Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
edelliseen viestiin, eipä mavea ja jullea voi oikeen korvata millään jos selkä ei kestä isoja painoja. Pakko tyytytä vain kuntouttaviin liikkeisiin sekä leuanvetoihin ja ylätaljaan kunnes selkä on parantunut.

Parempi ehkä että en sano tosta selästä mitään intissä, kun ei se "normaaliliikuntaa" estä, tuskin ne siellä pakottavan vetoa tekemään :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä välilevyn repeämä 3 vuotta sitten 6kk oltiin kipeenä ja käytiin fysikaalisessa sum muissa hoitopaikoissa mut ei ne mitään auttanu kipu oli helv.....10min pysty olee seisaaltaan ja sit oli päästävä selälleen. Sit selkä leikattiin ja 2kk saikkaria ja sit takas reenaamaan pikku hiljaa koventaen ja enään ei tietoakaan mistään selkä kivuista.
Eli ainakin täällä onnistunut leikkaus.
 
oppilas sanoi:
edelliseen viestiin, eipä mavea ja jullea voi oikeen korvata millään jos selkä ei kestä isoja painoja. Pakko tyytytä vain kuntouttaviin liikkeisiin sekä leuanvetoihin ja ylätaljaan kunnes selkä on parantunut.

Parempi ehkä että en sano tosta selästä mitään intissä, kun ei se "normaaliliikuntaa" estä, tuskin ne siellä pakottavan vetoa tekemään :)

No se on sun asiasi että sanotko vai etkö. Mutta siellä kumminkin kysytään, että onko ollut vaivoja ja jos et siinä mainitse niin se on käsittääkseni sitten oma voivoi jos se menee siellä pahaksi. Mutta jos taas olet asiasta maininnut ja siitä huolimatta se siellä hajoaa, voi valtio sitten jopa joutua maksamaan. Korjatkoot joku jos oon väärässä.
 
No ehkä mainitsen asiasta, mutta teen samalla hyvin selväksi että vaiva ei ole niin paha että se estäisi palveluksen normaalisuorittamisen. En nimittäin missään nimessä halua lykkäystä
 
No ei ne kyllä lykkäystä laita ennen tutkimista ainakaan kovin helposti. Mutta jos valtion piikkiin pääsee lekurille perusteellisiin tutkimuksiin, niin kannattaa ihmeessä käyttää hyödyksi.
 
tottakai, tässä ois muutenki enää viikko aikaa käydä eka arvaukeskuksessa ja sitten kiropraktikolla/osteopaatilla. Ei taida riittää. Tää vaiva tuntuu kuitenkin paranen todella nopeesti kun sitä ei rasita salilla. Aattelin että pidän nyt inttiin asti varmaan salilta kokonaan lepoa, toi paraneminen ottaa nimittäin takapakkia jo siitä että nostan käsipainot vinopenaa itse, joten treenaaminen rasittamatta selkää OLLENKAAN on lähes mahdotonta.
Käyn vain lenkillä ja vetelen kotona leukoja
 
tutulla meni intissä selkä myös ja leikattiin ja oireillut aina välillä ja nyt saanut intistä vapautuksen.Palvelus kesti 2 viikkoa.
 
Tähän väliin vois vissiin kysästä, kun ei siitä uutta threadiakaan viitsi tehdä, että onko tää mun vaiva nyt tämä kyseinen pullistuma. Tää on siitä omituinen, että se ei alkanu missään treeneissä, enkä ole mitään rikkoutuvaa ääntä selästä kuullu. Kokeilin vaan yhtenä päivänä enkkaa polvenkorkeudeltamaastavedosta, ja sitte pari päivää sen jälkeen aamulla tajusin, että alaselkä on kipiä. Kyykkytreenit on kulkenu suht normaalisti tästä vaivasta huolimatta (oon nyt ottanu vyön käyttöön maastavedossa ja kyykyssä) ja maastavetotreenitki on tehny muuten normaalisti, mutta pienemmillä painoilla. Koitin tossa jokuaikaa sitte palata taas isompiin painoihin maastavedossa ja jouduin huomaamaan että mult on kaikki voimat lähteny siinä liikkeessä :curs:
Kävellessä tää ei vaivaa yhtään, istuminen ilman selkänojaa vihloo kylläki selässä. Tää ei ole suinkaan joka aamunen riesa, vaan sillon tällön. Oon yrittäny ettiä siitä kipeetä kohtaa, minkä paineleminen sattuis, mutta sellasta ei siinä tunnu olevan. Ton kivun saa helpotttamaan ku jännittää alaselkää, niinku vääntäis kaarta penkkiä vartten (outoa?).
Noh, tää saattaa kuulostaa lievältä, mutta kyllä se vähän vituttaa ku on maastavedossa kohta pienemmät raudat ku penkissä, kiitos tän. :curs:
 
oppilas sanoi:
tottakai, tässä ois muutenki enää viikko aikaa käydä eka arvaukeskuksessa ja sitten kiropraktikolla/osteopaatilla. Ei taida riittää. Tää vaiva tuntuu kuitenkin paranen todella nopeesti kun sitä ei rasita salilla. Aattelin että pidän nyt inttiin asti varmaan salilta kokonaan lepoa, toi paraneminen ottaa nimittäin takapakkia jo siitä että nostan käsipainot vinopenaa itse, joten treenaaminen rasittamatta selkää OLLENKAAN on lähes mahdotonta.
Käyn vain lenkillä ja vetelen kotona leukoja

Itellä ei mitään välilevyjuttuja ole, mutta yliliikkuvat nivelet kylläkin. Ja mä en intissä pystynyt tekmään mitään, jos on vähänkään painoa päällä, tetsarit sun muut, niin selkä jumittui harjoituksissa niin, ettei sukkia saanut jalkaan kun kovan työn ja tuskan kanssa. En haluu pelotella, mutta ei kannata ottaa riskejä siellä intissä, ainakaan mun selällä se tetsailu ei sopinut yhtään.
 
Juu tänään selvis mullekkin että mulla on just tuo pullistuma. ku ihmettelin miksi aina vasen pohje säteilee jos pysyy paikoillaan vähäsen aikaan. mavea ja kyykyä en enään vedä. ei se paha ole vielä mutta on pahentunu nyt puolen vuoden ajan.
ja kohta lääkäriin --->. mites kannattaa kuntouttaa tuo. faija sano että lenkkeily ja liikkuminen auttaa kun hänelläkin on ollu. varmaan geeneistä peritty ;)
 
Näyttää todella olevan jokin suunnitteluvirhe, koska mullakin pullistuma oli 4. ja 5. välissä. Ei voinut istua, ei olla selällään, seisoessa oli ravisteltava koko ajan jalkaa koska se puudutti ja tippui alta, ei kenkiä/sukkia jalkaan, kävely pahimmillaan 90 asteen kulmassa kun ei kyennyt suoristamaan. Siitä on nyt 1,5 vuotta ja alaselässä jatkuva kipu (hyvin pieni alkuun verrattuna) ja paineentuntu. Ei estä liikkumasta, mutta mavet ja jullet sai jäädä treenissä. Välilevyrappauman ja -madaltuman takia säästelen selkää ja teen kevyempiä treenejä, joissa painetta ei tule alaselälle liikaa. Nyt ymmärtää hyvin miten kroonisesta kivusta kärsivät masentuvat; kuka semmosen kivun kanssa haluaa elää. No one.
 
Mulla prolapsi leikattu 4. ja 5. nikaman välistä kymmenen vuotta sitten.
Oli heijastekipua vas. jalkaan pohkeeseen saakka, istuminen oli yhtä helv. (toimin siihen aikaan toim.virk.), toisinaan kävelystä ei tahtonut tulla mitään, heräsin monta kertaa yössä repivään särkyyn, vas. jalka oli aamuisin tunnoton.:(

Magneettikuvissa nähtiin iso pullistuma ja leikkaus oli auttamattomasti edessä, tai niin luulin. Olisipa silloin ollut tää järki mikä nyt on.:wall: Mikäli olisin tajunnut siinä vaiheessa mennä fysiatrin pakeille niin voi hyvinkin olla, että oikeaoppisella jumpalla olisi pullistuma saatu surkastumaan niin, ettei operointia olisi tarvittu.

Mutta leikkaus tehtiin ja se veitsen viilto muutti elämäni.:confused:
Ammatti meni uusiksi ja särkyä on nykyäänkin toisinaan enemmän, välillä vähemmän alarangassa.

Mavea ja kyykkyä en ole tehnyt vuoden 1994 jälkeen - en yksinkertaisesti pysty.

