Uusia nopeusrajoituksia puuhataan, 130 km/h motarilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Millä sä perustelet, ettei nopeutta tarvitisi nostaa? Ihmiset säästäisi aikaa kun voisivat ajaa 130km/h, 120km/h sijasta.

Jos koskaan olet ajanut moottoritietä, niin ymmärrät että ennakointi on suuritekijä siellä ajaessa. Tässä sulle muutama knoppi tieto moottoritiellä turvallisesti ajamiseen:

- Ennakoi kaikessa mitä teet.
- Kaistaa vaihessa käytä aina vilkkuja.
- Väistä nopeampaa autoa.
- Kun ohitat hitaanpaa, ennakoit monta sataa metritä vaihtamalla ajokaistalta ohitus kaistalle ja kun hitaampi on ohitettu siirryt vasta 100m sen jälkeen hänen eteensä.
- Kauas eteenpäin katsominen ja jatkuva peruustus peilin tarkkailu on moottoritiellä ajaessa pakollista.
- Nopeammat pääsetetaan ohi, niin ettei heidän tarvitse hidastaa ajoansa. Eli kun ajat ohitus kaistaa pitkin ja takaa tulee nopeampaa vauhtia auto väistettään nopeampaa autoa ainakin 50m ennen, eikä myös aiheuteta vaaratilannetta siirtymäällä heti nopeamman väistön jälkeen hänen puskuriinsa kiiinni vaan jätetään tilaa ennen kuin siirrytään ohitus kaistalle takaisin.
Jos edessä ajava ajaa samaa vauhtia pidetään hyvä turvaväli vähintään 150m.
- Tämä on myös erittäin tärkeä: Kun takaa tulee auto nopeammin ohitus kaistaa pitkin, ei kiilata sen eteen ohitus kaistalle. Suurimmat vaaratilanteet johtuu tästä moottoriteillä.

Mielestäni muutenkin ajokorttia pitäisi uudistaa, että saataisi karsittua tumpelot pois liikenteestä. Ajokortti pitäisi olla 4. vaiheinen iästä riippumatta. Myös jokaiseen ajovaiheeseen liittyisi lääkärin tarkastus, jossa tutkittaisiin näkö, kuulo, reaktiokyky ja muu terveyden tila. Jos nämä ominaisuudet eivät ole riittävällä tasolla, ei saisi ajo-oikeutta. Jokaiseen vaiheeseen pitäisi läpäistä inssi ja auton käsittelykoe. 3. ja 4. vaiheessa käsittely koe pittäisiin jollain moottoriradalla vaiheeseen liittyvien olosuhteiden putteissa. Autolla pitäisi tehdä kierrosaika ja jos ei mene riittävä nopeasti, niin ei pääse ajamaan talvella ja moottoriteillä ikinä.

Tässä vaiheet, Autontyyppi, vaiheenkesto, maksimi teho, missä saa ajaa, maksimi nopeus:
Vaihe 1. - Mopo auto - 1v - max. 4kw - Taajama ajo max. 45km/h
Vaihe 2. - Henkilöauto - 1v - max. 40kw - Taajama + Ajotie max. 80km/h
Vaihe 3. - Henkilöauto - 1v - max. 100kw -Talvi +Taajama + Ajotie max. 100km/h
Vaihe 4. - henkilöauto - 1v - ei tehorajoitusta - Moottoritie +Talvi +Taajama + Ajotie max. 120km/h

Perustelen sillä, että siitä kympin nostosta saatava etu matka-ajassa ei millään tavalla kompensoi sitä matkaa, jonka auto kulkee tuossa vauhdissa reaktioajan ja jarrutuksen aikana. 130 km/h nopeusrajoitushan tarkoittaa n. 155km/h todellista nopeutta, koska kaikki ajaa sen kympin pari yli rajoituksen. Ja mitä tulee noihin monen paasaamiin pappojen ja muiden hitaiden lisäkoulutuksiin, niin täytyy muistaa, että vaikka henkilöautolla saisi ajaa 200km/h, siellä tiellä on edelleen raskas liikenne, joka kulkee sen 83km/h. Ja tuo kaavailtu kokonaismassan nosto 76tn yhdistettynä entistä nopeatempoiseen liikenteeseen ja aina vaan honontuneempiin teihin, niin alkaa rytisemään ja kovaa.

Nuo sun ehdottamat koulu-uudistukset kuulostaa ihan naurettavilta, etenkin tuo riittävän nopea kierrosaika. Autokoulu nykyisellään on jo ihan riittävä, ainoa, mitä pitäisi lisätä, on liikennekasvatus ja ihmisten pitäis päästä siitä ''minä minä'' ja ''vittu mul on kiire'' asenteesta, mikä tuolla jokaisella motarilla on valloillaan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nuo sun ehdottamat koulu-uudistukset kuulostaa ihan naurettavilta, etenkin tuo riittävän nopea kierrosaika. Autokoulu nykyisellään on jo ihan riittävä, ainoa, mitä pitäisi lisätä, on liikennekasvatus ja ihmisten pitäis päästä siitä ''minä minä'' ja ''vittu mul on kiire'' asenteesta, mikä tuolla jokaisella motarilla on valloillaan.

En ymmärrä miten voin nähdä tämän asian niin pain vastoin. Mitä siinä on väärä ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti? Juuri nämä alinopeutta eteen kiilaajat ja jonon ensimmäisenä 10km/h alle nopeusrajoituksen ajajat näen "minä minä"-pässinpäinä. Johtuuko se juuri siitä että halutaan hallita muita ihmisiä edes siellä auton ratissa, kun muualla potkitaan päähän? Kiireenhän ihminen vain luo itselleen huonolla ajankäytön suunnittelulla, joten se ei liity myöskään mitenkään nopeusrajoitusten mukaisesti ajamiseen.

Mitä autokouluun tulee, siellä on todella paljon kehitettävää. Teiltä pitäisi saada kaiken maailman tukkeet ja vaaratekijät pois. Tähän ryhmään voidaan vetää ääripäät: liian kovaa ajajat ja liian hiljaa ajajat. Liian kovaa ajajille tapa kasvatus on oikea tapa, mutta liian hiljaa ajajille autokoulun lisä tunnit on paikallaan. Aina kun näen jonkun tötöilijän liikenteessä, ne ajavat lähkökaisesti liian hiljaa, mihin sattuu ja miten sattuu. Jokainen liian hiljaa ajava tulisi pysäyttää ja testata ajokunto verikokeella. Mieliala-lääkkeiden syönti on lisääntyt vuosikymmenessä suomessa räjähdysmäisesti. Mielestäni lääkäreiden pitäisi ilmoittaa suoraan poliisille, kun henkilölle määräätään lääkkeitä mitkä heikentävät ajokykyä ja poliisin pitäisi erikois tarkkailla näitä tapauksia. Eihän siitä nyt kovin pitkä aika ole kun joku sekopää-lääke-mummo oli ajanut liikenteenjakajien yli jonkun maasturin kylkeen ja tapellut vielä poliisienkin kanssa.
 
En ymmärrä miten voin nähdä tämän asian niin pain vastoin. Mitä siinä on väärä ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti? Juuri nämä alinopeutta eteen kiilaajat ja jonon ensimmäisenä 10km/h alle nopeusrajoituksen ajajat näen "minä minä"-pässinpäinä. Johtuuko se juuri siitä että halutaan hallita muita ihmisiä edes siellä auton ratissa, kun muualla potkitaan päähän? Kiireenhän ihminen vain luo itselleen huonolla ajankäytön suunnittelulla, joten se ei liity myöskään mitenkään nopeusrajoitusten mukaisesti ajamiseen.

Mitä autokouluun tulee, siellä on todella paljon kehitettävää. Teiltä pitäisi saada kaiken maailman tukkeet ja vaaratekijät pois. Tähän ryhmään voidaan vetää ääripäät: liian kovaa ajajat ja liian hiljaa ajajat. Liian kovaa ajajille tapa kasvatus on oikea tapa, mutta liian hiljaa ajajille autokoulun lisä tunnit on paikallaan. Aina kun näen jonkun tötöilijän liikenteessä, ne ajavat lähkökaisesti liian hiljaa, mihin sattuu ja miten sattuu. Jokainen liian hiljaa ajava tulisi pysäyttää ja testata ajokunto verikokeella. Mieliala-lääkkeiden syönti on lisääntyt vuosikymmenessä suomessa räjähdysmäisesti. Mielestäni lääkäreiden pitäisi ilmoittaa suoraan poliisille, kun henkilölle määräätään lääkkeitä mitkä heikentävät ajokykyä ja poliisin pitäisi erikois tarkkailla näitä tapauksia. Eihän siitä nyt kovin pitkä aika ole kun joku sekopää-lääke-mummo oli ajanut liikenteenjakajien yli jonkun maasturin kylkeen ja tapellut vielä poliisienkin kanssa.
Mä taas en ymmärrä, että miten te törmäätte näihin hidastelijoihin joka paikassa. Mä en koe koskaan, että kukaan ns hidastelija olis ongelma tiellä, ellei nyt puhuta traktorista tai mopoautosta maantiellä. En usko, että motarilla 120km alueella satasen, tai vaikka 80 ajava aiheuttaa minkäänlaista haittaa muulle liikenteelle. Tietysti nopeammat ajaa silloin ohi, mutta aina, kun vaihtaa kaistaa tai lähtee ohittamaan se on sen ohittajan vastuulla arvioida, onko se turvallista. Ja jos ei ole, niin ohitetaan silloin, kun se on turvallista.
 
Kulutuksen kasvaessa eksponentiaalisesti nopeuden mukana järkevä kaveri lähtisi töistä pois 10min aikaisemmin ja tuo aika vähennettäisiin palkasta. Aikaa säästyisi, rahaa jäisi sama määrä käteen ja luonto pelastuisi :D

Miksei voi suoraan sanoa, että tykkää ajaa lujaa oli siitä hyötyä tai ei? Itse ainakin painelen kaasua yleensä ihan vain siksi, kun huittaa. No kerran ajoin Turkuun laivalle 170 lasissa, kun oltiin hieman myöhässä. Jouduin silti odottamaan 40min satamassa.
 
Ihanteellisessa maailmassa rajoitusten nosto olisi pelkästään positiivinen asia. Mutta kuten täälläkin todettu, liikenteestä löytyy monenlaista kulkijaa. Näiden nettifoorumien hieno puoli on se, että niiltä löytyy vain täydellisiä kuljettajia.
 
Meinaatko että raskaan liikenteen pitäisi saada ajaa vieläkin lujempaa, kuin 88 km/h? Käyppä joskus kokeilemassa kuinka hyvin 60-tonninen yhdistelmä pysähtyy lumella. Asfaltillakin puhutaan pikkuisen eri metrimääristä kuin autolla. Ja niihin on turha laittaa tehokkaampia jarruja, koska tavarat kyydissä hajoais (äkki)jarrutuksessa.

Lapin lumiolosuhteisiinko näitä uusia nopeusrajouksia oltiin juuri värkäämässä? Kyllä minä ainakin puhun näiden uusien rajoitusten kohdalla teistä, joilla tälläinen on mahdollista. Tämä siis tarkoittaa moottoriteitä, jotka ovat riittävän hyvässä kunnossa ja keliolosuhteiden ollessa hyvät. Ja samalla tavalla kun henkilöautojen nopeuden nostaminen auttaa, niin tuottavuus kyllä paranee myös rekkojen nopeusrajoituksia nostamalla. Kyllä minä olen nähnyt ainakin Jenkkilässä rekkojen ajavan ~100 km/h enkä nähnyt siinä suurtakaan ongelmaa. Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta täysperärekan ajamisesta.



Yleensäkin ihmettelen tätä keskustelua yhden auton kilometreistä ja ajansäästöstä, kun tätä pitäisi laskea mieluummin yhteiskunnan kannalta. Eli on aivan sama jos Kaasu-Kalle ajaa Turku-Helsinki välin 10 minuuttia nopeammin, vaan olellisempaa olisi laskea, kuinka monta autoa sen Turku-Helsinki välin ajaa päivittäin ja mikä säästö tässä syntyy. Nyt aletaan puhua sellaisesta ajansäästöstä, että tyhmempikin ymmärtää että kyllä näillä asioilla on oikeasti merkitystä. Ei se aika käyttämättä jää, vaan se voidaan käyttää johonkin muuhun hyödylliseen. Tuo liikkuminen vain pakollinen paha useimmille meistä.

PS. minä jopa sallisin yli 100 km/h nopeudet niihin Turku-Helsinki -moottoritien tunneleihin -- onkos radikaalia. :evil: Jos ne eivät täytä jotain määräyksiä, miksi sellaisia alinopeustunneleita sinne tielle edes annettiin rakentaa.
 
Yleensäkin ihmettelen tätä keskustelua yhden auton kilometreistä ja ajansäästöstä, kun tätä pitäisi laskea mieluummin yhteiskunnan kannalta. Eli on aivan sama jos Kaasu-Kalle ajaa Turku-Helsinki välin 10 minuuttia nopeammin, vaan olellisempaa olisi laskea, kuinka monta autoa sen Turku-Helsinki välin ajaa päivittäin ja mikä säästö tässä syntyy. Nyt aletaan puhua sellaisesta ajansäästöstä, että tyhmempikin ymmärtää että kyllä näillä asioilla on oikeasti merkitystä. Ei se aika käyttämättä jää, vaan se voidaan käyttää johonkin muuhun hyödylliseen. Tuo liikkuminen vain pakollinen paha useimmille meistä.

PS. minä jopa sallisin yli 100 km/h nopeudet niihin Turku-Helsinki -moottoritien tunneleihin -- onkos radikaalia. :evil: Jos ne eivät täytä jotain määräyksiä, miksi sellaisia alinopeustunneleita sinne tielle edes annettiin rakentaa.

Nopeuksien nostaminen itseasiassa hidastaa juurikin kokonaisliikennettä.

TopGearin jaksossa xx (en muista), oli vieraana joku poliitikko joka oli laskenut jonkun pääväylän (M1?) nopeutta 60:stä 50:iin. Tämä oli johtanut siihen, että kokonaisliikenteen nopeus oli kasvanut tällä tiellä. Eli se Kaasu-Kalle pääsee pujottelemalla ja nopeuden ollessa 130 (aina kun saa ja voi) tunnissa turkuun mutta jos nopeusrajoitus olisi 100, niin Kaasu-Kalle olisi Turussa 55 minuutissa. (Luvut eivät täsmää - mutta idea oli tuo).

Eilen sitten olin itse Turun motarilla taas se "kusipää" Audikuski. Turusta päin tullessa veikkolan liittymän kohdalla oli kummallisesti tämmöinen hieno uusi nopeusnäyttö satasta näyttämässä ja myös itse motarilla oli seuraava hieno kyltti asetetty "sataseen". Tätä ihmettelin mutta ajoin satasta. Seuraavaksi tuli kyltti 80 (taas semmonen uusi vaihtuvanopeuksinen) ja tottakai, kun lukutaidolla ja numeroiden ymmärtämisellä minua on siunattu niin täsmensin sen Audin hässäkän missä numeroita on ympärän muotoon aseteltu, samaiseen lukemaan. Seuraavaksi tiellä tuli semmoinen ilmoituskyltti jossa luki: "Edessä kolari". Tästä osasinkin eteläänpäin kun ajoin niin päätellä että tiellä on ehkäpä jotain estettä tuloillaan koska Kolari on lapissa.
Muutenhan tuossa ei ollu mitään outoa MUTTA - satasen alueella meni huomattava määrä autoja ohitse. 80- alueella meni - voinen sanoa - lähes kaikki ohi. Ja ohitusvauhdista päätellen vauhtia oli n.120.

Ja tästä seuraavaa voinee päätellä: Koska ei autoilijoita vittuakaan kiinnosta pitää noista nopeuskylttejen nopeuksista kiinni on aivan turhaa ainakaan nostaa teiden nopeuksia "ruuhkaisemmilla pääväylillä" - koska hitaampien ja nopeimpien nopeuserot aiheuttavat lisää ruuhkaa ja enemmän kolareita. (Tämä oli eilen nähtävissä siinä "kolari kohdalla" - 120 ajetaan ja kun poliisi näkyy niin liinat kiinni, ei pääse toiselta kaistalta sille kaistalle jne. jne.).
 
Nopeuksien nostaminen itseasiassa hidastaa juurikin kokonaisliikennettä.

TopGearin jaksossa xx (en muista), oli vieraana joku poliitikko joka oli laskenut jonkun pääväylän (M1?) nopeutta 60:stä 50:iin. Tämä oli johtanut siihen, että kokonaisliikenteen nopeus oli kasvanut tällä tiellä. Eli se Kaasu-Kalle pääsee pujottelemalla ja nopeuden ollessa 130 (aina kun saa ja voi) tunnissa turkuun mutta jos nopeusrajoitus olisi 100, niin Kaasu-Kalle olisi Turussa 55 minuutissa. (Luvut eivät täsmää - mutta idea oli tuo).

Ymmärrän hyvin, ettei nopeusrajoitusten poistaminen esim. Helsingin kehäteiltä helpota aamu- ja iltapäiväruuhkia yhtään, mutta Turku-Helsinki -moottoritiellä, varsinkin Turku-Lohja -välillä on niin vähän liikennettä, ettei nopeusrajoutusten nostaminen voi laskea keskinopeutta, kuten annat ymmärtää ja kuten varmaan jossain ruuhkaisemmalla Englantilaisella maaseututiellä on tilanne ollut. :)
 
Lapin lumiolosuhteisiinko näitä uusia nopeusrajouksia oltiin juuri värkäämässä? Kyllä minä ainakin puhun näiden uusien rajoitusten kohdalla teistä, joilla tälläinen on mahdollista. Tämä siis tarkoittaa moottoriteitä, jotka ovat riittävän hyvässä kunnossa ja keliolosuhteiden ollessa hyvät. Ja samalla tavalla kun henkilöautojen nopeuden nostaminen auttaa, niin tuottavuus kyllä paranee myös rekkojen nopeusrajoituksia nostamalla. Kyllä minä olen nähnyt ainakin Jenkkilässä rekkojen ajavan ~100 km/h enkä nähnyt siinä suurtakaan ongelmaa. Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta täysperärekan ajamisesta
...
PS. minä jopa sallisin yli 100 km/h nopeudet niihin Turku-Helsinki -moottoritien tunneleihin -- onkos radikaalia. :evil: Jos ne eivät täytä jotain määräyksiä, miksi sellaisia alinopeustunneleita sinne tielle edes annettiin rakentaa.

Vähän tutkiskelin noita jenkkirajoituksia, ilmeisesti ainakin texasissa(yllätys) saavat ajaa yhdistelmillä samoja nopeuksia kuin henkilöautoilla. Toki useimmiten jenkkilässä ne yhdistelmät taitaa olla niitä veturi+puolperävaunu -mallisia.
Helvetin vaikea löytää yksiselitteistä vastausta mitä niiden painorajoitukset on, monesti oli mainittu 80,000 pounds mikä on vaan puolet siitä mikä suomessa on maksimi. Toisaalta 3 osaiselle 9 akselisille löysin jostain 131,000, pelkästään michiganissa oli 164,000 mikä olis silti alle suomen tulevan 76tonnin rajan. Jos semmosella saa huristella 60 mailia tunnissa niin huhhuh mutta eipä noista rajoituksista saanut varmuutta kun joka osavaltiossa on vähän eri.
En kyllä tiedä tarttisko suomessa raskaan liikenteen saada ajaa yli 80km/h, motarillakin jos ois satanen niin sitten sitä ajettais kaikkialla. Jos raskaalla liikenteellä ois kesä ja talvirajotukset -kesänopeuksia ajettais aina. Sitten on vielä se hienous että täällä saa ajaa samoilla renkailla vuoden ympäri ja sitämyöten urasyvyydet saa olla 1,6mm, paripyörien toisessa pyörässä 0mm :D

Toi satanen tunnelissa on huvittavaa, joku vois vähän valottaa asiaa jos tietää miks se on niin.
 
Ymmärrän hyvin, ettei nopeusrajoitusten poistaminen esim. Helsingin kehäteiltä helpota aamu- ja iltapäiväruuhkia yhtään, mutta Turku-Helsinki -moottoritiellä, varsinkin Turku-Lohja -välillä on niin vähän liikennettä, ettei nopeusrajoutusten nostaminen voi laskea keskinopeutta, kuten annat ymmärtää ja kuten varmaan jossain ruuhkaisemmalla Englantilaisella maaseututiellä on tilanne ollut. :)

Sinä puhut nyt omasta keskinopeudestasi. Kokonaisliikenteen nopeus ratkaisee ja mitä suuremmat nopeuserot ovat sitä hitaammaksi liikenne menee (tietyt optimit tottakai on, että ei se hamaan loppuun hidastu - tietystikään). Suomessa kuitenkin ajetaan kuorkeilla ja rekoilla sitä 80 - 90 km/h pääosin (kuten pitäisi peräkärrylläkin).

On eriasia kellottaa omaa matkustamistaa, kuin pistää samalla tielle pari muuta kaasuttelijaa ja sitten laskea aamusta iltaan liikenteen sujuvuus.

Nopeusrajoitus - keskinopeus - liikenteen sujuvuus - nopeuserot.

Ja jatkoa tuohon edelliseen tulomatkaani, niin juurikin tuolla Turku- Lohja välillä ajeli punainen bimmeri menomatkallani. Tämä sankari aiheutti ruuhkan sillä hiljasella välillä. Eli puhelin kädessä ja ohitti minut (Sen Audin missä on vakkari), tuli nenäni eteen (Audin nenän) ja hiljensi kun alkoi jotain kirjoittamaan ylös (siltä se näytti). Nyt tämä bimmeri sitten keksi lähteä ohittamaan rekkaa sitä 100 km/h nopeuttaa ja minä jääden hänen taaksensa, en päässyt ohi koska takaa paapatti joku shittymaasturi n. 150km/h ohitseni. Vauhtini hidastui vaihdoin kaistaa ja perässäni vaihtoi tämä sama punainen bimmeri jonka "perään ajoi" taas pari autoa. Eli täysin tyhjällä tiellä missä oli vain 1 rekka ja minä, niin olikin yhtäkkiä 10 autoa. :D US-KO-MATONTA!
Ja miten tämä tilanne olisi helpottunut? No ensinnäkin suurin ongelma oli tämän partaveikon punakkabimmeripuhelin hässäköinti. Toinen ongelma... tadaa -> Se ylinopeutta ajava tilaihme. Tämän takia vauhdin ollessa 120:n sijaan 130 nämä tilanteet yleistyvät koska: Nopeuserot. Ja tämä taasen hidastaa kokonaisliikennettä, eli nopeutta ja sujuvuutta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
1305710550077
 
En kyllä tiedä tarttisko suomessa raskaan liikenteen saada ajaa yli 80km/h, motarillakin jos ois satanen niin sitten sitä ajettais kaikkialla.

Siinä tapauksessa rangaistuskäytännöt ovat riittämättömät... jos 100 km/h nopeudesta vaikka tavallisella tiellä tuomittaisiin rikoksentekoväline valtiolle (tässä tapauksessa siis se auto), laittaisi varmaan mittaamaan nopeutta muullakin kuin sillä auton omalla mittarilla, joka ei ainkaan henkilöautossa kuulu pakollisiin varusteisiin. Rekassakin varmasti pakollinen on itse piirturi, mutta onko ns. mittari pakollinen?

- - - Updated - - -

Sinä puhut nyt omasta keskinopeudestasi. Kokonaisliikenteen nopeus ratkaisee ja mitä suuremmat nopeuserot ovat sitä hitaammaksi liikenne menee (tietyt optimit tottakai on, että ei se hamaan loppuun hidastu - tietystikään). Suomessa kuitenkin ajetaan kuorkeilla ja rekoilla sitä 80 - 90 km/h pääosin (kuten pitäisi peräkärrylläkin).

Jos siis rekat ovat ajaneet nyt 80 km/h, oma sekä useiden muiden henkilöautojen nopeus on 120 km/h tunnissa tiellä. Mikäli oma, ja en kyllä ymmärrä miksei niiden muidenkin henkilöautojen, keskinopeus nousee 160 km/h, ja rekat ajavat edelleen 80 km/h (tai vaikka enemmänkin), niin en ymmärrä miten tässä yhtälössä keskinopeus laskee? Itse en ainakaan muista ajaneeni ruuhkassa Turku-Lohja väliä, joten siellä se hitaampi liikenne ei niin paljon haittaa.

Ja miten tämä tilanne olisi helpottunut? No ensinnäkin suurin ongelma oli tämän partaveikon punakkabimmeripuhelin hässäköinti. Toinen ongelma... tadaa -> Se ylinopeutta ajava tilaihme. Tämän takia vauhdin ollessa 120:n sijaan 130 nämä tilanteet yleistyvät koska: Nopeuserot. Ja tämä taasen hidastaa kokonaisliikennettä, eli nopeutta ja sujuvuutta.

Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin tälläisestä hässäköinnistäkin pitäisi olla sellaiset rangaistukset, ettei tälläistä pelleilyä tapahtuisi. Mikäli nopeammat nopeudet olisivat sallittuja, tämä varmasti piristäisi myös autokauppaa ja parempien autojen myynti kasvaisi hitusen.
 
Siinä tapauksessa rangaistuskäytännöt ovat riittämättömät... jos 100 km/h nopeudesta vaikka tavallisella tiellä tuomittaisiin rikoksentekoväline valtiolle (tässä tapauksessa siis se auto), laittaisi varmaan mittaamaan nopeutta muullakin kuin sillä auton omalla mittarilla, joka ei ainkaan henkilöautossa kuulu pakollisiin varusteisiin. Rekassakin varmasti pakollinen on itse piirturi, mutta onko ns. mittari pakollinen?

- - - Updated - - -



Jos siis rekat ovat ajaneet nyt 80 km/h, oma sekä useiden muiden henkilöautojen nopeus on 120 km/h tunnissa tiellä. Mikäli oma, ja en kyllä ymmärrä miksei niiden muidenkin henkilöautojen, keskinopeus nousee 160 km/h, ja rekat ajavat edelleen 80 km/h (tai vaikka enemmänkin), niin en ymmärrä miten tässä yhtälössä keskinopeus laskee? Itse en ainakaan muista ajaneeni ruuhkassa Turku-Lohja väliä, joten siellä se hitaampi liikenne ei niin paljon haittaa.



Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin tälläisestä hässäköinnistäkin pitäisi olla sellaiset rangaistukset, ettei tälläistä pelleilyä tapahtuisi. Mikäli nopeammat nopeudet olisivat sallittuja, tämä varmasti piristäisi myös autokauppaa ja parempien autojen myynti kasvaisi hitusen.

Niin siis selvennetään, että itse olen sitä mieltä että nopeusrajoitukset saisi vapauttaa motareilla. MUTTA kun seuraa tuota liikennettä ja noita muiden maiden liikenteitä ja nopeuksia ja suhteuttaa ne suomalaiseen ajokäyttäytymiseen, niin soppa on valmis.

Sitä kokonaisliikenteen nopeutta ja sujuvuutta pienentää nopeuserot. Eli rekat 80 ja autot 120 toimii paremmin kuin yhtälö rekat 80 autot 130. Mitä kovemmat vauhdit, sitä vaarallisemmat ohitukset ja sitä virhealttiimpaa liikennettä = vaaratilanteet lisääntyvät, tulee pelkääviä kuskeja vieläkin enemmän jne. VArsinkin kun mittarivirheet nousevat 120-130 välillikin taas parit kilsat - jotkut ajavat mittarin mukaan ja jotkut gps:n mukaan.

Eilen oli taas turun motarilla sankar jylhän kuusiston päästetty liikenteeseen. Ohitin rekkaa sitä 120km/h vauhtia ja takaani tuli joku opel (wir lieben autos), opelin vauhti oli hiukan minua nopeampi ja peilistä kyllä näin että tulee mutta aivojen pienellä sauhuttamisella laskin nopsakkaan sen, että kerkiän ohittaa rekan (ja sitäpaitsi mullahan ei ole mitään velvollisuutta ajaa ylinopeutta, jos en näe hälytysajoneuvoa takanani). No näinpä ei käynytkään kun tämä sorateiden sankari olikin siis tämän opelin takana. Ja opel käytti omaa pelisilmäänsä ja kerkesi minun perseeseen ajaa. Menin takas oikealle rekan eteen, opel ajoi minun eteeni ja se vitun perseessä ajava mulkku ajoi siihen minun ja opelin väliin selkeästi osoittaakseen mieltä koska samantein lähti painamana sitten ohitse taasen. Ei siinä muuta mutta en ymmärrä sitä ihmistä - eiks se osaa vittu lukea, ajatella vai mikä helvetti semmosia mulkkuja vaivaa? Ajakoot vittu miten kovaa se toyotan paska lähteekään, mutta kukaan ei semmosia ole velvoitettu väistämään oman nopeuden ollessa tien maksiminopeus.
 
Mappana puhuu asiaa, ylkkää ei ole mikänä pakko ajaa eikä sitä edes lainmukaan saa ajaa. Minuakin vituttaa että pitää ihan puskuriin tulla kiinni vain määrätkseen että minä haluan että sinä väistät vittuun siitä edestä. Niille hyvä vähän vilautella jarruvaloja, kyllä siinä vähän säikähtää kun se entisestään lyhyt rako vähän kapenee nielä. Takasumarit on kanssa hyvät jos on pimeetä.
 
Menin takas oikealle rekan eteen, opel ajoi minun eteeni ja se vitun perseessä ajava mulkku ajoi siihen minun ja opelin väliin selkeästi osoittaakseen mieltä koska samantein lähti painamana sitten ohitse taasen. Ei siinä muuta mutta en ymmärrä sitä ihmistä - eiks se osaa vittu lukea, ajatella vai mikä helvetti semmosia mulkkuja vaivaa? Ajakoot vittu miten kovaa se toyotan paska lähteekään, mutta kukaan ei semmosia ole velvoitettu väistämään oman nopeuden ollessa tien maksiminopeus.

Voi ihan hyvin olla myös joku "kiireinen ihminen", ennakointi liikenteessä ulottuu 1cm siihen rekisterikilven etupuolelle kun on ajatukset jossain puhelinpalaverissa. Olen todellakin huomannut että joillain ihmisillä se puhelimeen keskittyminen on niin täydellistä että voivat pysähtyä punaisiin ja ajaa niistä samoista punaisista läpi ajatuksissaan.
 
Sitä ihmettelen miten jo heti naapurimaassamme Ruotsissa voi olla asiat niin paljon paremmin.

Siellä on paljon keskikaideteitä jotka vähentää kohtausonnettomuuksia rajusti. Sitten aivan nerokas on liityntä jossa liittyvä liikenne tulee tien oikealle kaistalle ja tietä pitkin ajavien kaista on vasemmalla ja myöhemmin päättyy liittyen oikeaan kaistaan. Näin tietä pitkin ajavat voivat ajaa omaa nopeuttaan ja liittyjät kiihdyttää turvallisesti ilman vaaraa yhteentörmäyksestä. Myöhemmin vasen kaista yhdistyy oikeaan ja kaikki ajaa jo tavoitenopeuttaan joten yhdistyminen on turvallista. Erittäin luontevaa, tulee heti mieleen että näin sen pitääkin olla. Tällä järjestelyllä ei kukaan työnnä 40km/h eteen risteyksestä eikä toisaalta ole tarvetta alentaa tien rajoitusta liittymän kohdalla.

Norjassa taas tehoaa valistus jossa kylteissä on pieniä lapsia ja muistutetaan ylinopeuden ja turvavyöttömyyden vaaroista. Tehokasta, laittaa miettimään..
 
Ymmärrän hyvin, ettei nopeusrajoitusten poistaminen esim. Helsingin kehäteiltä helpota aamu- ja iltapäiväruuhkia yhtään, mutta Turku-Helsinki -moottoritiellä, varsinkin Turku-Lohja -välillä on niin vähän liikennettä, ettei nopeusrajoutusten nostaminen voi laskea keskinopeutta, kuten annat ymmärtää ja kuten varmaan jossain ruuhkaisemmalla Englantilaisella maaseututiellä on tilanne ollut. :)

Turku-Lohja molempii suuntiin on tosiaan niin hiljaista aina, että siinä voisi soveltaa Saksasta tunnettua rajatonta nopeutta. Ainoastaan siltojen saumat on niin huonoja, että vanteet siinä kärsii jo nykyisilläkin nopeuksilla. Saksankin autobahnilla aina alku ja loppu 20km on 130km/h ja keskeltä n. 30-50km ilman rajoitusta.
 
Zone-sarja -42%
Nyt 80km/h:n alueella ajetaan 85-90km/h ja satasen alueella 105-110km/h, eli juuri pientä ylinopeutta. Jos noita rajoituksia nostetaan, niin luultavasti vauhdit kasvavat sitä mukaa. Kortti pois-ylinopeuksiin ei enää vahingossa kukaan polettaisi. Joillakin 1.4 kärryillä ei olisi huolta menettää korttia hyllylle :)

Toisaalta nopeusrajoitusten rukkaaminen olisi päivitystä nykyhetkeen. mm. tiestö on tehty suoremmaksi, mutkikkaita teita on siis linjattu uudelleen tasaisemmiksi. Sitten myös autokanta on uuditunut ja kasari-ysäri peltipurkkeja näkyy entistä vähemmän liikenteessä. Voidaan siis sanoa, että nykyiset nopeusrajoitukset ovat jäänne vuosikymmenten takaa, joilloin ne olivat silloisessa tilanteessa oikeanlaisia.

Lisäksi Suomessa kelit määrittävät hyvinkin paljon ajonopeuksia. Harva ajelee sen mukaan, mitä nopeusrajoitusten mukaan tiellä saisi oikeasti ajaa. Hyvällä kelillä satasen nopeus on oikea pienemmillä kantateilläkin.
 
Uutiseen viitaten olisi mukava tietää minkäsortin teillä tuo ylinopeus johtaa kuolemiin (eli tien laatu ja nopeusrajoitus). Seuraavasta lauseesta voisi ymmärtää, että ylinopeus on suurin syy?: "TISPOLin Euroopan laajuiset teemakampanjat keskittyvät suurimpiin liikennekuolemia aiheuttaviin tekijöihin. Näitä ovat ylinopeus, rattijuopumus ja turvavyön käyttämättä jättäminen." Vai liekö se näiden kolmen yhdistelmä.


Ajankohtaista
 
Empä ole tiennyt muuten, että tuo perseessä ajeluhan on sakotettava virhe. :D

Poliisin sivuilla on näppärä sakkolaskuri ja sieltä löytyi kohta: "riittämätön etäisyys edellä ajavaan, 100km/h 20m".
3 tonnin kk-liksalla sais 10 päiväsakkoa eli 450€ :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom