Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä ollu selkä nyt kipeä vähän yli viikon. Etukyykyssä sen kai teloin. Parin tunnin päästä treenistä alko jomottamaan selkää ja se on jatkunut nyt yli viikon. Mitään kovia kipuja ei oikeastaan ole, alaselkä on vaan jäykkä ja sitä jomottaa. Kun seisaalteen jalat suorana kurottaa varpaisiin niin tuntuu kipua ja ihan kuin joku oisi repeämäisillään alaselässä. Kävely onnistuu ihan hyvin pitkiäkin matkoja. Istuminen pitkiä aikoja pahentaa tilannetta. Kai pitää varata lääkärin aika ja jos ne vaikka ottais röntgenkuvat.

Mikä tää "terveyspenkki" on mistä ihmiset puhuu?
 
Täällä myös puol vuotta painittu selkävian takia. Muutaman kuukauden kun oli kipu kestänyt, niin kävin lääkärissä. Erittäin skeptinen mamma ja sano ilman tutkimisia, että "liikuntaa ja venyttelyä vaan. Kyllä se siitä". No 3kk tämän jälkeen, eli eilen. Kävin uudestaan lekurissa joka totes heti, että iskias oireita. Määräs tulehduskipulääkkeitä ja lihasrelaxanttia. Sano että syön noita viikon ja varaan ens viikolle ajan röntgeniin ja ortopedille. Ortopedi määrää kuulemma saman kuurin ensimmäisenä :P

Saa nähä mikä siellä nyt on. Toivottavasti ei mitään isompaa. Kivutkaan ei mitään ihan järisyttäviä ole ollut, kun näinkin kauan ihan hyvin pystynyt elelemään. Oppinu välttämään niitä tiettyjä tilanteita, mitkä tuntuu ilkeältä. Esimerkiksi jalat suorana ei pysty kumartumaan kovinkaan pitkälle. Istuessa ei voi nostaa jalkoja suoraksi esim pöydälle, kun tekee kipeää alaselässä ja pakarassa.

Salillakin pystyy suht hyvin vielä tekemään selälle kohdistuvia liikkeitä ilman kipuja. Mutta esimerkiksi jalkaprässissä ei saa edes koko kelkkaa pois paikoiltaan, kun jalat ei mee suoraksi ilman helvetillistä kipua.

Katotaan mikä on tuomio ens viikolla ja ruvetaan korjaamaan ohjeitten mukaan :whip:
 
joopa joo itellekin tais tulla nyt tollanen välilevyn pullistuma... ei pysty oikein olemaan paikallaan missään asennossa ja esim. lattialla istuen ei pysty jalkoja laittaan eteen niin ettei kiristäisi alaselästä/pakarasta ja oikea jalka puutunut...

lääkäri sanoi että vitosjuuri puristuksissa jalasta ja esim. kantapäillä kävely ei onnistu oikealla jalalla...
kyllä voi vituttaa...

mitenkäs treeni tälläsen kuntouttamisessa siis sitten kun pystyy treenaamaan?mitä jalka/selkäliikkeitä suosittelette tehtäväks ettei toi rasittuisi jos siellä pullistuma on?pystyykö tekeen esim. jalkaprässiä?mites etureisi/takareisilaitteet?
entä olankohautukset käykö painot kans alaselälle?tai pohjeliikkeet seisten?

mitä juoksun tilalle?kuntopyörää tai crosstraineria ettei tule tärähdystä selkään?
 
Oma tarinani alkaa n. 6 vuotta sitten kun riuhdoin moottorikelkkaa hangesta ylös. Kaiken sen tohinan keskellä onnistuin rikkomaan selkäni, josta seurasi n. 1,5 vuotta kestävä valituskierre eri lääkäreiden kanssa, ennen kuin asialle saatiin oikea diagnoosi. Kyseessä oli siis välilevytyrä alimassa lannerangan nikamassa.

Tästä johtuen joka ikinen aamu sängystä ylös pääsemiseksi jouduin vierimään ensin sängyn laidalle ja vierittämään jalat alas ja tukea ottaen nousemaan ylös. Pitkin päivää selkä aina vähän vertyi ja kipuun tottui, mutta iltaa kohden taas alkoi paikat kiristymään. Treenasin kuitenkin kokoajan kivun sallimissa rajoissa ja välillä ne ylittäenkin. Erityisesti normaali vatsa- ja selkälihas liikkeitä tein väkisin vaikka välillä huudon kanssa. Raskaammat liikkeet oli toki pakko jättää pois kuoleman pelossa. Fysioterapeutillakin kävin pari kertaa hierottavana ja sähkötettävänä, ilman mainittavaa menestystä.

Mitä näihin lääkärikäynteihin sitten tulee, niin reilu vuoden aikana kävin 4 kertaa arvauskeskuksessa ja joka ikinen kerta otettiin röntgenit - eihän niissä tietenkään koskaan mitään näkynyt. Arvaukset vain muuttuivat joka kerta villimmäksi ja villimmäksi. Ei kuitenkaan mitään kuntoutusta, vaan tyylillä keppiä ja ketoriinia. Viimeisellä kerralla nuori tyttönen otti sitten minut tosissaan ja laittoi lähetteen magneetti-kuvaukseen ja fysiatrille.

Fysiatrille pääsyyn oli siis kulunut aikaa puolitoista vuotta. Tänä aikana omat avuttomat kuntouttamis-metodini olivat alkaneet jo tuottaa tulosta, enkä enää kamppaillut juurikaan kipujen kanssa. Tohtori olisi vain antanut minulle kokonaan vapautuksen armeijasta, mihin olin 4kk päästä lähdössä. Tähän en suostunut, joten hän väkisin lykkäsi minulle B-kuntoisuusluokan.

Jääkäriprikaatiin päästyäni kuntoni oli jo erittäin hyvä eikä kipuja tuntunut. En tosin edelleenkään tehnyt raskaita kyykkyjä tai maastavetoa. Koin siis olevani parasta A-ryhmää ja hain itselleni korkeampaa kuntoisuusluokkaa ja se minulle myönnettiin. 3kk armeijassa oltuani, minulle soitettiin kotipaikkakuntani tk:sta ja kysyttiin tarvetta kuntoutukseen. Eli puolivuotta fysiatrin diagnoosin jälkeen. Totesin olevani kunnossa ja myös tilapäisesti estynyt osallistumaan kuntoutukseen.

Vuosia meni siis hyvin, vailla kipuja tai muitakaan heikkouksia fysiikassa. Olipa jopa vähän reilu vuosi lähes täysin treenaamatonta aikaa elämäntilanteesta johtuen. Aloitin jälleen systemaattisen treenaamisen tämän vuoden alkukuukausina ja päätin että varovasti voisin rueta kyykkyä ja maastavetoakin treenailemaan.

Kaikki meni vallan mainiosti. Rautaa alkoi nousemaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, tosin pientä jäykkyyttä oli havaittavissa alaselässä varsinkin kyykkäämisen yhteydessä. Kunnes sitten 3 päivää sitten kyykkäilin tapani mukaan pitkää sarjaa ilman vyötä. Tangossa oli 105kg ja ollessani sen kanssa kyykyssä, tuntui alaselässä kova muljahdus/napsahdus. Pääsin hädintuskin ylöspainojen kanssa ja ne telineelle saatuani luhistuin lattialle makaamaan. Hetkeen en pystynyt liikahtamaankaan, mutta suurin shokki meni n. 10 minuutissa ohi. Tämän jälkeen selkäni tuntui, kivusta huolimatta, jopa aikaisempaa paremmalta. Alaselän ryhti tuntui muuttunee ja se jopa taipui paremmin. Olin jo toiveikas, että olisiko vanhan vamman jäljiltä jääneet jäykkyydet vain pamahtaneet auki.

Nyt alan suhtautua jo skeptisemmin sitä ajatusta kohtaan, koska 3 päivän jälkeen, istuminen on edelleen pahin. Ja pitkän paikallaan olon jälkeen kaikki tuska moninkertaistuu. Selällään ollessaan jalkojen nosto ja istumaan nousu onnistuu vain kovan huudon ja irvistyksen kanssa. Lieneekö taas samanlainen rulianssi edessä? Onko jokin vain pois paikaltaan, vai onko kyse taas välilevyongelmasta? Kipu on alkanut säteilemään alaspäin, joten pelkäänpä taas välilevyn pettäneen. Huomenna yritän saada ajan terveyskeskukseen, mutta enää en suostu samanlaisen hyppyyttämiseen mitä edellisellä kerralla oli. Puoli vuotta sitten olisi vielä ollut mehiläisen mahtavat palvelut työnantajan puolesta käytettävissä, mutta näin opiskelijana näistä voi vain haaveilla. Aion myös kokeilla tässäkin threadissa esitettyjä vaihtoehtoisia hoitomuotoja kuten gua sha-hoitoa ja erästä kansanparantaja mummoa, joka on ennenkin vedellyt minulta raajoja paikoilleen. Katsotaan mitä tapahtuu ja laitan vaikka tänne tilanne päivityksiä sitä mukaan kun arvauksia tai edistystä tulee.
 
Itselläni on esiintynyt selkävaivoja useamman vuoden ja siksi maastavedot ja kyykyt pitänyt aina suorittaa varovaisesti, jonka jälkeen selkä yleensä kipeytynyt.
Viime kuussa kävin osteopaatilla ja hän totesi selässä lievän välilevyn pullistuman, suositteli selkäkipin eli traktiopenkin käytön aloittamista päivittäin tehtynä. Tilasin sitten penkin ja toivon sen helpottavan selkävaivojani, kuulemma monilla hyviä kokemuksia ko. penkistä.
 
Itselläni on esiintynyt selkävaivoja useamman vuoden ja siksi maastavedot ja kyykyt pitänyt aina suorittaa varovaisesti, jonka jälkeen selkä yleensä kipeytynyt.
Viime kuussa kävin osteopaatilla ja hän totesi selässä lievän välilevyn pullistuman, suositteli selkäkipin eli traktiopenkin käytön aloittamista päivittäin tehtynä. Tilasin sitten penkin ja toivon sen helpottavan selkävaivojani, kuulemma monilla hyviä kokemuksia ko. penkistä.

Monesti olen tuota suositellut täälläkin, ja voin edelleen sanoa samaa. Paras lääke alaselkävaivoihin. :thumbs: Paljonka tuli hintaa tolle laitteelle? Salilta tollanen löytyy ja käytän sitä aina kun löytyy jouto aikaa. Vaikkei selkävaivoja ole ollutkaan kuin kerran ja nekin kesti vain kuukauden.
 
Eilen illalla maastavedon lämmittelysarjassa selkärusahti lähtövaiheessa, ei kipua veti vaan lievään jökkiin joka helpotti kun kävelin salia ympäri. Ainoastaan maasta kun nosti tavaroita niin sattui lievästi, jalkoja pystyi nostelemaan 90 asteen kulmaan seisten myöskin kävely ja juoksu onnistui normaalisti. Paikoillaan istuminen/makaaminen vetää sitten alaselän jumiin, kun nousee niin joutuu jännittää 10 sekuntia vatsalihaksia että saa korsetin kasaan.
Nyt heräsin aamuyöstä juomaan niin ylös meno onnistui hyvin mutta alaselkä tuntuu todella heikolta ja jäykältä että joutui pitämään seinästä tukea ja puremaan hammasta yhteen ennen kuin pääsi liikkeelle. Uskalla mennä enään nukkumaan kun tietää mikä ruljanssi taas aamulla on kun herää kun vetää selkä vittumaiseen jumiin, vituttaa ihan törkeesti jos on välikevy paskana. Pitää aamusta käydä tohtorilla.
 
Eilen sunnuntaina kävin sitten ensimmäistä kertaa gua sha - hoidossa kiinaklinikalla täällä Helsingissä.
Täytyy sanoa, että tulokset eivät juuri positiivisemmat voisi olla.
Viime viikkolla keskiviikko oli sellainen päivä jolloin pakotin itseni salille. Sielä väkisin väännettyäni vatsarutistuksia ja perus selkäliikkeitä sain kivun hellittämään, jopa siinä määrin, että lihasten ollessa lämpiminä, kipua tuntui tuskin lainkaan. Normaalitilassa kuitenkin istuminen ja pitkään paikallaan olo aiheutti suunnatonta kipua.
Kuitenkin eilisen käsittelyn jälkeen, en ole tänään tuntenut kipua ollenkaan. En siis missään tilanteessa.
Eilisen käsittelyn jälkeen selkä oli kyllä illan kipeä, mutta sen verran kovakouraista se onkin, etten ihmettele. Tohtori totesi heti tutkimuksen alkumetreillä, että lantioni, jalkani ja selkäni ovat niin jäykät, ettei se voi johtua vaan siitä maanantaisesta rysäyksestä, vaan jonkun on täytynyt olla jo vuosia pielessä. Kerroin sitten haaverista joka sattui kuutisen vuotta sitte ja jätettiin hoitamatta. Se sitten selittikin kaiken. Tohtori oli myös optimistinen sen suhteen, ettei minun tarvi sielä montaa kertaa käydä, koska ikäni ja elämäntapani sallivat nopean parantumisen.
Voin kyllä suositella täysin varauksetta häntä kaikille, joita vaivaa välilevy, tai jokin muu jäykkyys alaselässä/lantiossa. Kannattaa kokeilla!:dance2: www.kiinaklinikka.com
 
Mietin kanssa, että pitäisköhän tilata kyseinen kapistus. 1,5v on tullut kärsittyä alaselkäongelmista.

Tervehdys

Vinkki: EI KANNATA OSTAA TÄLLÄISTÄ kippilaitetta!

Tuollainen on huono selänvenytyspenkki ,joilla on alaselkä notkolla eli lordoosi "Notko selkäisille pitää saada jalat koukkuun, että saadaan venytys oikeaan paikkaan ettei väännä sitä sitä pahemmaksi.
 
Hyvältä kapistukseltahan tuo vaikuttaa, itseasiassa siihen "roikkumiseen" jää koukkuun, rentouttaa selkää ja toivonmukaan toisi pysyviä tuloksia pidemmällä aikavälillä. Olen nähnyt niitäkin penkkejä joissa jalat saa olla koukussa, mutta yksikin maksoi yli kolmesataa euroa! Ei mulla tietääkseni ainakaan notkoselkä ole :D
 
Selkä on nyt kuntoutunut aika hyvin. Fysioterapiassa olen käynyt ja laittoi minut tekemään jumppaliikkeitä, jotka vahvistavat ns. syviä selkä- ja vatsalihaksia.

Noh kerran kerkesin käydä salilla kokeilemassa maastavetoa ja kyykkyä, ja tuntuivat luonnistuvan ihan hyvin. Mutta sitten tulikin jo toinen vamma, kaaduin mettäpolulla ja otin kädellä vastaan, jolloinka osu vasemman käden etusormi johonkin kiveen. Siitä repesi joku jänne. Hohhoijaa, viimeset kunnon salitreenit vedin joskus elokuun lopulla...
 
on tullu käytyä hieronnassa, fysioterapeutilla yms... no eilen kävin kiropraktikolla ja paikat rutisi kun väänteli, vieläkin on kipeä mutta hermokivut eivät oo vaivanneet siitä lähtien(koputtaa puuta)... eli nyt tulee kohta 24h kun en ole ottanut kipulääkettä tohon hermokipuun mikä on ainakin tällä hetkellä yhtä juhlaa...:dance2:
 
Näin ei kuitenkaan käytännössä ole... tuossa muutama nopea poiminta:

Potilas:"Itselläni tarina aika sama. Juoksin n6kk eri lääkäreillä ja tutkimuksissa -> ei mitään,"
Potilas:"Sain tarpeekseni arvauskeskuksesta ja menin yksityiselle ortopedille; en muista tarkkaa diagnoosia mutta sain lisää särkylääkkeitä... Vaihdoin toiselle ortopedille jonka piti olla todellinen mestari ja ihmeidentekijä. Tämä oli sitä mieltä, että kipuni olivat "korvien välissä" ja minun pitäisi vain "purra hammasta".
Potilas:"...fysiatrian ylilääkärin vastaanotolle, hän huomasi heti, että minulla oli alaselän toinen sl- nivel lukkiutunut josta oireet johtuivat."

Potilas:"Lääkäri oli alun alkajaankin ihmetyksissään siitä että voiko SI-nivel lähteä paikoiltaan??"
Potilas:"Lääkäri sanoi että ihan huuhaa juttuja, ei SI-nivel voi olla väärässä asennossa"
Lääkäri:"Jos potilas kertoo, että si-nivel työnnettiin paikoilleen, hän joko valehtelee tai häntä on höynäytetty."
Lääkäri:"Kyseessä oli ilmeisimmin juuri se sairauslomanivel, joka löytyy monelta selkäkipuiselta todellakin paljon ylempää kuin näennäisestä kipupisteestä, korvien välistä."

Potilas:"Ja siitä lantiosta sen verran, että itselläni on jalkojen pituusero 1,5 cm (siis itse jalat ovat eri mittaiset) ja mun lantio on kuvattu (on ihan suorassa ja SI-nivelet paikallaan) ja olen myös käynyt osaajalla, joka sanoi SI-niveleni olevan ihan paikallaan ja toimivan täysin normalisti. Lisäksi mulla on kierreskolioosi notkolla ja yläselässä on lievä kyfoosi. Tää on synnynnäistä ja siihen ei auta mikään. Piste.
Viimeiset 20 vuotta selkäni onkin vihoitellut enemmän ja vähemmän ja näinollen paljonkin rajoittanut elämääni. Olen koko 20 vuotisen ajan sen kanssa ravannut lääkärillä, fysiatrilla, hierojalla, fysioterapeutilla sekä 3 eri kiropraktikolla. Aina on sanottu, jotta kun selässäni on synnynnäistä vikaa, niin sen kuuluukin olla kipeä.
Kaikki yleislääkärit, fysiatrian ylilääkärit (2), fysioterapeutit (6), kiropraktikot (3) ja hierojat ovat vain sanoneet, jotta vikaa vaan on.
Kelan kuntoutuksessa Fysiatrian ylilääkäri ei edes katsonut selkääni eikä röntgen-kuviani...
Viime syksynä kävin Mehiläisessä TYKS:n fysiatrian ylilääkärin vastaanotolla, kun fibroni alkoi käsistä ja kädet särki aivan älyttömästi. Hänkään ei edes katsonut selkääni eikä ryhtiäni puhumattakaan mun röntgenkuvistani...
Siis mulla oli molemmat Si-nivelet poissa paikoiltaan eli jumissa... Ja nyt mun jalat ON yhtä pitkät. Siis multa ois nää viat pitänyt jo lapsena korjata!! "

Jep jep. Voisin kertoa oman tarinani. Iskiais alkoi vaivaamaan n. 4kk takaperin kesällä. Eka kuukausi meni pelkkiä kipulääkkeitä syöden, ja liikuntaa harrastamalla kivun rajoissa. Lääkärit sanoivat, että paranee kuukaudessa parissa itsekseen. Elokuun alussa kivut kävivät todella koviksi ja oli pakko hakeutua päivystykseen, josta pääsin magneettikuviin. Välilevynpullistuma todettiin, mutta mistään lantion vinoumasta tai SI-nivelen irtoumasta ei 5 tähän asti ollutta lääkäriä olleet maininneet. Noh, 1,5 kk kokeilin mckenzien hoitoa kevyesti ja uinitia kipujen rajoissa, mutta apua ei tuntunut olevan. Syyskuussa kivut alkoivat olla taas niin kovat, ettei ollut käytännössä mitään asentoa missä ei olisi sattunut ja lievää häiritötä oli pissatessa. Ei muutakun uudestaan päivystykseen ja äijä uudestaan kuviin.

Kuvista havaittiin, etä pullistuma pysynyt täsmälleen samankokoisen ja sitä "selkälääkärit" ihmettelivät. Totesit pullistuman ehkä "uusiutuneen". Epäilin hyvin vahvasti tuota väitettä sillä kivut olivat olleet melko voimakkaita koko ajan. Kuukausi näitten kuvien jälkeen iskiaiskipu jatkui yhtä kovana ja jalkaterässä oli puutumista. Kävin kontrollikäynnillä, jossa fysioterapeutti totesi OHIMENNEN, että kävelen vähän vinossa. Totesin, että "joo, johtuu varmaan kivuista" ja asia jäi siihen. Kontrollikäynnillä ei kuitenkaan havaittu mitään isompaa muutosta ja ehdotettiin leikkausta, kun suuria kipuja ollut jo 4kk. Noh, suostuin siihen ja leikkaus olisi ollut nyt ensi maanantaina eli ylihuomenna. Siis olisi. Löysin sitten netistä Jouko Holman ylläpitämän sivuston, jossa puhuttiin SI-nivelen vaikutuksesta välilevynpullistumiin yms. Totesin, että oireet olivat aivan samanlaiset minulla kuin monilla muilla.

Viime keskiviikkona matkasin sitten Lahteen tapaamaan Holmaa, joka paikalle tullessani totesi ekana, että äijä on kierossa kuin korkkiruuvi ja vei peilin eteen. Totesin siinä itselleni tilanteen. Hartiat ja lantio aivan eritasoissa muutamia senttejä ja sivuprofiilissa selkä ihme mutkalla. En tiedä oliko nää syntymästä asti olleita vikoja vai esim. jossain kovassa iskussa tulleita vinoumia. Viime talvena tuli tosiaan kaaduttua rinteessä todella rajusti ja olin pari päivää tosi jumissa.

No seuraavaksi äijä mahalteen penkkiin, ja heti Holma totesi, että jalkanikin olivat eripituiset 1,5 cm. Siihen hän sanoim, että laitetaan nekin samaan tasoon. Tästä alkoi sitten 20 min kestänyt aika kovakin naksuttelu, kun Holma "runnoi" paikat kohillee. Sitten uudestaan peilin eteen ja ero oli huomattava! Hartiat ja lantio luorisuorassa ja ryhti kuten "terveellä" ihmisellä. Jalat Holma myös vetäsi samassa rytäkässä yhtä pitkiksi. Tunsin selkeästi, että paino makasi nyt lanteilla eikä selkärangan päällä. Olo oli suoraan sanottuna loistava, 4kk vinossa kävelemisen jälkeen. Nyt mennyt pari päivää ja fiilikset ok. Kipu lähtenyt selässä mutta jalkaa heijastumia. Pullistuma kuitenkin selässä edelleen, niin varmasti osa vaikutus. Pari viikkoa pitää katsoa mihin suuntaan lähtee, mutta olen varovaisen luottavainen.

Leikkauksen kuitenkin peruin tänään..
 
No seuraavaksi äijä mahalteen penkkiin, ja heti Holma totesi, että jalkanikin olivat eripituiset 1,5 cm....... Jalat Holma myös vetäsi samassa rytäkässä yhtä pitkiksi.
Olo oli suoraan sanottuna loistava, 4kk vinossa kävelemisen jälkeen. Nyt mennyt pari päivää ja fiilikset ok. Kipu lähtenyt selässä mutta jalkaa heijastumia. Pullistuma kuitenkin selässä edelleen, niin varmasti osa vaikutus. Pari viikkoa pitää katsoa mihin suuntaan lähtee, mutta olen varovaisen luottavainen.

Leikkauksen kuitenkin peruin tänään..

Ensinnäkin... jos JALOISSA on pituusero se ei todellakaan korjaannu millään niksauttelulla ja naksauttelulla: luita ei niin pysty venyttämään ;) Kyse on tällöin toiminnallisesta ongelmasta ei pituuserosta.

Toiseksi kun sinulla nyt on se pullistuma siellä ja kipu on hävinnyt selästä ja siirtynyt enemmän säteilyksi, se ei tarkoita sitä, että olisit paremmassa kunnossa vaan päin vastoin. Kipu toki voi olla pienempi, mutta mitä pitemmälle raajaan se säteilee sen enemmän siellä on todennäköisesti hermo puristuksessa.

Kolmanneksi, leikkaukseen ei kyllä kannata kevyin perustein lähteäkääni se on se viimeinen vaihtoehto
 
Noniin nyt on myös minun selkävaivat diagnosoitu. Magneettikuvasta löytyi kahdesta kohtaa välilevynpullistuma. Eikö noi lääkärit tosiaan anna juuri mitään hoito-ohjeita/lääkkeitä. Sano vaan, että katellaan ja jos tilanne muuttuu, niin ota yhteyttä. No kaipa tässä täytyy vaan toivoa, että menee itsekseen ohi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom