"vältettävät" liikkeet...???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik99
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
40
tässä ois pari lainausta sivulta : http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki.htm

1. Penkkipunnerrus leveällä tai ylileveällä otteella. Vaikka tämä on tehokas rintaliike, sinun olkapääsi voivat vaurioitua. Pahinta mitä voit tässä liikkeessä tehdä on laskea tanko rinnalle siten, että tanko on lähellä kaulaa tai ylärintaa, tämä on liikaa olkapäille. Tähän ryhmään kuuluu tietenkin vinopenkki ja alakalteva penkki leveällä otteella, kulmatangosta puhumattakaan. Mikä on sitten turvallinen oteleveys penkkipunnerrukseen? Se on oteleveys joka on 65 cm tai kapeampi ja oikea punnerrustekniikka. Oikea tekniikka on erikoisen tärkeää ja keskileveä tai kapea oteleveys minimoivat hartiaongelmat, ja voit huoletta harjoitella mieliliikettäsi penkkipunnerrusta.

2. Dippi on tosi paha liike hartioille. Vaikka sillä saadaankin voimaa ojentajiin, on parempi unohtaa tämä liike

3. Päänyliveto käsipainoilla tai tangolla, tosi paha hartioille ja jos sanoisin turha liike

4. Pystysoutu tangolla Liike ei tee hyvää kiertäjäkalvosimille joten tämänkin liikkeen voit unohtaa

Lisäksi nämä liikkeet jotka ovat myös vältettävien joukossa:
Niskantakaapunnerrus,
Ylätalja niskan taakse,
Raskaat vipunostot eteen,
Vipunostot sivulle niin, että kämmenen ulkoreuna on ylempänä.

sitten vielä..

LÄHDE: Lue mitä Jari Mentula sanoo haastattelussa 17.02.2002. :"Yllätyin kesällä, kun nostit penkkipaidalla. Useimmat tuntemani kehonrakentajat ovat jyrkästi penkkipaitoja vastaan. Mitä mieltä olet itse varusteista voimanostossa?
- Nostan penkkipaidalla loukkaantumisriskin pienentämiseksi. Jos varusteet ovat sallittuja ja kokee hyötyä niin olisihan tyhmää olla käyttämättä niitä...

Kuinka paljon itse hyödyt penkkipaidasta?
- En ole nostanut kahteen vuoteen ilman paitaa maksimia joten on vaikea sanoa paljonko hyödyn siitä. Tärkein tai isoin hyöty itselläni on se että pystyn paitamaksimin jälkeen treenaamaan ilman suurempia olkapää ym. kipuja jotka taas tulisivat kuvaan ilman paitaa nostettaessa!" (lainaus loppu).

Minä tiedän mistä puhun, olenhan harjoitellut penkkiä leveällä otteella nostellen maksimipainoja monia vuosia, tehnyt dippiä raskailla lisäpainoilla ja pystysoutua. Nyt sanonkin: jos sinulla vielä on hartiat kunnossa, älä tee niitä virheitä joita minä ja moni muukin on tehnyt kun ei ollut:

käykää lukemassa lisää kyseisessä osoitteessa kohta
Varoitus lue ensin..

eli itse kysymykseen eli pitäisikö näitä liikkeitä joita tuossa lueteltiin välttää..??

no mutta eihän dippiä voi pois jättää. minulla se ei ainakaan ole koskaan tuottanu olkapääongelmia.

tuo pystysoutu tangolla on aivan käsittämätön liike, en tajua miten joku pystyy sitä edes tekemään :confused:

Riippuu niin paljon liikkuvuudesta... Toisilla ei mene liikkeet pään takaa mitenkään.

Jotkut pystyvät penkkaamaan aktiivisen uransa leveällä otteella, mutta ei ole hirveesti järkeä nostaa leveällä jos ei hae hyvää tulosta. Leveä ote ei ole ainoa olkapään terveyteen vaikuttava asia; myös monet muut asiat vaikuttaa kuten mihin laskee tangon alas ja paljonko käyttää kaarretta. Sitten vaikuttaa myös miten paljon jauhaa samaa liikkettä.

Dippi vaatii myös liikkuvuutta jonkin verran ja että tekniikka on hallussa.

Asiota voi tehdä niin monella eri tavalla... useimmilla liikkeilla saa itsensä rikottua jos vaan yrittää tarpeeksi.

Originally posted by Tuomo
tuo pystysoutu tangolla on aivan käsittämätön liike, en tajua miten joku pystyy sitä edes tekemään :confused:

Niinpä, mutta kokeilepa käsipainoilla. Siinä voi korjata tankopystysoudun (mun mielestä, vars. suoralla tangolla) pahimman ongelman: luonnottomasti vääntyneen ranteiden asennon.

Jos kaikki jättää tekemättä mitä pehkosen "ohjeissa" oli, niin eihän siinä jää mitään jäljelle. :)

Mutta itsellä ei kuitenkaan vastaavissa liikkeissä ole mitään vammoja vielä tullut ja niitä meinaan myös jatkaa. En ala treeniä "pelkää" sen takia, että joku paikka voisi hajota. Jos hajoaa, sit hajoaa ja treeniä muutetaan sen jälkeen.
Myös pääpointtina kuten joku aikaisemmin mainitsinkin, on liikkuvuus.

Originally posted by Iivili
Niinpä, mutta kokeilepa käsipainoilla. Siinä voi korjata tankopystysoudun (mun mielestä, vars. suoralla tangolla) pahimman ongelman: luonnottomasti vääntyneen ranteiden asennon.

Kannattaa tosiaan kokeilla käsipainoilla. Tangolla tehtynä olkapäät vähän tykkäs kyttyrää. Mutta kun siiryin käsipainoilla tekemään, niin ei mitään ongelmia ja ottaa paljon paremmin, kuin tangolla tehtynä luonnollisemman liikeradan takia.

Yksi liike mikä tulee mieleen, suoritetaan yleensä kevyesti peukalolla painamalla :)

Penkkiä kannattaa välttää jonkun verran muutenkin, jos nimittäin vetää tosi paljon pekkiä (kts. search: penkkihauis-pellet) saa kokeneempien keskuudessa nolon maineen. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by mik99
Vipunostot sivulle niin, että kämmenen ulkoreuna on ylempänä.
Heh, luin aikoinaan sen Halmeen treenioppaan ja siin neuvottiin nimenomaan tekemään vipunostot sivuille näin. Noh, toisaalta sanoo se siinä kirjassa myös että penkatessa ei haittaa jos vähän nostaa persettään...

Uujea, mä en ole pitkään aikaan tehnyt noita kuluttavia liikkeitä, dippiä(no joskus) enkä niskantaakse vietäviä/sieltä lähteviä liikkeitä. Lisäksi lisäisin listaan polvien takia hack-kyykyn jota en ole ikinä edes kokeillut. Myös ranneliikkeet ovat itselläni pannassa.

Originally posted by mik99
1. Penkkipunnerrus ylileveällä otteella. kulmatangosta puhumattakaan.

2. Dippi on tosi paha liike hartioille. Vaikka sillä saadaankin voimaa ojentajiin, on parempi unohtaa tämä liike

Niskantakaapunnerrus,
Ylätalja niskan taakse,

eli itse kysymykseen eli pitäisikö näitä liikkeitä joita tuossa lueteltiin välttää..??

Kyllä nuo kannattaa jättää väliin. Dippi toki menettelee, kunhan ei päästä itseään liian alas.(Mutta jätän silti väliin olkapäävaivojen takia, samoin kuin useat tuttavani) Ylileveä penkki, mutkatanko ja niskantakaa punnerrus ovat jääneet muutamaan kokeilukertaan, kun tuntuvat niin luonnottomilta. Ylätalja niskan taakse on noista ainoa, mitä olen tehnyt useamman viikon putkeen ja samalla ainoa millä olen paikkani hajoittanut.

Kulmatanko ja ylileveä penkki ovat taas olleet kavereilla parhaita rintalihaksen(myös olkapään) hajoitusliikkeitä.

Originally posted by Tuomo

Minun mielestä kulmatangolla tehtynä erinomainen liike olkapäille:blow:

Ei kannata tehdä mitään liikeitä, jotka tuntuvat huonolta. Turha hajoittaa itseään esim. jollain pystysoudulla, kun saman tehon saa turvallisimmilla liikkeillä. Huonolta tuntuminen ei tarkoita,että vältetään niitä liikeitä, joita ei jakseta tehdä(kyykky). Kehittyminen on vaikeaa tai mahdotonta,jos on paskana, hitaasti kiiruhtamalla ja itseään sopivasti säästäen.:thumbs:

Originally posted by Phat
Lisäksi lisäisin listaan polvien takia hack-kyykyn jota en ole ikinä edes kokeillut. Myös ranneliikkeet ovat itselläni pannassa.

Hack ei välttämättä ole kaikille pahempi kun kyykky, esim. mulla kyykätessä käy enempi polviin kun hackatessa(tm) vaikka hackissa pääsee vähän syvemmälle.

nää taitaa tosiaan olla jonkuverran yksilöllisiä juttuja tosiaan, mulle ei sovi mikään niskan takaa nosto tai sinne veto, dippi ottaa pahasti olkapäiden etuosaan, vipunostot vaan parantaa olkapäiden toimintaa, penkin kanssa ei oo ollu ongelmia ku kerran ku nostelin liikaa ykkösiä. Hakkia en kyl tuu enää koskaan tekeen, reenailin sitä joskus muutama vuosi sitten eka kevyesti ja sit rupesin laittaan painoja enempi, polvista meni jotenki tunto ja rupes lupsaamaan ihan päin vittua... päätin lopettaa hakin ikuisesti :)

Nyt kun on taas olkapää paskana ni on hemmetin helppoa uskoa noi jutut, etenkin kun itse tiedän penkanneeni aina suhteellisen leveällä otteella ja viimeaikoina ennen viimesiä olkapääongelmia ni olin tehny vielä just ylileveää penkkiä.

Pehkonen tietää kyllä mistä puhuu.
Pystysoutu on tosiaankin paha liike. Joillain se luonnistuu, mutta itselläni tuntuu kipua olkapäissä ihan pelkällä tangolla tehdessä.

Re: Re: "vältettävät" liikkeet...???

Originally posted by Deat
Heh, luin aikoinaan sen Halmeen treenioppaan ja siin neuvottiin nimenomaan tekemään vipunostot sivuille näin. Noh, toisaalta sanoo se siinä kirjassa myös että penkatessa ei haittaa jos vähän nostaa persettään...

No noin se ottaa enemmän sivuolkapäihin, ettei vaan ois noi vinkit lähinnä voimannosto miehille, kun niillä on pikkusen malmi tangossa tai käsipainoissa :curs:

Edit: eli sitä kautta mahdollisuus loukkaantua on ehkä suurempi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom