Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
TJJ sanoi:
No, miten kallis kuvaus vaikutti hoitoosi? Tuskin mitenkään. Olisitko parantunut ilman kuvausta? Mitä todennäköisemmin kyllä.

Miten siis käytännössä hyödyit mri-kuvauksesta?

Kallis kuvaus vaikutti hoitooni siten että sain sitä.:D Eli fysioterapiat ja kuntoutus oli sen kuvan ansiota. Ilman kuvaa ala-arvoinen puoskarointi olisi jatkunut hamaan tulevaisuuteen asti.

Onneks tuli lopulta fiksu lekuri (fysiatri) vastaan. :)

Ennen kuvaa kipuani ei tunnustettu mitenkään vaan lääkärit kailottivat kovaan ääneen että "ei oo mitään vikaa kun ei näy tavallisessa röntgenissä mitään", eikä hoitoa siten olisi annettu.

Lisäksi mri sulki monta perinnöllistä vaihtoehtoa pois ja siten mahdollisti jatkohoidon tarkemman suunnittelun.

Että kyllä sillä kuvalla oli väliä paljonkin mun tapauksessa.:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Stiltskin sanoi:
Kallis kuvaus vaikutti hoitooni siten että sain sitä.:D Eli fysioterapiat ja kuntoutus oli sen kuvan ansiota. Ilman kuvaa ala-arvoinen puoskarointi olisi jatkunut hamaan tulevaisuuteen asti.

No, okei. Kieltämättä kummaa, jos pitää selkävaivaisen saada lääkärille mri-kuvat, että voidaan hoitaa..
 
TJJ sanoi:
No, okei. Kieltämättä kummaa, jos pitää selkävaivaisen saada lääkärille mri-kuvat, että voidaan hoitaa..

Vedottiin tk:ssa otettuihin röntgenkuviin joissa vaiva ei näkynyt. Sanottiin että täysin terve selkä eikä mitään fyysistä syytä kipuun. "Joskus kipu voi ihan tulla aivoistakin" jne.

Mutta loppu hyvin tuon vaivan osalta. :)

Ja vuoden verran se julkisella kesti kokonaisuudessaan toi tutkiminen/hoidot. Ja kyllä mä olen myös isosti kiitollinen niille lääkäreille jotka homman tosissaan otti.
 
Stiltskin sanoi:
Vedottiin tk:ssa otettuihin röntgenkuviin joissa vaiva ei näkynyt. Sanottiin että täysin terve selkä eikä mitään fyysistä syytä kipuun. "Joskus kipu voi ihan tulla aivoistakin" jne.

No totta tuokin, että joskus vika voi olla päässäkin. Mutta tuo, että rtg:ssä ei näy mitään ei kyllä kerrokkaan mitään muuta kuin että luut on suunnilleen kunnossa.. Käsittämätöntä, mutta loppu hyvin onneksi.. :)
 
Samaa ongelmaa täällä. Selkä ollut helvetin kipee jo vuoden ja kaikki merkit viittaa välilevyn pullistumaan. Lääkärit ottaneet vaan normaalit röntgen kuvat (Erkkikin tietää ettei niistä nyt mitään näy!!!) ja vedonneet että terve selkä kun kuvista ei näy mitään. Lopuksi kieltäydyin lähtemästä lääkärin huoneesta, ellei se laita lähetettä magneettikuvauksiin. No lähete tuli lopulta. Nyt loppuu omalta kohdaltani vuoden lääkärissä juoksut ja arvailut selkäkivun aiheuttajasta. Omat oireeni tosi tyypilliset välilevyvaivalle: vihlova kipu alaselässä selkärangassa, kipu säteilee takareisiin ja toisen jalan pohkeeseen, kylmä ilma pahentaa selvästi kipua yms....
 
Kävin viime viikolla toisella lääkärillä ja sieltäkin sama tuomio, että ei mitään magneettikuvia tarvita. Treenaamaan kehoitettiin ja todettiin, että ellei kestä niin leikataan sitten. Sanoi myös, että ei kai ole mikään oikea selkävaiva, vaan ollut huonoa tuuria, kun on tuolleen mennyt. Toivotaan näin, mutta ihmettelen kyllä, että mikä muu vastaavaa voi aiheuttaa kuin välilevyn pullistuma.
Kävely on jo onneksi suht normaalia, vaikka kipu kyllä säteilee edelleenkin pohkeen yläosaan ja pakaraan ja vasemman jalan voimataso on heikompi kuin oikean. Mutta maastavetoa ei voinut oikein tehdä edes pelkällä tangolla.
 
"uusi" hoito tepsi

Kerronpa omista kokemuksistani. Mulla leikattiin välilevytyrä noin 8 vuotta sitten vähän yli kolmekymppisenä. Syitä vaivaan oli varmaan monia, niittinä arkussa kuntonyrkkeily, johon kuuluu paljon hyppelyä ja kiertoliikettä, joka ei välttämättä ole hyvä heikolle selälle. Asuin ulkomailla tuolloin eikä ollut tietoa kuntoutusmahdollisuuksista. Lopulta itkin kivusta jo parinkymmenen metrin kävelyn jälkeen ja niin piipahdin kotomaassa leikkauksessa. Enää en moiseen suostuisi, ja nykyään leikkauksia pidetään lähes poikkeuksetta turhina. Tosin ne tekevät sinusta invalidin loppuelämäksesi mutta se ei liene tavoite. Niissä on myös melkoinen operoitavan puolen jalan halvaantumisriski, mistä ei puhuta, puukko kun osuu hermoon helposti. Itselleni on jäänyt pientä puutumisen tunnetta jalkaan em. syystä eikä se parane koskaan.
Leikkaukseen jälkeen neuvottiin selän notkoa tukemaan koko ajan kaikissa asennoissa. Siitä sain lisää kipuja, kun jäykistyin muutamassa kuukaudessa rautakangeksi. Jumpalla ja uimisella ja rötköttämisellä selkä kuntoutui. Oli monia kivuttomia vuosia.
Pari vuotta sitten aloitin uudelleen kuntosalilla käynnin ja selkä kipeytyi uudestaan. Kaiken maailman fysioterapioihin meni pitkä sentti ja jos tekisin kaiken mitä käskettiin, niin jumppaisin aamusta iltaan. Joitakin ohjeita noudatan edelleenkin, mutta muuten ajattelin, että selkäkipu on tullut jäädäkseen, se on kroonista ja on vain totuttava.
No vajaa kolme viikkoa sitten sain uuden välilevytyrän juuri siihen paikkaan, mikä oli oireillut jo pari vuotta. Olin taas konttailukunnossa ja kirjoitushommatkin piti tehdä seisten. Sitten eräs ystäväni, jolla on samanlainen selkähistoria kertoi etsineensä netistä uusia hoitomuotoja ja neuvoi menemään kiinalaislääkärille, joka käyttää ikivanhaa gua sha -hoitomenetelmää (ja muutaman neulankin hän tökkää persuuksiin ja pohkeisiin). Hoidon ideana on verenkierron elvyttäminen mahdollisimman "syvällä" ja kokonaisvaltaisesti selässä. Tämä tehdään kaapimmalla luulastalla selkä karsean näköiseksi, mustelmaiseksi. Hoito on välillä aika kivuliastakin mutta ainakin mun kohdalla se on toiminut. Kun menin eka kertaa, pystyin vaivoin kävelemään portaat ylös ja selässä poltteli ja iskiaskipukin vaivasi vähän väliä. Kun nousin hoitopöydältä, pystyin jo kumartumaan ja nostelemaan jalkoja ja kivut oli vähentyneet vähintään puolella. Nyt olen käynyt 5 kertaa ja lähes täysin oireeton. Ihan en vielä uskalla aloittaa mavea tai muitakaan rankempia salijuttuja ja taidanpa ne jättää pois kokonaan kun selkä ei kerran kestä. Täytyy tyytyä kohtaloonsa ja siirtyä laitteisiin, jotka kuormittaa selkää mahdollisimmman vähän. Sentään voin liikkua!
Näihin välilevy- ja selkävaivoihin on monia syitä - huonot istuma-, kuntoilu- tai työasennot, yliliikkuvat nivelet, notkoselkä, perinnölliset tekijät, psyykkiset syyt jne. Siksi kannattaa kokeilla monenlaisia hoitoa ennakkoluulottomasti. Itse en enää menisi esim. fysioterapeutille kun kuntoilen muutenkin; sen sijaan jos et kuntoile tai epäilet em. asento-ongelmia niin fys.terapiasta voi olla apua. Mitä enemmän otat selvää selkäasioista yleensä ja mietit syitä omaan tapaukseesi, sitä enemmän pystyt vaikuttamaan hyvinvointiisi. Ei kannata hakata päätä seinään ja esim jatkaa mavea jos selkä kerran siitä kipeytyy.
 
Tuskin mitään on "unohdettu" vaan SI-nivel on vain yksi niistä monista tekijöistä jotka otetaan kliinisessä tutkimuksessa huomioon kun selkäkipuinen potilas tulee vastaanotolle.
Näin ei kuitenkaan käytännössä ole... tuossa muutama nopea poiminta:

Potilas:"Itselläni tarina aika sama. Juoksin n6kk eri lääkäreillä ja tutkimuksissa -> ei mitään,"
Potilas:"Sain tarpeekseni arvauskeskuksesta ja menin yksityiselle ortopedille; en muista tarkkaa diagnoosia mutta sain lisää särkylääkkeitä... Vaihdoin toiselle ortopedille jonka piti olla todellinen mestari ja ihmeidentekijä. Tämä oli sitä mieltä, että kipuni olivat "korvien välissä" ja minun pitäisi vain "purra hammasta".
Potilas:"...fysiatrian ylilääkärin vastaanotolle, hän huomasi heti, että minulla oli alaselän toinen sl- nivel lukkiutunut josta oireet johtuivat."

Potilas:"Lääkäri oli alun alkajaankin ihmetyksissään siitä että voiko SI-nivel lähteä paikoiltaan??"
Potilas:"Lääkäri sanoi että ihan huuhaa juttuja, ei SI-nivel voi olla väärässä asennossa"
Lääkäri:"Jos potilas kertoo, että si-nivel työnnettiin paikoilleen, hän joko valehtelee tai häntä on höynäytetty."
Lääkäri:"Kyseessä oli ilmeisimmin juuri se sairauslomanivel, joka löytyy monelta selkäkipuiselta todellakin paljon ylempää kuin näennäisestä kipupisteestä, korvien välistä."

Potilas:"Ja siitä lantiosta sen verran, että itselläni on jalkojen pituusero 1,5 cm (siis itse jalat ovat eri mittaiset) ja mun lantio on kuvattu (on ihan suorassa ja SI-nivelet paikallaan) ja olen myös käynyt osaajalla, joka sanoi SI-niveleni olevan ihan paikallaan ja toimivan täysin normalisti. Lisäksi mulla on kierreskolioosi notkolla ja yläselässä on lievä kyfoosi. Tää on synnynnäistä ja siihen ei auta mikään. Piste.
Viimeiset 20 vuotta selkäni onkin vihoitellut enemmän ja vähemmän ja näinollen paljonkin rajoittanut elämääni. Olen koko 20 vuotisen ajan sen kanssa ravannut lääkärillä, fysiatrilla, hierojalla, fysioterapeutilla sekä 3 eri kiropraktikolla. Aina on sanottu, jotta kun selässäni on synnynnäistä vikaa, niin sen kuuluukin olla kipeä.
Kaikki yleislääkärit, fysiatrian ylilääkärit (2), fysioterapeutit (6), kiropraktikot (3) ja hierojat ovat vain sanoneet, jotta vikaa vaan on.
Kelan kuntoutuksessa Fysiatrian ylilääkäri ei edes katsonut selkääni eikä röntgen-kuviani...
Viime syksynä kävin Mehiläisessä TYKS:n fysiatrian ylilääkärin vastaanotolla, kun fibroni alkoi käsistä ja kädet särki aivan älyttömästi. Hänkään ei edes katsonut selkääni eikä ryhtiäni puhumattakaan mun röntgenkuvistani...
Siis mulla oli molemmat Si-nivelet poissa paikoiltaan eli jumissa... Ja nyt mun jalat ON yhtä pitkät. Siis multa ois nää viat pitänyt jo lapsena korjata!! "
 
Onhan noita samoja "kipu on korviesi välissä" lauseita kuullu muistakin ongelmista kärsineet. Tuossa Vulvodyniasta:
"– Suurimmalla osalla tämän maan lääkäreistä ei ole harmainta aavistustakaan tästä taudista. Meille vain hoettiin vuosikausia, että ”kipu on korvien välissä” tai ”rentoudu”. Jos pippeliin sattuisi yhtä paljon, niin kyllä hoidettaisiin ja tutkittaisiin! "

Muitakin sairauksia löytyy, sydänongelmia:
"Pirkko Parikan oireet kuitenkin jatkuivat ja pahenivat. Hän juoksi erikoislääkäriltä toiselle, mutta selvää diagnoosia ei löytynyt. Jotkut lääkärit antoivat ymmärtää, että vika olisi potilaan korvien välissä."

No mutta nyt poikkes jo liikaa aiheesta...
 
No vielä oli pakko ku löyty oikein tutkimus asiasta:
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00136.pdf

"Seers ja Friedlin (1996, 1163-65) tutkimuksen tuloksista suurin osa kohdistui terveydenhuollon tapaan kohdella kroonista kipua sairastavaa ihmistä. Potilaat kertoivat aiheesta erilaisia kokemuksia. Ensinnäkin kipupotilaan kipuun ei uskottu. Heidän piti koko ajan todistaa kivun olemassaolo. Jos selkeää kivun syytä ei löydetty, alettiin potilaalle puhua psyykkisistä, ”korvien välissä” olevista syistä."

"Joillakin haastateltavista oli kokemuksia, ettei kipuun uskottu. Joillekin oli lääkäri sanonut, ettei noin nuorella voi olla selkä kipeä. Toiset heistä kokivat epäilevää suhtautumista ja välillä heille tuli tunne, että heitä pidettiin tyhmänä. Lääkäreiden kohtelu sai aikaan joskus sen, että kipupotilaalla oli tunne ”vian olevan korvien välissä”. Heitä ahdisti, kun kipuun ei uskottu."

"Samankaltaisia näkemyksistä Sarvimäki ym. (2000, 19) kuvasi kipua pahana olona ja avuttomuutena. Tässä tutkimuksessa alkuvaiheeseen liittyi syytöksiä itseä ja toisia kohtaan. Mietittiin mitä pahaa oli tehty, jotta ansaittiin tämä kipu. Itsesyytöksiä ei parantanut myöskään se, jos lääkäriltä tuli syytöksiä vian olevan korvien välissä."

Ei kai sitä kivun syytä löydetä, kun ei edes ymmärretä, että mistä se voisi johtua...
 
Itsellä meni tuossa pari kuukautta sitten selkä kipeäksi yhdessä erittäin rankassa nostossa.. Selkä oli sen jälkeen n.2 viikkoa tosi kipeä ja säteili aika rankasti lonkkaan, mutta mitään muuta kun kipua ei silloin ollu. Sitten oli vähän aikaa helpompaa.. Nyt on viime aikoina ruvennu välillä olemaan selkä taas kipeä kepeittenkin reenien jälkeen ja selkärangan vieressä on tuommonen sormenpään kokonen patti..Mikäköhän on tuon patin tarina, voiko välilevyn pullistuma näkyä noin selvästi päällepäin?
 
Välilevyn pullistumaa on syytä epäillä, kun iskiaskipu säteilee lonkasta alespäin, varsinkin polvitaipeesta alaspäin. Itsellä erittäin voimakkaat kipukohdat oikeassa pakarassa, takareidessä n. puolivälissä, pohkeen ulkosyrjässä. Lisäksi varpaiden voimat veks 3 keskimmäisestä varpaasta, jalkapöytää tikkuili ja puutuili. Kantapäillä pystyin kävelemään kyllä.

Jos seisaaltaan eteentaivutus satuttaa, niin silloin on kanssa syytä epäillä. Ja jos ei saa jalkaa istualtaan suoraksi. Ja varsinkin jos ei ole kuukauteen saanut nukuttua tipan vertaa, kuten itselläni oli maaliskuussa 2003.

2G
 
Itsellä meni tuossa pari kuukautta sitten selkä kipeäksi yhdessä erittäin rankassa nostossa.. Selkä oli sen jälkeen n.2 viikkoa tosi kipeä ja säteili aika rankasti lonkkaan, mutta mitään muuta kun kipua ei silloin ollu. Sitten oli vähän aikaa helpompaa.. Nyt on viime aikoina ruvennu välillä olemaan selkä taas kipeä kepeittenkin reenien jälkeen ja selkärangan vieressä on tuommonen sormenpään kokonen patti..Mikäköhän on tuon patin tarina, voiko välilevyn pullistuma näkyä noin selvästi päällepäin?

Mulla oli vastaava patti nuorena selkärangan vieressä. En hoitanut silloin kunnolla ja vaivasi pitkään. Epäilisin patin olevan vain lihasta joka on mennyt totaalisesti "krymppyyn" tai näin sanoi OMT terapeutti, ja tuli kuntoon kun sitä venyteltiiin/hierottiin ym.
 
Multa meni kolme viikkoa sitten liukastu alaselän fasettinivel sijoiltaan ja suora selkälihas revähti aika pahasti... siinä sitten saatanallisen lihastulehduksen kaa tuskastelin ja kiropraktikolla kävin, sain tietää että jonkun tason välilevyn pullistumaa ja tulehdusta oli myös käynnissä. Nyt on lihas jo kunnossa ja treenailen sisälihaksia, pakara on edelleen hieman puuduksissa hermopainauman takia ja ois vielä tarkotuksena käydä magneettikuvauksessa ja toivon mukaan paranee entiselleen, saa ny nähä.
 
Joo, vanha ketju, mutta taidan siihen kirjoitella kuitenkin. Eli, kävellä kannattaa paljon ja varoa mitään liian raskasta.

Mulla tuli kerran duunissa siinä 1998, kun nostin 6 x 300 l säkkiä täynnä lehtiä hartioilleni, ajattelin siivota nopeasti. Selkä huonoon asentoon ja naps. 30 pv. saikkua, kovat kipulääkkeet ja säteilyä, välillä lähti tunto jne.

Venyvyys on paljon heikompaa ja kyykyt menee julleiksi helposti ton takia - ottaa helvetisti vieläkin niveliin ja jänteisiin, jos selän pitää suorassa - ei lihaksiin. :)

Do dii - tulihan sitä avauduttua tästäkin. :)
 
pakko nostaa kun itellä todettiin toi pullistuma vissii alimmassa nikamassa. kysyisin voiko leuanvedosta olla haittaa paranemiselle? ortopedi kehotti roikkumaan tangossa, mutta jalat yltää maahan roikkuessa. jos taas pidän itteeni leuanvedon ns yläasennossa niin eikö voisi samantien vedellä niitä leukoja. ortopedi sanoi myös että kaikkea saa tehdä kivun rajoissa, eikä tuosta synny mitään lisäkipuja. olis kuitenkin kiva tietää, ettei tosta koidu mitään lisäharmeja sillä on tää jo tällä hetkellä niin arsesta.
 
Eipä luulis tulevan. En sitten tiedä lisäpainoilla tehtäessä tuleeko sinne alaselkään mitään painetta, mutta uskosin että voit tehä ihan normaalisti. Oon monesti sanonut näissä että sitä terveyspenkkiä sunkin kannattaa käyttää aina vaikka 10 minuuttia kerrallaan. Sillä on lähtenyt selkävaivat aika monella kaverilla.
 
pakko nostaa kun itellä todettiin toi pullistuma vissii alimmassa nikamassa. kysyisin voiko leuanvedosta olla haittaa paranemiselle? ortopedi kehotti roikkumaan tangossa, mutta jalat yltää maahan roikkuessa. jos taas pidän itteeni leuanvedon ns yläasennossa niin eikö voisi samantien vedellä niitä leukoja. ortopedi sanoi myös että kaikkea saa tehdä kivun rajoissa, eikä tuosta synny mitään lisäkipuja. olis kuitenkin kiva tietää, ettei tosta koidu mitään lisäharmeja sillä on tää jo tällä hetkellä niin arsesta.

No jos se ei aiheuta oireiden pahenemista niin "liike on lääkettä". Ja oireiden pahenemisella tarkoitan tässä sitä, että säteilykipu / puutuminen / tunnottomuus ei saa siirtyä pidemmälle varpaisiin päin. Ja mahdollisimman puhtaalla tekniikalla! Heijaaminen saa varmasti aikaan oireiden pahenemisen. Mitä pidemmällä jalassa oire tuntuu sen enemmän on yleensä myös hermo puristuksessa. Eli korjaa aina asentoasi / tekemisisäsi, jos ja kun oire lähtee hiippaamaan jalkaanpäin, niin liikutaan suht turvallisilla vesillä
 
morgon: -Tuskimpa leuoista muutoin on haittaa, mutta vältä varsinkin alavaiheessa sitä, että alaselkä käy notkolla vatsojen kontrolliin puutteen vuoksi. Eli heijjaaminen kokonaan pois ja rauhallisen hallittua liikettä alusta loppuun, jalat aavistuksen koukussa koko aika ja keskikroppa napakkana, niin ennemmin tekee hyvää kuin huonoa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom