Vaikeuksia saada pohkeisiin tuntumaa ja kokoa? Klikkaa tästä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pohkeet on monelle se pahin ongelmalihasryhmä ja monet eivät saa käytännössä mitään kehitystä pohkeille, vaikka treenaisivat niitä 2 vuotta intensiivisesti. Itselläni on paskat pohjegeenit, mutta viimeisen vuoden aikana olen saanut n. 2 cm pohkeisiin kokoa lisää.

Tässä pähkinänkuoressa muutama asia, jotka saivat pohkeet kasvuun:

1. 2 kertaa kierrossa treenaus. Ensimmäinen pohjetreeni jalkapäivänä ja toinen vaikka selkäpäivän tai muun treenin päätteeksi, mikä sattuu olemaan 3-4 päivää jalkapäivästä.

2. Suoritustekniikka. Pohkeita ei kannata tehdä liian suurilla painoilla, mutta niitä ei kannata myöskään tehdä liian pienillä. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että liike pysyy pohjelihaksella, mutta painoa on silti tarpeeksi. Itse en suosi "nykyttävää" treenitekniikkaa pohkeille, koska en saa sillä mitään tuntumaa. Liikkeen pitäisi olla sellainen, että rauhallisen negatiivisen jälkeen noustaan "rivakasti" päkiöiden varaan ja rutistetaan liike vielä "yli", että ne pohkeen lihakset varmasti aktivoituvat. Ala-asennossa tulisi tuntua selkeä venytys, mutta sinne ei saa jäädä asumaan. Rauhallisesti paino kunnolla alas siten, että lihas venyy ja samantien sitten ylös. Ylhäällä ei myöskään tarvi rutistaa useita sekunteja, vaan pohjelihaksen rutistaminen riittää.

3. Sarjojen pituus. Tätä kannattaa vaihdella rohkeasti. Itse en mene alle 8 toiston ja pisimmät sarjat menevät 15-20 toiston välille.

4. Tuntuma. Mitä tahansa pohjeliikettä teet ja yleensäkin mitä tahansa lihasta harjoitat, muista se, että tärkeintä ei ole saada painoa pisteestä a pisteeseen b suoritustekniikasta ja temmosta välittämättä, vaan saada liike menemään lihakselle. Jos tuntuu siltä, että et meinaa saada hyvää tuntumaa/pumppia pohkeisiin, niin tee pohjetreenin alkuun yhden jalan pohjenousua. Suoritustapa on helppo, menet esim portaalle seisomaan, otat kiinni kaiteesta tms. tuesta ja pumppaat 15 toistoa yksi jalka kerrallaan. Voit pitää tempoa yllä normaalia enemmän, sillä tällä haetaan sitä verta siihen lihakseen. Kun olet tehnyt yhden jalan, niin vaihda ilman taukoa jalkaa. Kun olet tehnyt toisellekin jalalle, niin tee taas toinen jalka ilman taukoa jne. Yritä tehdä 15 toiston sarjoja ilman taukoa niin kauan kuin pystyt. Yhteen sarjaan tulee yleensä 6-8 sarjaa jalkaa kohden, mutta treeni on rivakan temponsa ansiosta nopeasti ohi. Jos pumppia ei tunnu heti, niin odotapa minuutti tai kaksi...

Tämän jälkeen voitkin sitten tehdä sen "varsinaisen" pohjetreenisi. Tuntuma ja pumppi on pohkeissa valmiiksi hyvä ja voit vain kuvitella, mitä se on pohjetreenisi päätteeksi.

5. Pumppiin venyttely. Venyttele varovasti, mutta silti voimakkaasti vastapumppiin pohkeita heti sarjan jälkeen. Venytyksen jälkeen voi lähestulkoon nähdä, kun veri pumppautuu siihen pohkeeseen. Sama venytystekniikka toimii myös erityisen hyvin hauistreenissä, mutta toki myös muissakin. Älkää reväyttäkö paikkojanne silti...

6. Itsensä ylittäminen! Pohjetreeni on sellainen treeni, että kun tuntuu siltä, että et enää kertakaikkiaan pysty tekemään yhtään toistoa, niin tsemppaat vielä itseäsi vähän ja teet vielä pari, kolme toistoa. Mitä useammin ylität sen "kipukynnyksen" pohjetreeneissä, sitä enemmän jaksat tehdä seuraavalla kerralla.

7. Liikkeet. Vaihtele liikkeitä. Pohjelihas on sellainen lihas, että varpaillenousu suorin jaloin aktivoi enemmän kaksoiskantalihasta, kun taas koukistetuin jaloin varpaillenousu aktivoi enemmän leveää pohjelihasta.

8. Avoin mieli. Kokeile pohjetreeneissä erilaisia sarjapituuksia! Jos teet maanantaina pohjetreenissä 12-15 toiston sarjoja, niin tee torstaina tai perjantaina 8-10 toiston sarjoja. Pohkeet tarvivat paljon rasitusta, joten pidä treeni-intensiteetti korkealla. Kuuntele kuitenkin kroppaasi ja anna akillesjänteille välillä armoa, etenkin jos juokset tai kävelet paljon.

Laitan tähän loppuun vielä pohjekuvan viime lokakuulta. Pohkeet eivät ole vieläkään hyvät (sitä en ole koskaan väittänyt), mutta olisitte nähneet nämä narut 2 vuotta sitten. :)

Liitteet

• IMG_0442.webp
    IMG_0442.webp
    35,9 KB · Katsottu: 10 746
Kuullostaa tutulta toi pohkeitten kehittymisen vaikeus...

Itsekkin olen siirtynyt samankaltaiseen pohjetreeniin nyt tämän vuoden puolella... Tuntuma on kyllä parantunut ja kasvuakin tässä odotellaan... :kippis1:

:kippis1:

Kenties tämäkin kokeilun arvoista? Variaatiota treeniin saa myös vaihtelemalla jalkaterien asentoja; kääntyneenä sisäänpäin, ulospäin jne. Polvien vääntymistä tosin pitää varoa isommilla painoilla leikittäessä.

Tomi, kiitos vinkeistä. Tuosta taitaa juuri löytyä vastaus siihen mitä olen hakenut. Pohkeet ei vaan ole kasvanut, täytyy kokeilla noilla ohjeilla.

superpohje sanoi:
Kyllä... Tuo ohjelma on aikalailla samantapainen, kuin mitä minä olen nyt kanssa käyttänyt pidemmän aikaa ja se todella toimii.
Nimimerkistä päätelleen toimii! :) Mutta jos on luontaisesti superpohkeet, niin pohkeet kasvavat pelkästä aivastelusta. Joillakin on "kovat pohjegeenit", mutta kovalla työllä huonoistakin pohkeista saa jonkinlaiset.

Tomi sanoi:
Nimimerkistä päätelleen toimii! :) Mutta jos on luontaisesti superpohkeet, niin pohkeet kasvavat pelkästä aivastelusta. Joillakin on "kovat pohjegeenit", mutta kovalla työllä huonoistakin pohkeista saa jonkinlaiset.
Täytyy myöntää, että mulla pohkeet on turvonneet aina kumman helposti. ;)

Kiitos T0mi! Otetaan neuvoista vaarin . Aina silloin tällöin tarvitsee itsekukin ulkopuolista voimaa jotta huomaa, mikä omassa treenissä mättää.

Cheers!

Oon jo aikasemminkin jostain lukenyt Tompan pohjetreeniohjeita ja tämä systeemi todellakin toimii. Tosin toi vuorotahtiin pumppailu enen varsinaista treeniä pitäs kyllä kokeilla joskus, mutta tuntuu että tällä nykyselläkin 2 x kierrossa tehden toimii hiton hyvin. Ja sarjoja oon vaihdellu niin et toisella kerralla yleensä 10 tuntumassa ja toisella kerralla lähempänä 15 toistoa. Kannattaa kokeilla tota 2 x kierrossa jos ei oo kokeillut...TOIMII!!

Hieno postaus Thompson666:lta. Olisin antanut reppulia, mutta neuvottiin levittelemään reppulia muillekin sonneille. Ihq.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvä kirjoitus Tomilta.

Noilla konsteilla olen itsekin treenannut miltei vuoden päivät ja hakenut tehoja toivottua harjoitusvaikutusta pohkeille, olen siinä suht hyvin onnistunutkin.

Tosin vaikkakin pohkeet on edelleen erityisesti koon puolesta se heikoin lihasryhmä.

Kun hakee selityksiä pohkeiden hankalalle kehitykselle voi syy löytyä myös lihaksen tyypistä, ei yksin huonoista geeneistä. Pohjehan on ns. posturaalinen lihas (asentoa ylläpitävä) ja samasta syystä lihaksen massa/voimantuotto ominaisuudet eivät ole kovin hyvät? Toinen syy voi olla kireät lihaskalvot.

Perkules pitää kyllä itekkin tota testata :)
Aloitin vasta jalkareenit tossa helmikuun alusta.
4 cm on tullut pohkeeseen tavaraa , reenaan niitä jalkapäivän lopuksi aina fiiliksen mukaan. kuhan saan digikameran laitan huvikseen kuvan näistä nää on jotenkin niin vitun erillaiset kun muilla :D . Pohkeen ympärys oli äsken 45cm
mutta pitää ehottomasti kokeilla tota ohjelmaa. kiitos siitä.

Mulla suurin edistysaskel tapahtui kun aloin tehdä pohkeet kaksi kertaa per treenikierto. Ennen tuskailin kun pohkeet eivät muka olleet palautuneet edes viikossa, mutta kun pakotin itseni tekemään ne kaksi kertaa viikossa, yllätys yllätys palautuminenkin nopeutui.

Json sanoi:
Mulla suurin edistysaskel tapahtui kun aloin tehdä pohkeet kaksi kertaa per treenikierto. Ennen tuskailin kun pohkeet eivät muka olleet palautuneet edes viikossa, mutta kun pakotin itseni tekemään ne kaksi kertaa viikossa, yllätys yllätys palautuminenkin nopeutui.

Näinhän se menee. Lihas tottuu tiheämpäänkin frekvenssiin - ja se olisi aina välillä syytä yrittää saada tekemäänkin niin. Muuten ne ovat helposti sen "viikon" kipeät jos eivät saa koskaan tiheämpää ärsykettä.

Tässä pari pieniä pohkeita (järkyttävällä rasvaprosentilla, vielä varmaan vuoden dieetti edessä :rolleyes: ), kuva otettu varpaillaan koska muuten sieltä ei mitään näkyisi. :)

pohkeet.jpg

Tomi sanoi:
jos on luontaisesti superpohkeet, niin pohkeet kasvavat pelkästä aivastelusta. Joillakin on "kovat pohjegeenit", mutta kovalla työllä huonoistakin pohkeista saa jonkinlaiset.
Totta. Kaverillani on kauheat pohkeet vaikka ei ole edes ikinä treenennut niitä!Mut niitä ku viel treenais ni ne olis ISOT!

Itellä tuntuu pohkeet regoivan aika hyvin vaikka niitä treenais miten päin vittua. Nyt puolen vuoden treenaamisen jälkeen varmaan päälle pari senttiä tullu ja ihan kivasti muotookin. Liikkeinä en oo tehny mitään muuta kun kerran viikossa yht. 6 sarjaa pohkeet seisten hackissa ja pohkeet istuen sillä yhdellä härvelillä. Painoja vaihtelen lähes joka kerta ja toisto liikkuu aikalailla 6-20. Välillä saattaa olla kolminkertaiset painotkin edelliseen treeniin verrattuna. Joskus kiskon sarjat loppuun, välillä pumppailen armottoman pumpin ja poltteen.

Btw... hämmentävän eroottinen kuva... :thumbs:

Pohkeisiin saa supistuksen loppuvaiheessa hyvän rutistuksen noustessa ns. isovarpaalle. Useimmilla tuntuu jalkaterät kääntyvän hieman ulospäin liikkeen loppuvaiheessa.

Ai niin, unohdin mainita liikkeen joka meikäläiselle on toiminut hyvin ja tuntuu mukavan luonnolliselta suorittaa: kävellään tanko niskassa ja noustaan varpaille pohkeilla ponnistaen. Jostakin syystä pohkeet reagoivat tähän paljon paremmin kuin staattisemmin paikallaan tehtynä. Tämän voi tehdä vaikka viimeiseksi liikkeeksi raskaammilla painoilla tai sitten kevyesti alkulämmittelynä - joka tapauksessa, kyllä polttaa! :evil:

Ja jos haluaa lisää tehoa ja erotiikkaa, kannattaa kävely tehdä ilman kenkiä, saa paremman tuntuman nilkkojen liikeradan säilyessä luonnollisena (tämä pätee myös siihen istuen pakerrettavaan pohjekoneeseen, uskoisin?). :whip:

Team hylje-pohje erotique kuittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom