Rakentavaa keskustelua vain perustelematta ja erittelemättä sanoa, että olen väärässä. Mistä sinä tiedät, että mikä on uskoa ja toivoa? Et tiedä, vaan keksit. Miksi? Jotta kenties oma asemasi vaikuttaisi paremmalta. Et uskalla edes käydä keskustelua. Huutelet vain puskista, että utopiaa! Tutkittua tietoa löytyy kapitalismista paljonkin.
Anteeksi, ihan tarkoituksella jätin tarkemmin erittelemättä kohtia, koska uskon jo tässä vaiheessa häviäväni tulevan väsytystaistelun. Sanottakoon sitten konkreettisimpina esimerkkeinä terveydenhuollon ja koulutuksen järjestäminen ilman valtiota tai jollakin todella minimaalisella hallinnolla. Kuinka vapaat markkinat nämä mielestäsi järjestäisivät? Terveydenhuollossa ''kaupan'' osapuolilla on kovin erilainen informaatio, mitä ostaja tarvitsee ja myyjä tarjoaa. Vapaaehtoinen vakuutus olisi taas tehoton ratkaisu ihan valikoitumisen ja kustannusten takia. Koulutus taas kustannushinnoilla tulisi selvästi kalliimmaksi, mikä karsisi porukkaa joillakin arvokriteereillä epäarvoisesti syventäen tulevaa tulonjakoa. Eivätkä yksilöt tiedä, mikä heidän tuleva ansiotasonsa tulee olemaan, jos he nyt investoivat koulutukseensa jotain tuhansia euroja sen sijaan, että menisivät suoraan töihin.
Länsimaisten teollisuusvaltioiden julkisten palvelujen laajan kirjon takia luetteloa voisi jatkaa pitkälle, tuossa jo muutama, joilla saat tämänkin tiistain varmasti kulumaan. Tosin vaikuttaa, että sinulle on aivan yhdentekevää yhteiskunnan hyvinvointi- ja tehokkuustappiot - kunhan ideologia toteutetaan puhtaasti.
Älä käsitä minua väärin. Kyllä minuakin sylettävät korkeat marginaaliverot, yksilönvapauksien kapeus ja turha byrokratia. Olen silti sitä mieltä, että julkisella sektorilla on tehtävänsä hyvinvoinnin kannalta. Ne tehtävät määrittyvät sitten arvojen pohjalta.Näinhän se on, että ihmiset eivät oikeasti kestäisi vapautta. On parempi, että viisaat virkamiehet laativat säännöt joiden puitteissa ihmiset voivat olla. Onhan se nähty, että kun täällä saa kansa maistaa vapautta, niin heti ollaan ympäripäissään oksentelemassa kaduilla tai työntämässä kaikki rahat peliautomaatteihin. Suomalainen tarvitseekin ohjausta ja kuria. Virkamiehet voisivat kieltää kaikki haitalliset asiat ja ohjata ihmisiä parempiin tapoihin. Kireällä verotuksella voidaan myös ohjata rahat parempiin kohteisiin, koska ihmiset eivät itse osaa käyttää rahojaan. Menestyminen ei ole kiinni omasta työstä, vaan lähinnä tuurista. Ei ole oikeudenmukaista, että ansioitta rikastuneet ostavat kalliita autoja ja ulkomaanmatkoja ja olisi parempi, että virkamiehet käyttäisivät nuokin rahat viisaampiin tarkoituksiin. Kun viisaat ja erehtymättömät virkamiehet poistavat köyhyyden, epätasa-arvon ja huolehtivat siitä, että rahat käytetään oikein, niin Suomesta tulee onnela.