Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Lihasjumeihinhan lämpö helpottaa ja hermoon sitte kylmä. Muistaakseni, en oo ihan varma, mutta itelläki läpö helpotti, mutta sitten hetken päästö hieman pahempi. Tästä päättelin että lämpö ei sovi ainakaan mulle.
Vesijuoksussa mee sitte "reenin" lopuks altaan reunaan ja tee jaloille sivuheilautuksia kivun rajoissa. Saa lantio liikettä joka suuntaan.

Ei mulla saunan jälkeen mitenkään kipeemmäksi tuu. Hetken aikaa helpottaa, mutta sitten jossain vaiheessa palaa siihen "normaaliin" kipuun.
Kiitti näistä vesijuoksuvinkeitä. Täytyy ottaa ohjelmaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yeah, eilen käyty magneettikuvissa päivittämässä tilannetta ja tänään oli sitten aika ortopedille. Hermot niin pahasti puristuksissa ettei mikään ihme että on hirveet säryt.
(Tänään esmes bussimatka lekuriin oli ihan hirveetä tuskaa).
Pullistuma oli tullut käsittääkseni viimekuvista enempi vaan ulos ja hermot entistä ahtaammalla. Kuukauden sisällä pitäs päästä leikkaukseen. Jospa sitä sit pääsis eroon näistä kivuista for good?!
 
Yeah, nyt varmistu; enskuussa leikkaukseen. Mites pakkislaiset on kuntouttaneet selkää? Kuinka pitkään mennyt että on uskaltanut palata salitreenin pariin?
 
Itellä leikattu 18.12 toisen kerran ja nyt tuntuu pikkuhiljaa helpottamaan. 6 viikkoa leikkauksesta saisi palata normaaliin elämään.
 
leikkauksen jälkeen aloin tehä kävelylenkkejä heti seuraavana päivänä, aluks lyhyitä ja useampi päivässä ja sit ku sai tikit pois ni aloin pyöräilee. uimista suositeltiin kans mut en oikei tykkää uida :) joku 4 viikkoa ni aloin tekee syviä vatsoja ja kehonpainotreeniä ja 6 vkon jälkeen salille. varovaisesti alottelin ja kiinnitin huomion syvien lihasten tukeen. tsemiä!
 
Mulla on alkavaa kulumaa lannerangassa sekä välilevypullistuma (L4-L5). Tai noita pullistumia on tainnut olla yhteensä kaksi, mutta ne ovat tulleet eri aikaan. Pahimmat vaivat ovat kestäneet kaksi vuotta. Välillä on ollut parempia kausia ja välillä huonompia.

Esim. tällä hetkellä on ollut vaihtelevasti iskias-jomotusta ja välillä tietyissä asennoissa vihlasee pakaraan tosi lujaa. Tohon iskiakseen auttaa Tramal (syön myös Sirdaludia), jota syön tarvittaessa. Vihlaisukipuun ei auta mikään. Niitä tulee tietyissä asennoissa ja varsinkin öisin, jos vaihdan asentoa. Herään niihin öisin. Välillä jomotuksia ja vihlaisuja on ollut oikealla puolella, nyt niitä on vasemmalla.

Olen käynyt viime vuoden alusta yin yogssa, joka on auttanut tosi paljon kipuihin ja avannut alaselkää/lantiota/jalkoja. Kulumia ja pullistumaa se tietenkään poista, mutta auttaa oireisiin (kireys, iskias-oireet, pistävä kipu pakarassa, leposärky jalassa, selkäkrampit, noidannuoli).

Selkäasioihin erikoistunut ortopedi suositteli minulle muutamia vuosia sitten joogaa, pilatesta tai core-jumppaa. Aluksi en ottanut neuvoista vaaria, mutta siinä vaiheessa kun kivuista tuli säännöllisiä, päätin kokeilla.

e7c8d976a9c7d408b37b6e69f9244d1d.jpg


Yin Yoga oli ainoa, joka iski kunnolla. Minulle, joka on ollut liikunnan suhteen aina suorittaja, se teki erityisen hyvää. Vaikka rakastan nopeutta ja voimaa, niin yhtäkkiä rentouttava ja koko pään tyhjentävä yin yoga vei mukanaan. Muista joogalajeista en niin tykkää. Ne ovat liian hankalia minulle.

Yin Yoga on erinomaisen rentouttavaa sekä mm. nivelsiteitä ja jänteitä, sidekalvoja sekä -kudoksia avaavaa ja pitkäkestoista syvävenyttelyä, jota tehdään pääsääntöisesti lattialla istuen/maaten. Yksi asana (= liike) kestää noin 3-5 minuuttia). Harjoituksen jälkeen tuntuu, että kroppa on "auennut" varsinkin lantion, rintakehän ja alaselän alueelta. Olo tuntuu kevyeltä.

Lisäksi tässä joogassa mieli tyhjenee todella hyvin harjoituksen aikana. Harjoitus kannattaa tehdä hämärässä kynttilän valossa rentouttavaa musiikkia kuunnellen ja apuna kannattaa käyttää esim. tukevia tyynyjä kroppaa tukemaan. Itse käytän joogatiiliä ja bolsteria.

Bolsteri:
images


Joogatiili:
iye_tiilet.jpg


On olemassa esim. tavallista yin yogaa, hot yin yogaa (lämpöisessä huoneessa), trigger yin yogaa (harjoituksen lomassa hierotaan trigger-pisteitä) ja yin yang yogaa, joka on sekoitus passiivisempaa yinia ja dynaamisempaa yangia.

Tässä lajissa ei tarvitse olla mikään maailman notkein ihminen, vaan jokainen venyttelee omien kykyjensä mukaan. Periaate on, että "vähemmän on enemmän". Venytyksissä ei mennä äärirajoille eikä niissä ole tarkoitus suorittaa yang-tyyppisesti, dynaamisesti.

Yin yogassa ollaan sellaisissa venytyksissä, joissa muun kropan voi rentouttaa ja jossa on hyvä olla. Pitkien venytysten teko ei meinaan ole ihan helppoa. Joogasalilla ihmiset eivät tuijota, koska suurin osa harjoituksen ajasta ollaan yleensä silmät kiinni.

Tässä lajissa ei myöskään tarvitse akrobaatin taitoja eikä sen kummempaa kehonhallintaa. Se sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Toki esim.pullistumista kärsivien kannattaa huomioida se, etteivät he tekisi kovin voimakkaita kiertoliikkeitä tai taaksenpäin taivutuksia, sillä niissä voi selkä kipeytyä entisestään. Joogaohjaaja osaa kyllä neuvoa korvaavan liikkeen.

Tämä ei ole perinteistä intialaista joogaa, vaan on kehittynyt länsimaiseen muotoon daoist-yogasta, jonka taustalla on kiinalainen lääketiede/kehon virtaus/chin:n virtaus.

Todella ihana laji, josta kaikki harjoituksiin raahaamani kaverit ovat tykänneet. Varsinkin miehet voivat suhtautua jo pelkkään jooga-nimeen ennakkoluuloisesti. Kannattaa kuitenkin pitää mieli avoimena ja vaikka edes kerran kokeilla. Yin yogaa harrastavat myös miehet ja tiedä, että eräällä salilla esim. vapaaottelijat ovat treenanneet tätä lajia. Vaikka yin yoga on jollain tapaa myös henkistä harjoitusta sekä omiaan tyhjentämään pääkoppaa, pysäyttämään ajattelun ja suorittamisen, niin silti se ei ole mitään hörhöilyä.

Itse käyn joogasalilla Helsingissä (Himahappiness, Yoga Nordic ja Pranama Helsinki <-- tauolla), mutta ohjeita sekä videoita löytyy myös netistä. Parhaimillaan harjoitukset ovat noin 1-1,5h mittaisia. Itse tykkään eniten 1,5h harjoituksista. Paul Grilley on tehnyt lajista kirjoja.


View: https://youtu.be/Pa-37deuCI8


68c35907fe57340acb6f49ee1395e49f.jpg


407051d25b14c22ba4f3938f71f376f2.jpg


317cb266f99811e59afb57b4ce0ac448.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Oisko vinkkejä miten noita sisäisiä lihaksia reenataan ?

Vaikea eritellä kun oli niiiin paljon erilaisia harjoituksia. Voisi joskus kuvata joitain hyviä liikkeitä, niin saisi paremman käsityksen. Olisi muutenkin pitänyt kuvata kuntoutuksesta paljon materiaalia/muistoja, kun yhdessä vaiheessa en olisi uskonut että pääsen vielä näinkään hyvään kuntoon...

Itselle alkuun toimi parhaiten omalla painolla tai kuminauhalla tehdyt liikkeet. Kävely ja yllättäen monet liikkeet mitä ajattelin lähinnä "mummojumpaksi" (pilates-tyyppiset ja vesijuoksu).

Salilla sitä lähinnä turhautui, kun ei pystynyt tekemään oikein mitään kunnolla. Maastaveto ym. liian aikaisin oli omalla kohdalla ainakin virhe.
Vuoden kuntoutuksen aikana aloitin salitreenit käytännössä lähes nollista. En ajatellut vanhoja tuloksia, asetin uusia helppoja tavoitteita jne... siitä sitä pikkuhiljaa sitten paikat vahvistui.

Edelleen pitää välttää liian raskaita kuormia ja pienestäkin virheliikkeestä voi joutua kärsimään muutaman viikon...
 
Niin jos tämä pitempi s-loma helpottaa vaivaan. Kirurgilla täytyy käydä kuitenkin.

Oireet ollut jo yli 2kk ja ei ole missään vaiheessa helpottunut. Jalkapöytä puuduksissa seistessä, pohkeen kohdalta sivusta samoin, lonkka oli välillä ihan vitun huono, se parempi. Refleksiä ei löydy nilkasta. Pystyy ilman särkyä/puutumista seistä 1minuutti.

Kaivellaan tässä sitten kasseja, onneksi palkka juoksee kuitenkin normaalisti.

Tervetuloa kerhoon! Itseasiassa kannattaisi varmaan perustaa joku vertaistuki tai käydä jossain olemassa olevassa, auttaa ainakin omalla kohdalla.
Itsellä pahin vaihe kesti monta kuukautta ja on-off tyyppisesti reilusti yli vuoden. Sitten kun saikkua kahden vuoden sisään tulee vuosi täyteen, niin ei palkkakaan juokse enää normaalisti...
 
Kirurgi käyty. Ei leikata. Ainakaan vielä. Pullistuma on enemmänkin "pullautuma" tjsp. eli ei vielä niin paha. Painaa silti tietyissä asennoissa issiashermoa.

Saattaa kuulemma "vetäytyä"/"kuoleutua". Siis voi parantua vielä. Ensi vkolla menen erikoistuneelle fysioterapeutille ja katsotaan hiukan helpottavia asioita vaivaan.

Tuskin tästä uutta enään tulee, eikä tulekaan, mutta tavoite on saada tilanne kuntouttamalla normalisoitumaan. Aika näyttää.
 
Kirurgi käyty. Ei leikata. Ainakaan vielä. Pullistuma on enemmänkin "pullautuma" tjsp. eli ei vielä niin paha. Painaa silti tietyissä asennoissa issiashermoa.

Saattaa kuulemma "vetäytyä"/"kuoleutua". Siis voi parantua vielä. Ensi vkolla menen erikoistuneelle fysioterapeutille ja katsotaan hiukan helpottavia asioita vaivaan.

Tuskin tästä uutta enään tulee, eikä tulekaan, mutta tavoite on saada tilanne kuntouttamalla normalisoitumaan. Aika näyttää.

Kyllä siitä todennäköisesti hyvä tulee. Sieltä se pullistuma sulaa pois ja hermotkin pikkuhiljaa rauhoittuvat pinteen aiheuttamasta ärsytyksestä ja tulehdusreaktio rauhoittuu. Mulla ollut useita todella hankala oireisia pullistumia. Silti nykyään selkä vahvempi ja toimivampi kuin koskaan.
 
Tervetuloa kerhoon! Itseasiassa kannattaisi varmaan perustaa joku vertaistuki tai käydä jossain olemassa olevassa, auttaa ainakin omalla kohdalla.

Täällä yksi kerholainen.

Mun oireet eivät ole megapahoja, mutta ne ovat olemassa lähes joka päivä ja jäytävät mieltä. Menin illalla nukkumaan klo 22.30 ja heräsin äsken klo 01.00 ja olen valvonut siitä saakka. Kello on nyt 3.45. Yksi syy valvomiseen on iskias-jomotus.

Töihin pitäisi mennä klo 08.00. Saattaa olla, että lähden aieemin heti kun julkiset alkavat kulkea.
 
^ Tuollaiset paranee ajan kanssa kunhan välttää vääriä liikkeitä salilla. Itselläni reilu vuosi siitä kun kuvailemasi oireet alkoivat. Mulla meni niin pahaksi että sukkia en saanut jalkaan kuin selällään sängyllä tai lattialla maaten. Kaduttaa kun venytin fysioterapeutille menoa liian kauan. Sain hyvät ohjeet vatsalihasten (keskivartalon lihastasapainon) treenaamiseen.
Nyt viimeviikolla uskalsin tehdä salilla ensimmäiset "kovemmat" maastavetotreenit. Fiilis oli mahtava! Nyt täytyy vaan edetä hitaasti.
Penkkipunnerrus jalat maassa on ollut mulla myös nounou. Sotilaspenkillä on menty viimonen puoli vuotta.

"korsetti" kuntoon, siitä se lähtee!
 
Mulla taas ei auttanut fysioterapia, ei hieronta, ei treenitauot, ei coren ylläpito. Vähän reilu Kaks vuotta kärsin kivuista välillä enemmän, välillä vähemmän. Viimeset 3-4kk meni ihan hirveiden hermosärkyjen ja säteilykipujen kanssa leikkiessä ja kuvissa näkykin että pullistuma oli vaan suurentunut entisestään ja hermot oli niin pahassa pinteessä että oli pakko leikata. Tai pakko ja pakko, oisinhan mä voinut tietty kituuttaa näiden kipujenkin kanssa ja odotella pahempia halvausoireita tai sitä että tuo alkaa painamaan ytimeen. Että ei nää kaikilla mene ohi ajan kanssa. Kaikki on yksilöitä.
 
joo ei ne aina parane itekseen. mulla myös suureni pullistumat vaikka kuin varo tekemästä mitää vääräs asennossa. treenasin syviä lihaksia ja se kyl jeesas vähän mutta vaan just tukemalla rankaa. tsemppii!
 
Mä "maallikkodiagnosoin" eilen avomiehellä oireiden perusteella kaularangassa välilevypullistuman, joka voisi olla rangassa nikamissa C6-7 (tai C5-6).

Hartian alue on oikelta puolelta kipeä, välillä oikea rintalihas nykii ja hermosärky juimii oikean käden peukalossa saakka. Lisäksi oikean käden voimatasot ovat laskeneet.

Hän on käynyt lääkärissä kerran ja saanut tulehdus- ja kipulääkettä sekä relaxantia. Mitään kunnollista diagnoosia hän ei lääkäriltä saanut. Pyysivät vain tulemaan takaisin, jos tilanne pahenee.

Lisäksi hän on käynyt hierojalla sekä kiropraktikko Jukka Karjalaisella pari kertaa. Karjalainen arvioi myös, että kyseessä olisi pullistuma ja hän oli sitä mieltä, että ensi viikkoon mennessä turvotuksen tulisi tasaantua ja kipujen helpottua. Tähän mennessä mikään ei ole auttanut eikä hermosärky ei kuitenkaan ole rauhoittunut, vaan päinvastoin. Kipuja on ollut vajaa kolme viikkoa.

Varsinkin yön jälkeen kivut ovat voimakkaat ja hän melkin itkee kivusta. Asiaa ei auta se, että hän tekee pelkkiä yövuoroja ja niiden jälkeen nukkuminen on hankalaa ja katkonaista. Väsymys lisää oireiden voimakkuutta.

Huomenna hän menee uudestaan työpaikkalääkäriin Mehiläiseen. Käskin häntä vaatimaan pääsyä röntgenkuviin, pyytämään lähetettä magneettikuvauksiin sekä ortopedille ja hankkimaan niskatuen ja pyytämään kunnon diagnoosin.

Mulla itselläni on välilevypullistuma lannerangassa ja tiedän, kuinka helpotan omia oireita. Minulla ei kuitenkaan ole ollut pullistumaa kaularangassa ja pohdinkin, että olisiko kellään antaa vinkkejä oireiden helpottamiseen?
 
^Isällä oli kaularangassa paha pullistuma ja siihen ei tepsinyt loppupeleissä muu kuin leikkaus. Oli ihan noita samoja oireita ja tavarat ei pysyneet käsissä.
Nämäkin tietty yksilöllisiä ja voivat toki mennä ohi ajan kanssa niinkuin muutkin pullistumat. Onko avokkisi kokeillut akupunktiota? Se on tuntunut auttavan monia kiputiloissa (itseänikin).
Hieronta ja varsinkin kiropraktikolla käynti voi usein pahentaa oireita.
 
mä en menis kiropraktikolle tms manipuloijalle ennenku on nähty magneettikuvat. jos se pullistuma onki paha niin naps,se voi olla halvaantuminen edessä :( en halua pelotella mutta oma lekuri kertoi kun arvuuttelin ite menoa kiropraktikolle.
mulla alaselässä pullistumat ja akupunktion jälkeen oli aina pari kolme kivutonta päivää, kannattaa kokeilla! jos oot hesasta päin voin suositella hyvää akupunktiohoitajaa :)
 
Joo, asutaan Helsingissä. Avomies aikoi perua tällä erää kolmannen käynnin kiropraktikolle ja tosiaan katsoa, mitä kuvista löytyy.

Mä olen kyllä kuullut ylistystarinoitakin siitä, kuinka kiropraktikolla käynti on vienyt välilevypullistumanoireita pois, mutta nyt varmaan on kyllä niin, että kannattaa vähän aikaa odotella. Ainakin, että pahin on ohi.
 
Paljonko akupunktio maksaa? Aika kalliiksi voi tulla, jos kipu pysyy pois vain2-3 päivää ja sit taas edessä on uusi käynti akupunktioon.

Tietty silloin, kun kipu on kovimmillaan, on valmis maksamaan mitä tahansa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom