Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Luin että rekissä roikkuminen tekisi hyvää. Nooh tänään kävin roikkumassa leuanvetotangossa muutamaan kerran. Annoin itseni roikkua aivan velttona ja hengitin syvään. Sitten tunsin roikkuessani pientä kipua alaselässäni. Eli lopetin roikkumiset siihen, koska kaikkea kipua tuottaavaa kannattaa välttää, että oliko roikkumisen lopettaminen oikea veto vai tekisikö se hyvää vaikka pientä kipua tuntuukin?
.

EI SAA ROIKKUA KOKO PAINOLLAAN vaan jalat tulee yltää maahan asti!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EI SAA ROIKKUA KOKO PAINOLLAAN vaan jalat tulee yltää maahan asti!

Helvetin hienoa tietää, onneksi en kauaa roikkunut :) Kumma kun monessa paikassa sanotaan että kannattaa roikkua, mutta missään ei lukenut että ei kokopainolla, tai sit oon helvetin sokee tai helvetin tyhmä! Niin ja jos tähän vielä saisi vastauksen, että onko se jalkasärky semmoista lihaksessa tuntuvaa vai ei lihaksessa tuntuvaa kipua esim tuntuuko luissa tai jotain?
 
Sen verran vielä, kuuluuko polvikipu välilevynpullistuman oireisiin? Eli olen huomannut että vasemman jalkani polvea särkee joka päivä (tämä kipu siis tullut silloin kun aloin epäillä välilevynpullistumaa), ei kylläkään joka hetki. Voisiko polvisärky säteillä koko jalkaan?
 
Itsellä ollut jonkin aikaa ihmeellinen ongelma selässä. Kyykyn ja maven tekeminen ei ole sattunut selkään mitenkään mutta myöhemmin samana tai viimeistään seuraavana päivänä alaselkään alkaa sattumaan jos se menee vähääkään kaarelle. Pidin noin kuukauden tauon ko. liikkeistä ja tänään kokeilin kyykkyä sitten pienillä painoilla mutta kipu iski taas. Onko mitään hajua mikä voisi olla?
 
Itselläni on treenit menneet täysin uusiksi niskan välilevynpullistuman jälkeen. Pois jäivät niin kyykky, leuanveto kuin kovat hauistreenitkin. Hieman se tietty sapettaa kun ylätaljaakin pitää tehdä pikkutyttöjen painoilla kun ei vain niska kestä kovempaa rääkkiä. Tuleepahan tehtyä puhtaasti. Pullistuman oireet ovat alle vuodessa hävinneet lähes kokonaan ja ilmaantuvat ainoastaan kun yritän tehdä kovemmilla painoilla. Hauistreeneissä painoa on pitänyt tiputtaa 15 kiloa alaspäin, jolla silläkin tulee joskus oireita (käden puutumista yms.). Pitää vaan toivoa, että joskus ollaan taas terveiden kirjoissa.
 
Itselläni on treenit menneet täysin uusiksi niskan välilevynpullistuman jälkeen. Pois jäivät niin kyykky, leuanveto kuin kovat hauistreenitkin. Hieman se tietty sapettaa kun ylätaljaakin pitää tehdä pikkutyttöjen painoilla kun ei vain niska kestä kovempaa rääkkiä. Tuleepahan tehtyä puhtaasti. Pullistuman oireet ovat alle vuodessa hävinneet lähes kokonaan ja ilmaantuvat ainoastaan kun yritän tehdä kovemmilla painoilla. Hauistreeneissä painoa on pitänyt tiputtaa 15 kiloa alaspäin, jolla silläkin tulee joskus oireita (käden puutumista yms.). Pitää vaan toivoa, että joskus ollaan taas terveiden kirjoissa.

Itsellä diagnosoitiin vajaa 1,5 vuotta sitten pieni pullistuma niskassa vasemmalla ja annulusvaurio toisella puolella. Jenkkifutiskentät ovat ainakin toistaiseksi jääneet, mutta jo 5 viikon saikun jälkeen sain palata töihin ja alkaa treenailemaan salilla. Jenkkifutiskentillä kolistelun lisäksi erikoislääkäri varoitteli kuperkeikan tekemisestä; siinä kun voi niskaan tulla puristus, josta saa uuden pullistuman aikaan.

Kiellettiinkö sulta kyseiset liikkeet? Vai vältteletkö ihan omasta päätöksestä, koska tulee oireita (näinhän se tulee toimiakin; tuntemusten/oireiden mukaan). Itselläni ei oikein ole mitään kieltoja salilla, mutta maksimeilla vääntämistä ja tätä tällaista "lyhyet toistomäärät/jättipainot"-tyyliä kannattaa vältellä. Itse olen juuri tässä viime aikoina alkanut vetään leukoja taas leveällä otteella. Oireita ei tule. Ennen magneettia ja diagnoosia juurikin tuo ylätalja leveällä otteella aiheutti kipua. Taitaa olla aika yleistä, että niskan pullistuma rajoittaa ainakin hetkellisesti leveällä otteella ylätaljaa ja leuanvetoa...(?) Penkki on ollut mystisesti vaikea toipumisen jälkeen tangolla, mutta käsipainoilla nostelen jo samoja, ellen jopa hiukan enemmän, kuin mitä ennen loukkaantumista. Tässä tangon kanssa tulee ilmeisesti jokin tietynlainen rasitus tietyssä kulmassa hermoon, joka on ollut pullistuman takia puristuksissa(?)

Käsittääkseni hermo-oireita voi tulla, vaikka itse pullistuma olisikin jo kuivunut. Hermon toipuminen kun voi viedä ilmeisesti pitkään.
 
Samaa hommaa ollut, mutta oikeaoppisella kyykyllä ja takareisien ja pakaroiden venyttelyllä se on lähtenyt. Salihommissa ei yleensä haittaa, mutta töissä, kun joutuu välillä nostelemaan tavaraa 8 tuntia putkeen se kipeytyy vähäsen. Koputan puuta, että on välttynyt suuremmilta kivuilta viime kuukausina. Kyykky ja vetoliikkeet on paras lääke mun mielestä.
Pirullinen vaiva, kun monesti kroonistuu. Isällä pamahti joskus välilevy kunnolla pilkkireissulla. Leikattiin ja joutui käytännössä opetteleen uudelleen käveleen. Puolivuotta intensiivistä kuntoutusta, mutta äijä veti sen läpi sisulla.
 
Itsellä myös diagnosoitu 20 vuotta sitten välilevynpullistuma ristiselän alueella. Pullistuma osui hermoihin jolloin kyseisen puolen jalan liikerata pieneni ja voimat vähän heikkeni. Puolen vuoden fysikaalisella hoidolla päästiin liki normaaliin arkeen takaisin ja vedin huippupisteillä tuon jälkeen täälläkin mainitsemani SPOL Auk:in läpi jne. Mutta kyllä se siellä muistuttelee edelleen, alaselkä on heikko ja saattaa lyödä syviä alaselänlihaksia niin tiukkaan jumiin ettei muut kuin lihasrelaksantit auta.
Osa syy on varmasti toimistotyö joka puuduttaa selkää sekä "pitkän miehen" -ongelmat kun kaikki tasot ovat liian alhaalla jne...
 
Itsellä diagnosoitiin vajaa 1,5 vuotta sitten pieni pullistuma niskassa vasemmalla ja annulusvaurio toisella puolella. Jenkkifutiskentät ovat ainakin toistaiseksi jääneet, mutta jo 5 viikon saikun jälkeen sain palata töihin ja alkaa treenailemaan salilla. Jenkkifutiskentillä kolistelun lisäksi erikoislääkäri varoitteli kuperkeikan tekemisestä; siinä kun voi niskaan tulla puristus, josta saa uuden pullistuman aikaan.

Kiellettiinkö sulta kyseiset liikkeet? Vai vältteletkö ihan omasta päätöksestä, koska tulee oireita (näinhän se tulee toimiakin; tuntemusten/oireiden mukaan). Itselläni ei oikein ole mitään kieltoja salilla, mutta maksimeilla vääntämistä ja tätä tällaista "lyhyet toistomäärät/jättipainot"-tyyliä kannattaa vältellä. Itse olen juuri tässä viime aikoina alkanut vetään leukoja taas leveällä otteella. Oireita ei tule. Ennen magneettia ja diagnoosia juurikin tuo ylätalja leveällä otteella aiheutti kipua. Taitaa olla aika yleistä, että niskan pullistuma rajoittaa ainakin hetkellisesti leveällä otteella ylätaljaa ja leuanvetoa...(?) Penkki on ollut mystisesti vaikea toipumisen jälkeen tangolla, mutta käsipainoilla nostelen jo samoja, ellen jopa hiukan enemmän, kuin mitä ennen loukkaantumista. Tässä tangon kanssa tulee ilmeisesti jokin tietynlainen rasitus tietyssä kulmassa hermoon, joka on ollut pullistuman takia puristuksissa(?)

Käsittääkseni hermo-oireita voi tulla, vaikka itse pullistuma olisikin jo kuivunut. Hermon toipuminen kun voi viedä ilmeisesti pitkään.


Lääkäri ainoastaan suositteli jättämään pois esim. kyykyn isoilla painoilla, sillä tanko painaa rikkoutunutta välilevyä kasaan ja näinollen lisää oireita. Muita liikkeitä rajoitin taas ihan huomattuani niiden vaikutuksen käden puutumiseen. Olen tosin viime aikoina ottanut oireita aiheuttaneita liikkeitä mukaan kuviohin, toki pienillä painoilla ja hyvällä tekniikalla. Mitään maksimeita en tohtisi vielä kokeillakaan ihan jo senkin takia, että vielä vuodenkin jälkeen saattaa treenin jälkeen tulla lievää pakotusta käteen maltilisillakin painoilla.

Päivä kerrallaan mennään eteenpäin ja toivotaan parasta!
 
Kävin eilen salilla ja taas on perkele niska kipeä. Tein käsipainoilla olkapäitä ja kuului vaimea napsahdus niskasta, välittömästi ei kuitenkaan tuntunut mitään kipua ja luulin päässeeni pälkähästä. Aamulla herätessäni homma oli kuitenkin toinen ja niska kipuilee vasemmalle ja ylöspäin käännettäessä, juurikin samalla lailla kuin vuosi sitten. Toivottavasti ei ole mennyt ainakaan yhtä pahasti kuin silloin!
 
Löytyisikö foorumilta kaveria jolta olisi leikattu välilevytyrä niskasta? Minulla sellainen operaatio edessä ja kiinnostaisi millaisia kokemuksia jollain olisi ko. leikkauksesta. Onko operaatiosta ollut apua,oliko niska kipeä pitkään leikkauksen jälkeen,miten pitkä toippari,tuliko kieltoja/rajoituksia reenaamiseen jne.... ?? Tuolla tietoa operaatiosta==>> http://www.pulssi.fi/fin/artikkelit/neurokirurgia/niskarangan_valilevytyra_on_joskus_syyta_leikata/

Itsellä alkoi oireet n. puolivuotta aiemmin, ennen kuin pääsin leikkuu pöydälle. Itsellä alkoi oireet n. puolivuotta aiemmin kun vein jullen jälkeen tankoa telineeseen ja kääntäessäni päätä sivulle selässä napsahti. No, sitä hoidettiin aluksi nikamalukkona, kun se tuntui ihan samalta. Lisäksi sormienpäässä pisteli aikaajoin.
N. kuukausi siitä yhden treenin jälkeen alkoivat vaivat jotka vei oikeasta kädestä työntövoiman. Raudat tippui vauhdilla alaspäin, kymmeniä kiloja viikossa. Kävin ensin pari krt tk lääkärillä joka totes että hän ei löydä vikaa, kevennä harjoittelua Sitähän siinä vaiheessa oli tehty kunnolla kun voimat lähti ja samalla painot tangosta! Sitten onneksi menin työterveyslääkärille joka hei lähetti hermorata tutkimuksiin jossa löytyi että yksi ojentajapuolen hermossa ei "liikkunut" mitään!
Siitä sitten magneettiin. Syyksi paljastui magneettikuvauksissa kaularangan 6/7 välissä oikeanpuoleinen pullistuma, joka on aiheuttanut hermojuuri vaurion! Se leikattiin pikimmiten. Leikkauksessa asennettiin 8mm tappi jäykistämään nikamat.

Leikkauksen jälkeen olin aika kipeä. Ei pystynyt nukkuun tai istuun kuin yhdessä asennossa kunhan sai käden ensin oikeaan asentoon. Parin viikon päästä kivut hellitti. Ei välttämättä tule tuota kipua muille, mutta mulle tuli...

7 viikkoa lääkärin tarkastuksen jälkeen leikkauksesta sai alkaan reenata täysillä. Tein vain reenin alkuvaiheessa sen virheen että en huolehtinut hierotuksesta ym. lihashuollosta. Tuli aika raju lihasepätasapaino hartiaseudulle kun´toinen puoli oli paljon vahvempi kuin toinen ja tottakai heikompi puoli teki sitten paljon enempi työtä ja paikat meni täysin jumiin. Nyt pystyy työntelemään noin 70-80% painoja 3 vuoden takaisista raudoista!

Fysikaalisen hierojani tuumaskin että taisi olla viimehetkiä leikata vamma ettei hermo päässyt täysin kuoleentuun jonka jälkeen sitä ei sitten enää saadakkaan kuntoon.. Nyt aika näyttää miten se palautuu! ein jullen jälkeen tankoa telineeseen ja kääntäessäni päätä sivulle selässä napsahti. No, sitä hoidettiin aluksi nikamalukkona, kun se tuntui ihan samalta. Lisäksi sormienpäässä pisteli aikaajoin.
N. kuukausi siitä yhden treenin jälkeen alkoivat vaivat jotka vei oikeasta kädestä työntövoiman. Raudat tippui vauhdilla alaspäin, kymmeniä kiloja viikossa. Kävin ensin pari krt tk lääkärillä joka totes että hän ei löydä vikaa, kevennä harjoittelua Sitähän siinä vaiheessa oli tehty kunnolla kun voimat lähti ja samalla painot tangosta! Sitten onneksi menin työterveyslääkärille joka hei lähetti hermorata tutkimuksiin jossa löytyi että yksi ojentajapuolen hermossa ei "liikkunut" mitään!
Siitä sitten magneettiin. Syyksi paljastui magneettikuvauksissa kaularangan 6/7 välissä oikeanpuoleinen pullistuma, joka on aiheuttanut hermojuuri vaurion! Se leikattiin pikimmiten. Leikkauksessa asennettiin 8mm tappi jäykistämään nikamat.

Leikkauksen jälkeen olin aika kipeä. Ei pystynyt nukkuun tai istuun kuin yhdessä asennossa kunhan sai käden ensin oikeaan asentoon. Parin viikon päästä kivut hellitti.

7 viikkoa lääkärin tarkastuksen jälkeen leikkauksesta sai alkaan reenata täysillä. Tein vain reenin alkuvaiheessa sen virheen että en huolehtinut hierotuksesta ym. lihashuollosta. Tuli aika raju lihasepätasapaino hartiaseudulle kun´toinen puoli oli paljon vahvempi kuin toinen ja tottakai heikompi puoli teki sitten paljon enempi työtä ja paikat meni täysin jumiin. Nyt pystyy työntelemään noin 80-90% painoja 5 vuoden takaisista raudoista!

Fysikaalisen hierojani tuumaskin että taisi olla viimehetkiä leikata vamma ettei hermo päässyt täysin kuoleentuun jonka jälkeen sitä ei sitten enää saadakkaan kuntoon.. Nyt aika näyttää miten se palautuu!
 
Mitkä olis ns. kuntouttavia liikkeitä ja mitäs tehdä jos on välilevyn pullistuma selässä?? Itellä ollu alaselkä jo melkein vuoden kipeenä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Luullut että se on vaan treenistä johtuvaa kipua mutta viime aikoina on tullu mieleen että ei se voi kyllä olla että joku on kyllä rikki alaselässä. Söin tulehduslääke kuurin tuossa pari viikkoo sit kipu hävis mut tuli taas kyykkyä tehdessä takasin. Vetokaan ei käyny selkään, en kyllä tehny isoilla mutta tuo kyykky tuntuu olevan pahin.
 
Mitkä olis ns. kuntouttavia liikkeitä ja mitäs tehdä jos on välilevyn pullistuma selässä?? Itellä ollu alaselkä jo melkein vuoden kipeenä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Luullut että se on vaan treenistä johtuvaa kipua mutta viime aikoina on tullu mieleen että ei se voi kyllä olla että joku on kyllä rikki alaselässä. Söin tulehduslääke kuurin tuossa pari viikkoo sit kipu hävis mut tuli taas kyykkyä tehdessä takasin. Vetokaan ei käyny selkään, en kyllä tehny isoilla mutta tuo kyykky tuntuu olevan pahin.

Kandee ehkä ensin käydä diagnostisoimassa tuo lääkärin luona. Tuo vaiva voi olla muutakin. Mitkään liikkeet ei varsinaisesti välilevytyrää paranna (jos joku tietää paremmin niin kertokaa mullekin !!), voivat lievittää oireita jossain määrin. Itsellä ollut 1,5 vuotta, välillä helvetilliset hermokivut kun tyrä painaa hermoa, välillä ollut melkein oireet poissa. Pahentui jossain vaiheessa. Nyt pitäis mennä leikkaukseen, joka pelottaa jossain määrin vaikka tuo nyt on suhtkoht tavallinen leikkaus mitä on kerrottu ja mitä olen lukenut.
 
Kuulostaa tutulta toi firestarterin selkä. Mulla särki alaselkä puoli vuotta putkeen, enemmän ja vähemmän. Kunnallisella ei pääse magneettikuviin, ei edes röntgeniin. Fysioterapiaa 4kk, sain aina jumppaohjeita joita tehtiin 2-4vk ja todettiin että ei toimi, pahentaa vaan. Kyykkyjä en pysty tekemään melkeinpä ollenkaan (en mä kyllä näillä polvilla niitä tekis muutenkaan...). Paras kuntoutus tälle mun alaselälle on ollut jumppapallolla selkä- ja vatsaliikkeet. Selkä ärtyi noista fyssarin antamista eri jumpista vielä lisää niin paljon että kaikki sattui kahta kauheammin ja rauhoittui vasta kun makasin etelässä viikon rannalla kännissä. Selkäkipu hävisi ja nyt jos vähän alkaa särkemään niin jumppapallon päälle hetkeksi jumpalle ja taas toimii. :thumbs: Tietysti pitää myös muutenkin jumpata ton pallon kanssa muutaman kerran viikossa, jos jää väliin niin selkä kyllä muistuttaa asiasta. Edelleenkään ei ole tiedossa mikä mun selässä on vialla, nikamaväli josta kipu lähtee on paikannettu ja fyssari sanoi että saattaa se olla välilevykin mikä siellä kiukuttelee yliliikkuvan rangan lisäksi. Jos voitan lotossa niin kipitän yksityiselle magneettikuviin, mutta muuten näillä mennään toistaiseksi.

Kokeile lepoa ja vaikka tolla pallolla jumppaamista, siihen on netti ohjeita täynnä. Ainakin mulla toi pallojumppa aktivoi lihaksia ihan eri tavalla kuin jos tekisin painoilla tai muuten vaan selällään matolla niitä vatsoja tai selkää. :)
 
Miksi eivät päästä magneettikuvaan?

Tosi tapauskohtasia tuntuu olevan nämä välilevynpullistumatkin. Yksi tuttu oli 3kk yhtä soittoa sairaslomalla yhden pullistuman ilmetessä. Itsellä niitä on 2x eikä ole päivääkään tarvinnut töistä pois olla ja salillakin pystyy melkein mitä vain tekemään. Tietyt asennot on mihin ei pysty menemään ja kipuilee oikeastaan vain silloin, kun joutuu pitkään seisoskelemaan.
 
Lääkärin mielestä ei voi olla mitään vakavaa koska olen suht nuori ja selkä kuitenkin taipuu joka suuntaan (vähän liikaakin). Useamman kerran olen käynyt sen luona valittamassa mutta edelleen se kieltäytyy laittamasta lähetettä. Taitaa olla kaupungin rahat vähissä tai sitten meikäläisen pärstä ei miellytä rouva tohtoria...
 
Miksi eivät päästä magneettikuvaan?

Tosi tapauskohtasia tuntuu olevan nämä välilevynpullistumatkin. Yksi tuttu oli 3kk yhtä soittoa sairaslomalla yhden pullistuman ilmetessä. Itsellä niitä on 2x eikä ole päivääkään tarvinnut töistä pois olla ja salillakin pystyy melkein mitä vain tekemään. Tietyt asennot on mihin ei pysty menemään ja kipuilee oikeastaan vain silloin, kun joutuu pitkään seisoskelemaan.

juuri tuon vuoksi. Magneettikuvan löydös (tai löydöttömyys) ei korreloi kivun kanssa. Eli monella meistä on "isojakin" pullistumia tai muita muutoksia, mutta olemme onnellisen tietämättömiä niistä, koska ne ovat oireettomia. Toisilla taas on selkä täysin työkyvyttömässä kunnossa, mutta kuvissa ei näy mitään. Eli ei se kuva kerro mikä tai miksi sattuu? = suurin osa kuvauksista on täysin turhia = niistä onkin luovuttu tai ainakin järkeistetty niiden ottamista.. Eli otetaan niistä, joilla voidaan epäillä jotain vakavampaa, kuin tuki- ja liikuntaelinten ongelmaa.

Tärkeää selässä on sen liikkuvuus ja vielä tärkeämpää miten hallitsemme sen liikkuvuuden mitä meille on suotu.

Hmmmm... Ihan kuin toistaisin itseäni...:D
 
E: no siinä tuli ylempänä kaikki tarvittava :D

Itse sain lähetteen yksityiseltä työpaikkalääkäriltä yleiselle, joten sekin varmaan osasyynä miksi ylipäänsä pääsin kuvattavaksi.
 
Lääkärin mielestä ei voi olla mitään vakavaa koska olen suht nuori ja selkä kuitenkin taipuu joka suuntaan (vähän liikaakin). Useamman kerran olen käynyt sen luona valittamassa mutta edelleen se kieltäytyy laittamasta lähetettä. Taitaa olla kaupungin rahat vähissä tai sitten meikäläisen pärstä ei miellytä rouva tohtoria...

kuten juuri sanoin.. Miksi pitäisi ottaa kuva? Mitä se hyödyttäisi? Selkä liikkuu, ei traumaa, muutoin perusterve... Kyseessä ei todennäköisemmin ole mitään minkä vuoksi pitäisi kuvata, tai että sen kuvan informaatiosta saataisiin selville yhtään mitään oikeasti järkevää.

Kuten sanoitkin että ehkä "vähän liikaa".. Siinä todennäköisin ongelma. Eli tarvitset enemmän asiantuntevaa fysioterapuettia kuin kuvaa. Hän ohjaa harjoitteita tuon "yliliikkuvan" kohdan kontrolloimiseksi ja tarvittaessa liikkuvuusharjoitteita tai perushoitoa (mobilisointi, manipulointi, pehmytkudoskäsittely jne.), jos sinulla on vastaavsti liikerajoituksia (yleensä on..).

Tai jos tykkäät katsoa sisuksiasi tietokoneen näytössä, niin sit on eri asia...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom