Millä % maksimistasi teit näitä ykkösiä?
Piikkausjaksolla tein deloadin ykköset noin 85% kuormalla maksimista. Käytin deloadissa pelkästään polvilämppäreitä, vaikka piikkausjaksolla tein treenien kovimmat sarjat siteillä. Siinä mielessä deloadin prosentti on pikkaisen korkeampi kuin tuo 85% (ehkäpä 90%), että nuo oli lämppäreillä. Se toimi itsellä kohtuu hyvin piikkausvaiheessa (en aiemmin meinannut uskoa tätä, ennen kuin itse koetin ja se toimi tosi mukavasti).
Itse treenailen yleensä kyykyn siten, että perusjaksolla teen (viikon molemmat) kyykyt melkeinpä pelkästään polvilämppäreillä (olen hieman laiska sitomaan siteitä :-) ja muutenkin on mukavempi tehdä pohjaa ja volyymin kasvatusta lämppäreillä). Piikkausjaksolla (yleensä ne on olleet noin 7-8 viikkoa) treenailen siten, että viikon kovemmassa treenissä huippusarjat (pari-kolme) siteillä ja nousut lämppäreillä ja toisessa, kevyemmässä treenissä, kyykyt pelkästään lämppäreillä. Usein piikkailun alussa kestää hieman totutella siteillä tekemiseen, mutta piikkailu on itsestä kiva tehdä tavallaan molemmilla, siteillä ja lämppäreillä.
@RSH :n kanssa samaa mieltä, että deload riippuu tosiaan treenijaksosta. Volyymijaksoilla tosiaan usein on hyvä pudottaa kevennyksessä volyymia deload -viikolla tai sitten tosiaan mennä painoissa pari-kolme viikkoa taaksepäin ja lähteä taas siitä ylös.
Toki myös ylirautaherättelyt on hyviä, eli nousee sopivan iisiin ykköseen (jossa reilusti varaa) ja siitä pudottaa työsarjoihin - tämä pitää myös hermotusta mukavasti hereillä (ei piikissä, mutta kuitenkin sopivasti).