Valuuttakaupankäynti tulonlähteenä

Tietoni tosiaankin rajoittuvat tämän keskusteluketjun treidaustapaan, joten otankin täällä kantaa vain siihen. Kyseisestä aiheesta on ihan tarpeeksi kokemusta ja se edelleenkin riittää minulle, ja myös monelle muulle treidaajalle. Vaikka minulla olisi mitä mielikuvia/olettamuksia, en edelleenkään menisi osake- ja muiden treidaustapojen ketjuihin (joista sinulla taas on konkreettista kokemusta) pätemään, takertumaan ja yrittämään vertailla jotakin johonkin perusnegatiivisella asenteella, eihän siinä ole mitään järkeä, vai onko?

Aloitit keskustelun tässä ketjussa (kts. ketjun nimi) näin:

"miksi juuri valuuttakauppaa eikä osakkeita tai futuureita tms"
josta jatkoit: "Haluaisin tietää miksi te mainostatte valuuttakauppaa ja miksi juuri sitä eikä jotain muuta omaisuuslajia?"
ja sitten vielä: "Minulla ei ole kiinnostusta liittyä pusipusi-jengiin joka auvoisena hehkuttaa valuuttamarkkinoiden kaikkivoipaisuutta ja omaa erinomaisuuttaan."

Asenteesi sekä koko kirjoittelusi tarkoitus tuli harvinaisen selväksi heti alusta. Mietin tässä, että miksi edes vaivauduin vastaamaan ja selittämään omia näkemyksiä...



Sinulla taitaa olla treidauskokemusta kun osaat arvostella tuota tuottoprosenttiakin..? Toisaalta, johtuisiko niiden kahden vaihtoehdon esittäminen pelkästään siitä, ettet ole pahemmin perehtynyt koko aiheeseen ja sinusta vain tuntuu, että "eihän tuo voi toimia"? Miten muuten, luitko ne vastaukset edelliseen kysymykseesi siitä yksityisen treidaajan edge:stä ja muista? Selvisikö asiat?


Oletko tarjonnut tätä 10k diiliä muillekin, kuin vain valuuttakaupan "sijoitusneuvoantajille"? Vaikkapa kokeneille osaketreidaajille tai muille? Mitä ne sanoi, lupasivatko täyden pääoman turvan? :)

Minulla ei ole mitään näyttöä, että et olisi tehnyt noita treideja, joten en väitä, etteikö tuo olisi mahdollista. Ymmärrät kuitenkin alan ammattilaisena, että yli 40 %:n vuosituotot äärimmäisen alhaisella volalla on yksinkertaisesti ainutlaatuista. Jos asiaa peilataan esim. Buffetin tai Sorosin pitkän ajan n. 20 %:n vuosituottoon huomattavasti korkeammalla volalla, niin olet todennäköisesti yksi maailman parhaimmista sijoittajista. Tosin sijoitushistoriasi on on vajaa pari vuotta, ja tuottojasi ei ole ilmeisesti ole verifioinnut mikään luotettava tt-toimisto, mutta silti ehdottaisin, että perustaisit joko oman sijoitusyhtiön tai vähintään menisit töihin johonkin tunnettuun hedge-taloon. Jos pystyt todentamaan, että strategiasi todella tuottaa noin hyvin, niin mikään ei estä sinua tulemasta miljardööriksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos kommenteista,
On se aina mukavaa nähdä, että täällä on lisää muitakin treidaajia ja asiasta aidosti kiinnostuneita. Aihe kun yleensä tuntuu heti herättävän mielenkiintoa epätietoisissa "tietäjissä"; monesti näkee vain yleistä negatiivisuutta ja tietysti sitä tuttua forex=wincapita asennetta. Olet varmaan itsekin kohdannut tätä urallasi..

Itse olen treidannut tosissaan nyt vähän reilut puolitoista vuotta, aloittelin siis niihin aikoihin, kun sulla alkoi tulla sitä tasaista tuottoa. Sitä ennen opiskelin asiaa ja treidasin satunnaisesti päivätyön ohella.
Samaa strategiaa moni muukin käyttää ja niin kuin tuossa jo vastailin, niin nimenomaan sillä ne ammattilaiset ja sijoitusyhtiöiden treidaajat tekevät voittoa. Itse käytän price action:in pinbar:iä (niin kuin sivuston ensimmäinen strategia). Piirrän myös suuremman aikaskaalan fib-tasot 38.2-50-61.8. Tuo sivustoni ensimmäinen strategia (kts. linkki sen keskustelupalstaan) avasi lopullisesti silmät oikealle confluence-käsitteelle. Eli treidataan vain, kun monta yleistä indikaattoria osoittaa samaan suuntaan. Sekin oli tärkeää oppia, että ne tasot (pivots, fibs, trendline..) on piirrettävä etukäteen ja odotettavaa, että hinta tulee haluttuun kohtaan ja reagoi siihen halutulla tavalla (vaikka se pinbar-varmistus). Monet kun vain yrittää oikeuttaa treidin ja sovittavat jotain fib-tasoa tai viivaa siihen, mihin ne sen haluaa avata. Siinähän monesti häviää, vaikka käytössä onkin ne yleiset/oikeat työkalut.

Kauppaa teen yleensä M15 ja joskus H1 aikaskaalalla. S/R viivoja piirrän myös Daily-skaalaan. Käytännössä M15 toimii H1:n trigger chart:inä ja H1 vastaavasti Daily:n. Mitä aikaskaaloja itse käytät?
Treideja tulee keskimäärin 1-3 päivässä. Joskus tulee vieläkin otettua keskiverto-setup:it..tämä henkisen puolen ongelmakohta on työ alla. Näiden lisäksi treidaan vielä eri maiden suurimpia uutisjulkaisua (kts. pitkä listaus sivustolla), kunnolliset deviaatiot tulevat keskimäärin 10 kertaa kuukaudessa. Uutistreidasin viimeksi tänään, AUS Retail Sales (klo 04.30 aamuyöstä) ja Bank Rate (07:30)..kummassakaan ei deviaatiota, joten turhaa oli herätä. Vielä vuosi sitten tämä uutistreidaus oli paljon selkeämpää ja suoraviivaisempaa, nykyään esim. GBP uutiseen kohdalla risk-sentiment aiheuttaa monesti sen, että piikki lähteekin väärään suuntaan tai tekee pienen whipsaw-liikkeen, avaten molemmat pending orderit ja sulkien ne samantien 10-12p stop-loss:iin. Mutta tuopahan uutistreidaus ainakin vaihtelevuutta tekniseen analyysiin. Oletko itse kokeillut uutistreidausta? Jos et, niin omassa treidauksessa pidät varmaan kuitenkin silmällä ne tulevat julkaisut?


Kuvaajia tulee katsottua yhteensä ainakin pari tuntia päivässä. Aamusta piirrän support/resistance tasot, päivitän trendline:t ja merkitsen kiinnostavat yhteisvaikutus(conlfuence)-alueet, missä on sitten tarkoitus reagoida. Sitten kun toimeksianto on avattu, asetan tarvittavat rajat (voin kertoa tarkemmin, jos jotakuta kiinnostaa) tietyllä position hallintatyökalulla, jätän kuvaruudun ja anna treidin kehittyä. Työkalun äänimerkki ilmoittaa kun jokin raja on saavutettu, esim. vaikka "Close half & move stop loss to breakeven". Tämän jälkeen seuraan taas liikettä ja asetan myöhemmin uuden SL rajan hintakehityksen mukaan.


Aika kunnioitettavan nopeasti olet sitten oppinut hallitsemaan tuottoisan treidaustyylin. Useimmat hakkaavat päätä seinään vuosikausia, ennenkuin omaavat riittävän hyvät tekniset ja varsinkin mentaaliset taidot, jotta pystyvät tekemään tasaista tuottoa pitkällä aikavälillä. Asiaa nopeuttaa, jos heti alussa löytää hyvän kaupankäyntistrategian ja panostaa pitkäjänteisesti ainoastaan sen masterointiin, eikä vaihda kuukauden välein treidausstrategiaa, kun tulee muutama tappiollinen kauppa.

Itse olen pitäytynyt H1-Weekly timeframeissa. Satunnaisesti otan myös M15/M30 treidejä, jos tilanne on loistava ja satun huomaamaan sen. Vakituisesti en kuitenkaan kyttää H1 alempia timeframeja. Seuraan noin 70:ää eri valuuttaparia ja niiden lisäksi kultaa, hopeaa, öljyä sekä muutamia indeksejä ja viljoja. Intraday treideissä seurannassa on noin 40 instrumenttia. Lopuista otan treidejä vain daily ja weekly timeframeilla suurempien spreadien vuoksi, joiden takia pieniä liikkeitä ei ole kannattavaa treidata. Seurattavien instrumenttien suuri määrä on auttanut paljon kärsivällisyyden kehittämisessä, eikä tule oikeastaan enää kiusauksia ottaa noita B-luokan setuppeja, joissa on parhaimmillaankin vain pieni edge, mutta niiden ottaminen lisää varianssia huikeasti, mikä on taas henkisesti raskasta.

Uutisia en treidaa lainkaan, enkä kiinnitä niihin kovin suurta huomiota treidauspäätöksissäni. NFP perjantait ovat oikeastaan ainoita päiviä, milloin olen varovainen treideissäni minkään uutisen takia. Tämä varmasti kuullostaa treidaukseen perehtymättömälle aivan päättömältä. Olen puhdas chartisti, eli kaikki informaatio, mitä käytän treidauksessani, tulee charteista ja hinnan liikkeiden tulkitsemisesta. Minua kiinnostaa ainoastaan kysynnän ja tarjonnan analysoiminen chartin avulla. Minua ei kiinnosta, mitkä fundamentit aiheuttavat kysynnän ja tarjonnan vaihteluja. En sano, etteikö uutistreidauskin voisi olla kannattavaa. Varmasti on, jos on kyseiseen treidauslajiin perehtynyt ja opetellut sen hyvin.


Lasketko tuoton omalle pääomalle? Tuli mieleen että jos oman pääoman vivuttaa reilusti ja saa sille tuon 3%/kk, niin tämä voisi olla jo mielenkiintoista..

Mitä jos ketjun otsikon ajattelisi valuuttakaupankäynti päätulonlähteenä..
Tämä mielestäni vaatisi melko suuren kassan (100000€ * 0,03 = 3000€/kk ja siitä verot pois niin nettotuloiksi jää noin 2100€/kk)
Eli 100000€ kassalla päästäisiin tuloihin joka voisi olla monelle lähellä break even tuloa suhteessa palkkatyöhön.
Entä jos tuo 100000€ onkin 1000€ vivutettuna 100x tai 10000€ vivutettuna10x, voidaanko asiaa ajatella näin?

Tämä nyt ensimmäinen kysymys joka tuli mieleeni, eli pystyykö normaali kokoisilla pelimerkeillä treidaamaan vai onko niillä tuotto niin pientä että ainoa mikä jää käteen on vain onnistumisen tunne muutamien eurojen voitosta?

(joo ja tiedetään että 3%/kk on ihan hyvä tuotto esim. jos verrataan osakkeisiin tai muihin sijoitus tapoihin)


Tuotto lasketaan aina omalle pääomalle.

Jos haluaa saada elannon treidaamisesta, täytyy treidaustilin pääsääntöisesti olla kuusinumeroinen tai sitten treidata muiden varoja ja ottaa niistä provikkaa. Tämä onkin aika yleistä monilla osaavilla treidaajilla. Pienemmälläkkin kuin 100k€:n tilillä voi toki saada elannon valuuttatreidaamisesta, mutta silloin tulee helposti paineita tuottojen tekemisestä lyhyellä aikavälillä, kun täytyisi saada päivittäiset laskut ym. hoidettua treidaustuloilla. Totuus kuitenkin on, että treidauksessa on varianssia, jolloin jotkut kuukaudet saattavat olla huipputreidaajillakin tappiollisia. Jos on paineita tuottojen tekemisestä, tuo se treidaukseen varovaisuutta (fear), tai vastaavasti ylitreidausta (greed), jotka taas vaikuttavat erittäin negatiivisesti treidausmenestykseen. Suurella treidaustilillä ei ole lyhyen aikavälin tuloksella niin paljon väliä, kun päivittäisten menojen leikkaaminen treidaustililtä ei vie siitä prosentuaalisesti kuin pienen siivun.

Tuo 3%/kk on vain oma tuottoni viimeiseltä 18kk:lta. Monet ammattitreidaajat pääsevät huomattavasti korkeampiinkin tuottoihin. Tuotot riippuvat hyvin paljon yksittäisten treidaajien riskitasosta ja tappioidensietokyvystä. Itsekin pystyisin esim. tuplaamaan tuon 6%:iin kuukaudessa (jolloin pääoma noin tuplaantuisi vuosittain), mutta tämä taas vaatisi riskin per kauppa tuplaamista, jolloin myös varianssi tuplaantuisi. Henkilökohtaisesti pidän enemmän siitä, että treidaustilini kasvaa maltillisemmin pienellä varianssilla kuin voimakkaammin, mutta rahallisesti suuremmilla tappioputkilla. Tappioputket ovat henkisesti raskaita, vaikka tietää, että ne ovat väistämättömiä ja pitkässä juoksussa tekee treidaamalla hyvin tuottoa. Tiedän hyvin, että jo 3%/kk tekee korkoa korolle efektin myötä vuosien saatossa treidaustilille aika huikeaa kasvua, joten ei ole mitään painetta saada parempaa tuottoa, vaikka toki sitä treidaajanakin kehittyy jatkuvasti ja tulokset paranevat kokemuksen kartuttua.
 
Ja taas itse asiaan..

Miten gamblenot asetat SL rajan MetaTrader 4:ssä?
Joudutko joka kerta laskemaan kuinka monta euroa on yksi pips ja siitä lasket lasket pipsien määrän jotta 3% tulee täyteen? Vai löytyykö tähän jokin työkalu? Toisella palveluntarjoajalla pystyy asettamaan rajat suoraan euroina..

Toinen asia, eli miten suljet puolet orderista metatrader 4:ssä? Mielestäni "modify or delete order" ikkunan toiminnot ovat aika pelkistetyt eikä tuohon puolen position sulkemiseen ole mahdollisuutta

Asian vierestä on puhuttu tosiaankin jo ihan tarpeeksi. Turhanpäiväinen offtopick-jauhanta loppuu osaltani edelliseen viestiini.

Niin, SL asetus. Työkalu tuohon 3% riskiin laskentaan löytyy esim. täältä: http://www.babypips.com/tools/forex-calculators/positionsize.php
Sivustoni tietopankki-osiossa (indicators-paketti) tämä on ladattavissa metatrader-indikaattorina.
Avatusta positiosta pystyy sulkemaan puolet (tai tietyn osan) niin, että avattuun orderiin kirjoittaa lot-määrän minkä haluaa sulkea. Eli jos sinulla on avattuna vaikka 0.02 lot, niin kirjoitat kyseisen orderin volume-kenttään 0.01 ja suljet sen. Avattuna jää 0.01. Kannattaa harjoitella näitä ja muitakin ominaisuuksia demo:lla. Tuosta mt4-käytöstä löytyy hyviä opetusvideoita youtubissa: http://www.youtube.com/watch?v=1DWqUZTbG0A . Kannattaa katsoa läpi myös loput 3 osaa. Ne vie yhteensä reilut puoli tuntia, mutta näillä säästää loppujen lopuksi paljon enemmän aikaa. Position hallintaan löytyy monia skripteja ja expert advisoreita, jotka voivat mm. asettaa määrittämäsi TP/SL/TS rajat (pip-etäisyydet) aina kun avaat orderin. Forex Factoryn keskustelupalstalla näille löytyy muutaman eri mq4-ohjelmoijan EA-toteutus.
 
Avatusta positiosta pystyy sulkemaan puolet (tai tietyn osan) niin, että avattuun orderiin kirjoittaa lot-määrän minkä haluaa sulkea. Eli jos sinulla on avattuna vaikka 0.02 lot, niin kirjoitat kyseisen orderin volume-kenttään 0.01 ja suljet sen.

Kiitos neuvoista ja hyvin informatiivisista sivuistasi.
Tietoa löytyy suuret määrät sivuiltasi ja niiden lueskeluun ja omaksumiseen menee varmasti jokunen hetki. Voisin kirjotella tänne ajatuksia ja kysymyksiä jota tällainen alottelija kohtaa.
Nyt aloitettu 7 valuuttaparin seuranta ja analysointi. Eli käytännössä olen piirtänyt pareille Pivot Point tason sekä kolmet S ja R tasot.
Seuraavaksi pitäisi varmasti ottaa haltuun rutiinin omaisesti orderin avaus ja sulkeminen.
 
gamblenot
Liittynyt
Mar 2012
Postit
29


jdeere
Liittynyt
Jan 2012
Postit
3

Trader
Liittynyt
Apr 2012
Postit
2


:rolleyes:

Lisäksi iskin "gamblenot" Googleen ja ukko on näköjään kirjoittanut samalla nickillä ainakin kymmenelle eri foorumille. Kaikissa noissa viesteissä mainostetaan hänen valuuttakaupankäyntisivujaan. Äijä saa varmaan ihan hyvän tuoton sivunsa mainoslinkkien kautta solmituista treidaussopimuksista. Pitäskö tän threadin otsikko muuttaa "Valuuttakaupankäynnin mainostaminen tulonlähteenä"?
 

Sinultahan, Britons, löytyi aikaa ja intoa tähän taustojen "perinpohjaiseen" analyysiin ja asiattomiin vihjauksiin niiden pohjalta.
Ketjun nimihan ei ainakaan ole "perusnegatiivista ja epätietoista lässytystä valuuttakaupan vierestä", mutta monet valitettavasti näkevät sen sellaisena.

Vastataan nyt kuitenkin tähän sinun turhanpäiväiseen offtopickiin:

Jos kerta otit offtopickina sivustonikin tässä esille, olisi lukenut sitä vähän tarkemmin. Siellä kerroin taustaa ja tietoa mm. siitä meklarille liittymisestä ja sivustoon ylläpitoon käytettävistä muutaman sentin komissioista. Yritin kertoa ne asiat mahdollisimman selkeästi, jotta myöhemmin välttyisi tällaiselta ajan tuhlaukselta. Mutta jotkun eivät vaan lue.

Olen tosiaankin maininnut sivustostani mainostamiseen tarkoitetuissa paikoissa. Sivuston laatimiseen kun meni treidauksen ohella muutama kuukausi aikaa, niin eikö ole järkevää myös kertoakin sivuston olemassaolosta, niille joita se saattaa kiinnostaa? Seuraava löytyy sivustolta, mutta toistan sen vielä kerran, jotta asia menisi tulevillekin "tietäjille" jakeluun: Sivuston tarkoitus on (ainoana Suomessa) kertoa oikeasta valuuttakaupasta ja siinä samalla murtaa niitä ennakkoluuloja, joihin olen ennen sivuston tekoakin törmännyt. Kyseessä on täysin ilmainen opas ja tietopankki, joka ei sido ketään mihinkään liittymiseen tai vastaavaan. Siellä kehotetaankin lukemaan mm. monipuoliset meklariarvostelut ja tekemään aina vain omat valistuneet päätökset. Jos joku lukija, asiaa tutkittuaan, päättyy käyttämälleni meklarille ja tukee samalla sivustoa, niin hyvä näin..jos ei, niin hän, toivon mukaan, saa jotain sovellettavaa omaan treidaukseen jollain toisella meklarilla. Se, että joku oppii jotain valuuttakaupasta sivustoni kautta, tai jopa kehittyy ammattitreidaajaksi, on sellaisenaankin mielestäni erittäin palkitsevaa. Perusnegatiivisella ja skeptisellä asenteella tätä vaan ei millään voi ymmärtää...vai voiko?

Täällä pakkotoistossa oli tosiaankin tarkoitus vain käydä keskustelua muiden treidaajien kanssa, joita todennäköisesti on edes muutama tuhansista muista kävijöistä. Treidauksesta löytyy tietääkseni vain yksi suomenkielinen keskustelupalsta; siellä ympyrät ovat todella pienet ja aktiivisuus on minimaalista.

Tästä sinun kirjoittajien analyysistä. Vihjaatko siis, omassa yksinkertaisuudessasi, että käyn keskustelua yksinpuheluna, eli vastailen itselleni eri nickeillä? Tämä menee jo asiattomuuden puolelle. Jokainen saa tietenkin puhua itsestään, mutta... jdeere liittynyt Jan 2012, muutama kuukausi ennen minua; Trader-nimimerkistäkin voi yrittää päätellä, että nimenomaan tämä aihe kiinnostaa ja hän liittyikin, jotta pääsisi vastaamaan siihen. Mieti nyt vähän...joku treidaaja tai treidauksesta aidosti kiinnostunut lukee pakkotoistoa ja huomaa tämän Suomessa hyvinkin harvinaisen aiheen..tietenkin hän haluaa vastata siihen! Olihan täällä muitakin treidaajia aiheeseen liittyvine kirjoituksineen, mitä nyt muistan niin Mystical ja Wltsu. Nekinkö ovat vuosia sitten ennakoivasti luotuja alter-nickeja? Pitäisit, Britons, nämä kypsät mielipiteesi ja johtopäätöksesi ihan vaan itselläsi. Jos ketjun aiheeseen ei ole mitään oikeaa sanottavaa, niin jätä sitten sanomatta, kiitos!
 
Aika kunnioitettavan nopeasti olet sitten oppinut hallitsemaan tuottoisan treidaustyylin. Useimmat hakkaavat päätä seinään vuosikausia, ennenkuin omaavat riittävän hyvät tekniset ja varsinkin mentaaliset taidot, jotta pystyvät tekemään tasaista tuottoa pitkällä aikavälillä. Asiaa nopeuttaa, jos heti alussa löytää hyvän kaupankäyntistrategian ja panostaa pitkäjänteisesti ainoastaan sen masterointiin, eikä vaihda kuukauden välein treidausstrategiaa, kun tulee muutama tappiollinen kauppa.

Itse olen pitäytynyt H1-Weekly timeframeissa. Satunnaisesti otan myös M15/M30 treidejä, jos tilanne on loistava ja satun huomaamaan sen. Vakituisesti en kuitenkaan kyttää H1 alempia timeframeja. Seuraan noin 70:ää eri valuuttaparia ja niiden lisäksi kultaa, hopeaa, öljyä sekä muutamia indeksejä ja viljoja. Intraday treideissä seurannassa on noin 40 instrumenttia. Lopuista otan treidejä vain daily ja weekly timeframeilla suurempien spreadien vuoksi, joiden takia pieniä liikkeitä ei ole kannattavaa treidata. Seurattavien instrumenttien suuri määrä on auttanut paljon kärsivällisyyden kehittämisessä, eikä tule oikeastaan enää kiusauksia ottaa noita B-luokan setuppeja, joissa on parhaimmillaankin vain pieni edge, mutta niiden ottaminen lisää varianssia huikeasti, mikä on taas henkisesti raskasta.

Uutisia en treidaa lainkaan, enkä kiinnitä niihin kovin suurta huomiota treidauspäätöksissäni. NFP perjantait ovat oikeastaan ainoita päiviä, milloin olen varovainen treideissäni minkään uutisen takia. Tämä varmasti kuullostaa treidaukseen perehtymättömälle aivan päättömältä. Olen puhdas chartisti, eli kaikki informaatio, mitä käytän treidauksessani, tulee charteista ja hinnan liikkeiden tulkitsemisesta. Minua kiinnostaa ainoastaan kysynnän ja tarjonnan analysoiminen chartin avulla. Minua ei kiinnosta, mitkä fundamentit aiheuttavat kysynnän ja tarjonnan vaihteluja. En sano, etteikö uutistreidauskin voisi olla kannattavaa. Varmasti on, jos on kyseiseen treidauslajiin perehtynyt ja opetellut sen hyvin.

Tuhlasin aikoinaan runsaasti aikaa kun vaihtelin niitä strategioita viikoittain ja lisäilin aina vaan uusia indikaattoreita. Onneksi tajusin lopettaa ja palata perusteisiin. Siitä aiemmin mainitsemastani "Making Money Trading"-ketjusta opin sen, että pitkäjänteisyys ja maltti on se salaisuus, ei ne indikaattorit. Sen ketjun aloittajakin seurasi sinun tapaan monia instrumentteja, itse taas seuraan vain 4-7 valuuttaparia ja yritän perehtyä mahdollisimman hyvin niiden luonteeseen. Eksoottisempien parien treidaus vaatii tosiaankin suurten aikaskaalojen käyttöä spread:in takia ja kun treidaa niitä Daily ja Weekly TF, niin uutisilla ei ole pahemmin merkitystä. Omassa lyhyemmän aikaskaalan (ja pienen 20-40p SL:n) treidauksessa uutiset joutuu väkisinkin huomioimaan, joten ajattelinkin hyödyntää ne, sen sijaan että välttäisin treidaamista niiden julkaisuaikoina. Hyvä esimerkki on tämän viikon torstain aamuyön Australian työttömyyslukujen julkaisu..suuri deviaatio ja n. 60p ensimmäisen minuutin aikana. Hintakehitys jatkoi samaan suuntaan vielä monta tuntia uutisen jälkeen, ainakin varmat 100p tasaluvulle asti. Hyvä risk/reward suhde ja tuotto.
Jos saanen kysyä, mitä meklaria (joka tarjoaa näinkin monta treidattavaa instrumenttia) käytät? Miten sen spread:it ja execution?

Kiitos neuvoista ja hyvin informatiivisista sivuistasi.
Tietoa löytyy suuret määrät sivuiltasi ja niiden lueskeluun ja omaksumiseen menee varmasti jokunen hetki. Voisin kirjotella tänne ajatuksia ja kysymyksiä jota tällainen alottelija kohtaa.
Nyt aloitettu 7 valuuttaparin seuranta ja analysointi. Eli käytännössä olen piirtänyt pareille Pivot Point tason sekä kolmet S ja R tasot.
Seuraavaksi pitäisi varmasti ottaa haltuun rutiinin omaisesti orderin avaus ja sulkeminen.
Kiitos kommentista. Lukemiseen ja harjoitteluun kannattaa tosiaankin käyttää aikaa. Aluksi voi vaan seurata niiden parien hintakehitystä aina muutaman tunnin päivässä, ainakin siinä Lontoon avauksen (klo10) jälkeen. Piirrä eri aikaskaalojen trendlinet (aluksi H1-Daily), omat support resistance tasot (niiden indikaattorin laskettujen tasojen lisäksi), harjoittele fib-työkalun käyttöä ja yritä aina huomata, miten hinta käyttäytyy piirtämilläsi tasoilla. Orderin avaus ja muut käytännön asiat tulee todellakin harjoitella kunnolla demolla, jotta live-tilillä ei painaisi väärää nappia, mikä taitaa olla niitä yleisimpiä aloittelijoiden virheitä, jonka itsekin taisin pari kertaa tehdä. Kysele vaan jos tulee jotain, yritän vastailla aina kun ehdin. Näin ehkä muutkin asiasta kiinnostuneet saisivat samalla vastaukset omiin kysymyksiin ja tästä olisi hyötyä mahdollisimman monelle.
 
Täällä kun näyttäisi olevan teknisen analyysin hallitsijoita, niin kertokaas että miten teknistä analyysiä kannattaa lähteä opettelemaan? Löytyykö joku hyvä kirja tai nettisaitti mistä saa alkeet haltuun? Kauppakorkeassahan teknistä analyysiä ei opeteta juuri laisinkaan..
 
Täällä kun näyttäisi olevan teknisen analyysin hallitsijoita, niin kertokaas että miten teknistä analyysiä kannattaa lähteä opettelemaan? Löytyykö joku hyvä kirja tai nettisaitti mistä saa alkeet haltuun? Kauppakorkeassahan teknistä analyysiä ei opeteta juuri laisinkaan..
Tässä olisi muutama hyvä kirja, jota monet muutkin ovat suositelleet:

John J. Murphy: "Technical Analysis of the Financial Markets: A Comprehensive Guide to Trading Methods and Applications"
Barbara Rockefeller: "Technical Analysis For Dummies" - astetta aloitteliaystävällisempi
Steve Nison: "Japanese Candlestick Charting Techniques: A Contemporary Guide to the Ancient Investment Techniques of the Far East" - kattavin candlestick-kirja
Mark Douglas: "Trading in the Zone: Master the Market with Confidence, Discipline and a Winning Attitude" - kuuluisa treidauspsykologian opas, ei niinkään teknisen analyysin kirjoja. Täällä oli aiemmin mainittu saman tekijän "The Disciplined Trader" teos, joka on muistaakseni 10 vuotta vanhempi.

Itse olen aikoinaan oppinut monta perusasiaa myös babypips.com:in laajasta oppaasta (outo ulkoasu, mutta täyttä asiaa), sitä olen suositellut aloittelijoille myös omalla sivustollani. Kannattaa myös muistaa harjoitella ne opitut teoriasiat heti demolla, niin oppii paljon paremmin. Ja Kauppakorkeasta puheen olleen, tässä olisi ainut (mitä olen tähän asti löytänyt) suomalaisen kirjoittama julkaisu valuuttakaupasta, Haaga-Helian ammattikorkean opinnäytetyö. Selkeästi kootut/esitetyt valuuttakaupan perusteet ja yksinkertainen breakout-strategia, joka ei sellaisenaan mielestäni aivan riitä...mutta siitäkin voi kyllä ihan hyvin aloittaa.
 
Tuhlasin aikoinaan runsaasti aikaa kun vaihtelin niitä strategioita viikoittain ja lisäilin aina vaan uusia indikaattoreita. Onneksi tajusin lopettaa ja palata perusteisiin. Siitä aiemmin mainitsemastani "Making Money Trading"-ketjusta opin sen, että pitkäjänteisyys ja maltti on se salaisuus, ei ne indikaattorit. Sen ketjun aloittajakin seurasi sinun tapaan monia instrumentteja, itse taas seuraan vain 4-7 valuuttaparia ja yritän perehtyä mahdollisimman hyvin niiden luonteeseen. Eksoottisempien parien treidaus vaatii tosiaankin suurten aikaskaalojen käyttöä spread:in takia ja kun treidaa niitä Daily ja Weekly TF, niin uutisilla ei ole pahemmin merkitystä. Omassa lyhyemmän aikaskaalan (ja pienen 20-40p SL:n) treidauksessa uutiset joutuu väkisinkin huomioimaan, joten ajattelinkin hyödyntää ne, sen sijaan että välttäisin treidaamista niiden julkaisuaikoina. Hyvä esimerkki on tämän viikon torstain aamuyön Australian työttömyyslukujen julkaisu..suuri deviaatio ja n. 60p ensimmäisen minuutin aikana. Hintakehitys jatkoi samaan suuntaan vielä monta tuntia uutisen jälkeen, ainakin varmat 100p tasaluvulle asti. Hyvä risk/reward suhde ja tuotto.
Jos saanen kysyä, mitä meklaria (joka tarjoaa näinkin monta treidattavaa instrumenttia) käytät? Miten sen spread:it ja execution?

Itsekin olen kahlannut tuon "Making Money Trading" -ketjun läpi, hyvää asiaa siinä paljon. Tosiaan, tuottoisa treidaus on teknisesti ottaen lopulta melko yksinkertaista. Se, mikä siitä tekee vaikeaa, on ihmisen mieli, jonka on monesti vaikeaa tehdä täysin emootioista irtiolevia, rationaalisia päätöksiä. Hiljaisina aikoina ei riitä kärsivällisyys vain odottaa ja olla tekemättä mitään. Voittoputkien aikana tulee voittamaton olo, jolloin tulee helposti treidattua yli-innokkaasti, mikä lopulta johtaa tappioihin. Tappioputkien aikana peliin astuu pelko ja epäluulo, jolloin treidaaja tulee ylivarovaiseksi. Kun nämä psykologiset asiat teknisten taitojen ohella saa hiottua kuntoon, on vaikea estää menestymistä.

Meklarina olen käyttänyt nyt muutaman vuoden ajan Oandaa. Spreadit ovat suuren osan ajasta erittäin kohtuulliset ja executionissa ei ole koskaan ollut mitään valittamista. Ainut negatiivinen puoli heillä on spreadien huomattava leveneminen uutisten aikana ja NY-session loputtua. Normaalisti esim. EUR/USD spread on 0.9p, mutta merkittävien uutisten aikana ja juuri ennen perjantain sulkeutumista se saattaa pompata jopa 10:een. Tämä vain pitää hyväksyä ja ottaa huomioon treidauksessa. Omissa treideissä stopit ovat usein sen verran suuria, etteivät nämä hetkelliset levenemiset haittaa.

Tuossa muutamiin major pareihin (?) keskittymisessä on tosiaan se etu, että oppii paremmin juuri niiden parien tyypillisen käyttäytymisen. Voitko antaa jonkun käytännön esimerkin tästä? Omalla kohdalla tämä "luonteen" tulkitseminen rajoittuu lähinnä siihen, miten sahaavasti pari liikkuu ja miten suuri on keskimääräinen päivittäinen range. Price actioia, eli kysynnän ja tarjonnan tulkitsemista chartilta, kun pystyy hyödyntämään lähes millä tahansa likvidillä markkinalla, niin en ole nähnyt tarvetta sen tarkemmin "spesialisoitua".
 
Itsekin olen kahlannut tuon "Making Money Trading" -ketjun läpi, hyvää asiaa siinä paljon. Tosiaan, tuottoisa treidaus on teknisesti ottaen lopulta melko yksinkertaista. Se, mikä siitä tekee vaikeaa, on ihmisen mieli, jonka on monesti vaikeaa tehdä täysin emootioista irtiolevia, rationaalisia päätöksiä. Hiljaisina aikoina ei riitä kärsivällisyys vain odottaa ja olla tekemättä mitään. Voittoputkien aikana tulee voittamaton olo, jolloin tulee helposti treidattua yli-innokkaasti, mikä lopulta johtaa tappioihin. Tappioputkien aikana peliin astuu pelko ja epäluulo, jolloin treidaaja tulee ylivarovaiseksi. Kun nämä psykologiset asiat teknisten taitojen ohella saa hiottua kuntoon, on vaikea estää menestymistä.

Juuri tuo kärsivällisyyden puute ja hätiköidyt, tunteiden vallassa tehdyt päätökset ovat itsellänikin (olleet) se suurin ongelma. Kaikkien aloittelijoiden kannattaisi lukea tuo "Making Money Trading", tai edes se, ketjusta löytyvä parin sivun "5 steps to becoming a trader"-yhteenveto. Mutta kukapa forex-uran alussa tietää näiden olemassaolosta...haetaan vaan googlella satunnainen "profitable strategy" tai jopa "scalping strategy", ja siitä se "kehitys" alkaa. Olenkin sivustollani yrittänyt tuoda tuota mainittua ketjua ja "5 steps" selkeästi esille, jospa mahdollisimman moni ne myös malttaisi lukea ajatuksen kanssa.

Tuossa muutamiin major pareihin (?) keskittymisessä on tosiaan se etu, että oppii paremmin juuri niiden parien tyypillisen käyttäytymisen. Voitko antaa jonkun käytännön esimerkin tästä? Omalla kohdalla tämä "luonteen" tulkitseminen rajoittuu lähinnä siihen, miten sahaavasti pari liikkuu ja miten suuri on keskimääräinen päivittäinen range. Price actioia, eli kysynnän ja tarjonnan tulkitsemista chartilta, kun pystyy hyödyntämään lähes millä tahansa likvidillä markkinalla, niin en ole nähnyt tarvetta sen tarkemmin "spesialisoitua".
Kyllä, seuraan vain niitä major pareja (myös spread:in vuoksi) ja ADR on tosiaankin se yksi ominaisuus. Esim. gbp/usd on tunnettu Lontoon avauksen hintakäyttäytymisestä ja siinä alkaakin monesti suuret liikkeet juuri silloin klo10 Suomen aikaa. Aud/usd:lla taas on monesti selkeät, sille ominaiset liikkeet yöaikaan, n. klo 3:sta eteenpäin kun Tokio aukeaa. Muutenkin parit käyttäytyy S/R ja tasalukujen alueilla vähän eri tavalla. Näitä kun seuraa jonkun aikaa, niin ainakin SL:n asentaminen S/R alueiden läheisyydessä selkiintyy. Kun markkinoilla vallitsee selkeä risk-sentiment, tietyt parit etenevät selkeämmin sen sentiment:in suunnassa, omalla tavalla & omien S/R tasojen kautta; tässäkin luonteen tuntemus auttaa valitsemaan se treidattavan parin. Monesti olen muuten huomannut, että pitkät (usean tunnin) sentiment-liikkeet alkaa eur/usd:lla ja varsinkin aud/usd seuraa heti perässä, lähes identtisin liikkein.
 
Kappas, välittäjältä viestiä liittyen valuuttakaupankäyntiin, ensimmäinen prosenttiluku voitolliset tilit, jälkimmäinen tappiota tekevät.

Q1 2012 49286 41.4% 58.6%
Q4 2011 45053 51.0% 49.0%
Q3 2011 45058 51.2% 48.8%
Q2 2011 41651 38.8% 61.2%
 
Kappas, välittäjältä viestiä liittyen valuuttakaupankäyntiin, ensimmäinen prosenttiluku voitolliset tilit, jälkimmäinen tappiota tekevät.

Q1 2012 49286 41.4% 58.6%
Q4 2011 45053 51.0% 49.0%
Q3 2011 45058 51.2% 48.8%
Q2 2011 41651 38.8% 61.2%

Oma meklarini lähettää päivittäin/kuukausittain/vuosittain niitä perustiliotteita, joissa kaikki ottamani positiot, nostot jne..tuollaista esitystapaa ei ole vielä tullut vastaan. Mutta ainahan sitä oppii uutta.
Onko sinulla siis useampi tili samalle meklarille, vai?
 
Seurasiko kukaan muu viime viikon Euroalueen ohjauskoron "odotettua" laskua 1.00%->0.75%, näin EUR/USD parin ja fundamentaalitreidauksen näkökulmasta? Vaikka tulos olikin laajalti tiedossa/odotettavissa, E/U pari tippui siltikin reilut 130p melko nopealla tahdilla; hyvä sell-trade. Jospa kaikki uutisjulkaisut olisivatkin näin yksiselitteisiä.
 
Gamblenot tuossa oli kaikki sen välittäjän asiakkaiden tilit, tiedä sitten miten totuudenmukainen on

Nyt kun miettii niin eipä noihin välittäjiin hirveästi luottamista ole
 
Gamblenot tuossa oli kaikki sen välittäjän asiakkaiden tilit, tiedä sitten miten totuudenmukainen on
Nyt kun miettii niin eipä noihin välittäjiin hirveästi luottamista ole

Niin tosiaankin, ei niihin lukuihin ole luottamista. Enpä muista meklareita, joilla olisi nämä tiedot esillä; omalla nykyiselläkään ei näitä näy. Suuri osa tappiollisista tileistä taitaa kuulua aloittelijoille, jotka joko veikkaavat 50/50 ilman stoplossia tai sitten käyttää jotain indikaattoritäytteistä strategiaa, perusteisiin perehtymättä; tappiollehan siinä jää.

Edessä taas tämä tunnetusti vilkas, syyskuun ensimmäinen, kesän jälkein viikko. Ainakin loppuviikosta (to-pe) EUR/USD parilla luvassa melkoista piikkiä ja 100-200pip muutaman tunnin trendiä...EKP:n ohjauskorko ja USA:n NFP. Forexfactoryn ja muiden lähteiden mukaan EKP:n odotetaan taas laskevan ohjauskorkoa, 0.75%->0.5%. Tätä kannattaa taas hyödyntää, vaikkei uutisia normaalisti treidaisikaan!
 
Mäkin nyt oman pennini haluan laittaa tähän keskusteluun: Etteköte nyt oikeasti ihmiset näe, että gamblenot (noiden parin alter egonsa kanssa) on täyttä paskaa? Sano nyt sääkin musclememory ihan suoraan mitä ajattelet, kun sulla on auktoriteettia, niin ehkä säästät jonkun hyväuskoisen idiootin rahat.
 
Kieltämättä tarpeellinen lisäys tähän valuuttakauppa-keskusteluun. Oletkohan kiewi edes lukenut koko tätä kyseistä ketjua, ennen oman arvokkaan pennisi laittamista? Tämä valuuttakauppa on keskustelupalstan aiheena melko haastava, sillä, niin kuin aiemminkin todettu, se synnyttää joissakin erittäin negatiivisia tuntemuksia, perustuen epätietoon/ennakkoluuloihin...ja nehän on sitten pakko heti ilmaista. "Täyttä paskaa", tosiaankin.
 
Kieltämättä tarpeellinen lisäys tähän valuuttakauppa-keskusteluun. Oletkohan kiewi edes lukenut koko tätä kyseistä ketjua, ennen oman arvokkaan pennisi laittamista? Tämä valuuttakauppa on keskustelupalstan aiheena melko haastava, sillä, niin kuin aiemminkin todettu, se synnyttää joissakin erittäin negatiivisia tuntemuksia, perustuen epätietoon/ennakkoluuloihin...ja nehän on sitten pakko heti ilmaista. "Täyttä paskaa", tosiaankin.

Olen lukenut koko ketjun. Minulla ei ole mitään valuuttakauppakeskustelua vastaan. Sinua vastaan on. Asiantuntemuksesi puute, kouluja käymättömyys ja PetteriJussilamaisuus haisee aika kauas. Pahoittelut ehkä kohtuuttomasta hermostumisesta, mutta minulla on herkkä kohta sielussa helppoheikkejä kohtaan.
 
Olen lukenut koko ketjun. Minulla ei ole mitään valuuttakauppakeskustelua vastaan. Sinua vastaan on. Asiantuntemuksesi puute, kouluja käymättömyys ja PetteriJussilamaisuus haisee aika kauas. Pahoittelut ehkä kohtuuttomasta hermostumisesta, mutta minulla on herkkä kohta sielussa helppoheikkejä kohtaan.

Saatan tietysti olla väärässä, mutta silti kirjoitus haiskahtaa hieman vanhalle tutulle "tänhän on prkl pakko olla joku huijaus tai vinkapita"-asenteelle, tosin hieman asiallisemmassa muodossa. Ketjun aiheenhan pitäisi olla melko selvä/yksiselitteinen, mutta silti monet, edellä mainitun asenteen omaavat tietäjät tulevat tänne avautumaan, vaikkei itse aiheesta heillä ole mitään kokemusta taikka muutenkaan asiallista sanottavaa. "Asiantuntemuksen puute"...jälleen osuvasti sanottu. Mitä "kouluja" tulisi muuten käydä, jotta voisi (hyväksytysti) keskustella valuuttakaupankäynnistä metatraderilla, tarkoitat kai Kauppakorkeaa? Sitä taustaa ei kyllä ole, mutta DI-tutkinto on tähänkin asti riittänyt mainiosti. Sillä ei tosin ole mitään merkitystä. Pitkäjänteinen perusteiden harjoittelu demo-tilillä ja treidauspsykologian kirjojen luku...sitä taustaa tämä vaatii. Monet mainitsemasi "hyväuskoiset idiootit" eivät tätä heti ymmärrä ja menettää live-tilin pääomansa. Jotkut jopa ostaa "highly profitable"-treidausrobotin tai liittyvät johonkin trade signal-järjestelmään, nopean/helpon rahan toivossa. Siinä on kieltämättä sitä "vinkapitaa".

Monien, asiaan vähänkin perehtyneiden, kanssa on pystytty täälläkin käymään asiallista keskustelua tämän erittäin "trolli-herkän" aiheen tiimoilta, kuten ketjua lukiessa varmaan huomasit. Monestihan pätee se, että jos asiasta on kokemusta tai jos siihen viittii edes vähän perehtyä, niin asennekin on heti aivan eri.

Jatkettaisiko ihan tästä valuuttakaupasta...
[/offtopic] ?
 
Back
Ylös Bottom