Väärät metodit

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Sama huomattu kapeassa penassa. Moni tekee senkin leveällä otteella eikä kyynärpäätkään mene lähellä kylkiä. Rinta tekee suurimman työn. Sitten kuvitelllaan että on vahvat ojentajat kun liikkuu sanat kilot kuin normi penkissä.
Kyllä ojentajat on aika vahvat jos kapeassa penkissä liikkuu samat raudat kuin tavallisessa penkissä, oli tekniikka sitten mikä hyvänsä. Mä teen ihan tahallaan niin, että kyynärpäät leviää saadakseni rinnalle epäsuoraa rasitusta, mutta kyllä siinä ojentajista loppuu ensimmäisenä puhti ja painot on n. 15 kg vähemmän.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos vahvin oteleveys on melko kapea jo valmiiksi, kyllä kapeessa liikkuu lähes samat raudat. Pitkäkätisenä kyynärpäät kyljissä on kyllä anatomisesti ihan mahdoton ajatus, kyllä ne pitää lähes sama linjaa laskea kuin medium penkissä ja ero tulee kyynärnivelen ja olkapään kulmien eroista. Mieluummin vaikka JM punnerrus kuin olkapään poksauttelua kyynärpäät kyljissä.

Pitäisi ensin määritellä mikä lasketaan kapeaksi penkiksi. Osan oman salin kilpa penkkaajien "kapea" penkki on sama kuin mun normi penkki. Eli pikkurillit merkeissä. En pidä itse tuollasta oteleveyttä millään mittapuulla kapeana penkkinä.

Pitäisi ensin määritellä mikä lasketaan kapeaksi penkiksi.
Kapea penkki on kapeampi ote kuin nostajan normaalissa penkissä, kukin yksilönä erikseen.

Itsellä normipenkki on peukalonmitta sileältä ulos ja kapea peukalo sileä reunalla käsi kokonaan karhennuksella. Tangon merkit on itsellä suurimmaksi osaksi eri variaatioissa näkyvillä, "sumo-penkkiin" ei olkapäät oikein tykkää alistua.

Tein just 5vko mulle leveätä penkkiä, eli pikkurillit just rinkulan sisäpuolella. En tykänny, ei oikein tuu tulosta, eikä tule rinta tai ojentajat pumppiin, en tiedä mihin menee, etuolkapäille kait enemmän. Vaihtelun vuoksi pakotin itseni tekemään. Normi penkki on siitä 6-7cm sisäänpäin ja kapea on etusormet melkein sileän reunalla. Kapean aion pitää apuliikkeenä, ojentapumppailua.

Jokainen määrittää sen kapeanpenkin tosiaan itse. Itellä normi penkki on etusormet merkeissä, keskileveä pikkurillit merkeissä ja kapea kädet karhennusten alussa.

Ihan hyvin nuo leveydet voi mennä tyyliin:

Penkki / normileveys = etusormet merkeissä
Medium = nimettömät merkeissä
Kapea = etusormet muutaman sentin merkkien sisäpuolella

Mitään tarkkaa "määritelmää" ei näille ole.

Kyllä ojentajat on aika vahvat jos kapeassa penkissä liikkuu samat raudat kuin tavallisessa penkissä, oli tekniikka sitten mikä hyvänsä. Mä teen ihan tahallaan niin, että kyynärpäät leviää saadakseni rinnalle epäsuoraa rasitusta, mutta kyllä siinä ojentajista loppuu ensimmäisenä puhti ja painot on n. 15 kg vähemmän.
Osa ottaa letkun tangon ja kuormaa pikkukiekoilla. Sitten kapealla otteella melko reilulla laskulla rytkäsee rintaan. Sitten kun tangon päät on sopivassa vaiheessa heilahusta ajotetaan ylöstyöntö siihen. 180 sijasta meneeki osalla 200 eikä se edes mitään mega rytkyä vaadi. Ainaski ennenvanhaan faffamiehet teki tollasta, ei ne tehny normaalia penkkiä juuri ollenkaan.

täähän menee muutamalla mun valmennettavalla ihan nyanssitasolle penkin ollessa hyvin herkkä ja hankala kehittymään. yks esimerkkimalli noiden jpfuxin esittämien yleisohjeitteni lisäksi on käyttää sitä 81cm rinkulaa nollakohtana pikkusormelle ja sen mukaan sitten esim pp-2 olis kaks sormee kapeempi per puoli ja esim pp+3 olis etusormet merkeissä. ihan samahan näissä tosiaan on, miten kukin itelleen ne aattelee, mutta tällai valmennuksellisesti ajatellen on hyvä, että koutsi ja urheilija puhuu samaa kieltä.

Mä itse ja muutama kaveri jotka olen onnistunut maanittelemaan omalle ohjelmalleni ovat saaneet "bro-splitillä" ihan hyvää tulosta. Omasta mielestä parasta siinä on sen mielekkyys, kun joka päivälle on oma lihasryhmänsä jota voi takoa. 1-jakoinen ja 2-jakoinen olivat jotenkin tosi uuvuttavia ja tuli olo että just kun oli saanut ryhmän tehtyä, uusi setti odottaa heti huomisaamuna.

Oma perstuntuma on se että mikä ikinä motivoi tekemään jotakin asiaa pitkäjänteisesti ja tunnollisesti, se tuottaa parhaan lopputuloksen, vaikka paperilla joku toinen malli voisi toimia paremmin. Jos salille on aina kiva mennä hakkaamaan painoja, sinne tulee myös mentyä, mutta jos siitä tulee vastenmielinen ja tylsä rutiini, vaatii aikamoista nihilismiä jatkaa sitä vuodesta toiseen, kun siitä ei edes makseta palkkaa niin kuin töissäkäynnistä.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitäisi ensin määritellä mikä lasketaan kapeaksi penkiksi. Osan oman salin kilpa penkkaajien "kapea" penkki on sama kuin mun normi penkki. Eli pikkurillit merkeissä. En pidä itse tuollasta oteleveyttä millään mittapuulla kapeana penkkinä.

Mulle tuo meinaa, että ote on oikeasti kapea: ote alkaa karhennuksen alusta. Muut otteet nyt on sitten jotain medium-variaatioita. Kapean ja normipenkin (mulla sääntöjen mukaan maksimileveä, eli etusormet peittää merkit) voimaero on jotakin vajaan 10% luokkaa.

Mulle tuo meinaa, että ote on oikeasti kapea: ote alkaa karhennuksen alusta. Muut otteet nyt on sitten jotain medium-variaatioita. Kapean ja normipenkin (mulla sääntöjen mukaan maksimileveä, eli etusormet peittää merkit) voimaero on jotakin vajaan 10% luokkaa.
Samaa luokkaa mullakin ero.

The Minimum Effective Training Dose Required to Increase 1RM Strength in Resistance-Trained Men: A Systematic Review and Meta-Analysis

Mike Israetel on ihan hukassa yleisesti. Väittää kovasti että volume is primer of muscle growth.

wernbom 2007 et al on pätevä edelleen.

Mike Israetel on ihan hukassa yleisesti. Väittää kovasti että volume is primer of muscle growth.

wernbom 2007 et al on pätevä edelleen.

Eiks nimenomaan volyymi oo keskeinen tekijä? Sitähän toi yllä linkattu meta-analyysikin liputtaa. Perustatko ajatuksesi tohon yhteen tutkimukseen?

Eiks nimenomaan volyymi oo keskeinen tekijä? Sitähän toi yllä linkattu meta-analyysikin liputtaa. Perustatko ajatuksesi tohon yhteen tutkimukseen?
En vaan useampaan tutkimukseen. Volyymilla yleensä tarkoitetaan sarjoja, se pitäs aina mainita erikseen sanalla kokonaisvolyymi. Mekaaninen kuorma ja progressiivinen limpun lyöminen tankoon on waytogo. Tee 5x15 ja toinen tekee 3x5 ja saa lisättyä tankoon vuodessa enempi rautaa, kumpi kasvaa..

nyt en puhu +15vuotta reenanneista

Jos volyymi on pääasiallinen lihaskasvu mekanismi, miks henkilö ei kasva tekemällä 20x20kg penkkiä vaikka se on tuplasti suurempi kokonaisvolyymi kuin 1x200kg? Sä et voi @kierojalka pelata molempiin suuntiin.
1x200kg = 200kg
20x20kg =400kg
kaksinkertanen volyymi. kaksinkertanen lihaskasvu? puolitoista? Ehkei sittenkään... En tiiä onko effective reps tieteellistä pohjaa mut 5-8 toiston sarjoilla jo ekojen toistojen jälkeen mielestäni enempi merkitystä vs 20 toiston sarja. (myönnettäköön osa on enemmän tai vähemmän mutua)

Pitä tehdä niinku Platz sanoo. Eli paljo toistoja isoilla painoilla:unsure:

"It's not heavy weights that build muscle. It's not high reps that build muscle. It's high reps with heavy weights that build muscle."

Volyymiin nyt laskee jotkut kaiken tekemisen paskatoistoista lämmittelyyn.
Tein joskus triplapudotuksen kyykyssä hyvillä kuormilla. Peter sanoi että liian vähän volyymia, mä sanoin että ei ole, kävelin kotiin ja tuli satoja toistoja reisille lisää. Ei se mitään volyymia se kävely lisännyt eikä lisää myöskään juosten kustut sarjat salilla.

Mun mielestä tavallisen treenaajan ei pidä miettiä mitään volyymeja tai intensiteettiä, kunhan tekee järjellisen määrän sarjoja ja toistoja HYVÄLLÄ teknisellä tasolla. Siinä ei ole mitään tolkkua että nostetaan persettä penkissä ja kyykätään selkä kierossa julleja puolet sarjasta ja sitten lasketaan sitä volyymia.

Viimeksi muokattu:
Monet kusee kehityksen tekemällä liikaa roskavolyymia. Esimerkkinä ottamalla lämmittelyissä liikaa pitkiä sarjoja, mitkä syö tehokkaiden sarjojen kuormasta. Toinen on se, kun tehokkaiden sarjojen jälkeen tehdään vielä turhaa volyymia.

Oon tästä coach Trevorin kanssa samaa mieltä, että kun jossain liikkeessä on saavutettu absoluuttinen failuren, niin pitäs siirtyä seuraavaan liikeeseen. Miks kiusata hermostoa turhaa, jos se lihas on jo vedetty paskaks?

View: https://www.youtube.com/watch?v=bSNCUqoI8QI&feature=youtu.be&t=170

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom