- Liittynyt
- 10.2.2003
- Viestejä
- 3 211
Millä sä perustelet sitä nostoa? Jengi ei tajua miten luja vauhti nykyinenkin 120km/h on, koska autot on kehittyny niin paljon, ettei se vauhti tunnu ollenkaan. Mutta oli auto mikä tahansa, niin 120km/h nopeudesta jarruttaminen pysähdyksiin vie kuivallakin tiellä pitkän matkan ja se matka kasvaa rajusti suhteessa siihen aikaan, mikä siitä kympin nostosta säästyy. Niin kauan, kun maantiet kulkee tähtitaivaan alla, niin siellä on muitakin muuttujia, kun se kaupparatsu farkkupassatillaan.
Toisaalta, sinä ja muut liikenteen ''nimim. 40tkm maantietä'' ammattilaiset voisitte nuolla pikipintaa sen pari tonnia lisää tuon rajoituksen noston ansiosta.
Millä sä perustelet, ettei nopeutta tarvitisi nostaa? Ihmiset säästäisi aikaa kun voisivat ajaa 130km/h, 120km/h sijasta.
Jos koskaan olet ajanut moottoritietä, niin ymmärrät että ennakointi on suuritekijä siellä ajaessa. Tässä sulle muutama knoppi tieto moottoritiellä turvallisesti ajamiseen:
- Ennakoi kaikessa mitä teet.
- Kaistaa vaihessa käytä aina vilkkuja.
- Väistä nopeampaa autoa.
- Kun ohitat hitaanpaa, ennakoit monta sataa metritä vaihtamalla ajokaistalta ohitus kaistalle ja kun hitaampi on ohitettu siirryt vasta 100m sen jälkeen hänen eteensä.
- Kauas eteenpäin katsominen ja jatkuva peruustus peilin tarkkailu on moottoritiellä ajaessa pakollista.
- Nopeammat pääsetetaan ohi, niin ettei heidän tarvitse hidastaa ajoansa. Eli kun ajat ohitus kaistaa pitkin ja takaa tulee nopeampaa vauhtia auto väistettään nopeampaa autoa ainakin 50m ennen, eikä myös aiheuteta vaaratilannetta siirtymäällä heti nopeamman väistön jälkeen hänen puskuriinsa kiiinni vaan jätetään tilaa ennen kuin siirrytään ohitus kaistalle takaisin.
Jos edessä ajava ajaa samaa vauhtia pidetään hyvä turvaväli vähintään 150m.
- Tämä on myös erittäin tärkeä: Kun takaa tulee auto nopeammin ohitus kaistaa pitkin, ei kiilata sen eteen ohitus kaistalle. Suurimmat vaaratilanteet johtuu tästä moottoriteillä.
Mielestäni muutenkin ajokorttia pitäisi uudistaa, että saataisi karsittua tumpelot pois liikenteestä. Ajokortti pitäisi olla 4. vaiheinen iästä riippumatta. Myös jokaiseen ajovaiheeseen liittyisi lääkärin tarkastus, jossa tutkittaisiin näkö, kuulo, reaktiokyky ja muu terveyden tila. Jos nämä ominaisuudet eivät ole riittävällä tasolla, ei saisi ajo-oikeutta. Jokaiseen vaiheeseen pitäisi läpäistä inssi ja auton käsittelykoe. 3. ja 4. vaiheessa käsittely koe pittäisiin jollain moottoriradalla vaiheeseen liittyvien olosuhteiden putteissa. Autolla pitäisi tehdä kierrosaika ja jos ei mene riittävä nopeasti, niin ei pääse ajamaan talvella ja moottoriteillä ikinä.
Tässä vaiheet, Autontyyppi, vaiheenkesto, maksimi teho, missä saa ajaa, maksimi nopeus:
Vaihe 1. - Mopo auto - 1v - max. 4kw - Taajama ajo max. 45km/h
Vaihe 2. - Henkilöauto - 1v - max. 40kw - Taajama + Ajotie max. 80km/h
Vaihe 3. - Henkilöauto - 1v - max. 100kw -Talvi +Taajama + Ajotie max. 100km/h
Vaihe 4. - henkilöauto - 1v - ei tehorajoitusta - Moottoritie +Talvi +Taajama + Ajotie max. 120km/h