Väsyttää liikaa, mikä auttas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chd
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Timba79 sanoi:
Todella harvoin nukun viikonloppuisinkaan yli 9, kymmeneltä viimeistään herään. Mutta joskust tulee kyllä mentyä nukkumaan jo 21.00 illalla... :nolo:

Eli syy on sitten ehkä siinä, että viikonloppusin kun väsyttää, niin tulee nukuttua jopa liikaa, mutta jotenkin olen käsittänyt, että joskus ne "univelat" kannattaa ottaa kiinni ja tähän nyt ei oikein oo mahdollisuutta kuin viikonloppuisin. Menen muuten yleensä jo 6.00 duuniin, eli herätys on 5.00, ehkä se sitten on vain toi unirytmi mikä sekoileen. Kannattaiskohan tähän hakea lekurilta nappeja? Eli ottas jokun nukahtamislääkkeen sunnuntai-iltana, jotta saa heti set rytmin kiinni ja muina iltoina ois ilman? Tämä tuskin mitään riippuvuutta voi vielä aiheuttaaa...vai voiko?

Ei kerta viikossa pahaa tee. Ja tosiaan noilla nukahtamislääkkeillä on ihan liian huono maine! Kannattas kylläkin varmaan lääkäriä konsultoida tuossa asiassa mikä on parhaaksi. Muistat vaan sen, että joillain lääkäreillä on paha asennevamma kaikkia psyykkisiä lääkkeitä kohtaan ja voivat vastustaa nukahtamislääkkeitäkin viimeiseen asti.

Ite sain joskus hirveän saarnan, ku kerroin työpaikkalääkärille käyttäväni JOSKUS nukahtamislääkettä (=kerran tai pari kuussa).

SannaK sanoi:
Minullakin magnesium on toiminut todella hyvin. Rauhoittaa, rentouttaa ja väsyttää ja kaiken lisäksi antaa paremman unen. Magnesiumin aloittamisen jälkeen ei ole ollut vaikeuksia herätä aamulla vaikka yöunet on jopa vähentyyneet aikaisemmasta. Auttaa myös mielialaan, hermot kestää paremmin!

Tuosta magnesiumista, apteekista varmaan saa, mutta:
-minkämerkkisiä?
-annostus?
-ottoajankohta, aamulla, illalla??

Masa76 sanoi:
Tuosta magnesiumista, apteekista varmaan saa, mutta:
-minkämerkkisiä?
-annostus?
-ottoajankohta, aamulla, illalla??

Luontaistuotekaupasta.
En ole hirveästi huomannut merkillä eroja.
Noin 350-450mg kerran päivässä, illalla noin 30min ennen nukkumaan menoa.

"Kerroppa kuikelo kumpi on parempi vaihtoehto mielestäsi:Nukkua unilääkkeillä hyvät 8tunnin yö unet vai nukkua ilman unilääkettä huonot 5tunnin yö unet jonka aikanakin olet heränny 2-3kertaa.Kyllä uni lääkkeet on joillekin erittäin hyvä ratkaisu jos on todellisia ja pitkään jatkuneita uni/nukahtamis ongelmia."

Noh;

Kirjoitin siihen suureen vuotokseen, joka hävisi bittiavaruuteen suurin piirtein seuraavaa;

Jos ihmislapsella on nukkumisongelma niin se juontaa juurensa jostain. Kaikki ei kerta kaikkiaan ole kohdallaan fyysisellä tahi psyykkisellä puolella. Nukahtamislääkkeistä on tämmöisessä tapauksessa apua ainoastaan oireeseen, ei ongelmaan. Pitäisi kaivaa se ongelman ydin ja hoitaa se, eikä mennä siitä missä aita on matalin (niinkuin nykyajan pullamössösukupolvi tuntuu tekevaän) ja ruinata tohtorilta troppia. Vrt. jos joku lihaksesi on paskana niin vedätkö ko. lihakseen puuduttavan piikin ja jatkat reenaamista vai hoidatko reenin kustannuksella paikan kuntoon, mitä?

Eli vastauksena esitettyyn kysymykseen; mielestäni on parempi nukkua 5h huonot unet ja hoitaa syy pois päiväjärjestyksestä kuin nukkua 8h hyvät unet pillereillä ja se paska vaan velloo vielä siellä jossain.

Notta näin, kysy lisää niin vastaan

Korostan, että esittämäni mielipiteet ovat kirjoittajan omia, eivätkä omaa minkäänlaista ammattimaista tai tieteellistä taustaa. Kunhan kirjoitan mutu-pohjalta ja omista kokemuksista.

Entä jos ongelma on tunnistamaton ja syytä ei yksinkertaisesti tiedetä, eikö vieläkään uni lääkettä? "Nykyajan pullamössö sukupolvi"Mahtava eläkeläisten ajattelu tapa, ai niin mutta ennenhän kaikki oli paljon paremmin :lol2: .

gnut sanoi:
1. Peruskunto.
-ennen ku olin ollu raksalla duunissa, luulin, että peruskunto on sitä, kun jaksaa juosta cooperissa 3200m. no ei vitussa. peruskunto on imo sitä että jaksaa painaa 8h syke kokoajan pikkasen koholla. tommoseen ku tottuu, niin unet parantuu työkapasiteetin mukana. jos pari kovaa treeniä väsyttää niin, "että rojahtaa sängylle", niin sori vaan Dreamer (voin olla väärässä) mut luulen et sun peruskunto on paska.

Voi hyvin ollakin. Istumatyötä teen 8h päivässä ja sen lisäksi saatan pelata esim. Civ 2:sta toiset 8h :)

Mutta mitä siitä peruskunnosta. Pääasia että voimat ja lihakset kasvaa :rock:

Hippa sanoi:
Ei kerta viikossa pahaa tee. Ja tosiaan noilla nukahtamislääkkeillä on ihan liian huono maine! Kannattas kylläkin varmaan lääkäriä konsultoida tuossa asiassa mikä on parhaaksi. Muistat vaan sen, että joillain lääkäreillä on paha asennevamma kaikkia psyykkisiä lääkkeitä kohtaan ja voivat vastustaa nukahtamislääkkeitäkin viimeiseen asti.

Ite sain joskus hirveän saarnan, ku kerroin työpaikkalääkärille käyttäväni JOSKUS nukahtamislääkettä (=kerran tai pari kuussa).

Jos meidän työterveyslääkäri ei ole nyt lomalla, niin ei oo pelkoo siitä, että siltä ei nukahtamisnappeja saa. Kerran kävin sillä vähän vastaavista jutuista, josta ei tässä sen enempää, ja se nimenomaan tarjosi niitä minulle. Mutta enhän mä tajunnut ottaa... :david: Pitääkin tilata se aika, jos pääsis vielä ennen lomia käymään siellä.

Chd sanoi:
Joops, eli juttu menee niin että kun herään aamulla syntisen aikasin ja oon töissä sen n.10h niin en oikeen jaksa mitenkään enää lähteä salille vaikka mieli tekis, oon ihan piipussa toisinsanoen. Sanottakoon vielä etten saa nukuttua kunnon yöuniakaan.

Onkos kellään hyviä vinkkejä miten piristyis illaks sen verran että sais kerättyä ittensä salille asti? Pitäisikö koittaa jotain kofutabuja vai mitäs? Kai täällä joku muukin tekee raskasta duunia niin kertokaas miten ite jaksatte.

Mahdollisesti ylikunnon merkkejä?

Mites melatoniini?
En ole vielä itse sitä kokeillut, mutta kuullut, että se auttaisi uneen pääsyssä ja antaisi rauhallisen unenlaadun...

Kroonisena stressikoneena ja unihäirikkönä tuo alkuillan väsymys ja vetämättömyys juuri treenien alla on kovin tuttu tunne. Työterveydestä ei ikävä kyllä omien kokemusteni mukaan löydy kovinkaan suurta apua nukahtamisvaikeuksiin, lähinnä nukahtamislääkkeitä ja sosiaaliapua: "delegoi töitäsi"-tyyliin... Ei tule kuuloonkaan ;)
Nukahtamislääkkeet: Stillnockt(?) yms. eivät ainakaan minulle tunnu sopivan, koska henkisellä tasolla jään niihin todella nopeasti koukkuun. Muutaman asian olen huomannut auttavan treeni & univelka-yhdistelmässäni:

- ZMA. Puolisen tuntia ennen nukkumaanmenoa otettu sinkki magnesium yhdistelmä helpottaa kevyesti unensaantia. Koska käytän ZMA:ta nimenomaan nukahtamisen helpottamiseen, en käytä merkkejä, joihin on lisätty C-vitamiinia.
- Trypofan (liian väsy nyt, en jaksa tarkistaa oikeinkirjoitusta) juuri ennen nukkumaanmenoa antaa hetkellisen raukeuden tunteen, jonka aikana saattaa ehtiä nukahtamaan.
- Argiini tuntuu syventävän unta ja näin hieman lyhyemmätkin unet riittävät paremmin.

...Heh, mihinkäs minä enää lääkekoukkua tarvitsen; taidanpa olla ihan tarpeeksi jumissa näidenkin tablettien kanssa :david:

- Alkoholin poisjättö/minimointi. Rankempi ilta sotkee nukkumisen useammaksi päiväksi ja pelkää vinkkulasi tai olut iltaruuan seuraksi heikentää nukahtamista selkeästi. Monet kyllä väittävät iltaoluen rentouttavan, itselläni ei toimi lainkaan.

- Pois tietokonene ruudulta pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Itselläni ei ole toivoakaan nukahtaa jos kömmin suoraan koneelta peiton alle.

- Treenikaveri(t). Väsymyksestä huolimatta salille tulee lähdettyä kun asia on sovittu kaverin kanssa. Tämän vuoksi pidän itselläni kahta treenikaveria, yleensä ainakin toisen saa matkaan ja salille tulee lähdettyä. Treenien välistäkään jättäminenkään ei auta väsymykseen tai unirytmiin - päinvastoin.

:offtopic: Alan pikku hiljaa ymmärtää mikä minulla mättää treenissäni ja erityisesti sen tuloksissa: stressi ja unettomuus aiheuttavat todennäköisesti sen, että kroppani suorastaan tirskuu kortisolia ym. ei-niin-anabolisia -hormoneja. Saattaa olla suurin syyn surkeaan kehitykseeni.

Edit: Ylläoleva ei ole ehdottomasti (varmasti huomasittekin) lääketieteellistä totuutta, vain ja ainoastaan omia, subjektiivisia havaintojani. Jokaisen kannatta etsiä oma syynsä unihäiriöihin ja silloin työterveys on varmasti hyvä ensiosoite. Tärkeintä on, että ongelmaa lähtee ratkomaan joko asiantuntijan kanssa tai omalla toiminnallaan. Poteroon ei kannata jäädä makaamaan ja katsomaan kun vettä valuu niskaan - sieltä kannattaa aina pyrkiä pois!

Hyvää yötä :zzzz: ja huomenna hyviä treenejä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onkos täällä tietoa sopiiko näitä kaikkia/osaa yllämainittuja
ottaa samana iltana->melatoniini, magnesium, (gaba), arginiini jne.
Kun on kanssa vaikeuksia saada unta ja päivät väsynyt!

......Kun ei huvita noita nukahduslääkkeitä ottaa..tulee niin paska olo!

lampunjalka sanoi:
......Kun ei huvita noita nukahduslääkkeitä ottaa..tulee niin paska olo!

Paska olo...mitä lääkettä oot käyttänyt?
Mun mielestä niistä tulee rento olo, Silnoctista tulee kyllä hieman "outo" olo.

unreal sanoi:
Paska olo...mitä lääkettä oot käyttänyt?
Mun mielestä niistä tulee rento olo, Silnoctista tulee kyllä hieman "outo" olo.
Aamuisin tokkurainen olo ja jos illalla ei tulekaan uni, niin ei koko yönä ja olo todella mahtava :D

Depotti sanoi:
Mites melatoniini?
En ole vielä itse sitä kokeillut, mutta kuullut, että se auttaisi uneen pääsyssä ja antaisi rauhallisen unenlaadun...

Mulla ei tule ainakaan mitään havaittavia vaikutuksia.

Chd sanoi:
Joops, eli juttu menee niin että kun herään aamulla syntisen aikasin ja oon töissä sen n.10h niin en oikeen jaksa mitenkään enää lähteä salille vaikka mieli tekis, oon ihan piipussa toisinsanoen. Sanottakoon vielä etten saa nukuttua kunnon yöuniakaan.

Onkos kellään hyviä vinkkejä miten piristyis illaks sen verran että sais kerättyä ittensä salille asti? Pitäisikö koittaa jotain kofutabuja vai mitäs? Kai täällä joku muukin tekee raskasta duunia niin kertokaas miten ite jaksatte.

Ekana toimenpiteenä nostaisin kaloreita reilusti, ellet sitten ole dieetillä. Ruokavaliossasi kannattaisi suosia hitaita hiilareita, ja kyytipoikana vaikka tummaa täysjyväleipää että tulee kuitua hidastamaan ruoan imeytymistä -> vähemmän verensokerin heilahteluja. Ja jos treenipäivinä tarvitaan potkua, niin ottaisin EC(A):n 30min ennen treeniä. Levottomina öinä sitten ZMA:ta ja Gabaa, luulen kuitenkin että ne levottomat yöt vähenee kun nostat kaloreitasi (esim. ylikunto on merkki unettomuudesta).

Onko muuten kukaan huomannut että täysikuu vaikuttaa nukkumiseen? Itse en alkuun uskonut tätä mutta vaikka en kalenterista tai mistään muustakaan tiedä niin joskus vaan tulee yöllä sellainen uneton jakso ja kuinka ollakkaan taivaalla on juuri täysikuu. Yleensä herään siinä 1.30-2 väliin ja unesta ei ole tietoakaan tuonne 4-5 mennessä. Mummoni valvoo aina täydenkuun edelltävät kaksi yötä ja sitten taas ei mitään. Ei vaan kuulemma tule uni vaikka mitä yrittäisi.

En ole omalla kohalla ainakan tehnyt mitään havaintoja ton täysikuun suhteen, mutta olen kyllä kuullut monen sanovan, että vaikuttaa nukkumiseen. Että kai sillä sitten jotain perää voi olla, en tiedä.

Minä olen kans aina ollut huono uninen, vissiin perinyt sen isännältä. Empä mä siihen apua ole oikeen löytänyt, nukahtamis tapletteja olen aatellut kysellä. Joskus tulee uni paremmin ja huonommin. Tuo kuutamo vaikuttaa minunkin nukkumiseen, jos kuu mollottaa niin en montaa tuntia yössä nuku :urjo:

Suositut

Back
Ylös Bottom