Helmikuun paikkeilla mulla alkoi tuossa takareiden ja pakaran tuntumassa ihan ihmeellinen kipu. Katosi aina kun alkoi treenaamaan, ja palasi suorituksen jälkeen. Istuminen alkoi käymään myös vaikeaksi pidemmän päälle. Ei tuossa osannut ajatella, että mitään pahaa on tapahtunut koska kipukin oli vielä melko lievää eikä haitannut arkea. Hetken kun olin jatkanut treenejä niin kipu alkoi käydä melko pahaksi, ja yhtäkkiä kävely alkoi olemaan ontuvaa, ja seisomaan nousu tuolilta sai aikaan omituisen pistely/kipu/kihelmöinti/jomotus-reaktion takareidessä. Kipu säteili myös välillä polvitaipeeseen. Aamuisin kivut olivat pahimmat, ja kun hetken oli liikkunut niin vähän helpotti. Aamukivut olivat kuitenkin todella jäätävät, joten ajattelin että pakko mennä lääkärille. Tämän tein toukokuun alussa. Olin itse varma että kyseessä on takareiden tendinopatia, ja niin oli lääkärikin. Yhtenä syynä miksi myös miksi tuota aattelin niin oli se, että salilla treenailu oli enemmän satujumppaa, sillä treenini ovat nykyään kestävyyspainotteisia. Takareisi oli saanut kuitenkin paljon runtua kaikissa juoksu, sali, plyometrisissä, pyöräily yms treeneissä.
Tuosta alkoi aktiivinen kuntouttaminen ja töistä siirryin vallan etätöihin. Takareisille alkuun staattisia harjoitteita, ja sen jälkeen myöhemmin eksentrisiä. Parantumista tapahtui mutta erittäin hitaasti. Päivät meni vaan sohvalla pötkötellessä ja ainoa sisältö oli mahdolliset treenit. Mieli oli aika matala, sillä en pystynyt enää treenaamaan kuten halusin. Yhtäkkiä ainoat treenit olivat vain salitreenejä, tai uintia. Uinnin takareisi tuntui kestävän, joten sitä tein kestävyysliikuntana. En ollut tyytyväinen paranemisnopeuteen joten kävin lääkärissä kesällä muutamaan otteeseen. Sovittiin vain pelkkiä kontrolleja ja toivotaan että etenee. Samoin fyssarilta sai vain takareisiliikkeitä.
Elokuussa alkoi ärsyttämään kun paraneminen oli niin hidasti, joten halusin nähdä, että kuinka paha se tendinopatia siellä oikein on, ja menin magneettiin omakustanteisesti. Yllätys olikin suuri kun magneetti tuli puhtaana takaisin. Olin yhteydessä työterveyteen ja sain lähetteen fysiatrille. Ei tarvinnut kauaa jutella fysiatrin kanssa kunnes hän totesi että aika selvät S1 hermojuurioireet että otetaanpa lannerangan magneetti. Fysiatri oli oikeassa ja L5S1 välissä protruusio joka painaa S1 hermoa. L4L5 oli myös protruusio, mutta se ei painanut mitään ja melko pieni. Tämä paljastui aivan syyskuun lopussa.
Nyt odotellaan ortopedille aikaa että leikatakko vai ei. Eniten tässä vituttaa se, että koko ajan kuntoutettu väärin. Tendinopatia vaatii lepoa, kun taas pullistumassa liike on lääke. Samoin salilla en ole osannut varoa selkääni vaan ihan huoletta nostellut painoja maasta kiinnittämättä sen suurempaa huomiota. Pohkeitakin olen tehnyt tangolla yli 100kg painoilla ja tuottanut turhaa painetta välilevyille. Myös olen pyrkinyt makoilemaan aina kun mahdollista, ja vältellyt kävelemistäkin paljon. Kiva huomata nyt, että olenkin toiminut aivan väärin väärän diagnoosin vuoksi. Toki onneksi pientä paranemista on silti tapahtunut. Silti tuntuu, että tästä on pitkä tie siihen, että pääsee taas takaisin kestävyysurheilun pariin. Nyt 5kk siis kärsitty ja tässä kohtaa täytyy kai sanoa että "vasta". Hauska miten monella sivustolla mainitaan, että moni kuntoutuu 6-8 viikon sisällä, kun tuntuu että suurimmalla osalla menee kuukausia mitä nyt aiheesta lukenut.
Tässä kuntoutumisen edetessä olen huomanut myös miten kipukohta on jatkuvasti muuttunut. Alkuun se oli istuinkyhmyn alueella, jonka jälkeen se alkoi tuntua todella lateraalisesti (joskin melko ylhäällä) takareidessä, josta se siirtyi vieläkin ylemmäs takareittä ja nyt kipu on melkein vallan pakaran yläosassa. Selkäkipua ei missään kohtaa ollut. Säteilykipua oli polvitaipeessa.
Tl;dr: Tulipas saatua itsekin pullistuma, jota hoidettiin 5 kuukautta takareiden tendinopatiana, kunnes sain oikean magneetin ja sen vuoksi kuntouttaminenkin ollut vääränlaista ja jopa haitallista. Nyt jännitetään että kutsuuko puukko ja että koska pääsee taas treenaamaan kunnolla.
Oma mielipide tähän 15 vuoden kokemuksella omasta selästäni, magneettikuvineen koko jakson ajalta, ja paljon asian tiimoilta lukeneena.
Sun selkä ei kestä niitä treenejä joita teet. Tai varmaan paremmin sanottuna jotain erityistä liikettä/painoa jota teet. Ja se yrittää ilmoittaa sulle siitä. Sulla on nyt kaksi välilevyä jotka ovat purskahtamassa rikki, ja oireet ovat sen mukaiset. Käytit sanaa protruusio, joka tarkoittaisi sitä että nucleus (välilevyn sisäinen materiaali) ei ole purskahtanut ulos. Jos on pullistuma tarkoittaa se sitä että annulus on revennyt auki ja nucleus on painautunut ulos.
"Välilevyn mekaaninen vaurioituminen esimerkiksi työnteon tai onnettomuuden seurauksena saattaa käynnistää kliinisiin oireisiin ja selkäkipuun johtavan välilevyn ennenaikaisen rappeutumisen."
Protruusiossa on todennäköistä että annuluksen (seinustan) kerroksia on revennyt rikki. Sieltä sisäpuolelta. Sitä nucleusta on painautunut sinne seinustaan sisään mutta seinusta ei ole kokonaan revennyt auki.
"Välilevyn rustoinen osa koostuu 15-20 kerroksesta. Välilevyssä on joustava rakenne, joka koostuu iskunvaimennuksesta ja puristuslujuudesta vastaavasta hyytelömäisestä sisuksesta sekä vetolujuudesta vastaavasta säiemäisestä syy- eli säierustosta."
Paljon puhutaan siitä että kuntoudutaan ja oireet menee pois. Päästään takaisin treenaamaan. Toki, näinhän se useimmiten menee. Mutta, se asia joka jää kokonaan mainitsematta ja varoittamatta on se että nämä välilevyt, jotka ovat saanneet turpaan, eivät todennäköisesti ole enää entisensä vertoja. Ne eivät kestä kuormaa yhtä hyvin kuin välilevy joka ei ole vaurioitunut.
Parantumisympäristö välilevyn kannalta ovat huonot. Verenkiertoa on ainoastaan annuluksen (seinustan) ulkokehään, ja keho yrittää parantaa pullistumia/repeämiä ulkoa käsin. Kun keho laittaa laastaria seinustan päälle ja pystyen siihen ainoastaan ulkoapäin, niin ei ole vaikea kuvitella että repeämän parantuminen jää helposti vajavaiseksi.
Mun pointti on se että välilevyn vauriot eivät ole jotain "josta vain parannutaan entiselleen" ajan kanssa. Valitettavasti. Ja tarkoitan siis selän kestävyyden suhteen, en oireiden suhteen. (Joskin tietyssä vaiheessa kivut ovat krooniset kun on tarpeaksi tullut vaurioitumista/rappeutumista)
Siitä parannutaan useimmiten oireettomaksi mutta jos tavat treenien kanssa eivät muutu on syöksy-ympyrä valmis vuosien mittaan viemään kenet tahansa leikkaukseen ja jopa koviin kroonisiin kipuihin. Mun tarkoitus ei ole pelotella ketään pois treeneistä. Mutta tämä tieto on jotain minkä olisin itse halunnut tietää aikoinaan. Olen nähnyt tarpeeksi että tiedostan tämän rappeutumisprosessin ja sen että ihmiset eivät vaan tiedosta välilevyn vaurioitumisen vakavuutta. Vuosien mittaan sitten oireet ja vauriot vain pahenee.
Tällaisen tapahtuman jälkeen kannattaa panostaa liikkeisiin ja painoihin jotka ovat selälle turvallisia, opiskella miten selkä toimii ja mitkä liikkeet ovat isoja riskejä. Menossa on oikein epidemia selkäongelmien suhteen mutta kouluissa ei painoiteta tätä asiaa tarpeaksi. Selästä pitäisi olla koulutusta ihan niin kuin seksitaudeistakin.
Liike on hyvää, mutta vääränlainen liike ja paino tulee tuhoamaan selän. Ja se mikä on vääränlainen liike ja paino riippuu ihan ihmisestä ja hänen selästään. Selkää kannattaa kuunnella jotta sillä olisi mahdollisuus kantaa läpi elämän.
Muutama erityismaininta:
- "Kun treenaan niin kipu poistuu ja olo on mainio jopa tunnin treenin jälkeen, sitten kipu palaa." <- Hyvin tyypillinen asia joka minullekkin tapahtui, ja joka johti entistä huonompaan selkään. Tärkeintä on kuunnella selkää päivän/muutaman päivän treenin jälkeen. Miltä tuntuu näinä päivinä?
- Ronnie Coleman on hyvä esimerkki siitä kun treeni on etusijalla ja selkä toissijainen.
- "Voiko tämä oikeasti olla näin iso ongelma? Voiko monella ihmisellä mennä selkä tosi huonoksi?" <- Tämä on täyttä mutuilua mutta voisin uskoa että moni ihminen joka joutuu todella huonoon tilaan selän kanssa ajattelee että "Mulla kävi paska säkä", ja vähin äänin häviävät foorumeista yms. koska kiroavat elämäänsä. Tämä myös sen takia koska en usko että sellaista varoitusta jonka minä tässä kirjoittelen tulee lääkäreiltä kovinkaan paljoa. Mutta samalla toistetaan tilastoa kuinka niin moni pullistuma uusiutuu.