Elämä on treenin suhteen mennyt aika rajalliseksi, mutta jotenkuten vielä pystyn rautaa liikuttamaan.:)

Selän operoiminen (riippuu tietty siitä mitä vikaa siä on) ei välttämättä ole tie onneen. Mikäli lääkäri leikkausta ehdottaa niin kantsii mennä toiselle tai vaikkapa kolmannelle lekurille kysymään heidän mielipidettään asiasta.
Leikkaus on aina lopullinen ratkaisu.
Nykyään on muitakin vaihtoehtoja, joten ne kantsii ekaksi tsekata.
:piis:
 
Copacabana sanoi:
Selän operoiminen (riippuu tietty siitä mitä vikaa siä on) ei välttämättä ole tie onneen. Mikäli lääkäri leikkausta ehdottaa niin kantsii mennä toiselle tai vaikkapa kolmannelle lekurille kysymään heidän mielipidettään asiasta.
Leikkaus on aina lopullinen ratkaisu.
Nykyään on muitakin vaihtoehtoja, joten ne kantsii ekaksi tsekata.
:piis:

Tässä on aika hyvin tiivistettyä asiaa. Leikkaus on välilevyhommissa kivun hoitoa, ei mikään oikotie onneen. Joillakin kivut ns. jää leikkauspöydälle, joillakin ei. Sitä kenellä kivut jää pois on mahdotonta ennustaa etukäteen. Pulistumassa on kyse muustakin kuin pelkästään mekaanisesta hermojuuren painumisesta. Ja vaikka painuminen häviää (usein) itsekseen tai veitsen avulla, niin tilanne ei välttämättä parane. Mutta kuten sanottua, sitä ei voi kukaan ennustaa varmuudella kuka hyötyy leikkauksesta ja kuka ei.
 
Mulla on ollut mielestäni lapsesta asti heikko selkä. Tuleeko tuo pullistuma yleensä niille kellä ei ole lihasta siinä niin paljoa? Muistan, kuinka lapsena olin luistelemassa n.5v,niin alaselkä oli väsynyt/kipeä sen jälkeen. Nyt kun teen täysiä mavea, niin alaselkä saattaa olla 2-3 päivää tilassa, jolloin esim. nostelee paljon tavaroita lattialta, niin alaselän lihakset menee hapoille ja turpoaa. Viittaako tämä tuohon pullistumaan?
 
Mulla on ollut mielestäni lapsesta asti heikko selkä. Tuleeko tuo pullistuma yleensä niille kellä ei ole lihasta siinä niin paljoa? Muistan, kuinka lapsena olin luistelemassa n.5v,niin alaselkä oli väsynyt/kipeä sen jälkeen. Nyt kun teen täysiä mavea, niin alaselkä saattaa olla 2-3 päivää tilassa, jolloin esim. nostelee paljon tavaroita lattialta, niin alaselän lihakset menee hapoille ja turpoaa. Viittaako tämä tuohon pullistumaan?
Eipä tuo välttämättä viittaa pullistumaan. Jos välilevy olisi jo rappeutunut, niin säteilykivut jalkoihin ovat yleisiä ja tuntopuutoksetkin. Voihan olla, että sulla on joku yliliikkuva nikama selässäsi (ja vastaavasti vieressä pari jumittunutta nikamaa) ja ne yliliikkuvat nikumat sitten vähän äksyilee, kun liike on laaja ja painot suuret. Mä suosittelen, että vahvistaisit syviä selkä- ja vatsalihaksiasi, jossa keskivartalon kontrolli säilyisi kaikissa liikkeissä, joita teet (esim. kyykky, mave). Syvien selkälihasten treenaaminen voi olla tylsää, mutta palkitsevaa puuhaa. Hirveän usein korostetaan vaan niiden päällimmäisten "fileiden" harjoittamista, mutta ihan jo pelkästään ryhdin ja asennon kontrollin takia olisi äärettömän tärkeää treenata keskivartalon syviä lihaksia. Aamen.
 
Sen opettaa sulle fysioterapeutti.Sitten sellanenkin seikka kandee ottaa huomioon,että jos pullistuma on pitkään selässä,voivat hermot vaurioitua pysyvästi,eikä edes leikkaus poista sitä hermosärkyä enää.Muistaakseni 3kk alkaa olemaan jo aika pitkä aika.Iteltä leikattu 2 pullistumaa,lääkärit koittivat kaikkea muuta ensin monta vuotta ja tuloksena pysyvä hermosärky jalassa.Onneksi ei kovin paha.Ja toisen leikkauksen jälkeen oli vasen jalka polvesta alaspäin halvaantunut n.kuukauden.
 
JaniU sanoi:
Aika jännä että hyvin useilla pullistuma on tullut nimenomaan 4. ja 5. nikaman väliin, varmaan joku suunnitteluvirhe :)



Yksinkertaisesti ala selälle tulee kovempi rasitus kun muualle. n.90% lumbaalisista prolapseista esiintyy L4-L5 ja L5-S1 väleissä.... että tämmönen knoppitieto.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom