Mulla on alkavaa kulumaa lannerangassa sekä välilevypullistuma (L4-L5). Tai noita pullistumia on tainnut olla yhteensä kaksi, mutta ne ovat tulleet eri aikaan. Pahimmat vaivat ovat kestäneet kaksi vuotta. Välillä on ollut parempia kausia ja välillä huonompia.
Esim. tällä hetkellä on ollut vaihtelevasti iskias-jomotusta ja välillä tietyissä asennoissa vihlasee pakaraan tosi lujaa. Tohon iskiakseen auttaa Tramal (syön myös Sirdaludia), jota syön tarvittaessa. Vihlaisukipuun ei auta mikään. Niitä tulee tietyissä asennoissa ja varsinkin öisin, jos vaihdan asentoa. Herään niihin öisin. Välillä jomotuksia ja vihlaisuja on ollut oikealla puolella, nyt niitä on vasemmalla.
Olen käynyt viime vuoden alusta yin yogssa, joka on auttanut tosi paljon kipuihin ja avannut alaselkää/lantiota/jalkoja. Kulumia ja pullistumaa se tietenkään poista, mutta auttaa oireisiin (kireys, iskias-oireet, pistävä kipu pakarassa, leposärky jalassa, selkäkrampit, noidannuoli).
Selkäasioihin erikoistunut ortopedi suositteli minulle muutamia vuosia sitten joogaa, pilatesta tai core-jumppaa. Aluksi en ottanut neuvoista vaaria, mutta siinä vaiheessa kun kivuista tuli säännöllisiä, päätin kokeilla.
Yin Yoga oli ainoa, joka iski kunnolla. Minulle, joka on ollut liikunnan suhteen aina suorittaja, se teki erityisen hyvää. Vaikka rakastan nopeutta ja voimaa, niin yhtäkkiä rentouttava ja koko pään tyhjentävä yin yoga vei mukanaan. Muista joogalajeista en niin tykkää. Ne ovat liian hankalia minulle.
Yin Yoga on erinomaisen rentouttavaa sekä mm. nivelsiteitä ja jänteitä, sidekalvoja sekä -kudoksia avaavaa ja pitkäkestoista syvävenyttelyä, jota tehdään pääsääntöisesti lattialla istuen/maaten. Yksi asana (= liike) kestää noin 3-5 minuuttia). Harjoituksen jälkeen tuntuu, että kroppa on "auennut" varsinkin lantion, rintakehän ja alaselän alueelta. Olo tuntuu kevyeltä.
Lisäksi tässä joogassa mieli tyhjenee todella hyvin harjoituksen aikana. Harjoitus kannattaa tehdä hämärässä kynttilän valossa rentouttavaa musiikkia kuunnellen ja apuna kannattaa käyttää esim. tukevia tyynyjä kroppaa tukemaan. Itse käytän joogatiiliä ja bolsteria.
Bolsteri:
Joogatiili:
On olemassa esim. tavallista yin yogaa, hot yin yogaa (lämpöisessä huoneessa), trigger yin yogaa (harjoituksen lomassa hierotaan trigger-pisteitä) ja yin yang yogaa, joka on sekoitus passiivisempaa yinia ja dynaamisempaa yangia.
Tässä lajissa ei tarvitse olla mikään maailman notkein ihminen, vaan jokainen venyttelee omien kykyjensä mukaan. Periaate on, että "vähemmän on enemmän". Venytyksissä ei mennä äärirajoille eikä niissä ole tarkoitus suorittaa yang-tyyppisesti, dynaamisesti.
Yin yogassa ollaan sellaisissa venytyksissä, joissa muun kropan voi rentouttaa ja jossa on hyvä olla. Pitkien venytysten teko ei meinaan ole ihan helppoa. Joogasalilla ihmiset eivät tuijota, koska suurin osa harjoituksen ajasta ollaan yleensä silmät kiinni.
Tässä lajissa ei myöskään tarvitse akrobaatin taitoja eikä sen kummempaa kehonhallintaa. Se sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Toki esim.pullistumista kärsivien kannattaa huomioida se, etteivät he tekisi kovin voimakkaita kiertoliikkeitä tai taaksenpäin taivutuksia, sillä niissä voi selkä kipeytyä entisestään. Joogaohjaaja osaa kyllä neuvoa korvaavan liikkeen.
Tämä ei ole perinteistä intialaista joogaa, vaan on kehittynyt länsimaiseen muotoon daoist-yogasta, jonka taustalla on kiinalainen lääketiede/kehon virtaus/chin:n virtaus.
Todella ihana laji, josta kaikki harjoituksiin raahaamani kaverit ovat tykänneet. Varsinkin miehet voivat suhtautua jo pelkkään jooga-nimeen ennakkoluuloisesti. Kannattaa kuitenkin pitää mieli avoimena ja vaikka edes kerran kokeilla. Yin yogaa harrastavat myös miehet ja tiedä, että eräällä salilla esim. vapaaottelijat ovat treenanneet tätä lajia. Vaikka yin yoga on jollain tapaa myös henkistä harjoitusta sekä omiaan tyhjentämään pääkoppaa, pysäyttämään ajattelun ja suorittamisen, niin silti se ei ole mitään hörhöilyä.
Itse käyn joogasalilla Helsingissä (Himahappiness, Yoga Nordic ja Pranama Helsinki <-- tauolla), mutta ohjeita sekä videoita löytyy myös netistä. Parhaimillaan harjoitukset ovat noin 1-1,5h mittaisia. Itse tykkään eniten 1,5h harjoituksista. Paul Grilley on tehnyt lajista kirjoja.
View: https://youtu.be/Pa-37deuCI8