En tunne valuuttamarkkinoita, joten kysellään tyhmiä. Olen enemmän perehtynyt osakkeisiin ja sielläkään puolella ei ole selvää tieteellistä näyttöä siitä, että kukaan pystyisi vekslaamalla voittoa tekemään ilman sisäpiirintietoa. Eli jos pyrit menemään pankkien kanssa samaan yleiseen suuntaukseen, niin keneltä voitto tulee/kuka siellä painaa väärää nappia? Jonkun täytyy aina hävitä, kun joku voittaa. Suursijoittajilla on kaikki saatavissa oleva tieto + sisäpiirintieto ja kaikenmaailman ohjelmistot + traidausrobotit, niin miten helvetissä he eivät murskaa pikkupelaajia hetkessä? Entä miksei joku sijoitusyhtiö palkkaisi sinua käärimään valtavia voittoja heidän pussiinsa? Jos nyt teet hyvää ja tasaista tiliä pienehköllä pääomalla, niin millaisia rikkauksia kykenisitkään luomaan jos käytettävissäsi olisi vaikkapa 100 miljoonaa euroa?
En tiedä tuntuuko muista samalta, mutta joku tässä bisneksessä kusee.
Niin tosiaankin, monta kysymystä. Ja monelta varmasti tuntuu vähintäänkin juuri tuolta. Monella asiaan perehtymättömällä jo pelkkä sana valuuttakauppaa herättää vaikka ja miten paljon "valistunutta" negatiivisuutta. Se on kyllä nähty.
Vastauksia voisi löytyä aiemmista postauksistani, jos niitä lukisi avoimin mielin ja ajatuksen kanssa. Taisin aiemmin jo mainita että suuri osa (varsinkin aloittelijoista) häviää, koska ne eivät perehdy perusteisiin eikä treidauspsykologiaan, eivätkä sovella niitä yleisiä, ammattilaisten käyttämiä periaatteita...muut tietenkin taas voittaa. Mitä olen lukenut, niin sijoitusyhtiöiden ammattilaiset käyttävät tosiaankin kaikista yksinkertaisimpiä työkaluja ja keskittyvät price action:iin, ei robotteja eikä ylimääräisiä indikaattoreita. Tässä alla olisi perusteellista tietoa ja kokemuksia aiheesta englantilaisen yksityistreidaajan (nykyään töissä sijoitusyhtiössä) kirjoittamana. Sijoitusyhtiössä treidaamista käydään läpi viimeisillä sivuilla:
http://www.trade2win.com/boards/first-steps/26947-making-money-trading.html
Parempana? Olisit, MuscleMemory, laittanut kyseisen sanan lainaukseen, jos sen kerta postauksistani löysit. Se on harkittua sijoitustoimintaa siinä missä osakesijoittaminen ja muut. Ja onhan se myös "talous, politiikka, uskonto"- aihealueen ketju, siinä missä muutkin. Erona ehkäpä se, että "wincapita" ja muiden ennakkoluulojen takia tämä herättää sitä epätietoista negatiivisuutta, joka taas aiheuttaa tämän turhan offtopick-kirjoittelun.Jos kerran tuot esille valuuttakauppaa parempana vaihtoehtona kuin esimerkiksi osakesijoittamista, odottaisin että sinulla olisi jotain perusteluita tälle valinnalle. Tilastollisen testaamisen osalta sainkin jo vastaukseni, eli ymmärrystä siitä ei löydy. Niistä vanhoista käppyröistä kun voi löytyä vaikka mitä menestyksekkäitä treidauskuvioita, mutta se on todennäköisesti vain sattumaa.
Olen tehnyt valuuttakauppaa, mutta en spekulatiivisesti. Stragedioiden uskon olevan 99%:sesti samanlaisia kuin osakkeissa, futuureissa, raaka-aineissa ja missä tahansa muussakin lyhyessä pörssikaupassa: aina löytyy aloittelijoita, jotka sekoittavat kohinan signaaliin.
Sinulla ei siis ole konkreettista kokemusta valuuttakaupan strategioista, mutta kuitenkin "uskot niiden olevan 99%..." ? Valuuttakaupan strategioita tosiaankin testataan backtestauksena (tässä kyllä tulevat esille ne mainitsemasi "vanhat käppyrät") ja demo-testauksena oikeassa treidausympäristössä (tätä jälkimmäistä et tainnut ymmärtää). Tämän jälkeen testataan perusteellisesti omaa päätöksentekoa ja muutenkin henkistä puolta pienillä live-tilin positioilla.
Itse en ihan heti menisi vaikka osakesijoittamisen ketjuun esittämään omia "uskomuksia", näkemyksiä ja negatiivista vihjailua, kun ei kerta ole konkreettista kokemusta aiheesta eikä edes kiinnostusta/halua kuunnella taikka oppia. Toiv. ymmärrät pointtini.
Pysytäänkö tästä eteenpäin aiheessa (niissä kokemusperäisissä mielipiteissä ja oikeissa treidaus-kysymyksissä), luetaan koko viestiketju ja ehkä perehdytään hieman itse aiheeseen ennen postaamista? Tuntuu nimittäin turhalta vastata toistuvasti samantyylisiin kysymyksiin, varsinkin niille, joita itse vastaus ei käytännössä edes kiinnosta.