Väsyttää liikaa, mikä auttas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chd
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Chd

Ikä
39
Joops, eli juttu menee niin että kun herään aamulla syntisen aikasin ja oon töissä sen n.10h niin en oikeen jaksa mitenkään enää lähteä salille vaikka mieli tekis, oon ihan piipussa toisinsanoen. Sanottakoon vielä etten saa nukuttua kunnon yöuniakaan.

Onkos kellään hyviä vinkkejä miten piristyis illaks sen verran että sais kerättyä ittensä salille asti? Pitäisikö koittaa jotain kofutabuja vai mitäs? Kai täällä joku muukin tekee raskasta duunia niin kertokaas miten ite jaksatte.

Koitappa mennä aikaisemmin nukkumaan. No, unihan ei tietysti tule silmään, mutta käyppäs hakeen lääkäriltä sellaisia nukahtamistabuja. Ei siis mitään unilääkkeittä. Niiden teho perustuu jo aika paljon siihen, että tiedät niitä olevan saatavilla, niin sun ei tarvitse niitä edes käyttää. Joo, tottakai niitä siis voi käyttääkin ja ne tehoaa. Saat kyllä varmasti keltä vaan lekurilta.

Chd sanoi:
Joops, eli juttu menee niin että kun herään aamulla syntisen aikasin ja oon töissä sen n.10h niin en oikeen jaksa mitenkään enää lähteä salille vaikka mieli tekis, oon ihan piipussa toisinsanoen. Sanottakoon vielä etten saa nukuttua kunnon yöuniakaan.

Onkos kellään hyviä vinkkejä miten piristyis illaks sen verran että sais kerättyä ittensä salille asti? Pitäisikö koittaa jotain kofutabuja vai mitäs? Kai täällä joku muukin tekee raskasta duunia niin kertokaas miten ite jaksatte.

Ensimmäiseksi; kauhean veisuun ja kiron kirjoitin äsken mutta ilmeisesti joku aikarajakone nakkas mut pihalle tahi oli painokelvotonta tekstiä.

Asiaan ja referoituna;

1. Lääkkeillä nukkuminen on saatanasta! Unohda ja äläkä koskettele niitä nappeja!

2. Pääppö tyynyyn klo hyvissä ajoin ja tylsä kirja kuten "sata suosituinta virkkuuta" tai "niksipirkan paskimmat" kouraan ja olet unten mailla ennenkuin huomaatkaan. Sitten kun olet nukkunut viileässä ja pimeässä makkarissasi levollisesti koko yön niin lähdet töihin, sieltä salille ja sitten taas pitsinnypläyskirja kouraan ja unten maille.

3. Jos edellä olevat eivät ole auttaneet niin reenaa vapaapäivinäsi; pari peräkkäistä reeniä vapaapäivinä on tietysti ihan perseestä kokonaisvaltaisesti ajatellen mutta parempi se on kuin ei mitään. Ja myös parempi kuin väsyneenä ja vittuuntuneena itsensä rikkominen.

4. Jos edellä olevat eivät ole auttaneet; vaihda työpaikkaa :hyper:

jos ruokapuoli ei ole kunnossa sekin vaikuttaa ja vitamiinien tarpeellinen saanti pitää olla kohdallaan,
kyllä uni tulee illalla aikasin jos oot ensin ollut töissä ja sit treenaamassa.
eli ruoka ja lepo puoli eka kuntoon ja sit salille..
turha treenata jos ei lepää ja syö kunnolla :thumbs:

Vitamiinit on itellä vaikuttaneet tosi paljon. Monivitamiinit ja 500-1000mg c-vitamiinia päivässä vähintään.

Mutta ei ole kyllä mikään ihme jos ei jaksata mennä salille, kun kymmentuntisia päiviä raadat.

Kertokaapas tähän samaan vinkkejä mitkä auttaa nukahtamiseen, vielä lisää siis. Itellä oon huomannut, että magnesiumnappi illalla tekee hyvää, mutta oisko vielä jotain muuta jota kannattas ottaa ennen nukkumaan menoa? Varsinkin aina viikonlopun jäljiltä tahtoo ekat pari yötä mennä persiilleen (riippumatta siitä onko ollut viihteellä vai ei).

Varmaan tämä asia on sinulla jo kunnossa, mutta kun itse treenaan kovempaa pari päivää putkeen, niin olen niin väsynyt että saatan kellahtaa sänkyyn jo klo 19.00 > nukahdan kuin tukki.

Eli iteselläni on päinvastainen ongelma kun nukuttaa koko ajan. Perustelen tämän itselleni, että "kasvava lapsi tarvitsee paljon unta" :)

Timba79 sanoi:
Kertokaapas tähän samaan vinkkejä mitkä auttaa nukahtamiseen, vielä lisää siis. Itellä oon huomannut, että magnesiumnappi illalla tekee hyvää, mutta oisko vielä jotain muuta jota kannattas ottaa ennen nukkumaan menoa? Varsinkin aina viikonlopun jäljiltä tahtoo ekat pari yötä mennä persiilleen (riippumatta siitä onko ollut viihteellä vai ei).

Hiilarit illalla auttaa nukahtamaan (serotoniinituotanto nousee) vaikka isot määrät taas ei ole hyviä body-mielessä. Tuon vaikutuksen huomaa varsinkin lowcarbilla kun nukahtaminen hankaloituu kovasti ja unen määrä kokonaisuudessaakin putoaa.

Itse olen huomannut että jos nukkuu illasta/töiden jälkeen päiväunet, niin pärjää selvästi lyhyemmillä yöunilla. Oisko mahdotonta ehtiä ottaa nokoset töiden jälkeen ja sitten vasta salille?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:

Monelta heräät viikonloppuisin?

Yksi syy siihen miksi viikonlopun jälkeen on pari huonoa yötä on se, että viikonloppuna nukkuu tosi myöhään.

Mulla unirytmi parantui huimasi, kun en vapaapäivinäkään anna itseni nukkua kuin maksimissaan klo 10 asti. Yleensä herään jo 9 aikoihin.

mho sanoi:
Itse olen huomannut että jos nukkuu illasta/töiden jälkeen päiväunet, niin pärjää selvästi lyhyemmillä yöunilla. Oisko mahdotonta ehtiä ottaa nokoset töiden jälkeen ja sitten vasta salille?

Mulla toimii tämä taktiikka. Kun tulen töistä kotiin, syön vähän ja vedän pienet päiväunet. Sen jälkeen jaksaa mennä salille ja treenikin kulkee aika mukavasti. Illallakin saa hyvin unen päästä kiinni, kun treenit pistää väsyttämään.

Hippa sanoi:
Monelta heräät viikonloppuisin?

Yksi syy siihen miksi viikonlopun jälkeen on pari huonoa yötä on se, että viikonloppuna nukkuu tosi myöhään.

Mulla unirytmi parantui huimasi, kun en vapaapäivinäkään anna itseni nukkua kuin maksimissaan klo 10 asti. Yleensä herään jo 9 aikoihin.

Todella harvoin nukun viikonloppuisinkaan yli 9, kymmeneltä viimeistään herään. Mutta joskust tulee kyllä mentyä nukkumaan jo 21.00 illalla... :nolo:

Eli syy on sitten ehkä siinä, että viikonloppusin kun väsyttää, niin tulee nukuttua jopa liikaa, mutta jotenkin olen käsittänyt, että joskus ne "univelat" kannattaa ottaa kiinni ja tähän nyt ei oikein oo mahdollisuutta kuin viikonloppuisin. Menen muuten yleensä jo 6.00 duuniin, eli herätys on 5.00, ehkä se sitten on vain toi unirytmi mikä sekoileen. Kannattaiskohan tähän hakea lekurilta nappeja? Eli ottas jokun nukahtamislääkkeen sunnuntai-iltana, jotta saa heti set rytmin kiinni ja muina iltoina ois ilman? Tämä tuskin mitään riippuvuutta voi vielä aiheuttaaa...vai voiko?

Timba79 sanoi:
. Itellä oon huomannut, että magnesiumnappi illalla tekee hyvää, mutta oisko vielä jotain muuta jota kannattas ottaa ennen nukkumaan menoa?

Minullakin magnesium on toiminut todella hyvin. Rauhoittaa, rentouttaa ja väsyttää ja kaiken lisäksi antaa paremman unen. Magnesiumin aloittamisen jälkeen ei ole ollut vaikeuksia herätä aamulla vaikka yöunet on jopa vähentyyneet aikaisemmasta. Auttaa myös mielialaan, hermot kestää paremmin!

Iltapalalla on myös vaikutusta. Minulla toimivat maitotuotteet, esimerkiksi iltapalahässäkkä (joka muuten löytyy ruokaohje-threadista).

Ulkoilma on tärkeää, ja siitähän on kesällä hyvä nauttia, ainakin aika ajoin...

Kaiken kaikkiaan päiväväsymystä torjuu ja yleistä olotilaa parantaa matalahiilihydraattinen ruokavalio, jossa on runsaasti hyviä rasvoja. Olen huomannut aikamoisen eron esimerkiksi munakas+vihannes-aterian jälkeen verrattuna johonkin leipä+peruna-systeeemiin.

kuikelo sanoi:
1. Lääkkeillä nukkuminen on saatanasta! Unohda ja äläkä koskettele niitä nappeja!

:
Itse en unilääkkeitä käytä, mutta monella tuntuu olevan hirveitä vaikeuksia nuiden uni lääkkeiden syönnissä. Kerroppa kuikelo kumpi on parempi vaihtoehto mielestäsi:Nukkua unilääkkeillä hyvät 8tunnin yö unet vai nukkua ilman unilääkettä huonot 5tunnin yö unet jonka aikanakin olet heränny 2-3kertaa.Kyllä uni lääkkeet on joillekin erittäin hyvä ratkaisu jos on todellisia ja pitkään jatkuneita uni/nukahtamis ongelmia.

Timba79 sanoi:
Kannattaiskohan tähän hakea lekurilta nappeja? Eli ottas jokun nukahtamislääkkeen sunnuntai-iltana, jotta saa heti set rytmin kiinni ja muina iltoina ois ilman? Tämä tuskin mitään riippuvuutta voi vielä aiheuttaaa...vai voiko?
Kannattaa kokeilla, ei siinä paljoa voi hävitä. Tollaset napit on ihan suht yleisiä ihmisillä, joiden vuorokausirytmit eivät ole säännöllisiä. Vaikka en niiden vaikutusmekanismia tunnekaan, niin tuskin kerran viikossa otetulla napilla riippuvuuta saa. Ehkä henkisen.

edit. Niin ja noi ei siis ole mitään perinteisiä unilääkkeitä, jotka saattavat liian myöhään otettuna aiheuttaa tokkuraisen olon aamulla. Käsittääkseni noi nukahtamistabut antaa vaan sellaisen rennon olon ja auttaa nukahtamisessa.

Itellä jotain samansuuntaisia onkelmia ollu (ja on ehkä vieläkin).

Jotain tän suuntasta oon kelaillu, et jelppaa:

1. Peruskunto.
-ennen ku olin ollu raksalla duunissa, luulin, että peruskunto on sitä, kun jaksaa juosta cooperissa 3200m. no ei vitussa. peruskunto on imo sitä että jaksaa painaa 8h syke kokoajan pikkasen koholla. tommoseen ku tottuu, niin unet parantuu työkapasiteetin mukana. jos pari kovaa treeniä väsyttää niin, "että rojahtaa sängylle", niin sori vaan Dreamer (voin olla väärässä) mut luulen et sun peruskunto on paska.

2. Raikas ulkoilma.
-tän huomasin kans raksalla ollessani. runsaasti puhdasta ilmaa päivänmittaa, niin oli helvetisti paremmat unet.

3. Hiilareita illalla ennen koisaamista.
-kaikkien bodausoppien vastaista, mut toimii meikällä. seuraavana päivänä energisempi olo ja saan helpommin unen päästä kiinni.
-esim. puuro, rahkamössö, ruisleipä.

4. Sauna.
-ikinä ei nuku yhtä hyvin kun kunnon "mehut vittuun"-löylyjen jälkeen.

5. Bisse.
-1 bisse ennen unia. mut jos ottaa sen bissen, niin silloin ei hiilareita, vaan pelkästään protskua.

6. Venyttely
-kaikki lihakset lötköiksi.

7. Ikkuna auki ja raikasta ilmaa sisään huoneesee.
-vitun tärkeä. ja kannattaa hoitaa myös ne pölyt vittuu sielt kämpästä. läpivedot koko saatanan huusholliin!

Tieteellisiä todisteita ei oo esitää, koska nää perustuu mun omiin imoihin.

Kimple sanoi:
Kannattaa kokeilla, ei siinä paljoa voi hävitä. Tollaset napit on ihan suht yleisiä ihmisillä, joiden vuorokausirytmit eivät ole säännöllisiä. Vaikka en niiden vaikutusmekanismia tunnekaan, niin tuskin kerran viikossa otetulla napilla riippuvuuta saa. Ehkä henkisen.

edit. Niin ja noi ei siis ole mitään perinteisiä unilääkkeitä, jotka saattavat liian myöhään otettuna aiheuttaa tokkuraisen olon aamulla. Käsittääkseni noi nukahtamistabut antaa vaan sellaisen rennon olon ja auttaa nukahtamisessa.

Joo, noita nukahtamisnappeja minäkin olen ajatellut, en todellakaan mitään unilääkkeitä, oon muutenkin tarpeeks koomassa aina aamuisin. Täytyy sitten käydä työterveyslekurilla valittamassa, että ei saa stressin takia nukuttua... :D Ja hakee vielä vakuutuksesta nappeihin menevät rahat pois... :D

Timba79 sanoi:
Joo, noita nukahtamisnappeja minäkin olen ajatellut, en todellakaan mitään unilääkkeitä, oon muutenkin tarpeeks koomassa aina aamuisin. Täytyy sitten käydä työterveyslekurilla valittamassa, että ei saa stressin takia nukuttua... :D Ja hakee vielä vakuutuksesta nappeihin menevät rahat pois... :D

Kannattaa käydä ihmeessä lääkärissä jos tuosta on tosissaan haittaa ja se on jatkunut pitempään.
Ei tuosta ole haittaa jos kerran viikossa yhden ottaa.
Pidemmässä ja jatkuvassa käytössä voi tulla riippuvaiseksi lääkkeistä ja lääkkeet eivät enää tunnu tehoavan.

Itselläni menee duunit ja nukkuminen niin että
1.pvä. Aamulla joskus 8 ylös. päivällä 12.30-13.30 päikkärit sitten töihin. Pääsen duunista noin 22.15 jolloin magnesium+sinkki ja heti suihkuun ja noin 22.45 viimeistään sänkyyn.
2.pvä. Aamulla joskus 8 ylös. Päivällä 12.30-13-30 päikkärit sitten töihin.
Pääsen duunista noin 22.15 jolloin magnesium+sinkki ja heti suihkuun ja noin 22.45 viimeistään sänkyyn.

Tässä sitten tulee se pahin vaihe kun seuraavana aamuna on töihin meno jo klo6. eli tässä kerkii nukkumaan noin 6-7 tuntia ja yleensä nukun pirun huonosti kun jotenkii kyttää sitä kelloa että joko olen myöhässä.

3.pvä. Duunissa 6-14.15 kun pääsen töistä niin otan kahvia tai jotain piristävää ja touhuilen mitä milloinkin ja syön tuossa klo.16.00 ja sen jälkeen päikkärit noin 1h. Sitten lenkille 1h ja viimeistään klo21. nukkumaan,sillä seuraavan aamuna taas aikanen herätys.

4pvä. Duunissa 6-14.15 kun pääsen töistä niin taas kahvia ja jotain piristävää. Nyt pysyttelen ilman päikkäreitä koko illan mutta illalla jotain 23.00 nukkumaan.
Seuraavat kaksi päivää vapaita jolloin aamulla noin 8 aikaan hereille ja illalla nukkumaan viimeistään klo23.

Tällä rytmillä olen päässyt siihen että ei ole enää suuria univelkoja aina vapailla ja samoin olen hieman oppinut nukahtamaan heti kun pääsen sänkyyn. Tuossa aikasemmin ennekuin tein tämän rytmityksen niin kärsin tosi paljon väsymyksestä ja migreenistä mutta nykyään ei ole ongelmia.
Nappeja kyllä jossakin vaiheessa harkitsin mutta olen niin paljon juossut lekurissa muiden vaivojen takia että en enää kehdannut valittaa näistä ongelmista.
Mutta jos jollain vinkkejä että miten saisin tuon unen viellä rauhallisemmaksi ja paremmaksi tuossa ilta/aamuvuoro välissä niin olisin kiitollinen. Siinä on niin nopea tuo töistä pääsy ja nukkumaan meno että ei oikein ole rauhoittunut kunnolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom