vastaan noi liikkeet (tosin et niitä hetkessä opi ;) ). Jos sali tuntuu huonolta niin tutki muut vaihtoehdot. En tiedä missä asut, mutta isoissa kaupungeissa on niin monenmoista salia, että se "oma sali" löytyy aika varmasti. Painoa sulla ei kauheesti vielä ole, joten hyvä että aktiivisesti nyt lihaa ja voimaa aiot hommata. Ruokavalio on toivottavasti kunnossa niin kuin sanoit.

Vaikka maastaveto omasta mielestä meniskin ihan hyvällä tekniikalla niin kannattaa pyytää joku kuitenkin kattomaan/ottamaan videota tms. koska mavessa sitä ei oikeastaan edes itse huomaa miltä se tekniikka näyttää oikeasti. Kannattaa kysyä varmaan siltä valmentajalta lisäksi jotain vielä lajinomaisempia liikkeitä perusliikkeiden apuliikkeiksi. Kannattaa selata tota kamppailulajit osiota, koska sieltä todennäköisesti on joitain jotka on miettinyt juuri samoja asioita. Jos et vielä kuitenkaan kilpaile vielä missään painoluokassa niin kannattaa sitä painoa tosiaan hankkia.

Edit. Siis itellä putos mave painot aika rajusti, kun aloin oikeesti keskittymään puhtaaseen tekniikkaan.

Aika älyttön mave noihin muihin statseihin verrattuna... Meneppäs nyt kiltisti lukemaan Starting Strenght ohjelma ja noudatat sitä. Ite harrastan thaikkua ja jalkoihin tullu huomattavasti enemmän ruutia salilta kuin ite lajiharjoitteista omasta mielestä. Muista syödä helvetisti.

En pyytäny arvostelemaan sitä kuinka pieni olen, eiköhän se ole itselläkin tiedossa. :D Rasvaprosenttini huitelee kuitenkin siinä 7% vaiheilla nii ylimäärstäkään ei kuitenkaan ole päässyt kertymään. Olisi toki ihan kiva, jos joku voisi tähän minulle tiivistää kaikki nuo asiat mitä haluan saada selville. Ja kommentteja, että onko nuo minun tulokset minkäänlaisia tän painoiselle aloittelijalle. En kuitenkaan aivan 1-jakoista halua. Tiedän, että se olisi viisasta, mutta kuten kaikki minun ikäiset teinit - haluan saada tulosta nopeaa ja kunto ja rahkeet kyllä riittävät vähän rankempaankin suunnitelmaan. :)

En pyytäny arvostelemaan sitä kuinka pieni olen, eiköhän se ole itselläkin tiedossa. :D Rasvaprosenttini huitelee kuitenkin siinä 7% vaiheilla nii ylimäärstäkään ei kuitenkaan ole päässyt kertymään. Olisi toki ihan kiva, jos joku voisi tähän minulle tiivistää kaikki nuo asiat mitä haluan saada selville. Ja kommentteja, että onko nuo minun tulokset minkäänlaisia tän painoiselle aloittelijalle. En kuitenkaan aivan 1-jakoista halua. Tiedän, että se olisi viisasta, mutta kuten kaikki minun ikäiset teinit - haluan saada tulosta nopeaa ja kunto ja rahkeet kyllä riittävät vähän rankempaankin suunnitelmaan. :)

Kuinka kovaa oikeen meinaat treenatakkaan :) Koita aluksi 1 kk vaikka G6 + mave ihan tosissaan. Saatat yllättyä positiivisesti siitä kuinka hel*etin rankka ohjelma se on kun liikkeet tekee tosissaan ja loppuun saakka. Sitä kun tekee vaikka vuoden niin voi miettiä seuraavaa siirtoa. Ei se voima hetkessä kasva, vaikka kuinka haluaisi.

Sun pitää päättää mitä halut, koska ensin sanoit haluavas voimaa jotta se tukis vapaaottelua. Jos oot tosissas ton vapaaottelun suhteen niin teet sen minkä se vaatii, etkä kotkottele vain niissä ympärillä tapahtuvissa asioissa kuten puntti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En mä ainakaan nää mitään syytä miks sun pitäs vääntää punttia jos haluut vaparissa kilpailla. Varsinkin noin kevyessä sarjassa.

Zone-sarja -42%
Kertoisitko vähän tuosta 148kg vedosta? Jos penkki ja kyykky ykköset ovat 70kg luokkaa eli sinun painoisellesi perusvoimatasot lähtötilanteessa. Niin miten noilla jalkavoimilla ja selällä vedät 150kg? Itsessään jo tuo 148kg on painoista suhteessa aika hankala saada tulemaan jos levari painaa 20kg. Jos sulla on tolla iällä treenaamatta noilla voimilla noin kova veto, niin vaihda jo lajia. Suhteessa tohon vetoon penkkisi tulisi olla 120kg kieppeillä kuten myös ton kyykyn. Eli 200% kehonpainostasi.

Saa lisää voimaa ja pärjää paremmin? :david:

Vapaaottelu ei ole voimalaji. Puntin vääntäminen tolla treenikokemuksella on yhtä tyhjän kanssa. Kehittyy sata kertaa nopeemmin opettelemalla tekniikkaa ja lajia vs vääntämällä tukkoon itsensä puntilla.

Onko vaihtoehtona ainoastaan itsensä tukkoon pumppaaminen? Ei jumalauta. Ja mikä on se ikä ja oikea määrä kokemusta jotta voimaa voi alkaa ottamaan? Mahtaakohan kuivanen käydä salilla monesti viikkoon? Olkoonkin kokemus sun mittaris, mutta junnuvuodet on ne tärkeimmät kehitysvuodet.

Onko vaihtoehtona ainoastaan itsensä tukkoon pumppaaminen? Ei jumalauta. Ja mikä on se ikä ja oikea määrä kokemusta jotta voimaa voi alkaa ottamaan? Mahtaakohan kuivanen käydä salilla monesti viikkoon? Olkoonkin kokemus sun mittaris, mutta junnuvuodet on ne tärkeimmät kehitysvuodet.

Voi jumalauta kun on vaikee saada ihmiset tajuamaan mitä tarkottaa. Miks vitussa pitäs tuhlata ne parhaat kehitysvuodet jonkun muun oheispaskan tekemiseen kun voi käyttää ne parhaat kehitysvuodet siihen päälajiin. Siihen mihin panostaa ja missä meinaa kisata. Vuoden ja kahden ja kolmenkin vapaaottelutaustalla saa lajitreenistä sata kertaa isomman hyödyn kun oheisharjoittelulla. Sitten sitä voi alkaa ottamaan kun sillä saa nopeampaa kehitystä kun itse lajitreenillä. Joka on tekniikka ja nopeuspainotteisessa lajissa vuosia. No kysy kuivaselta. Se ei muuten ole 58 kilonen 17-vuotias, joka on treenannut vuoden. Tää täällä pakkiksella on just iso ongelma kun jokanen gaspihousu ottaa mentulan tai jonkun jon jonesin treeniohjelman ja sit ihmetellään kun tulosta ei tule. Vaikkakin nyt bodiforumilla ollaan niin ei sitä puntinnostelua tarvi jokaiselle tyrkyttää - se on kamppailulajeissa ihan hitusen erilaista ja vain oheisharjoittelua. Bob Sapp on tehny vitusti punttii, onko se ihan superkova vapariäijä ?

Tännehän on tullut nyt vähän vaikka mitä kommenttia. Teille jotka väitätte, ettei voimasta ole hyötyä ja, että tekniikka ratkaisee niin olette toki osittain oikeassa. Tekniikalla pääsee jo pitkälle ja pärjäät toki henkilölle joka on sinua 30kiloakin painavampi jos tämä on treenannut selvästi vähemmän aikaa. Mutta ikävä kyllä jossakin vaiheessa tulet kuitenkin huomaamaan, että tietyt lukot ja asiat ovat yksinkertaisesti vain helpompia kun on enemmän voimaa. Tiedän että puntin nostaminen on vain asia jolla haluan vahvistaa vapaaotteluani, mutta ei se tarkoita, ettenkö voisi vetää sitä ihan kunnolla. Olisihan se nimittäin kiva joskus vähän pienemmällä vaivalla vääntää se kimura tai triangeli niille isoille jäpiköille...

Teille, jotka selvästi epäilette, että mave tulokseni olisi 148kg, sanon seuraavasti. Voin toki jossain vaiheessa videon laittaa, kun tämän painon vedän. Minulla ei ole mitään syytä vääristellä tuloksia, kun ihan haluaisin vain apua ja parhaiten sitä saan kun kerron millaisia tulokseni ovat oikeasti. Täytyy myöntää, että itsekkin yllätyin tuosta mave tuloksesta ja siitä, että jaksan tehdä 102kg, 8 sarjoja, vaikkakin tuskallista se on. Pistin sen kuitenkin sen piikkiin, että vapaaottelussa on tullut melko isojakin kavereita tullu nosteltua, kun heitä on mattoon viety. En rehellisesti sanottuna edes tajunnut, että tuo mave tulos olisi niin ihmeellinen.

Ps. pysytäänpä asiassa ja reeniohjelmia otan edelleenkin vastaan - provosoinnin ja muut voi jättää johonkin muualle. Apuahan täällä olen vain kysymässä! :)

Vapaaottelu ei ole voimalaji. Puntin vääntäminen tolla treenikokemuksella on yhtä tyhjän kanssa. Kehittyy sata kertaa nopeemmin opettelemalla tekniikkaa ja lajia vs vääntämällä tukkoon itsensä puntilla.

Voima ei korvaa tekniikkaa, vaan sillä lisätään tekniikan tehokkuutta. Voimalla saattaa myös saada neutralisoitua vastustajan tekniikoita (olettaen että vastustaja on heikompi), joskin näin kannattaa tehdä vain kisoissa. Lisäksi usein salilla näkee fyysisten kavereiden kehittyvän muita nopeammin jos he oikeasti kiinnittävät huomiota tekniikkaan sen sijaan että pakottaisivat kaiken voimalla.
Ja noi Bob Sappit ja Marius Pudianowskit ovat alunperin voimannostajia(no Sapp oli vahva jenkkifutari), sekä juuri näitä henkilöitä ketkä korvaavat voimalla tekniikkaa. Puntista ei ole juuri hyötyä vapariin jos et ikinä treenaa vaparia. Jos Bob Sapp olisi aloittanut vaparin ja puntin siinä 17 vuotiaana, arvelisin hänen olevan parempi ottelija. Sitten taas esimerkiksi GSP, Ben Henderson ja Jon Jones ovat varmasti vetäneet vitusti punttia, ja voin sanoa että he ovat superkovia vapariäijiä. Huipulla oikeasti tarvitsee kovan ja atleettisen fysiikan että pärjää, tätä ei pelkällä lajitreenillä ansaita. Varsinkin noin nuoren on hyvä alkaa sitä rautaa nostelemaan, mutta keskity oikeasti siihen tekniikkaan lajitreeneissä.

Suosittelen tekemään starting strengthiä 2 kertaa viikossa http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
Treenaa ihan perusvoimaa, ei kannata katsoa netistä jotain nimenomaan vapaaotteluun tarkoitettuja ohjelmia, sillä ne ovat liian monimutkaisia. Monta lajitreeniä tulee viikkon, sekä onko mahdollisuutta käydä aamulla/ päivällä salilla?

Back
Ylös Bottom