Väärät metodit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänään ole selkä hauispäivä ja ajattelin että vedän n. 6 sarjaa/lihasryhmä ihan loppuun asti. Aika hyvin saa toistoja lisää jos oikein haluaa. 2-4 tuli helposti/ sarja. Huomasin että en ole varmasti ikinä ennen vetänyt ihan loppuun kuin olen tehnyt +5 toiston sarjoja Hyvältä tuntui kyllä pitää kokeilla vähän aikaa, ottaa heavy dutysta vähän mallia. En kyllä suosittele aloittajille koska mulla meni monta vuotta ennen kuin opin treenaamaan lihakset oikein ja jos ei sitä osaa niin siitä ei tule kuin heiluttamista painoilla.

Joo rinta on aina ollut hankala, varsinkin kuin egoilee eikä osaa käyttää järkeä. Luulen että suuri ongelma on se että negatiivinen osa menee huonosti kuin jännitys ei pysy. Varsinkin jos käyttää semmosia koneita joissa painot ei riitä niin kannattaa tehdä negatiivinen osa nostosta hallitusti ja ehkä vähän hitaammin kuin yleensä

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se auttaa paljon lapojen yhdessä pysymiseen kun ei keskity tangon ylös saamiseen, vaan puristamaan rinnoilla tanko niin ylös kuin se menee. Yleensä tällöin kädet eivät mene ihan suoriksi.

Zone-sarja -42%
Mä oon sitä mieltä et jos näitä alkaa liikaa miettimään ni se vaan kusee homman. Tottakai vähän kannattaa miettiä, että miten sitä tankoa rykii, mutta normi jampan ei tarvii mun mielestä tietää aktivoiko se penkki nyt 82 vai 89 prosenttisesti rintalihaksen alakolmannesta.

Itsellä penkin ainut ongelma lähinä, että hartiat nousee. Paketti on muuten kasassa mutta joskus unohdan jännittää hariat alas varsinkin sarjan lopussa. Huomaa salilla, kun peili katossa. Voimat laskee aika huimasti ton virheen takia.

Mitä mieltä porukka olisi esim. Pt Vatasen tällä hetkellä käyttämästä metodista, jossa viikot on jaettu selvään progressiohakuisuuteen ja sit ihan vaan tuntumapumppailuun. Käytännössä siis näillä "progressio" viikoilla pyritään juurikin joko korottamaan painoja tai kokonaistoistoja tietyssä liikkeessä (tietenkään tekniikkaa laiminlyömättä). Sitten taas tollasella tuntumaviikolla ei pätkän vertaa välitetä painoista tai toistoista vaan keskitytään vaan siihen lihaksen rasittamiseen. Toi kuitenkin tekis sen, että progressio viikkojen selkee tavoite lähes pakkottais treenaamaan kovempaa ja sit taas tuntumaviikoilla saisi hyödyn irti, kun pystyis vaan keskittymään siihen lihaksen totaaliseen tuhoamiseen. Oon itsekin aatellut, että josko kokeilis tommosta treenityyliä, kun ihan mielenkiintoiselta kuulostais...

Mitä mieltä porukka olisi esim. Pt Vatasen tällä hetkellä käyttämästä metodista, jossa viikot on jaettu selvään progressiohakuisuuteen ja sit ihan vaan tuntumapumppailuun. Käytännössä siis näillä "progressio" viikoilla pyritään juurikin joko korottamaan painoja tai kokonaistoistoja tietyssä liikkeessä (tietenkään tekniikkaa laiminlyömättä). Sitten taas tollasella tuntumaviikolla ei pätkän vertaa välitetä painoista tai toistoista vaan keskitytään vaan siihen lihaksen rasittamiseen. Toi kuitenkin tekis sen, että progressio viikkojen selkee tavoite lähes pakkottais treenaamaan kovempaa ja sit taas tuntumaviikoilla saisi hyödyn irti, kun pystyis vaan keskittymään siihen lihaksen totaaliseen tuhoamiseen. Oon itsekin aatellut, että josko kokeilis tommosta treenityyliä, kun ihan mielenkiintoiselta kuulostais...

Mutta miksi ei yhdistäisi näitä kahta, eli treenaisi ekana raskaat liikkeet jonka jälkeen pumppailisi lihat loppuun samassa treenissä. Näin itse ainakin teen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta miksi ei yhdistäisi näitä kahta, eli treenaisi ekana raskaat liikkeet jonka jälkeen pumppailisi lihat loppuun samassa treenissä. Näin itse ainakin teen.

Riippuu varmaan vähän kuinka usein tekee jotain lihaa. Itse ainakin teen pari kovempaa rintatreeniä ja sitten kovemman ojentajatreenin, jona pumppailen vaan rintaa kevyemmin.

Treenaan rinnan yleensä aina 2-3 päivän jälkeen tässä kierrossa. Jos tekisin aina rinnan ihan tukkoon, niin palautuminen ei toteutuis.

Tommosta ns. kevyempää viikkoa itsekin funtsailin. Olis vähän kuin jokin syy siis silloin keskittyä vaan siihen lihaksen rasitukseen eikä "huonoilla" treenipävillä olisi mitään merkitystä omaan treenaamiseen. Eli siis kun ei yhtään välittäis painoista niin näillä tuntuma viikoilla treenailis vaan aina sen hetkisen kunnon mukaan... Toisaalta myös tommosen kovan progressioviikon jälkeen voisi suoda itselleen helpommin sen, että tuntuma viikoilla ei katsella painoja, kun a) ennätyksiä rikottiin jo viime viikolla, ja b) niitä täytyy rikkoa myös ensi viikolla. Mä näen tämmösessä jaottelussa nämä hyödyt.

Ei siinä ole mitään kevyempää jos se lihas ajetaan loppuun pidemmillä sarjoilla. Ja ainakin mun mielestä on paljon tehokkaampaa suorittaa yhdessä nämä kaksi millon samaan aikaan tulee paljon mekaanista kuormaa pääliikkeistä missä pyritään progressioon sarjapainoissa, ja sen jälkeen samassa treenissä ajetaan lihas loppuun "tuntumalla". Ihan samanlailla voi pitää kevyemmän viikon tälläsen treenikaudenkin jälkeen, vaikka vaan sitten tuntumapumppaillen kunhan ei vie sarjoja loppuun. Syklittämällä jompaa-kumpaa metodia saat vai sen yhden hyödyt per kausi, vähän sama kun söisit kuukauden pelkkiä kasviksia ja seuraavan kuukauden lihaa.

Toihan on ihan sama asia kun tekisi esim 2+3 jakoa tai muuta hybridiä. Toimii vähän molempiin, mutta ei kunnolla kumpaankaan. Jokatapauksessa bodausmielessä palkitsevinta ja tuloksellisinta on koittaa minusta hakea se progressio lihaskasvun kautta. Eli hitaasti se tulee, ja progressiota ja vaihtelua on syytä tehdä jokatapauksessa jatkuvasti. Ihan sama miten sitä kierrättää, mutta tuskin tuolla menetelmällä mitään ihmeitä saa aikaan. Luultavasti se progressio ei kauheasti ehdi edetä, kun kahden progessio treenin väli on niin pitkä... Minustakin, jos progressiota haluaa noudattaa on se bodaustreenissä järkevintä tehdä joka treenissä...

Niitä voi yhdistää, esim raskaita soutuja eka ja lopussa kajaakkisouta kevyillä painoilla jne. Aika moni tekee pelkästään sitä pumppailua, joo kyllä se selässä tuntuu kuin tekee kulmasoutua kuudellakympillä mutta ne on tehnyt sitä jo 5 vuotta samoilla painoilla. Jos on alottelija ja vielä natu niin kannattaa hakea sitä voimaa sarjapainoihin ja se tule helposti. Sitten kuin ollan treennattu +5 vuotta kovaa niin on jo aika vaikeaa saada kehitystä kuin sarjapainot ei hirveästi enää nouse ja silloin voi erikoistekniikoista on paljon hyötyä.

En ymmärrä tuota tuntumajuttua penkkipunnerruksessa. Kyykyssä, taljoissa ja käsipainovipareissa tyylejä löytyy moneen lähtöön ja liikeradan pituudet ei niin selkeitä. Jos oma penkkisarja maksimi on ( ilman pomppua ja rintaan asti) esim. 10*100kg. Miten tuntuma rinnassa voi olla parempi jos väkisin samassa liikkeessä tehdäänkin vain 10*80kg. Tuo kevyempi sarja on tehtävä lahnana tai nosteltava olkapäitä ja lapoja että se on tarpeeksi rasittava. Raskaampi sarja on tehtävä hyvällä tekniikalla että saa tehtyä. Ja huomautan vielä että ei sitten saa pomputella rinnalta tai jättää vajaaksi kummassakaan sarjassa. Sitten jos vertaa painoja sotilaspenkkiin tai tekee tarkoituksella osatoistoja niin kyseessä onkin jo eri liike.

En ymmärrä tuota tuntumajuttua penkkipunnerruksessa. Kyykyssä, taljoissa ja käsipainovipareissa tyylejä löytyy moneen lähtöön ja liikeradan pituudet ei niin selkeitä. Jos oma penkkisarja maksimi on ( ilman pomppua ja rintaan asti) esim. 10*100kg. Miten tuntuma rinnassa voi olla parempi jos väkisin samassa liikkeessä tehdäänkin vain 10*80kg. Tuo kevyempi sarja on tehtävä lahnana tai nosteltava olkapäitä ja lapoja että se on tarpeeksi rasittava. Raskaampi sarja on tehtävä hyvällä tekniikalla että saa tehtyä. Ja huomautan vielä että ei sitten saa pomputella rinnalta tai jättää vajaaksi kummassakaan sarjassa. Sitten jos vertaa painoja sotilaspenkkiin tai tekee tarkoituksella osatoistoja niin kyseessä onkin jo eri liike.

Mitäs jos tekee hitaammin?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No siinä tapauksessa se kevyempi sarja ei ole parempi mutta jos esim Freddi on joskus sanonut että sen penkki on 50% ojentajia 20% olkapäitä ja 20% rintaa ja yleensä jos joku sanoo että masimisarja on 100x10 niin toistot on tehty semmoisella tekniikalla joka ei ole optimaalinen jos haluaa kasvattaa rintalihaksia.

Tyyli hitaat negatiiviset + "nopeat" positiiviset lienee ehkä eniten lihasta väsyttävin. Nopeat heittomerkein siksi, koska jos joku tekee 80% 1rep maximista penkkisarjaa ne positiiviset ei ihan hirveän nopeita ole. Mutta kun yritetään nostaa painoa nopeammin vie se myös enemmän lihaksen voimia. IMO bodarin kannattaisi suorittaa liikkeet juurikin noin, eli voiman kannalta epäedullisimmalla tavalla. Voimailijathan pyrkivät nostamaan niin että saavat eniten tehoja irti nostoon, bodaajien taas pitäisi keskittyä nostamaan niin että saavat eniten irti lihakselta.

Mitäs jos tekee hitaammin?

Varmaan raskaampaa ja tarpeeksi hitaasti kun tekee niin pelkkä tankokin riittää. Minä käsitän niin että ei se rinnan tekemä työ suhteessa olkapäihin ja ojentajiin ainakaan pienene jos saa sarjapainoja isommaksi. Penkkipunnerrus niin selkeä liike aloitus ja lopetus rajoiltaan että en alkaisi rakettitiedettä tästä tekemään. Jos tekee lavat auki pienemmillä painoilla niin enemmän siinä olkapäitään rasittaa. Hyvällä kaarella (perse penkissä ilman pomppua) painot isommat ja rinnan rasitus isompi.

Ja jos hakee lisää raskautta hitaudesta niin eikö olkapäiden ja ojentajien rasitus kasva samassa suhteessa. Onhan niitä muitakin liikkeitä jos penkki ei rintaan käy

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Suositut

Back
Ylös Bottom