- Painoprogressiota ei juuri voi toteuttaa (paitsi jos modaa ohjelmaa, esim
@E-mies taisi yhdistää tuohon progression kyykkypainoissa)
Oon noita E-miehen videoita tuossa katellukki mutta vielä vähän tosiaan epäselvä, mitä ohjelmaa kaveri oikein käyttää treeneissään (vissiin enemmänkin tuota 4 day METiä omilla modauksillaan)...
Kyllähän hänkin vaihtelee ohjelmiaan. Somen perusteella näyttäisi olevan Abelin 5-Day MET kierrossa tällä hetkellä. Ihan muistin perusteella heitän, että viime vuoden puolella olisi tehnyt HGS:ää, mutta ottanut kyykyssä tyyliin 5x5 ohjelman ohessa. Mikko voi itse tarkentaa varmasti.
HGS on melko suoraviivaisesti modattavissa vaikkapa juuri 5x5 -setteihin, olematta mitenkään ristiriidassa ohjelman intensiteetin, voluumin tai frekvenssin kanssa.
Myös lisähuomiota kaipaavien lihasten priorisointi onnistuu, jos tietää mitä on tekemässä (jos ei tiedä, ei luultavasti tarvitse vielä priorisoidakaan). Takareisien osalta kirjassa on suoraan kerrottu yksi tapa, miten sen voi toteuttaa (veto selkäliikkeeksi). Itse kierrättelin usein keskivartaloliikkeen (vahvuus) paikalla jotain heikomman lihaksen eristävää liikettä korkeammilla toistoilla (hyvä kohde-efekti, vähän hermostorasitusta)
Omat ohjelmat vaihtelevat
Mutta tällä hetkellä ajan 5 Day METin karsittua mallia (Abelin vielä varsin asialliselta valmennus/ohjelmasuunnittelukurssilta), jota olen oikeastaan parhaillaan muokkaamassa 4 treenin ohjelmaksi 6-7 päivän kierrolla, joka istuu paremmin vaihtelevaan aikatauluun sekä omaan fysiikkaan.
Abel kääntänyt kelkkansa tuon vegaaniutensa vuoksi myös proteiinin tarpeen suhteen aivan totaalisesti. Nyt kyllä pistää hieman miettimään kun proteiinin tarvetta ja proteiinisynteesiä kuitenkin on tutkittu ihan viime aikoihin asti ja tiettyjä suositusohjenuoria määrästä vedetty niiden perusteella. Tuossa kuitenkin tuo uusin podcast jos joku haluaa kuunnella. Tuntuu aika villiltä jos tuollainen Andyn kokoinen kaverikin muka vetää proteiinia 30-40g päivässä.
Kyllä oppikirjatieto ja tutkimusnäyttö proteiinin määrästä viittaa niin selkeästi toiseen suuntaan, oli kyse sitten tavoitteellisesta lihaksen kasvatuksesta, tai vaikka sarkopenian ehkäisystä, että jos tässä haluaa uskottavasti uida valtavirtaa vastaan, olisi vaihtoehtoisen näytön oltava vakuuttavaa ja asenteen melko nöyrän.
Tuo 30-40g perustunee nippa nappa positiivisen typpitasapainon luomiseen? Siihen se toki voi riittääkin. Vaan ei riitä, lähellekään, proteiinisynteesin ja sen myötä hypertrofiavasteen tai suorituskyvyn optimointiin. Tiedä sitten onko se enää tarkoituksenakaan?