välipäivien merkitys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mattiE
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
mattiE sanoi:
niin. ei kai tuosta haittaa olisi jos välillä noin kokeilisi! tuntuu vaan siltä että jos 8pvää o väliä edellisestä treenistä samoille lihoille niin se on pitkä aika.

koita ihmeessä kaikkea kannattaa kokeilla,mulla toi jokatoinenpäivä ja lihasryhmäkerrallaan toimii,mutta jokainenhan meistä on yksilö

Larzan sanoi:
Voi herranjestas mitä täällä saa lukea. Nyt kyllä mutuillaan taas oikein urakalla ja mistään faktoista ei ole tietoakaan.

Mietin aikaisemmin itsekseni pitäisikö avautua tähän threadiin mutta jätin tekemättä. Onneksi Larzan kuitenkin päätti suitsuttaa HST:n totuuksia :thumbs:

Itse treenaan päälihasryhmät 2-3krt/vko. ilman ongelmia. Lepoviikkoja en ole vähään aikaan pitänyt vaan olen treenannut kevennetysti tätä kai kutsutaan aktiiviseksi levoksi.

Treeni jako itsellä on tällainen

Rinta/Ojentaja/Olka/Yläselkä

Jalat/Alaselkä

Lepo

Rinta/Ojentaja/Olka/Yläselkä

Jalat/Selkä/Hauis

Lepo

Lepo

Mitkään noista treeneistä ei ole viimeiseen irvistykseen asti vedettyjä, mutta kovia silti.

zahula sanoi:
Mietin aikaisemmin itsekseni pitäisikö avautua tähän threadiin mutta jätin tekemättä. Onneksi Larzan kuitenkin päätti suitsuttaa HST:n totuuksia :thumbs:

Joo... välillä tuntuu vaan, että kaikki tieteeseen tai tutkimuksiin pohjautuva kommentoini on melkoisen turhaa, kun seuraavassa kommentissa jo sanotaan, että "kun kaikki isot pojatkin treenaa nelijakoisella" tai että mikä sopii kenellekin. Eli luokkaan "helmiä sioille" tuollaiset kommentit menee.

Suurimmalle osalle kun tuo bodauslehti / mututietolinja on ainoa totuus sanoipa tutkimukset mitä vaan. Sitten sitä kauhistellaan, jos joku treenaa samaa lihasta vaikka kahdesti viikossa kun eihän siitä millään voi natuna palautua... Niin bodylehdessä sanottiin! ;)

Joo, sorry for the :offtopic:

Edit: Niin, ettei joku saa nyt päähänstä, että olisin tyrmännyt yksilöllisien ominaisuuksien huomioimisen treeni ohjelmissa niin tarkennetaan, että tottakai on eroja mikä sopii kenellekin, mutta joka tapauksessa tutkimustiedosta saa hyvän pohjan mikä antaa parhaat tulokset lähes kaikille natutreenaajille... ja se ei todellakaan ole perinteinen weider-ohjelma!

Edelliseen liittyen: 4-jakosellakin voi treenata monella eri tavalla. Esim. toinen käyttää paljon isoja moninivelliikkeitä vapailla painoilla ja toinen pääasiassa eristäviä hilavitkutin liikkeitä -kummallakin on IMO täysin eri treenisysteemi vaikka jako onkin sama.

Larzan, aina kannattaa huudella noita HST:n autuuksia ja treenaamiseen liittyviä tutkittuja totuuksia -> kun kehitys hifisysteemillä lakkaa tai hidastuu, näkökannat avartuu huomattavasti ja se sun "mainostama" treenitapa saattaa alkaakin tuntua järkevältä ja hupskeikkaa taas olet pelastanut yhden 4-jakoisella treenanneen kehoilijasielun. :kippis1:

B.O.S.S. sanoi:
Larzan, aina kannattaa huudella noita HST:n autuuksia ja treenaamiseen liittyviä tutkittuja totuuksia -> kun kehitys hifisysteemillä lakkaa tai hidastuu, näkökannat avartuu huomattavasti ja se sun "mainostama" treenitapa saattaa alkaakin tuntua järkevältä ja hupskeikkaa taas olet pelastanut yhden 4-jakoisella treenanneen kehoilijasielun. :kippis1:

Totta... :D

:kippis1:

S225T sanoi:
Jep, ja "isot pojathan" on just ne joiden ohjelmat kannattaa taviskreakuuribodarin kopioida.

....vai mitenkähän se menikään - valitettavasti usein juuri NIIN.

Joo no tavis natuille voi tulla voimaa hiukka enemmän jollain 2-3 jakoisella, mutta jos puhutaan pro ukoista niin suurin osa treenaa vähintään 4-jakoisella. 2-3 jakoisella yleensä veivataan pääasiassa pääliikkeitä, ja näin jää pienemmät lihasryhmät kakkos sijalle. Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta, itse tykkään treenata lihat finaaliin, olisin sitten natu tai en:rock:

Olen joskus vetänyt offilla viisi, kuusikin punttitreeniä putkeen ja pitäny sen jälkeen kunnon huilin ja tietysti kokoajan syönyt kaikki miehetkin pöydän alle:D. Joskus rajoille vetäminen on hyvä juttu kunhan sitä seuraa se lepojakso (mikä ei tarkoita esim. ryyppyputkea;))

Kannattaa kokeilla kaikenlaista, eihän sitä ainoata oikeaa sääntöä ole treenaamiselle, olipa natikka tai vähemmän natikka. Tietysti perusjutut on hyvä pitää mielessä eikä kokoajan vain hullutella treeneillään...:rolleyes:

Yhtä#Hauista sanoi:
Olen joskus vetänyt offilla viisi, kuusikin punttitreeniä putkeen ja pitäny sen jälkeen kunnon huilin ja tietysti kokoajan syönyt kaikki miehetkin pöydän alle:D. Joskus rajoille vetäminen on hyvä juttu kunhan sitä seuraa se lepojakso (mikä ei tarkoita esim. ryyppyputkea;))
Kuten sanottu there is no over training only under eating.:D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kipi I sanoi:
Joo no tavis natuille voi tulla voimaa hiukka enemmän jollain 2-3 jakoisella, mutta jos puhutaan pro ukoista niin suurin osa treenaa vähintään 4-jakoisella. 2-3 jakoisella yleensä veivataan pääasiassa pääliikkeitä, ja näin jää pienemmät lihasryhmät kakkos sijalle. Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta, itse tykkään treenata lihat finaaliin, olisin sitten natu tai en:rock:

Mahtaakohan läheskään jokaisen ison ukon perusmassa olla rakennettu jollakin 5-6 jakoisella, epäilen suuresti ettei ole.

Onhjan jollakin 4-5 jakoisella kiva treenata ja varmasti tehokastakin jos siellä salilla viitsii käydä 5 kertaa viikossa.

Itse ainakin vemputan menemään 1-2 jakoisilla, ehkä joskus HST:lläkin vielä ja hyvin tuntuu liha turpoavan. Eikä tartte käydä kuin kolmesti viikossa.

Mä vedän kyllä aikalailla failureen, tosin positiiviseen sellaiseen, eli ei mitään pakkotoistoja ja vältetään epäoonistuneita toistoja. Tämä siis myös nykyisessä koko kroppa kerralla treenissä, tuleehan siinäkin kerta viikkoon kaksi perättäistä lepoa ja hyvin tossa ehtii palautua jos vähän tukossa välillä onkin.

Timba79 sanoi:
Mahtaakohan läheskään jokaisen ison ukon perusmassa olla rakennettu jollakin 5-6 jakoisella, epäilen suuresti ettei ole.

Luulen että ainakin kehonrakennuksessa näin on. Tai en ole ikinä lukenut/nähnyt, että joku PRO veivaisi 2-jakoisella. Kai niitäki on jokunen silti.

tuosta lihan treenaamisesta finaaliin: kuinkas moni on pohtinut, että mitä se käytännössä tarkoittaa?

- hermoston perifeerinen väsymys estää hermoimpulssien etenemistä treenatussa lihaksessa, joten voimantuotto laskee
- lihaksen energiatalous ei toimi, koska glykogeenivarastot on tyhjät (kun tehdään voimakestävyystreeniä), ja niiden palautuminen kestää 15-60 minsaa.
- keskushermosto rasittuu, kun sarjat tehdään loppuun (ns. sentraalinen väsymys), jonka seurauksena voimantuotto laskee kauttaaltaan

mattiE sanoi:
kiitos neuvoistasi =) salilla olen nyt semmosen 1,5 vuotta käynyt joista ( ainakin sinnepäin ) olen osannut sen vuoden treenata suht kohtuullisesti ja tuntemaan liikkeet ym ja miten ne minulla ottavat.

tuohon vielä vastaukseksi että en koskaa treenaa lihasta joka ei ole palautunut.

poika sä et taida treenaa tarpeeks kovaa, muista että ämmät treenaa vaan tolla tyylillä että usein mutta kevyesti, itekki muistan kun treenasin yhtä sarjaa niin kauan ettei lihakset enää tullu kipeeks, onneks heti huomasin ja vaihoin ohjelmaa kokonaan ja otin monta eri liikettä mukaan ohjelmaan ja rupes taas homma toimii. :rolleyes:
Ite teen 2pv putkeen vain jos treenaan yläkroppaa, ja toisella päivällä jalkoja, sitten se ei haittaa mitään. :thumbs:

Kipi I sanoi:

:D

Montakohan PRO:ta täällä on kysymässä treeniohjeita? ;)

PRO kehonrakentajalla ja natulla perustreenaajalla on hyvin vähän yhteistä keskenään. Eli kuten aiemmin on sanotta monta kertaa, natu perustreenaaja voisi hyötyä enemmän hiukan toisentyyppisestä treenisysteemistä kuin jostain Flexistä kopiodusta 4- tai 5-jakoisesta kerta viikossa kovaa ohjelmasta. Heti kun arvoisa Kipi I kaivaa tutkimustietoa 4- tai 5-jakoisen ylivertaisuudesta, niin multakin alkaa irtoamaan enemmän kunniotusta kommenteille.

Tutkimustiedoksi ei lasketa Bodylehden artikkeleita, eikä myöskään Flexin, eikä tieteelliseksi näytöksi riitä, että "kaikki PRO:t treenaa nelijakoisella"... ;)

Sorry for the :offtopic:

nahkapatu sanoi:
itekki muistan kun treenasin yhtä sarjaa niin kauan ettei lihakset enää tullu kipeeks, onneks heti huomasin ja vaihoin ohjelmaa kokonaan ja otin monta eri liikettä mukaan ohjelmaan ja rupes taas homma toimii.

avaudut ?

1. kyllä mulla osa paikoista o monta päivää piru kipeitä.
2. mä treenaan yhtä liikettä ?

Suositut

Back
Ylös Bottom