- Liittynyt
- 28.12.2005
- Viestejä
- 2 302
- Ikä
- 34
Millä sä perustelet, ettei nopeutta tarvitisi nostaa? Ihmiset säästäisi aikaa kun voisivat ajaa 130km/h, 120km/h sijasta.
Jos koskaan olet ajanut moottoritietä, niin ymmärrät että ennakointi on suuritekijä siellä ajaessa. Tässä sulle muutama knoppi tieto moottoritiellä turvallisesti ajamiseen:
- Ennakoi kaikessa mitä teet.
- Kaistaa vaihessa käytä aina vilkkuja.
- Väistä nopeampaa autoa.
- Kun ohitat hitaanpaa, ennakoit monta sataa metritä vaihtamalla ajokaistalta ohitus kaistalle ja kun hitaampi on ohitettu siirryt vasta 100m sen jälkeen hänen eteensä.
- Kauas eteenpäin katsominen ja jatkuva peruustus peilin tarkkailu on moottoritiellä ajaessa pakollista.
- Nopeammat pääsetetaan ohi, niin ettei heidän tarvitse hidastaa ajoansa. Eli kun ajat ohitus kaistaa pitkin ja takaa tulee nopeampaa vauhtia auto väistettään nopeampaa autoa ainakin 50m ennen, eikä myös aiheuteta vaaratilannetta siirtymäällä heti nopeamman väistön jälkeen hänen puskuriinsa kiiinni vaan jätetään tilaa ennen kuin siirrytään ohitus kaistalle takaisin.
Jos edessä ajava ajaa samaa vauhtia pidetään hyvä turvaväli vähintään 150m.
- Tämä on myös erittäin tärkeä: Kun takaa tulee auto nopeammin ohitus kaistaa pitkin, ei kiilata sen eteen ohitus kaistalle. Suurimmat vaaratilanteet johtuu tästä moottoriteillä.
Mielestäni muutenkin ajokorttia pitäisi uudistaa, että saataisi karsittua tumpelot pois liikenteestä. Ajokortti pitäisi olla 4. vaiheinen iästä riippumatta. Myös jokaiseen ajovaiheeseen liittyisi lääkärin tarkastus, jossa tutkittaisiin näkö, kuulo, reaktiokyky ja muu terveyden tila. Jos nämä ominaisuudet eivät ole riittävällä tasolla, ei saisi ajo-oikeutta. Jokaiseen vaiheeseen pitäisi läpäistä inssi ja auton käsittelykoe. 3. ja 4. vaiheessa käsittely koe pittäisiin jollain moottoriradalla vaiheeseen liittyvien olosuhteiden putteissa. Autolla pitäisi tehdä kierrosaika ja jos ei mene riittävä nopeasti, niin ei pääse ajamaan talvella ja moottoriteillä ikinä.
Tässä vaiheet, Autontyyppi, vaiheenkesto, maksimi teho, missä saa ajaa, maksimi nopeus:
Vaihe 1. - Mopo auto - 1v - max. 4kw - Taajama ajo max. 45km/h
Vaihe 2. - Henkilöauto - 1v - max. 40kw - Taajama + Ajotie max. 80km/h
Vaihe 3. - Henkilöauto - 1v - max. 100kw -Talvi +Taajama + Ajotie max. 100km/h
Vaihe 4. - henkilöauto - 1v - ei tehorajoitusta - Moottoritie +Talvi +Taajama + Ajotie max. 120km/h
Perustelen sillä, että siitä kympin nostosta saatava etu matka-ajassa ei millään tavalla kompensoi sitä matkaa, jonka auto kulkee tuossa vauhdissa reaktioajan ja jarrutuksen aikana. 130 km/h nopeusrajoitushan tarkoittaa n. 155km/h todellista nopeutta, koska kaikki ajaa sen kympin pari yli rajoituksen. Ja mitä tulee noihin monen paasaamiin pappojen ja muiden hitaiden lisäkoulutuksiin, niin täytyy muistaa, että vaikka henkilöautolla saisi ajaa 200km/h, siellä tiellä on edelleen raskas liikenne, joka kulkee sen 83km/h. Ja tuo kaavailtu kokonaismassan nosto 76tn yhdistettynä entistä nopeatempoiseen liikenteeseen ja aina vaan honontuneempiin teihin, niin alkaa rytisemään ja kovaa.
Nuo sun ehdottamat koulu-uudistukset kuulostaa ihan naurettavilta, etenkin tuo riittävän nopea kierrosaika. Autokoulu nykyisellään on jo ihan riittävä, ainoa, mitä pitäisi lisätä, on liikennekasvatus ja ihmisten pitäis päästä siitä ''minä minä'' ja ''vittu mul on kiire'' asenteesta, mikä tuolla jokaisella motarilla on valloillaan.