Kroonisena stressikoneena ja unihäirikkönä tuo alkuillan väsymys ja vetämättömyys juuri treenien alla on kovin tuttu tunne. Työterveydestä ei ikävä kyllä omien kokemusteni mukaan löydy kovinkaan suurta apua nukahtamisvaikeuksiin, lähinnä nukahtamislääkkeitä ja sosiaaliapua: "delegoi töitäsi"-tyyliin... Ei tule kuuloonkaan ;)
Nukahtamislääkkeet: Stillnockt(?) yms. eivät ainakaan minulle tunnu sopivan, koska henkisellä tasolla jään niihin todella nopeasti koukkuun. Muutaman asian olen huomannut auttavan treeni & univelka-yhdistelmässäni:
- ZMA. Puolisen tuntia ennen nukkumaanmenoa otettu sinkki magnesium yhdistelmä helpottaa kevyesti unensaantia. Koska käytän ZMA:ta nimenomaan nukahtamisen helpottamiseen, en käytä merkkejä, joihin on lisätty C-vitamiinia.
- Trypofan (liian väsy nyt, en jaksa tarkistaa oikeinkirjoitusta) juuri ennen nukkumaanmenoa antaa hetkellisen raukeuden tunteen, jonka aikana saattaa ehtiä nukahtamaan.
- Argiini tuntuu syventävän unta ja näin hieman lyhyemmätkin unet riittävät paremmin.
...Heh, mihinkäs minä enää lääkekoukkua tarvitsen; taidanpa olla ihan tarpeeksi jumissa näidenkin tablettien kanssa
- Alkoholin poisjättö/minimointi. Rankempi ilta sotkee nukkumisen useammaksi päiväksi ja pelkää vinkkulasi tai olut iltaruuan seuraksi heikentää nukahtamista selkeästi. Monet kyllä väittävät iltaoluen rentouttavan, itselläni ei toimi lainkaan.
- Pois tietokonene ruudulta pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Itselläni ei ole toivoakaan nukahtaa jos kömmin suoraan koneelta peiton alle.
- Treenikaveri(t). Väsymyksestä huolimatta salille tulee lähdettyä kun asia on sovittu kaverin kanssa. Tämän vuoksi pidän itselläni kahta treenikaveria, yleensä ainakin toisen saa matkaan ja salille tulee lähdettyä. Treenien välistäkään jättäminenkään ei auta väsymykseen tai unirytmiin - päinvastoin.
Alan pikku hiljaa ymmärtää mikä minulla mättää treenissäni ja erityisesti sen tuloksissa: stressi ja unettomuus aiheuttavat todennäköisesti sen, että kroppani suorastaan tirskuu kortisolia ym. ei-niin-anabolisia -hormoneja. Saattaa olla suurin syyn surkeaan kehitykseeni.
Edit: Ylläoleva ei ole ehdottomasti (varmasti huomasittekin) lääketieteellistä totuutta, vain ja ainoastaan omia, subjektiivisia havaintojani. Jokaisen kannatta etsiä oma syynsä unihäiriöihin ja silloin työterveys on varmasti hyvä ensiosoite. Tärkeintä on, että ongelmaa lähtee ratkomaan joko asiantuntijan kanssa tai omalla toiminnallaan. Poteroon ei kannata jäädä makaamaan ja katsomaan kun vettä valuu niskaan - sieltä kannattaa aina pyrkiä pois!
Hyvää yötä
ja huomenna hyviä treenejä!