Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
epäili välilevyn pullistumaa, muttei ottanu kuvaa sano että jos ei kuukauen sisään ala paraneen nii uuestaan varata aika. Nyt on kyllä krampit vähentyny mutta pohje puutuu edelleenki
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mä ajan työkseni kurrrrma-autoja ja istuminen oli kaikkein pahinta. Mitä pidempään ajo, niin sen kamalammat oli kivut ja oireet (jalan puutuminen yms). Autosta ei meinannu päästä ulos ja kävelin ku ois ollu paskat housussa.
 
Pohkeen polttelu ja tuntopuutokset johtuu selästä vaikka ei selässä mitään tunnu. Mä annan muille toivoa kun itekkin alan olemaan sellaisessa kunnossa kuin kuuluukin!
Silloinkun oireet oli pahimmillaan niin jalat lähti alta ja 3kk lapsi sylissä, onneksi emäntä nopiaa nappasi mukulan kun karjasin. Helvetilliset polttelut oli pohkeessa ettei kävelemään päässy ja koko lantio vinossa kävelin. Nyt 2 leikkausta takana mutta vielä tuntuu välillä pohkeessa mutta on todella vähäistä. Hermot todennäköisesti siellä korjaantuu. selkä ei vielä kestä kokopäivätyötä kun väsyy helposti. Viimeisestä leikkauksesta 3kk. ELI TOIVOA ON!
 
Joo mie nyt olen kuntouttanu selkää kävelyllä ja alkanu käymään taas salilla ja pyrin olla rasittamatta alaselkää, on huomattavasti parantunu jo kun jalka ei enää kramppaile:oujee:Pohje on aika ajoin tunnoton, mutta siihen on jo tottunu. Toivottavasti jatkaa parantuminen ilman leikkausta
 
Täälä kans käyty uimassa ja kävelylenkeillä ja tänään kävin pumppailemassa ekaa kertaa rintaa salilla! Tänään tasan kuukausi leikkauksesta ja aivan mieletön fiilis kun ei oo enää niitä hermosärkyjä ja tunnottomuutta jalassa (nyt pitää koputtaa puuta). Tsemii kaikille parantumiseen jotka näistä pullistumanperkeleistä kärsii! :D
 
Tsemppiä selkäkipujen kanssa taisteleville.

Pari vuotta sitten leikattiin välilevypullistuma alaselästä ja kivut häipy. Leikkaus tehtiin, koska hermo oli pitkään puristuksissa. Vähän jäi tuntopuutosta vasempaan pohkeeseen ja jalkasyrjään. Viime kesänä oli kipua ja kuvista paljastui, että arpikudos painoi hermoon. Silloin vasemmasta pohkeesta lähti voima, mutta palautui lähes kokonaan ja episodi ei ollut pitkä. Näillä mennään. Pyrin pitämään korsettia jonkinlaisessa kunnossa käymällä pari kertaa viikossa salilla. Pyöräilen myös paljon työmatkoja.

Millaisilla ohjelmilla treenaatte? Itse en tee mitään kyykkyjä, maveja tms. alaselkää rasittavaa. 1-jakosta ohjelmaa yritän saada kasaan, joka ei olis liian pitkäkään.
 
Millaisilla ohjelmilla treenaatte? Itse en tee mitään kyykkyjä, maveja tms. alaselkää rasittavaa. 1-jakosta ohjelmaa yritän saada kasaan, joka ei olis liian pitkäkään.

Oleellisinta on treenata syvät vatsalihakset kuntoon, lankkua ja voimapyörää. Jalkoja aloittelin valakyykyllä, sekin ottaa hyvin korsettiin ja painot pysyy sopivan pieninä.
Nykyään pystyy tekemään kyykyt ja mavet normaalisti ja selkä on muutenkin parempi kuin koskaan, mutta onhan siitä pullistumastakin jo kymmenen vuotta. Itse asiassa kyykky tuntuu olevan vain hyväksi selälle ja se alkaa puutua jos on pitkään treenaamatta. Samoin prässi ottaa vähän huonosti selkään.
 
Tsemppiä selkäkipujen kanssa taisteleville.

Pari vuotta sitten leikattiin välilevypullistuma alaselästä ja kivut häipy. Leikkaus tehtiin, koska hermo oli pitkään puristuksissa. Vähän jäi tuntopuutosta vasempaan pohkeeseen ja jalkasyrjään. Viime kesänä oli kipua ja kuvista paljastui, että arpikudos painoi hermoon. Silloin vasemmasta pohkeesta lähti voima, mutta palautui lähes kokonaan ja episodi ei ollut pitkä. Näillä mennään. Pyrin pitämään korsettia jonkinlaisessa kunnossa käymällä pari kertaa viikossa salilla. Pyöräilen myös paljon työmatkoja.

Millaisilla ohjelmilla treenaatte? Itse en tee mitään kyykkyjä, maveja tms. alaselkää rasittavaa. 1-jakosta ohjelmaa yritän saada kasaan, joka ei olis liian pitkäkään.

kannattaa harjotella syviä vaikka aluks joka päivä,jotta ne vahvistuu ja oppii käyttää niitä automaattisesti :) aluks tuntu puuduttavalta mutta tuki tulee nyt iha luonnostaan ja oon jättäny keskivartalon treeniä vähemmälle (3-4 x/vko). omasta leikkauksesta on 8 kk ja teen nyt iha normaalia treeniä 5-6x/vko,kyykkyä smithissä varovaisesti ja en liian syvään. prässi ja hack on tuntunu koko ajan hyviltä,ei ole kipeyttäny selkää mutta nyt oon keskittyny enempi treenaa laitteilla ku vapailla painoilla. kai sitä joku pelko alitajunnassa et sattuu uudelleen :( varovaisesti vaan liikkeelle ja heti jos tulee huonoa kipua niin stoppia. kävelyä en voi enempää ylistää, leikkauksesta seuraavana päivänä heti kävelylle ja jos ei vaik viikkoon käy käpsyllä niin kyllä meinaa selkä olla jumissa.
 
kannattaa harjotella syviä vaikka aluks joka päivä,jotta ne vahvistuu ja oppii käyttää niitä automaattisesti :) aluks tuntu puuduttavalta mutta tuki tulee nyt iha luonnostaan

Tää on hyvä ja tärkeä pointti. Treenaamista ei pidä tehdä vaan treenaamisen vuoksi, vaan täytyy olla jokin ajatus siinä. Liikkeillä oppii keskivartalon kontrollia. Sitten osaa kontrolloida sitä ihan koko ajan missä ikinä onkin, ja se on tarkoituksena. Pelkästä treenaamisesta ilman keskittymistä muussa elämässä ei ole hyötyä.
 
Oleellisinta on treenata syvät vatsalihakset kuntoon, lankkua ja voimapyörää. Jalkoja aloittelin valakyykyllä, sekin ottaa hyvin korsettiin ja painot pysyy sopivan pieninä.
Nykyään pystyy tekemään kyykyt ja mavet normaalisti ja selkä on muutenkin parempi kuin koskaan, mutta onhan siitä pullistumastakin jo kymmenen vuotta. Itse asiassa kyykky tuntuu olevan vain hyväksi selälle ja se alkaa puutua jos on pitkään treenaamatta. Samoin prässi ottaa vähän huonosti selkään.
Mikä on "valakyykky?"
 
Äh, pieni avautuminen; huomenna tulee 5 viikkoa leikkauksesta ja tässä pari päivää olleet taas vähän vaikeita.
Jostain syystä toi leikkaushaava vähän turvoksissa ja vihloo aina kun kääntää kylkeä :(.... Pelottaa että sitä on jotenkin tyrinyt tän kuntoutus-homman.
Ei vissiin mennä ensviikolla ihan töihin vielä... Kiukuttaa ja turhauttaa.
 
Mulla kesti turvotus haavan ympärillä n. 6 viikkoa. Välillä oli parempi ja kerran niin hassun näkönen et meinas iskeä paniikki. Pidin välillä kylmää ja välillä lämpötyynyä alaselässä, en tiedä oliko niistä apua mut tuntu hyvältä :) maltahan rauhassa parannella vaan, älä hoppuile töihin tai raskaisiin treeneihin, sillä nyt se selkä on aika altis kaikelle uudelle damagelle.
 
Okeih. No hyvä tietää että muillakin on ollu samantapasia oireita. Ja joo... eipä tässä mitään ihmeempiä oo jumppailtu. Tänäänkin kävin ihan vaan kävelemässä ja tekemässä fysiojuttuja salin puolella. Pitäs tosiaan muistaa toi et maltti on valttia.
 
Kävely on hyväks kyllä, aineenvaihdunta siel selässä vilkastuu ja nopeuttaa paranemista :) mulle oli tosi vaikee pysyy pois salilta ku oli hyviä päiviä ja tuntu et olis varmaa kestäny treeniä. Mut sitkeesti kävelin (ja näytin sit parin kk kävelyn jälkee kuivalta oravalta :D ) ja kävely edelleen jeesaa aina ku sattuu, lenkkarit jalkaan ja kohta se kipu onki poissa. Liekö psyykkistäkin ku kivut kesti itellä vuoden.
 
Alaselkäkivut on olleet tuttuja täälläkin jo melko pitkään :( Julkisessa terveydenhuollossa selkää kuvattiin röntgenissä, testattiin liikerataa yms. eikä mitään ihmeellistä havaittu. Ibumax 800mg, Arcoxia, Sirdalud yms. lääkityksillä menty. Fysiossa jumppasin x10, mutta eipä sieltä apuja isommin tullut. Samat jumpat saa tehdyks itsekin. Selkälihas tapaa krampata suorana ollessa ja kaikenlainen venyttely helpottaa tuota oiretta. Itselläni harrastuksena pyöräily, joka poistaa kaikki oireet :) Varsinkin kun maastopyöräkin on nyt täysjousto. Lajeina road/mtb ja uusin hankinta fatbike. Yksi herätys on salitreenin osalta treenivyö, jolla tuntuu saavan selän treenaukseenkin uuden vaihteen silmään, ehkä tässä voi alkaa liikuttamaan isompiakin rautoja selkää hajottamatta ja ennnenkaikkea sitä vahvistaen edelleenkin.
 
Mä olen päättänyt alkaa kuntouttamaan omaa selkääni (lannerangassa välilevypullistumaa) nyt ihan oikeasti. Samoin, kuin olkapäätä, jossa on kiertäjäkalvosimen tulehdus. Tein itselleni lupauksen fyssarilla käyntien jälkeen. Samoin lupasin jatkaa yin yogaa (= syvävenyttelyä) ja käydä aloittelijoiden meditaatiokurssin.

Yritän treenailla olkapääjutun lisäksi syviä vatsa- ja selkälihaksia. "Ulkoiset" lihakset ovat kunnossa, mutta eivät syvät. Mulla on vaan se ongelma, että mulla meinaa unohtua noiden treenaaminen. Käsitykseni mukaan niitä olisi hyvä treenata joka päivä, mutta mulla jää muutamaan kertaan viikossa.

Lisäksi syvien lihasten löytäminen ja niiden aktivoiminen ei ole ihan yksinkertainen juttu. Monta vuotta kuvittelin treenaavani niitä oikein, kunnes tajusin tekeväni liikkeitä (esim. voimapyörä) ulkoisilla vatsalihaksilla. Usein treeni keskittyy suoraan ja vinoihin vatsalihaksiin, vaikka niitä syvimmällä olevia poikittaisia tulisi myös treenata, samoin kuin vastapuolella olevia syviä selkälihaksia.

Kävin tiistai-iltana kokeilemassa Helsingissä Yoga Nordicissa Hot Pilatesta, joka oli Mikko L .nimisen ohjaajan tunti. Pilates on entuudesta tuttu, mutta ikinä ei ole ollut näin rankkaa tuntia. Joka ikean hengitystekniikan löytäminen oli vaikeaa. Toki lämpötila (+35) vaikutti asiaan, mutta ennen kaikkea treeni oli kovaa lihaksille ja siellä tunsi tekevänsä jotain, kun aiemmat muiden ohjaajien tunnit ovat olleet sellaista "kevyttä näpertelyä". Ajattelin käydä ko. henkilöiden tunneilla jonkun aikaa, jotta opin treenaamaan juurikin noita syviä lihaksia ja "löytämään ne". Pilates on joogan ohessa yksi laji, jota selkäasioihin erikoistunut irtopedi suositteli minulle.

"Pilates-menetelmä on saksalais-amerikkalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. " Lähde: Wikipedia

Eräs fyssari kirjoitti meidän alan ammattikehdessä McKenzie-menetelmästä (Mekaaninen Diagnostisointi ja Terapia = MDT), joka on tuonut helpotusta välilevypullistuman oireisiin ja iskiakseen. Itse en ole menetelmään vielä tutustunut kotioloissa. Osaalp joku kertoa tästä ja voiko sitäharjoittaa yksin, vai pitääkö sitä tehdä fyssarin kanssa? Löytyykö jostain treeniohjeita?
 
Mckenzien menetelmästä löytyy pari kirjaa, kannattaa käyä kirjastossa :) omia niskavaivoja hoidin aikoinaan kahdella liikkeellä ja helpotti kummasti (lääkäri neuvoi ja käski tehdä). Itse en kokeillut liikkeitä selän kanssa, koska sain fyssarilta ehdottoman kiellon tehdä muita kun hänen ohjeistamia liikkeitä, jottei pullistuma pahene tms. Mä en lähtis ihan iteksee kokeilemaan :) syvien lihasten aktivointiinkin kannattaa pyytää fyssaria avuksi. Ohjeiden perusteella niitä on aika vaikea tehdä, jottei joku kädestäpitäen näytä ja neuvo, tän totesin itse. Vaati aika törkeetä keskittymistä, itkua, vähän raivareirakin ennenkun tajusin sen pointin :D
 
Nyt vihdoin sain aikaiseksi mennä magneettikuvauttamaan tuo kauan vaivanut selkä.
Oheisen lausunnon oli radiologian erikoislääkäri kirjoittanut. Osaisikohan joku hieman avata tätä?
Toki myös lähetteen kirjoittaneelle lääkärille tämän toimitan, mutta olisi mukava saada täältäkin kommenttia.

"L1-4 nikamavälit ovat kohtalaisen hyvin säilyneet, ei diskusdegeneraatiota, ei diskusprolapsia, ei neuraalisten rakenteiden kompressiota. L4/5 nikamavälissä on lievää diskusdegeneraatiota, sentraalisesti on päätelevyjen reunakielekkeisyyttä, diskuksen laakea protruusiomainen pullistumaa, muutokset painavat hieman duurapussia anteriorisesti kaventaen relatiivisesti spinaalikanavaa. Presakraalivälissä on lievää diskusdegeneraatiota, sentraalisesti pieni annulusvaurio, ei diskusprolapsia. Ei neuraalisten rakenteiden kompressioon viittaavaa. Ei nikamasiirtymiä, ei nikamakompressiota,. Luiset foraminat ovat avoimet molemmin puolin, luinen spinaalikanava on väljä yhdelle. Conus tavallinen. SI-nivelissä ei aktuelleja ödeemimuutoksia. Paravertebraalisesti ei erityistä. -Lannerangan alaosaan painottuen degeneratiivisia muutoksia."
 
Mä ymmärtäisin että sulla on vähän välilevyrappeumaa ja jotain pientä pullistumaa/madaltumaa joka vähän ahtauttaa tota kanavaa missä hermot kulkee. Saa korjata jos olen väärässä :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom