En mäkään kaikkee muista, mutta aikalailla tuosta taas on ollut tutkimuksiakin esillä. Lähinnä se treenin pituus ja suhteellinen keveys yhdessä on se kriteeri kovalle cns- kuormalle. Voin kaivella joskus tarkempaa dataa. En noita niin paljoa muistele, ku eivät mun käytännön valmennushommiin niin tiukasti liity. Se, että voimatreeni ois hermostolle sitä rankinta, on aika tiukasti iskostunut uskomus ja koskee myös noita mainitsemiesi herrojen juttuja.
Kevennys on ehdoton kovalle suorituskyvylle. Se, että sulla taso laski, ku kevensit merkkaa vain sitä, että et tehny sitä omalle kohdalles oikein. Sähän oot paljon täällä kertonut, että treenipaussit romahduttaa kunnon.
Se kevennyksen teho perustuu mm. superkompensaatioon ja ominaisuusfokukseen ja vaihtelee toki huomattavasti. Just niinku sanoit, tosi yksilöllistä. Kisaan valmistava kuukausi ja pari vipaa viikkoa erityisesti on ehdottomasti se kriittisin vaihe treeneissä ja sisältää eniten yksilövaihtelua. Joka ainoa urheilija kuitenkin keventää jollain tasolla treenejä ennen kisaa.
Sun kohdalla se sitten olis pitänyt tehdä siten, ettei tehot tipu, vaikka esim määrät laskee. Tääkin kaipais valmennuksellista tutkimusta ja voi viedä aikaa. Ihan selkeesti korkeen tason yksilökamaa.
Esimerkkinä juurikin tuo mun mainitsema penkkiukko. Jos kevennettiin ns. liikaa, tuppas pukkaan flunssaa ja suorituskyky heitteli mun kriteereihin nähden liikaa.
Tässä kisaan vievä viikko. Prosentteina suurin piirtein, vaikken niitä käytä:
Ma 3x1x92%
Ti: Kevyt kinttutreeni
Ke: 1x98%, nega: 3x1x105%
To: 1x80, 85, 90%
Pe: Lepo
La: KISA, Suomen ennätys (102%)
Su: Lepo