Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä pullistuma havaittu lannerangassa vuosia sitten, alusta asti kosketuksissa ytimeen. Veitsen alle en ikinä mennyt, harvakseltaan niitä nykypäivänä enää leikkaillaankaan ellei ole akuuttia tilannetta päällä (Cauda, savet ja kuset housuissa). Leikattu pullistuma myös uusiutuu melko usein. Pullistuneet välilevyt yleensä kuivuu kasaan, pullistuma siinä samassa. Toki ihmiset myös hyötyvät leikkauksesta, ei sinne muutenvain kajota.
Omistan tosin kaksi mokomaa pullistumaa, nikamasiirtymän sekä protruusiota. Itselle näistä jäänyt oikean jalan isovarpaan tunnottomuus, todennäköisesti siitä että ollut liian kauan puristuksissa. ENMG tutkimuksessa neurologi löysi hermovaurion, joten tunnottomaksi varmaan varvas jää!
Kutsunnoissa arvon tohtori lykkäsi inttiinmenoa, seuraava lääkäri myös. Odotetaan kolmatta o_O

Nyt alkaa oman selän pullistelu kuivumaan ja pienenemään, mutta kyllä tuppaa edelleen vaivaamaan säännöllisesti.
Todella kipeitä nämä vaivat tottavie on!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helsingissä Hakaniemen Idealfitissä on semmonen akupunktioterapeutti kun Jaana Jansson. Tosi ihana ja miellyttävä nainen! Kerta maksaa muistaakseni 60e.

Ja tosta kiropraktiikasta viel sen verran, että mä kun menin käymään kiropraktikolla, niin se jamppa ei suostunut edes "kiksauttelemaan" mua kun tosissaan on halvausriskit aika suuret jos
onkin paha pullistuma.
 
joo toi 60 e taitaa olla yleinen hinta hoidolle, käpylässä on ossi airaksisen akupunktioklinikka, suosittelen. se tunne mikä hoidon jälkeen on, on aivan sairaan ihana ja kyl uni maistuu sen jälkeen :)
 
Mä en ole itse mennyt oman lannerangassa olevan välilevypullistuman takia kiropraktikolle, mutta täytyy katsoa jos menen jossain vaiheessa. Jotenkin mua vähän pelottaa ajatus, kun on pullistuma.

Mun yksi kollega kävi aikoinaan Jukka Karjalaisella ja vannoo sen nimeen. Sanoi, että Karjalainen sai kivut häviämään. Toi Karjalainen on aikoinaan opiskellut yliopistossa Jenkeissä ja se on omalla alallaan arvostettu. Itse olen käynyt sen luona aikoinaan fasettilukkojen takia.

Tossa avomiehen tapauksessa olen kuitenkin sitä mieltä, että ehkä on parempi ensin kuvata alue ja diagnosoida se oikeasti, kun se on kuitenkin kaularangan alueella. Sen jälkeen sit ehkä kiropraktikon käsittelyämyöhemmin.
 
moni on kertonu saaneensa avun kiropraktikolta mutta mun mielestä on viisaampi otattaa eka magneetit. osaava kiropraktikko osaa lukea kuvia ja sit tietää miten manipuloi ja rusauttelee turvallisesti. :)
 
Miehelle annettiin tänään diagnoosi ja hänellä on kaularangassa välilevypullistuma. Sillä on kaiken kaikkiaan saikkua kuukausi.

Lekuri kielsi, ettei tästä eteenpäin saa ottaa päähän enää yhtäkään iskua päähän (on kisannut aikoinaan K1/nyrkkeily, nykyään harrastusmielessä). Lisäksihän on treenannut nykyään punttia ja juoksua.

Pikkuhiljaa saa alkaa toipumisen jälkeen käymään salilla ja kävelemässä.

Oisko kellään antaa mitään vinkkejä tuon alueen täsmäkuntoutukseen?
 
Moi, pitkästä aikaa sunkin nickiä näkee! Eikö lekuri määrännyt miestä fysioterapiaan? Jättäisin kyllä nuo kuntoutukset alan ammattilaisille, jotka näkee magneetti/rtg-kuvista, miten välilevyt on asettuneet. Jos pullistuma painaa kaularangan hermoratoja, niin olisin kyllä supervarovainen hyväntahtoisten amatöörineuvojen kanssa.
 
Hyvä spontaani paranemistaipumus noissa kaularangankin prolapseissa. Kipulääkkeitä kyllä voi tarvita reilusti. Jos selviä lihasheikkousoireita kehittyy, niin sitten uutta yhteyttä lääkäriin. Aktiivisena kannattaa pysyä ja jatkaa arkisia toimia.
 
booyaa, tänään pääs tikeistä eroon ja sain luvan alottaa varovaisen homopumppailun ensviikolla! Uuteen nousuun hitaasti mutta varmasti.
 
Mies on menossa fyssarille, jokavarmaanantaa vinkkejä täsmäkuntoutukseen. Ajattelin lähinnä, jos joku jolla on kokemusta, olisi osannut kertoa minkälaiset jutut olisivat hyväksi.

Mulle itselle on neuvottu lannerangan välilevyn pullistumaan syvien vatsa- ja selkälihasten treenaamista. Mietin, että pystyykö jotain syviä lihaksia treenaamaan tuolla kaularangan alueellakin jotenkin?


Dopey: Aina välillä pistäydyn täällä pikaisesti. Ei jaksa enää kirjoitella kuten ennen.
 
Kyllä tämä suoranaisen vittumaista on.....ja on varmaan pitkään. Itsellä alin nikamaväli tullut täysin tyhjäksi ja ylempi puolittain ulos työntynyt. Hermot jumissa ym...
 
Mulle itselle on neuvottu lannerangan välilevyn pullistumaan syvien vatsa- ja selkälihasten treenaamista. Mietin, että pystyykö jotain syviä lihaksia treenaamaan tuolla kaularangan alueellakin jotenkin?
Niskan ja kaulan lihaksia voi toki treenata terveellä kaularangalla. Vaihtoehtoina on taljaliikkeet tällaisen pääremelihärdellin kanssa:
image015.jpg


Vastaavia on myös levypainoille, mutta taljassa on helpompi pitää vastus tasaisena koko liikeradan yli. Vaihtoehtona on painijan sillan tapaiset liikkeet jumppamaton päällä, mitä voi siis tehdä himassakin. Jos kaularangassa on jo välilevyvamma, on nuo painijumpat aivan itsaritouhua, ja näitä taljajuttujakin tekisin vain jos kokenut fyssari antaa luvan.
Dopey: Aina välillä pistäydyn täällä pikaisesti. Ei jaksa enää kirjoitella kuten ennen.
Mä olen jaksanut taloudesta täällä inttää edelleen. Hyvää kevään jatkoa!
 
Kysytäänpäs täältä tällaista, ehkä jopa hölmöä kysymystä.
Eli itselläni on alaselkä vaivannut jo kauan aikaa. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Välillä on sellaisia jaksoja, että en saa aamulla sukkia jalkaan ja välillä hieman parempia.
Olen käynyt usealla lääkärillä ja fyssarilla. Röntgenit ja reumakokeet on otettu. Näissä ei mitään poikkeavaa. Skolioosia löytyy jonkin verran.
Viimeisin lääkäri epäili lannerangan vikaa ja kirjoitti lähetteen magneettikuvaukseen.

Kysymys kuuluukin, että onko väliä menenkö kuvaukseen nyt, kun selkäkipu ei ole kovin pahaa. Näyttääkö tuo kuvaus mahdollisen ongelman vaikka ns. vika ei ole päällä?
Tosiaan noin reilu kuukausi sitten en pystynyt tekemään selän kanssa yhtään mitään, mutta tällä hetkellä se on aika hyvä. Pystyin jopa yksi päivä kyykkäämään sen kanssa, eikä se mitenkään ärtynyt siitä.
Olisin mennyt kuvaukseen jo aikaisemmin, mutta olen joutunut tappalemaan vakuutusyhtiön kanssa korvauksista.
 
^jos siel on pullistuma niin kyllä se siellä kuvissa näkyy. Ei se mihinkään häviä vaikka oiskin "hyvä päivä". Et kyllä mä sinuna sinne magneettiin menisin.
 
^jos siel on pullistuma niin kyllä se siellä kuvissa näkyy. Ei se mihinkään häviä vaikka oiskin "hyvä päivä". Et kyllä mä sinuna sinne magneettiin menisin.

Kiitti tiedosta. Näin vähän itekin ounastelin, mutta hyvä, että varmistit asian.
On tosi turhauttavaa ku moneen kuukauteen ei pysty tekemään mitään, ja sitten yks kaks selkä onkin paljo parempi.
Noh, kaipa mahdollinen pullistuma tälleen oireilee.
 
No mulla todettiin pullistuma tossa reilu kaks vuotta sitten ja välillä saatto olla monta kuukautta hyvä, sit taas huono ja sit taas hyvä jne... Sit oliki semmonen pitkä 6kk kipuputki mikä oli ihan yhtä paskaa ja kävin uudestaan magneetissa niin mun pullistuma oli vaan suurentunut entisestään. Eli ei ihme että olin kipeenä. Ja kolmisen viikkoa sit leikattiin ja kivut jäi leikkauspöydälle. Et tällaset on mun kokemukset :D Puhun siis ihan niiden perusteella.
 
samoin myös minä suosittelen silti magneettia. itsel melko samanlainen keissi kun ^^ ja lääkäri ja fyssari varotteli että voi jopa halvaantua jos rupee rehkimään. se pisti vähä miettii et kannattaako kipeellä selällä treenata olleskaan ja jos niin millasta treeniä. jos vakuutus kunnossa niin ehottomasti magneettikuviin!
 
Tässä viikko sitte perjantaina vedin ihan normaalin jalkareenin, mutta pohkeita reenatessa hoksasin että jalat tärisee normaalia enemmän ja tuntui lievää kipua pakarassa ja alaselän tuntumassa. Noo en välittänyt siitä vaan illasta lähin kaverin synttäreitä juhlimaan ja sieltä kun kävelin kotia horjuvin askelin(alkoholilla osuutta asiaan:nolo:) tuli minulle joku vaiva selkään/jalkaan. Muutaman päivän oleskelun jälkeen menin lääkärille ja epäilevät välilevyn pullistumaa. Pitkä aikainen istuminen saa oikean jalan etureiden kramppaamaan ja pohje menee kylmäksi ja melkeimpä tunnottomaksi. Ne joilla on ollut tai on välilevyn pullistuma sanookaappas onko nämä yleisiä oireita, kun olen lukenut että joillakin kävely ja paikallaan olo sattuu mutta minulla ne eivät satu vain ja ainoastaan istuminen. Ja mikä on lenkkeilyn ohella paras hoito vaivaan?
 
Mitä lääkäri sano? Otettiinko mitää kuvia? Vois olla joku hermo pinteessä jos jalka puutuu, noiden kanssa ei kannata leikkiä :/
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom