Uusia nopeusrajoituksia puuhataan, 130 km/h motarilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Puhut höpöjä. Nopeusjärjestyksessä ajamine ei onnistu jos pitää itse päätellä ajaako se Audi nyt 140 vai 160 vai 110. Liikenne pysyy sulavana, KUN noudatetaan sitä maksiminopeutta motareilla. Vasen kaista MAKS. 120 ja oikealla sitten rekkojen mukaan. Näinollen ohituksissa ei tule sitä ongelmaa, että 121km/h rekkaa ohittava olisi jotenkin tiellä.
Kyllä se nopeuden arviointi hyvin helposti onnistuu, kun seuraa liikennettä. Ketä on takana ja ketä edessä. Kun taakse on esimerkiksi hyvin lyhyen ajan sisällä ilmestynyt aiemmin siellä olematon auto, voi päätellä, että tuo taitaa ajaa kovempaa. Käynti oikealla ja sitten taas voi itse tulla köröttelemään ohituskaistalle. Edit: ei tarvitse laiskuuttaan jäädä ohituskaistalle "valmiina" seuraavan, 500 metrin päässä olevan, rekan ohitukseen.

Enkä nyt tarkoita ruuhka-tilanteita, jolloin olisi melkein parempi, että kaikki vaan ajavat sillä oikealla kaistalla eikä lähdetä ainakaan 10 metrin väliin ohituskaistalle -10 km/h hitaammalla vauhdilla. (Niissäkin tilanteissa jossa tuon välin jälkimmäisen auton takana olisi sata metriä tilaa).
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sekin on jo vähän heikkoa jos taustapeiliin "ilmestyy" auto. Jos taustapeiliä ja ylipäätään omaa ympäristöä seurattais niinkuin kuuluu, ei pääsis tapahtumaan yllätyksiä. Ei tarttis sanoa "se vaan tuli jostain".
 
Zone-sarja -42%
Paljonkohan siihen vuodessa palaa hilloa kun kaikki 120 kyltit käydään vaihtamassa 100 kylteiksi? 2 kertaa joka vuosi.

Varmaan aika paljon kun ensin pitää selvittää, kuinka toi on mahollista.
 
Onhan se nyt selvää, että noi elektroniset näytöt tietoliikenne järjestelmineen maksaa tuhottomasti verrattuna noihin perinteisiin. Mitäpä suomessa muutenkaan tehtäisiin autoilijan etua ajatellen? Risteyksien korvaaminen liikenneympyröillä ja liikennevalojen lisääminen jokaisen risteykseen ennen ympyröitä ei ainakaan helpota ruuhkia.
 
ihmisiä on erilaisia on tyhmää minusta vaikka nuori olenkin, niin morkata vanhuksia kun ei sekään päde kaikkiin:/ kyllä siellä kaikenikäisiä epävarmoja ajajia on esim just kortin saaneet (Ei pakolla mitkään amispojat mutta kuitenkin:)
 
ihmisiä on erilaisia on tyhmää minusta vaikka nuori olenkin, niin morkata vanhuksia kun ei sekään päde kaikkiin:/ kyllä siellä kaikenikäisiä epävarmoja ajajia on esim just kortin saaneet (Ei pakolla mitkään amispojat mutta kuitenkin:)

Toki, mutta on se aika selvää ettei 80 vuotiaalla enää tarkkaavaisuus ole lähelläkään sitä mitä pitäisi liikenteessä olla, eikä reaktioaika jne.

Ei varmaan ole suoraan vanhusten aiheuttamia kolareita paljon, siis sellaisia että vanhus törmää johonkin. Mutta paljonko on sitten niitä että ohitetaan se jatkuvasti kunnon alinopeutta keskiviivan päällä ajallut jne?

Sen sijaan että itse kortin saantia vaikeutetaan ja hintaa nostetaan koko ajan, niin voisi sinne vanhempaan päähän pistää jotain ajokokeita. Jos ei pärjää liikenteessä perusjutuissa niin kortti pois. Nykyäänhän se on ihan läpihuutojuttu saada korttiin lisää vuosia. Kunhan läpäsee perus lääkärintestin eli silmälasitpäässä näkee jotain ja kuulokojeella kuulee näin karrikoiden niin sitten riittää ett on allekirjoitettu lappu jossa pari todistajaa todistaa että kyseinen henkilö käyttää säännöllisesti autoa.

EDIT: Ja paljonkohan näistä parkkipaikkakolhuista on näitä pappojen aiheuttamia kun eivät varmaan edes huomaa että vähän hipasi... Ainakin kun noita näkee parkkipaikoilla niin pelottaa olla 10 metriä lähempänä, senverran äänekästä on moottorin äänet ja liike nykivää.

Ei saa yleistää joo, mutta en mä pidä 60 vuotiasta vanhana, 80 vuotiasta pidän.
 
Nopeusrajotusten nosto +10km olisi todella hyvä idea. Nyky autot ja tiet ovat niin hyvä laatuisia, että 130km/h tunnissa ei todellakaan vaadi mitään Kimi Räikkösen kykyä hallita autoa. Nopeudennoston vastustajien ajotaito pitäisi kyseenalaistaa. Edelleenkin näkee moottoritiellä 120km/h rajoituksella 90km/h ajavia henkilöautoja. Tälläiset kuljettajat pitäisi saada pois auton ratista. He aiheuttavat moottoriteiden vaaratilanteet. Mootoriteille pitäisi määritellä myös mininopeus, joka olisi esim 10% alle nopeus rajoituksen. Loppuisi se vasemmalla kaistalla hidastastelu. nimim. 40+tkm mootoritietä pitkin vuodessa.
 
Nopeusrajotusten nosto +10km olisi todella hyvä idea. Nyky autot ja tiet ovat niin hyvä laatuisia, että 130km/h tunnissa ei todellakaan vaadi mitään Kimi Räikkösen kykyä hallita autoa. Nopeudennoston vastustajien ajotaito pitäisi kyseenalaistaa. Edelleenkin näkee moottoritiellä 120km/h rajoituksella 90km/h ajavia henkilöautoja. Tälläiset kuljettajat pitäisi saada pois auton ratista. He aiheuttavat moottoriteiden vaaratilanteet. Mootoriteille pitäisi määritellä myös mininopeus, joka olisi esim 10% alle nopeus rajoituksen. Loppuisi se vasemmalla kaistalla hidastastelu. nimim. 40+tkm mootoritietä pitkin vuodessa.
Millä sä perustelet sitä nostoa? Jengi ei tajua miten luja vauhti nykyinenkin 120km/h on, koska autot on kehittyny niin paljon, ettei se vauhti tunnu ollenkaan. Mutta oli auto mikä tahansa, niin 120km/h nopeudesta jarruttaminen pysähdyksiin vie kuivallakin tiellä pitkän matkan ja se matka kasvaa rajusti suhteessa siihen aikaan, mikä siitä kympin nostosta säästyy. Niin kauan, kun maantiet kulkee tähtitaivaan alla, niin siellä on muitakin muuttujia, kun se kaupparatsu farkkupassatillaan.

Toisaalta, sinä ja muut liikenteen ''nimim. 40tkm maantietä'' ammattilaiset voisitte nuolla pikipintaa sen pari tonnia lisää tuon rajoituksen noston ansiosta.
 
Onhan se nyt selvää, että noi elektroniset näytöt tietoliikenne järjestelmineen maksaa tuhottomasti verrattuna noihin perinteisiin.

Jos noilla perinteisillä tavoilla meinaat tuota Miken esittämämää mallia, jossa sama 120 taulu vaihdetaan 100 tauluksi kaks kertaa vuodessa jonkin aikakoneen avulla, niin veikkaan että halvemmalla ne puiset taulut vaihdetaan vaikka iPad 2:siin. Ainakaan meillä savossa päin ei osata vaihtaa 120 -> 100 2x vuodessa.
 
Jos noilla perinteisillä tavoilla meinaat tuota Miken esittämämää mallia, jossa sama 120 taulu vaihdetaan 100 tauluksi kaks kertaa vuodessa jonkin aikakoneen avulla, niin veikkaan että halvemmalla ne puiset taulut vaihdetaan vaikka iPad 2:siin. Ainakaan meillä savossa päin ei osata vaihtaa 120 -> 100 2x vuodessa.

Kyl toi juttu huomataan viimeistään sit kolmannella kerralla ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisi muuten jännä nähdä joku tutkimus autojen nopeuksista vs. teiden kuluminen. Suurempi nopeus kai aiheuttaa suuremman paineen renkaiden ja tien välille? Jos kuluminen pahenee ja valtio on edelleen yhtä tai enemmän PA mitä nyt, niin onko meillä varaa korottaa nopeuksia?

Pikemminkin 40km/h yleisrajoitus joka paikkaan ja bitumi+lapio pakolliseksi autoihin :D
 
KSML: Päivi Räsänen lupaa peltipoliiseja taajamiin | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Muahhah. Jätkät luulee, että rajoitukset nousee. Huomenta vaan, kahvi on valmista! :D

Halvemmalla pääsisi, jos laittaisi liiketunnistimet kaduille. Jos ledi syttyy, niin sakko postiin.

Päivi Räsäsellä ei varmaan ole edes ajokortti. Saatanan peltipoliisit, pitää muistaa hommata sellainen navigaattori joka nuot tunnistaa.

Mielenkiinnolla odotan milloin tulee eka vakava kolari jonka syynä oli se että autoilijan aika meni kytätessä peltipoliisia ja nopeusmittaria sen sijana kuka tulee risteävältä tieltä.
 
Kyllä se nopeuden arviointi hyvin helposti onnistuu, kun seuraa liikennettä. Ketä on takana ja ketä edessä. Kun taakse on esimerkiksi hyvin lyhyen ajan sisällä ilmestynyt aiemmin siellä olematon auto, voi päätellä, että tuo taitaa ajaa kovempaa. Käynti oikealla ja sitten taas voi itse tulla köröttelemään ohituskaistalle. Edit: ei tarvitse laiskuuttaan jäädä ohituskaistalle "valmiina" seuraavan, 500 metrin päässä olevan, rekan ohitukseen.

Enkä nyt tarkoita ruuhka-tilanteita, jolloin olisi melkein parempi, että kaikki vaan ajavat sillä oikealla kaistalla eikä lähdetä ainakaan 10 metrin väliin ohituskaistalle -10 km/h hitaammalla vauhdilla. (Niissäkin tilanteissa jossa tuon välin jälkimmäisen auton takana olisi sata metriä tilaa).

Sori mutta pakko vängätä tästä asiasta vielä.

Se arviointi EI nyt vaan onnistu kaikilta samalla tavalla. Liikenne sujuu, kun kaikki noudattavat samoja sääntöjä. Kun 20 vuotias tyttö ja 34 vuotias mies arvioivat nopeuden on niiden arvioimisessa eroja - joka johtaa taasen tiettyihin edeltämainittuihin ongelmiin.

Teoriassa tottakai on mahdollista päätellä ja pitää pelisilmää liikenteessä mutta kun olemme yksilöitä joiden silmät tuppaa olemaan erivärisiä ja niillä näkee vielä eritavoin. Tämän takia liikenne sujuu parhaiten, kun noudatetaan annettuja sääntöjä. Autoilussa on myös kattonopeus tärkeä, koska niitä jotka eivät uskalla ajaa "täysii" löytyy paljon ja niitä ei saa kitkettyä liikenteestä pois.

Jos minä tosiaan saisin päätää, niin ottaisin kortit pois 80%:lta ihmisistä (esim. omat vanhemmat - yhhyh mitä menoa :D) ja vapauttaisin kaikki nopeusrajoitukset - sillä verukkeella että Audi kulkee kahtasataa...
 
Tätä voisi verrata melkein siihen, että 1 ja 2 senttiset kolikot otettaisiin käyttöön Suomessa.

Täällä on selvästi vastustusta ja kannatusta hyvin paljon. Haluaisiko joku viisaampi kertoa, miten Saksassa voidaan ajaa hyvillä teillä ilman nopeusrajoitusta? Jos se tappaisi ihmisiä kuin samaa vauhtia kuin sieniä syntyy satella, se olisi varmasti jo kielletty. Sivistysvaltio sekin on. Nopeuden nostaminen, erityisesti raskaalle liikenteelle, vaikuttaisi aika merkittävästi tuottavuuteen.

Hyvä olisi tietenkin, jos olisi varaa useampaan kaistaan. Ensimmäinen vaikka < 100 km/h nopeuksille. Toinen 80 - 180 km/h nopeuksille ja kolmas +160 km... alinopeudesta tulisi sakkoja. Kahdella kaistalla mitään vastaavaa on hieman hankala tehdä.
 
Tuommoisella systeemillä liikenne olisi entistä enemmän sekaisin. Sitäpaitsi saksassa on vähennetty viime vuosina aika radikaalisti noita vapaiden nopeuksien teitä. Ja niissä joissa saa vielä ajaa on määritetty alin nopeus turvallisuuden takia.

Meinaatko että raskaan liikenteen pitäisi saada ajaa vieläkin lujempaa, kuin 88 km/h? Käyppä joskus kokeilemassa kuinka hyvin 60-tonninen yhdistelmä pysähtyy lumella. Asfaltillakin puhutaan pikkuisen eri metrimääristä kuin autolla. Ja niihin on turha laittaa tehokkaampia jarruja, koska tavarat kyydissä hajoais (äkki)jarrutuksessa.
 
KSML: Päivi Räsänen lupaa peltipoliiseja taajamiin | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Muahhah. Jätkät luulee, että rajoitukset nousee. Huomenta vaan, kahvi on valmista! :D

Halvemmalla pääsisi, jos laittaisi liiketunnistimet kaduille. Jos ledi syttyy, niin sakko postiin.

Ei muuten haittais ollenkaan. Ei mun mielestä taajamissa ole järkeä ajaa ylinopeutta, toki ajan itse usein mutta ei tarttis, se on paljon turhempaa ja tyhmempää kuin isolla baanalla. Taajamassa kuitenkin on niitä jalankulkijoita joita sattuu oikeesti jos jonkun auto ei pysähdykään
ajoissa. Aika huvittavaa ettei kameroita edelleenkään ole oikeastaan yhtään taajamissa verrattuna maanteiden määriin. Stadin keskustassa muutama hassu. Kyllä huomaa mistä ne isot rahat saadaan lypsettyä.
 
Musta on varmaan tulossa joku piiloviherpipertäjä oon ehdottomasti tätä vastaan. Teiden leveyden ja muun puolesta nopeuksia voisi kyllä nostaa, mutta kulutuksen ja päästöjen puolesta ennemmin pudottaa. Keskinopeuden pudotus olisi helvetin paljon parempi keino vaikuttaa päästöihin kun mitkään haittaverot.

Suomen etäisyyksillä Pertti Perusautoilija ei paljon matka-ajassa voita, jos 10 km/h kovempaa saa ajaa. Ammattiautoilijoilla eron huomaisi, mutta niiden nopeuteen tämä ei vaikuttaisi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom