välipäivien merkitys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mattiE
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
olen jo melkein vuoden lukenut palstaa ja nyt näin aiheelliseksi rekistöröityä.

olen tehnyt 4-jakoista ohjelmaa 4kk 2on 1off systeemillä. jaolla: rinta-etureidet ,
selkä-pohkeet, olkapää-ojentaja, takareidet-pohkeet-hauis.

kuitenkin välillä tuntuu että tuota välipäivää ei aina tarvitsisi pitää ( kova halu päästä treenaamaan ).

voiko hyvän kehityksen puitteissa treenata välillä esim 3on 1 off ?

Treenaa lihas uudestaan sitten kun se ei enää ole arka ja kun tuntuu, että pystyt sen treenaamaan taas. Itse ainakin treenaan sen verran kovaa, että 2on 1off, ei riitä palautumiseen. Ainakaan natuna! Tiedä sitten mitä neiti treenejä vedät :D Ja tällä hetkellä on flunssa, joka iski viime treenin jälkeen. vaikka viime flunsasta ei ole kuin 1-2kk. Sen siitä saa kun vetää liian kauan liian lujaa :)

2on 1off treeni samalle lihakselle tulee joka 6. päivä ( ojentajille joka 3. ) minulle se on ainakin varsin pitkä aika palauttaa lihakset. kuitenkin yleensä näitä välipäiviä suositellaan pidettäväksi enemmän kuin esim 1 viikkoon..

e:mutta jos lihaksen voi treenata kun se EI ole kipeä niin sitten tänäänkin sali kutsuu..

mattiE sanoi:
2on 1off treeni samalle lihakselle tulee joka 6. päivä ( ojentajille joka 3. ) minulle se on ainakin varsin pitkä aika palauttaa lihakset. kuitenkin yleensä näitä välipäiviä suositellaan pidettäväksi enemmän kuin esim 1 viikkoon..

e:mutta jos lihaksen voi treenata kun se EI ole kipeä niin sitten tänäänkin sali kutsuu..

Mulla on tietty kierto ohjelmas ja aina välipäiviä ku siltä tuntuu. jos vähänkin tuntuu, että vois pitää välipäivän, niin ei se ainakaan pahasta ole. Päinvastoin. Opettele kuuntelemaan kehoasi :kippis1:

Hajotat vaan paikkas, jos treenaat palautumatonta lihasta liikaa.

kiitos neuvoistasi =) salilla olen nyt semmosen 1,5 vuotta käynyt joista ( ainakin sinnepäin ) olen osannut sen vuoden treenata suht kohtuullisesti ja tuntemaan liikkeet ym ja miten ne minulla ottavat.

tuohon vielä vastaukseksi että en koskaa treenaa lihasta joka ei ole palautunut.

Itse yritän vetää yleensä niin kovat treenit, että peräkkäisinä päivinä ei tee mieli mennä salille! :rock: Tämä on toki aikataulukysymyskin...

Mä treenaan 4-jakosella ja harvemmin treenaan peräkkäisinä päivinä, pidän lähes poikkeuksetta välipäivän. Ja kiertoakin olen pidentänyt 8 päivään, jos viikonloppuna on menoa. Vaikka lihas onkin palautunut, on hyvä antaa lepoa myös hermostolle, joten pidä kuukaudessa yksi kevyempi viikko. Se on pitkällä tähtäimellä kova sana, vaikka tuntuu turhauttavalta. Muista maltti on valttia:thumbs: .

Huomatkaa myös että noiden välipäivien sijoittelun tarkoitus ei ole pelkästään se ettei samalle lihakselle tulisi rasitusta liian usein, vaan (vaikka treenattaisiin jaetulla ohjelmalla) mikä tahansa treeni on stressiä koko kropalle ja kuormittaa hermostoa ja palautumisreserviä jne.

Keho ei tavallaan erottele "tarvitseeko palautusta" esim. selkä vai etureidet. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, liian usein (esim. useina peräkkäisinä päivinä) treenaaminen nostaa esim. kortisolin määrää ropassa (ja laskee testosteronin määrää?), mistä seuraa mm. katabolia ja kehityksen kääntyminen laskuun.

ite luin jostain, että jos treenaa 3on 1 off, niin 3. päivänä kehon glykokgeenit on niin vähissä, että ei pysty treenaa 100% teholla. siinä suositeltiin maks 2on1off

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
KSENA sanoi:
ite luin jostain, että jos treenaa 3on 1 off, niin 3. päivänä kehon glykokgeenit on niin vähissä, että ei pysty treenaa 100% teholla. siinä suositeltiin maks 2on1off

Tämäkin riippuu ihan yksilöstä. Toinen tykittää penkkiä sillä 40 kg:llä ja toinen 180:llä yms.. Jälkimmäinen ei tod näk saa kaikkea hyötyä jos vetää 3 päivää putkeen.. Mutta se pienillä painoilla vemputtaja voi vetää kaikki päivät yhtä kovaa.

Iän myötä olen huomannut, että palautuminenkin hidastuu ja silloin välipäivä on aivan välttämätön.
Mikäli treenaa kovaa, niin en minä ainakaan kykene treenaamaan seuraavana päivänä samalla tehokkuudella, kuin edellisenä päivänä.
Treenin kolme perusarvoahan ovat: ärsyke, ravinto, lepo. (yksinkertaistettuna)
Kehitys on juuri niin suuri kuin kolmion heikoin lenkki. (näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää)

Voi herranjestas mitä täällä saa lukea. Nyt kyllä mutuillaan taas oikein urakalla ja mistään faktoista ei ole tietoakaan. Otetaan nyt tuolta HST-threadista vähän pohjaa sille, miksi lihasta voi treenata hiukan useamminkin, tai oikeastaan miksi sitä kannattaisi treenata usein, eikä vetää joka treeniä "kovaa" eli failureen.

Eli ainakin nämä tarvitaan tai on hyvä ottaa huomioon lihaskasvua haettaessa

1. Lihaksen kuormitus / rasitus (tension)

Tämä nyt on tietenkin itsestään selvää. Lihasta pitää kuormittaa, jotta se kasvaa. Tutkittua tietoa kuinka painoharjoittelu vaikuttaa lihakseen löytyy vaikka kuinka ja sitä ei liene tarpeen tässä eritellä.

2. Tiheä frekvenssi eli treenataan usein

Lihaskasvun aikaansaamiseksi on tärkeää, että lihasta rasitetaan riittävän usein. Tutkimuksissa on todettu, että harjoittelun jälkeen kohonneet proteiinisynteesi, IGF-1 ja prostaglandiini tasot yms. putoavat normaalille tasolle noin 36 tunnin kuluessa treenin jälkeen. Toisin sanoen varsinainen lihaskasvu / anabolinen vaihe kestää vain puolitoista tai kaksi päivää treenin jälkeen. Kun treenataan riittävän usein, lihas on ”kasvutilassa” lähes jatkuvasti kun taas perinteisissä kerta viikkoon kovaa ohjelmissa lihaksessa ei ole suurimman osan aikaa optimaaliset olosuhteet lihaksen kasvulle (ellei sitten näitä ”kasvuolosuhteita” saada aikaan lääkkeillä). Lihaksen harjoittelun kannalta ei ole välttämätöntä olla täysin palautunut edellisestä harjoituksesta ennen uutta treeniä, vaikka niin usein kehonrakennuslehtien artikkeleiden ansiosta luullaankin. Toisaalta tihentämällä treenitahtia elimistön palautumiskyky paranee elimistön tottuessa tiheämpään frekvenssiin.

3. Progressiivinen kuormitus (Progressive Load)

Lihaksiin ei vaikuta pelkästään kuorma vaan myös muutos kuormassa. Lihas saadaan kasvamaan lisäämällä kuormaa edellisestä harjoituksesta, vaikka käytetty kuorma ei olisikaan maksimaalinen. Toisaalta suunnitelmallisella progressiviisuudella eli laskemalla painot valmiiksi voidaan lihasta rasittaa jatkuvasti kasvun aikaansaamiseksi käyttämättä kuitenkaan niin suuria kuormia, että sarjat joudutaan viemään failureen ja hermoston hidas palautuminen estää kuorman lisäämisen seuraavassa treenissä.

4. Failuren välttäminen

Useissa treeniohjelmissa vältetään tietoisesti sarjojen tekemistä loppuun. Tämä perustuu siihen faktaan, että lihaskasvun kannalta ei ole välttämätöntä tehdä sarjoja loppuun ja viemällä sarja loppuun rasitetaan enemmän hermostoa kuin lihasta. Jos sarja vedetään failureen voimatasojen palautuminen hermostollisista syistä vie pidempään kuin tiheän treenivälin verran ja seuraavassa treenissä voi olla ongelmia lisätä progressiviisesti painoja, jos hermosto ei ole palautunut ja treeniväli yritetään pitää lihaskasvun kannalta optimaalisena.

Kumminkin melkein kaikki isot pojat treenaa tyyliin lihasryhmä kerran vkoon. Itse olen natuna veivannut nelijakoisesta-kaksijakoiseen, enkä huomannut pahemmin eroa voimissa tai lihoissa.

itsellä menee nyt päivä treeniä ja päivä taukoa, hyvin on toiminut nyt ja saanut treeneistä mitä halunnutkin. jokaisen vaan pitää kokeilla se et mikä on lopputulos siitä miten treenaa, toisille se toimii ja toisille ei. turha siitä on kinastella, jokainen tallaa tavallaan ja ne itkee sit loppujen lopuks jotka vetää itsensä liian piippuun tyylillä tai toisella.

Sammyt sanoi:
Tämäkin riippuu ihan yksilöstä. Toinen tykittää penkkiä sillä 40 kg:llä ja toinen 180:llä yms.. Jälkimmäinen ei tod näk saa kaikkea hyötyä jos vetää 3 päivää putkeen.. Mutta se pienillä painoilla vemputtaja voi vetää kaikki päivät yhtä kovaa.

niin.. IMO vaikken itteeni tod mtnkää "isona" pidä tai mtn muutakaa, nii en muista
alle 80kg penkkiä pitkillee tehneeni. eikä se paljo ole mut vaik kuinka "kokenut, 160penkistä ym" kaveri oletkin ni en tartte tommosii vastauksii, kiitos silti!

itsellä menee nyt päivä treeniä ja päivä taukoa, hyvin on toiminut nyt ja saanut treeneistä mitä halunnutkin. jokaisen vaan pitää kokeilla se et mikä on lopputulos siitä miten treenaa, toisille se toimii ja toisille ei. turha siitä on kinastella, jokainen tallaa tavallaan ja ne itkee sit loppujen lopuks jotka vetää itsensä liian piippuun tyylillä tai toisella.

joo toi on hyvä sydeemi tulee ainaki riittävästi lepoa,toi yli treenaus on aika yleistä nykyään

niin. ei kai tuosta haittaa olisi jos välillä noin kokeilisi! tuntuu vaan siltä että jos 8pvää o väliä edellisestä treenistä samoille lihoille niin se on pitkä aika.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom