epäili välilevyn pullistumaa, muttei ottanu kuvaa sano että jos ei kuukauen sisään ala paraneen nii uuestaan varata aika. Nyt on kyllä krampit vähentyny mutta pohje puutuu edelleenki
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pohje on aika ajoin tunnoton, mutta siihen on jo tottunu. Toivottavasti jatkaa parantuminen ilman leikkaustaMillaisilla ohjelmilla treenaatte? Itse en tee mitään kyykkyjä, maveja tms. alaselkää rasittavaa. 1-jakosta ohjelmaa yritän saada kasaan, joka ei olis liian pitkäkään.
Tsemppiä selkäkipujen kanssa taisteleville.
Pari vuotta sitten leikattiin välilevypullistuma alaselästä ja kivut häipy. Leikkaus tehtiin, koska hermo oli pitkään puristuksissa. Vähän jäi tuntopuutosta vasempaan pohkeeseen ja jalkasyrjään. Viime kesänä oli kipua ja kuvista paljastui, että arpikudos painoi hermoon. Silloin vasemmasta pohkeesta lähti voima, mutta palautui lähes kokonaan ja episodi ei ollut pitkä. Näillä mennään. Pyrin pitämään korsettia jonkinlaisessa kunnossa käymällä pari kertaa viikossa salilla. Pyöräilen myös paljon työmatkoja.
Millaisilla ohjelmilla treenaatte? Itse en tee mitään kyykkyjä, maveja tms. alaselkää rasittavaa. 1-jakosta ohjelmaa yritän saada kasaan, joka ei olis liian pitkäkään.
aluks tuntu puuduttavalta mutta tuki tulee nyt iha luonnostaan ja oon jättäny keskivartalon treeniä vähemmälle (3-4 x/vko). omasta leikkauksesta on 8 kk ja teen nyt iha normaalia treeniä 5-6x/vko,kyykkyä smithissä varovaisesti ja en liian syvään. prässi ja hack on tuntunu koko ajan hyviltä,ei ole kipeyttäny selkää mutta nyt oon keskittyny enempi treenaa laitteilla ku vapailla painoilla. kai sitä joku pelko alitajunnassa et sattuu uudelleen :( varovaisesti vaan liikkeelle ja heti jos tulee huonoa kipua niin stoppia. kävelyä en voi enempää ylistää, leikkauksesta seuraavana päivänä heti kävelylle ja jos ei vaik viikkoon käy käpsyllä niin kyllä meinaa selkä olla jumissa.kannattaa harjotella syviä vaikka aluks joka päivä,jotta ne vahvistuu ja oppii käyttää niitä automaattisestialuks tuntu puuduttavalta mutta tuki tulee nyt iha luonnostaan
Mikä on "valakyykky?"Oleellisinta on treenata syvät vatsalihakset kuntoon, lankkua ja voimapyörää. Jalkoja aloittelin valakyykyllä, sekin ottaa hyvin korsettiin ja painot pysyy sopivan pieninä.
Nykyään pystyy tekemään kyykyt ja mavet normaalisti ja selkä on muutenkin parempi kuin koskaan, mutta onhan siitä pullistumastakin jo kymmenen vuotta. Itse asiassa kyykky tuntuu olevan vain hyväksi selälle ja se alkaa puutua jos on pitkään treenaamatta. Samoin prässi ottaa vähän huonosti selkään.
Mikä on "valakyykky?"
maltahan rauhassa parannella vaan, älä hoppuile töihin tai raskaisiin treeneihin, sillä nyt se selkä on aika altis kaikelle uudelle damagelle.
mulle oli tosi vaikee pysyy pois salilta ku oli hyviä päiviä ja tuntu et olis varmaa kestäny treeniä. Mut sitkeesti kävelin (ja näytin sit parin kk kävelyn jälkee kuivalta oravalta :D ) ja kävely edelleen jeesaa aina ku sattuu, lenkkarit jalkaan ja kohta se kipu onki poissa. Liekö psyykkistäkin ku kivut kesti itellä vuoden.
Varsinkin kun maastopyöräkin on nyt täysjousto. Lajeina road/mtb ja uusin hankinta fatbike. Yksi herätys on salitreenin osalta treenivyö, jolla tuntuu saavan selän treenaukseenkin uuden vaihteen silmään, ehkä tässä voi alkaa liikuttamaan isompiakin rautoja selkää hajottamatta ja ennnenkaikkea sitä vahvistaen edelleenkin.
omia niskavaivoja hoidin aikoinaan kahdella liikkeellä ja helpotti kummasti (lääkäri neuvoi ja käski tehdä). Itse en kokeillut liikkeitä selän kanssa, koska sain fyssarilta ehdottoman kiellon tehdä muita kun hänen ohjeistamia liikkeitä, jottei pullistuma pahene tms. Mä en lähtis ihan iteksee kokeilemaan
syvien lihasten aktivointiinkin kannattaa pyytää fyssaria avuksi. Ohjeiden perusteella niitä on aika vaikea tehdä, jottei joku kädestäpitäen näytä ja neuvo, tän totesin itse. Vaati aika törkeetä keskittymistä, itkua, vähän raivareirakin ennenkun tajusin sen pointin :D