Väärät metodit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun väärä metodi on treenata voimahakuisesti volyymitreenillä. JTO:n ketjut ja artikkelit on luettu tarkkaan ja niistä löytyvä viisaus on se, mikä mulle toimii.

Kauan sitten treenasin lihasryhmän kerran viikkoon ja aina useampi sarja failureen. Pakkotoistoja ja pudotussarjoja. Se oli mukavaa ja toimi aikansa (3-4 vuotta), mutta sitten voimatasojen kehitys pysähtyi ja alkoi mennä taaksepäin.

Mulla vieläpä on luonnostaan korkeat testotasot vielä yli 40-vuotiaanakin. En silti palaudu failureen treenaamisesta. Ei auta kuin tehdä treenit suunnitelmallisemmin ja jättää tarkoituksella sarjoihin varaa.

Parasta kehitystä on tullut treenaamalla yksijakoisella ohjelmalla, samat nostot / samat lihat 3 kertaa viikkoon. Joka 4. viikko aina kevennetysti. Parhaat tulokset toistaiseksi olen saanut, kun en tehnyt 3-4 kuukauteen yhtään ainoaa sarjaa failureen.

Mielellään treenaisin monijakoisella overkill-tyylillä lihat kerran viikkoon helvetin kovaa ja käyttäisin erikoistekniikoita yms., jos se vaan toimisi mulla. Vaan ei toimi, ja siksi on "pakko" painottaa enempi määrää kuin intensiteettiä. Taustatietona vielä, että olen aina treenannut pelkän kaurapuuron voimin.

Minä taas olen kerettiläinen mutantti ja täytyy todeta että jto:n metodeja kokeilemalla ei ole tullut tulosta oikein missään liikkeessä. Todennäköisesti oon tehnyt hieman liian raskaasti tai muuten en ole sisäistänyt systeemiä, mutta pitkälti samoissa raudoissa oon jumittanut tuolla volyymiprogressiolla. Sen sijaan max-effort tyyliset ohjelmat, missä esim AMRAP kerran viikkoon ja bodaustyyliset apuliikkeet on aina tuonut tulosta. Eli juuri nämä nykytieteen valossa VÄÄRÄT METODIT :D

en mä omia metodejani ainoiksi oikeiksi ole sanonut :) eli en ainakaan ite sua roviolla polttaisi. mä melkein sanoisin, että ne mun täällä yleisesti kertoillut jutut on juurikin yleisiä. ihan taatusti ne toimii, jos ne tehdään niinku oon ohjeistellu. tai no jos 29v valmennuskokemuksella sanon, että reilusti yli 95%:n varmuudella toimii, menköön se sitten tuon "ihan taatusti" mukaiseen lokeroon.

mä en saarnaa pelkästään volyymin puolesta ja käytän toistomaksimitestejä myös valmennuksessa säännöllisesti. käytännössä kerran kuussa kahdessa tulee melkein kaikille jonkinasteinen testitreeni, missä tehdään tiukempaa sarjaa.

mä saarnaan yksilöllisyyden puolesta. toki jos tekee sekä paljon, että tiukasti, kuten sanoit, ei se ihan sillai pelaa. melkolailla suurin ongelma mulle valmennukseen tulevilla hyvin kokeneillakin nostajilla on juurikin tuo liian tiukasti tekeminen. en mä mitään mainosta, mutta toki kiinnostais hieman se real life -kokemus sunkin kohdalla.

Minä taas olen kerettiläinen mutantti ja täytyy todeta että jto:n metodeja kokeilemalla ei ole tullut tulosta oikein missään liikkeessä. Todennäköisesti oon tehnyt hieman liian raskaasti tai muuten en ole sisäistänyt systeemiä
Nämä on hassuja jotka sanoo tekevänsä kuten valmentaja käskee...Paitsi että sittenki erilailla!! Ja tätä ei kerrota kun vasta lopussa ku ollaan jo huonoissa väleissä ykspuolisesti että "tein mä muutaki mut en kertonu ku vasta nyt"
Sitten huudetaan apua että paska jätkä,ei toiminu ohjelmat,tein kaiken mitä käskettiin mutta erilailla,omien juttujen mukaan.

Liekkö oot sama jätkä joka oli erään peeteen dieetillä,se söi kaiken mitä ohjeissa oli,grammalleen..Ja sitten vähän nälän mukaan päälle mutta samoja ruoka-aineita. Peetee ihmetteli ku kaverin läski ei lähde,ei se kaveri sanonu että sävelsi omia siellä ohjeen lisäksi.Sano aina raportissa että söi listan ruuat ja mittas tarkalleen.

Ei toiminu dieetti,peetee sai julkisesti vitut niskaan,rosvon,juudaksen ja kätyrin maineen.

ihan taatusti ne toimii, jos ne tehdään niinku oon ohjeistellu. tai no jos 29v valmennuskokemuksella sanon, että reilusti yli 95%:n varmuudella toimii, menköön se sitten tuon "ihan taatusti" mukaiseen lokeroon.

Pidähän pää ylhäällä sitten.

brace-yourself-summer-is-coming-memegenerator-net-19288174.png

Nämä on hassuja jotka sanoo tekevänsä kuten valmentaja käskee...Paitsi että sittenki erilailla!! Ja tätä ei kerrota kun vasta lopussa ku ollaan jo huonoissa väleissä ykspuolisesti että "tein mä muutaki mut en kertonu ku vasta nyt"
Sitten huudetaan apua että paska jätkä,ei toiminu ohjelmat,tein kaiken mitä käskettiin mutta erilailla,omien juttujen mukaan.

Liekkö oot sama jätkä joka oli erään peeteen dieetillä,se söi kaiken mitä ohjeissa oli,grammalleen..Ja sitten vähän nälän mukaan päälle mutta samoja ruoka-aineita. Peetee ihmetteli ku kaverin läski ei lähde,ei se kaveri sanonu että sävelsi omia siellä ohjeen lisäksi.Sano aina raportissa että söi listan ruuat ja mittas tarkalleen.

Ei toiminu dieetti,peetee sai julkisesti vitut niskaan,rosvon,juudaksen ja kätyrin maineen.

Oli kyse täältä pakkikselta opiskellusta treeni-ideologiasta ja sen omaan treeniin soveltamisesta, mutta oot ilmeisesti jotenkin vammainen ja käsitit ihan omalla tavallasi.
Oikeassa jto:n valmennuksessa ois aivan varmasti tullut tulosta, sitä en epäile. Ja jos ei olisi niin keskustelisin asiasta valmentajan kanssa yksityisesti enkä täällä.

melkolailla suurin ongelma mulle valmennukseen tulevilla hyvin kokeneillakin nostajilla on juurikin tuo liian tiukasti tekeminen.

Tämä! Isommilla volyymeilla tuo sarjojen tiukkuus on ainakin itselle ollut aina tosi vaikea arvioida, kunnes sitten alkaa pikkuhiljaa huomaamaan miten ne treenit ei enää kuljekaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
suuria määriä tiukoilla sarjoilla VOI TEHDÄ. mutta niille pitää antaa kontrasti, kevennys.

jatkuvasti ei voi tehdä kykyihinsä nähden liikaa. avainsana on noi jatkuvasti ja liikaa. toisen liikaa on toisen ookoo. se pitää kuitenkin aina muistaa. ohos, oonkos joskus maininnut täällä jotain yksilöllisyydestä? ehkä...

joskus voi tehdä stressijakson, missä tietoisesti tekee hetken aikaa tarpeeseen nähden liian paljon liian kovaa. suorituskyky heikkenee jakson edetessä pikkuhiljaa. kuuluu asiaan. tehdään silti, koska kyseessä on tietoinen liikakuormitus. jakson jälkeen sitten annetaan kropalle aito mahdollisuus korjata damaget.

tällanen superkompensaation hyödyntäminen on herkkää kamaa ja hyvinkin yksilöllistä. tulokset kuitenkin voi olla varsin hyviä. ite oon kuitenkin vähentänyt kovin radikaaleja ylitreenijaksoja valmennuksessa juurikin sen yksilöllisyyden takia. liikaa muuttujia pelissä vaikuttamassa. pieniä juttuja tuohon suuntaan kuitenkin edelleen käytän.

voimaharjoittelussa yleensä on aika hyvä ohjenuora sen pari kolme toistoa varaa lisäksi se, että jos mielessä on "tekisinkö vielä yhden toiston?" älä tee. treenejä tulee kyllä lisää ja lisää ja lisää. keskity tehoon äläkä sarjan tiukkuuteen.

jos tiedät, että olis ehdottoman varmasti tullut vielä 2 toistoa, se riittää sinne pään sisälle. ei salienkat oo niin tärkeitä, että tiukkoja toistomaksimeja pitäs ehdottomasti tavoitella. yksittäisen treenin tiukkuus ei ole ollenkaan niin tärkee ku pitkän aikavälin nousujohteisuuden säilyttäminen.

Toimivat vajaat liikeradat. Lajista riippuen toki mitä varten harjoittelee. Itse jätän tietyissä liikkeissä hiukan vajaaksi vammojen takia. Rintalihakset ottaneet sen verran osumaa että liika venytys tekee pahaa. Samoin lisäpaino leuanvedossa jätän alhaalta hiukka vajaaksi kun leveät selkälihakset paukkuneet äärivenytyksissä.

Zone-sarja -42%
Malliesimerkkinä tästä sun profiilikuvassa näkyvä vajaaksi jätetty varttikyykky :rolleyes:

Tuossa kuvassa ei taideta lihaskasvua hakea. Harva(jos kukaan) kehonrakentaja kyykkää syvyyspommilla pohjasta kuten painonnostajat. Mun muistaakseni jopa jto on sanonut, että kenenkään muun kuin painonnostajien ei kannata kyykätät kuten painonnostajat. Jto korjatkoon, jos muistan väärin.

kannattamisesta en niinkää oo puhunut, vaan tarpeesta. se pohjakyykky ei tuo mm. lihaskasvuun sen kummempaa lisää, mitä vaatii liikkuvuudelta, hävitään kuormassa jne jne. hyvin ison osan tuolla syvällä tekee iso lähentäjälihas (m. adductor magnus) eikä niinkään esim etureidet tai takamus.

voimanostajan taas on käytännössä turhaa tehdä lajinsa takia "liian" syviä kyykkyjä. siellä lajin mittasyvyydessä hyvin harvalla on ongelmia muutenkaan. pääasiassa ne on puolikyykyn paikkeilla, kuten muuten myös syvään kyykkäävillä painonnostajilla.

jos ns. tavallinen voimailija tykkää persustaan heinikossa heilutella, ei se väärin ole, eikä taatusti keneltäkään muulta pois. erilaisilla mittasuhteilla pystyy tekemään paljon erilaisia kyykkyjä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom