"vältettävät" liikkeet...???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik99
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kiellettyjä liikkeitä ei ole mielestäni olemassakaan (paitsi ehkä lähetyssaarnaaja alle 16 vuotiaan kanssa) on vain liikkeitä joihin tietyllä yksilöllä ei ole liikkuvuutta/voimaa tarpeeksi (suhteessa vastukseen) tehdä täydellä liikeradalla.

millä tahansa liikkeellä saa paikat paskaks jos tekee väärin

Tuomo sanoi:
tuo pystysoutu tangolla on aivan käsittämätön liike, en tajua miten joku pystyy sitä edes tekemään :confused:

Pystysoutua pystyy tekemään mukavasti lenkillisillä nahkahihnoilla.

Mikä sitten on liian leveä ote penkissä? Itse pidän aika leveää otetta, eli siten että keskisormi on tasan siinä kohdassa joka on sileä, niin että liike ottaa enemmän rintalihaksiin. Missä pitäisi kädet sitten olla? Ojentajille teen kapeata penkkipunnerrusliikettä siten, että peukalo on siinä kohdassa missä sileä kohta ja loppuu. Toivottavasti joku ymmärsi, joka käyttää samanlaista tankoa =)

Huomasin tuossa juuri jokin aika sitten että noita tankojahan on kahdenlaisia :david: Päättelin siitä että silloin kun penkkitreenit on kulkenut hieman kehnommin on käsiin sattunut tanko jossa merkit kapeammalla :D Eli hiukan leveämmällä otteella nousee hieman enempi rautaa. Mulla normaalisti etusormi leveämmän tangon merkissä, ja syliväli keskisormen päästä keskisormen päähän on 191,5cm.

Selkätreeneissä selkärangan suoruuden eli kansanomaisemmin paskajäykkyyden tärkeyttä en vähättelisi ollenkaan. Maastavedoissa ja kulmasouduissa voi saada hallaa aikaan, jos notkoselällä vähänkään isommilla painoilla kikkailee. Pikkujuttuja, mutta niin tärkeitä kokonaisuuden kannalta.

JackOfAllTrades sanoi:
Kiellettyjä liikkeitä ei ole mielestäni olemassakaan (paitsi ehkä lähetyssaarnaaja alle 16 vuotiaan kanssa) on vain liikkeitä joihin tietyllä yksilöllä ei ole liikkuvuutta/voimaa tarpeeksi (suhteessa vastukseen) tehdä täydellä liikeradalla.
Ei mullakaan sun ikäisenä ollut yhtään liikettä, mitä en olisi voinut tehdä. Tein kaikki tosi puhtaasti ja yadda yadda yadda. Kaikki jotka sai vammoja treenas vaan päin helvettiä, ei voi tapahtua mulle kun mä teen oikein. Sen jälkeisinä vajaana kymmenenä treenivuotena on ollut pakko karsia liikkeitä pois, ja nää Pehkosen mainitsemat on kaikki nykyään munkin "Don'ts" listalla.

Muita erinomaisen huonoja idiksiä ovat mm.
- scottissa laskea kädet ihan suoraksi alhaalla (kyynärtaive)
- ojentajapunnerrukset pään takaa pystyssä (kyynärnivel)
- hack jalat alhaalla pohjaan (polvet)
- prässi jalat alhaalla pohjaan (alaselkä, pakaralihaksen yläkiinnikkeet

Jos voisin käydä treenihistorian uudestaan, niin ainakin vaihtelisin näitä "riskialttiimpia" mieliliikkeitä enemmän. Kun voimaa karttuu tarpeeksi niin mikä tahansa liikerata kuluttaa paikkoja kun sitä vaan tarpeeksi hinkkaa.

Itselläni on ollut pikkasen vikaa tossa vasemmassa kiertäjäkalvosimessa telinevoimistelun ajoilta...

Noi tossa threadin alussa listatut liikkeet on kyllä just ne pahimmat. Paitsi noi vipunostot. Erityisesti dippi sekä pystypunnerrus tangolla rasittavat olkapäätä pitemmän päälle :( Penkkiä leveellä otteella on tullut valitettavasti tehtyä, mutta nyt oon tajunnut pikkuhiljaa kaventaa sen otteen fiksuksi, eikä liike vaivaa enää olkapäätä, mutta tosiaan dipin ja tangolla tehdyn pysytpunnerruksen voin unohtaa samantien.

Onneksi on monia muitakin liikkeitä.

En kyllä tajua mikä pystysoudussa tangon kanssa on vikana, se ei satu meikäläisellä missään ja tuntuma olkapäissä on tosi hyvä...

Käsipainot on tietysti avainsana moneen olkapäitä rasittavaan liikkeeseen.

ei pystysoutua ole edes välttämättä pakko tehdä suoralla tangolla, tekee alataljassa vaikka jollai erilaisella kahvalla, tai käsipainoilla...
Leveä penkki... no tuota, 65 cm tai vähemmän, vittu mä oon melkee yhtä levee ku toi 65 :D (suhteellista= ? ) :D
Mut, hei miksi me tekisimme sellaista joka pahalle tuntuu ? :david:
eikä olkapäät tai hartiat ole ainoa paikka minkä saa treenaamalla pilalle. liian isot painot millä vaa liikkeellä tai huonolla tekniikalla saa elämän maistumaan riisiproteiinille.

-reenataan tunto hyppysissä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä olen tehny pystysoudun suoralla tangolla ranne-ongelmien välttämiseksi yksinkertaisesti kädet lähempänä toisiaan. Tällöin yläasennossa ranteet ei taitu luonnottomaan asentoon ja silti tuntuma pysyy hyvänä.

Frodo sanoi:
Leveä penkki... no tuota, 65 cm tai vähemmän, vittu mä oon melkee yhtä levee ku toi 65 :D (suhteellista= ? )

Tämä ehdoton raja minullakin pisti silmään, varsinkin minun pituisellani kaverilla, jolla syli on ~2m, niin 65cm penkki on kyllä melkolailla kapea.

Muuten alkuperäisen kanssa samaa mieltä oikeastaan vain niskantaakse-/pääntakaa-liikkeiden kehnoudesta. Dippi=erittäin hyvä, jos ei liike pysy kasassa niin voi tehdä miedosti avustettuna. Pystysoutu=erittäin hyvä liike sivuolkapäille käsipainoilla/taljalla kuten jo mainittiinkin, jos tanko tekee pahaa.
Vinopenkki: milläs sitä ylärintaa sitten hieroo jos ei tällä?

Itse olen jättänyt kyseiset liikkeet ihan alusta alkaen pois sillä taitavat nuo olkapääni mennä sen verran helposti rikki. Ehdin treenata ehkä 1-2kk kunnes oikeasta olkapäästä meni kiertäjäkalvosin lievästi rikki. En tiedä onko se tulehdus vai mikä:)

Vipunostot sivulle niin, että kämmenen ulkoreuna on ylempänä.

Meinaako tuo sitä, että pikkurilli pitäisi olla lähempänä kehoa kuin peukalo? Olen sitten aina tehnyt väärin vaikka luulin sen olevan oikein:) Ehkä ne olkapäävaivat johtuivatkin tuosta. Pitää koittaa toisella tavalla.

Voimanostossa tais olla rajana 90cm leveydessä... Ja se on kyl levee jo.

Mä en ikinä ole tehny pystysoutua. Enkä tee. Tuntuu epämukavalle (=jänne jää puristuksiin hartiassa) riippumatta välineestä. Prässit tangolla, käsipainoilla, viparit variaatioineen riittää ihan hyvin hartioille. IMHO, siis. :)

Sukulaku sanoi:
Meinaako tuo sitä, että pikkurilli pitäisi olla lähempänä kehoa kuin peukalo? Olen sitten aina tehnyt väärin vaikka luulin sen olevan oikein:) Ehkä ne olkapäävaivat johtuivatkin tuosta. Pitää koittaa toisella tavalla.

Eiku silleen, että kun lähdet nostamaan sivulle, niin pikkurilli johtaa liikettä, eli tulee hillitön sisäkierto hartiaan. Tekee niin gutaa jo ajatuskin... :eek:

mikä on sällien kanta tuohon hack-kyykkyyn? ku tuossa jussi76 valitteli että "polvista meni jotenki tunto ja rupes lupsaamaan ihan päin vittua... "

mik99 sanoi:
eli itse kysymykseen eli pitäisikö näitä liikkeitä joita tuossa lueteltiin välttää..??
Ei niitä välttämättä tarvitse välttää, kunhan treenaa niitä vain järkevästi.

Treenaa vain jos liike ei aiheuta kipua ja tuntuu liikkeenä luonnolliselta.
Treenipainoina ei kannata käyttää mitään maksimivoima rojuja, vaan sellaisia joilla puhtaasti saa 6-15 toistoa. (eli tehdään apuliikkeinä, ei pääliikkeinä)
Näissä liikkeissä kannattaa myös liikkeet tehdä korostetun puhtaasti. Siis jos enempää ei mene, niin jättää siihen eikä koita kehoa apuna käyttäen vääntää vielä yhtä toistoa.
Lisäksi kun näitä liikkeitä ei treenaa joka viikko, vaan kerran pari kuukaudessa kerkeää liikkeissä eniten rasittuneetkin alueet palautumaan, ja vahvistumaan.

Itse tosin en ole enää vuosiin vetänyt enkä punnertanut niskantakaa, kuin lämmittely ja palautumis sarjoja. Samoin dippi ja vinopenkki tangolla ovat jääneet pois. Pystysoutua tangolla tulee tehtyä n. 3-4 viikon välein.....se ikä....se kokemus... :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom