Uusia nopeusrajoituksia puuhataan, 130 km/h motarilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Uutiseen viitaten olisi mukava tietää minkäsortin teillä tuo ylinopeus johtaa kuolemiin (eli tien laatu ja nopeusrajoitus). Seuraavasta lauseesta voisi ymmärtää, että ylinopeus on suurin syy?: "TISPOLin Euroopan laajuiset teemakampanjat keskittyvät suurimpiin liikennekuolemia aiheuttaviin tekijöihin. Näitä ovat ylinopeus, rattijuopumus ja turvavyön käyttämättä jättäminen." Vai liekö se näiden kolmen yhdistelmä.

Perimmäinen syyhän 90% tapauksista on 20v kilju-urpo-Jonne vanhan paskan ratin takana. 200hp -85 BMW halvimmilla kiinakumeilla ja lahonneilla iskareilla. Madallus on sentään tehty (jouset katkaisemalla) että on maksimaalinen grippi. Ja sillä sitten 200km/h mutkaan. Taittuu...taittuu...taittuu...ei taitu!! Turvavöitä ei ole kenelläkään, kun Repa pinttislinjalta kertoi, että yli 50km/h nopeuksissa niillä ei tee mitään. Ensin autosta lentää tuulilasin läpi pelkääjän paikalla ollut Ismo, joka yllytti ajamaan lujempaa. Takapenkin 15v muijakaveri tulee kuskinjakkaran läpi Jonnen selkään ja 16v Ritu roiskahtaa auton pyörähtäessä sivuovesta ulos. Jonnella murtuu jalka ja muut kuolevat. Syynä ylinopeus, rajoitus laskettava 80:tä 60:iin.

Ehkä nopeusrajoitusten tilalle voisi laittaa ÄO-rajat?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Perimmäinen syyhän 90% tapauksista on 20v kilju-urpo-Jonne vanhan paskan ratin takana. 200hp -85 BMW halvimmilla kiinakumeilla ja lahonneilla iskareilla. Madallus on sentään tehty (jouset katkaisemalla) että on maksimaalinen grippi. Ja sillä sitten 200km/h mutkaan. Taittuu...taittuu...taittuu...ei taitu!! Turvavöitä ei ole kenelläkään, kun Repa pinttislinjalta kertoi, että yli 50km/h nopeuksissa niillä ei tee mitään. Ensin autosta lentää tuulilasin läpi pelkääjän paikalla ollut Ismo, joka yllytti ajamaan lujempaa. Takapenkin 15v muijakaveri tulee kuskinjakkaran läpi Jonnen selkään ja 16v Ritu roiskahtaa auton pyörähtäessä sivuovesta ulos. Jonnella murtuu jalka ja muut kuolevat. Syynä ylinopeus, rajoitus laskettava 80:tä 60:iin.

Ehkä nopeusrajoitusten tilalle voisi laittaa ÄO-rajat?

Eihän tuolla teillä ajelis sitten ketään. :D
 
Ehkä nopeusrajoitusten tilalle voisi laittaa ÄO-rajat?

Näinhän se menee... yksi mokaa, kaikki kärsii. Itse kutsun näitä tapauksia luonnolliseksi poistumaksi, jota ei liiaksi saisikaan estää, koska kärsiöitä on huomattavasti enemmän kun rajoituksia ja määräyksiä aletaan lisätä.
 
Perimmäinen syyhän 90% tapauksista on 20v kilju-urpo-Jonne vanhan paskan ratin takana. 200hp -85 BMW halvimmilla kiinakumeilla ja lahonneilla iskareilla. Madallus on sentään tehty (jouset katkaisemalla) että on maksimaalinen grippi. Ja sillä sitten 200km/h mutkaan. Taittuu...taittuu...taittuu...ei taitu!! Turvavöitä ei ole kenelläkään, kun Repa pinttislinjalta kertoi, että yli 50km/h nopeuksissa niillä ei tee mitään. Ensin autosta lentää tuulilasin läpi pelkääjän paikalla ollut Ismo, joka yllytti ajamaan lujempaa. Takapenkin 15v muijakaveri tulee kuskinjakkaran läpi Jonnen selkään ja 16v Ritu roiskahtaa auton pyörähtäessä sivuovesta ulos. Jonnella murtuu jalka ja muut kuolevat. Syynä ylinopeus, rajoitus laskettava 80:tä 60:iin.

Ehkä nopeusrajoitusten tilalle voisi laittaa ÄO-rajat?

Ihan hyvä teksti :D
Tohon vois vielä lisätä sen että on ihan vitun hyödytöntä laskea rajoituksia tai promillerajaa niin kauan kun suuri osa noista "ylinopeuden aiheuttamista" kuolonkolareista on umpikännissä, aineissa tai itsetuhoisena ajettu.
 
Kun verrataan 1970-luvun puolen välin ajoneuvoja, milloin nykyiset nopeusrajoitukset on asetettu, sekä tämän päivän autoja... niin aikakin nostaa.
Fakta on, että ne ovat turvallisempia, nopeammin pysähtyviä jne. eli tarvetta aivan niin reippaalle rajoittamiselle ei ole.

Normaalit tiet vois olla tuon 100-120km/h ja motarilla 150-160km/h.
10km/h nosto ei vielä oikeastaan kesää tee...
Taajamat voi edelleen rajoittaa 50km/h, jopa sen 40km/h kun kyseessä on esim. koulun, lastenkodin tai muun vastaavan lasten oleskelupaikan läheisyys.

Nopeusrajoitusten nosto tosin vaatisi tienhoidollista panostamista hitusen enempi, mitä nykyään tehdään.
Kuluminen yms. on reippaampaa jo tuolla 10km/h nopeudella ja kun tämä tullaan esittämään eduskunnassa numeroin, eli mitä maksaa, niin rajoitukste pysyy siinä missä ne on nytten, jollei jopa laske.
Jään odottamaan, oliko ennustus oikeassa :D
 
Kun verrataan 1970-luvun puolen välin ajoneuvoja, milloin nykyiset nopeusrajoitukset on asetettu, sekä tämän päivän autoja... niin aikakin nostaa.
Fakta on, että ne ovat turvallisempia, nopeammin pysähtyviä jne. eli tarvetta aivan niin reippaalle rajoittamiselle ei ole.

Normaalit tiet vois olla tuon 100-120km/h ja motarilla 150-160km/h.
10km/h nosto ei vielä oikeastaan kesää tee...
Taajamat voi edelleen rajoittaa 50km/h, jopa sen 40km/h kun kyseessä on esim. koulun, lastenkodin tai muun vastaavan lasten oleskelupaikan läheisyys.

Nopeusrajoitusten nosto tosin vaatisi tienhoidollista panostamista hitusen enempi, mitä nykyään tehdään.
Kuluminen yms. on reippaampaa jo tuolla 10km/h nopeudella ja kun tämä tullaan esittämään eduskunnassa numeroin, eli mitä maksaa, niin rajoitukste pysyy siinä missä ne on nytten, jollei jopa laske.
Jään odottamaan, oliko ennustus oikeassa :D

150 ku nousis, niin tarttis tosiaan teille tehdä jotain. Esim. Turun motarin alkupää Espoosta alkaen on niin mutkalla että siinä joutuu jo oikeasti pitää ratista kiinni vaikka ajaa vaan 120. Ja liittymät pitäisi pidentää huomattavasti pidemmiksi.

Suomalaisella mentaliteelilla varustettuja kuskeja vain ikävästi rajoittaa sekin, että ohitustilanteessa jos joku ohittaa rekkaa joka ajaa 90 niin vauhtia 130 ja perseestä tulee joku 150, niin se 150 ajava on persiissä taasen kiinni. Eli mun ennustus on, että jos rajoitukset nyt jostain kumman syystä nostettaisiin sanotaan ny vaik sinne 160, niin se tarkottaisi sitä, että kuskit valitsivat ajonopeutensa väliltä 110-160. Eli gauhee hässäkkä vaan koitus.

Ja itseasiassa ennemminkin pitäs jotenkin saada autoilijoita opetettua siihen, että säännöt eivät ole pahasta. Säännöt tehdään sitävarten liikenteeseenkin, että kaikki tietää miten muut ajaa. Sit ku se ois selvää ja kaikilla 3 litraset turbotiiselit alla, niin sit vaan nopeuksia ylös. :)
 
Suomessa näitä ei voi nostaa koska liikennekuolemat. Just tuossa työkaverin kanssa puhuttiin että näistä tilastoista pitäis ensin poistaa selvät itsarit kuten Ruotsissa käsittääkseni tehdään.

Sitten pitää hyväksyä että näissä keliolosuhteissa xxx kilometrimäärää kohde tapahtuu yyy määrä onnettomuuksia. Niitä vaan tapahtuu. Ei se voi olla syy pitää nopeusrajoituksia jossain 70 luvun tasolla.

On teitä jossa nykyisiä voisi laskea, mutta enempi on niitä joissa sitä voisi nostaa.
 
Suomessa näitä ei voi nostaa koska liikennekuolemat. Just tuossa työkaverin kanssa puhuttiin että näistä tilastoista pitäis ensin poistaa selvät itsarit kuten Ruotsissa käsittääkseni tehdään.

Sitten pitää hyväksyä että näissä keliolosuhteissa xxx kilometrimäärää kohde tapahtuu yyy määrä onnettomuuksia. Niitä vaan tapahtuu. Ei se voi olla syy pitää nopeusrajoituksia jossain 70 luvun tasolla.

On teitä jossa nykyisiä voisi laskea, mutta enempi on niitä joissa sitä voisi nostaa.

En nyt muuten ota kantaa mutta eiköhön tuo ns. selvät itsarit ja vähän epäselvemmätkin jää ihan marginaalitasolle liikennekuolematilastoissa!
 
Suomessa näitä ei voi nostaa koska liikennekuolemat. Just tuossa työkaverin kanssa puhuttiin että näistä tilastoista pitäis ensin poistaa selvät itsarit kuten Ruotsissa käsittääkseni tehdään.

Sitten pitää hyväksyä että näissä keliolosuhteissa xxx kilometrimäärää kohde tapahtuu yyy määrä onnettomuuksia. Niitä vaan tapahtuu. Ei se voi olla syy pitää nopeusrajoituksia jossain 70 luvun tasolla.

On teitä jossa nykyisiä voisi laskea, mutta enempi on niitä joissa sitä voisi nostaa.

Jos kaikilla olisi vuoden -87 corollat ahdettuina alla, ei silti ajettaisi liian nopeasti koska takaraivossa on se että jos sattuu niin sitten sattuu ja pahasti.
Kun kaikilla on vuoden 2008 toyotat missä 15 airbägiä, apuohjaus, ohjaustehostin, pienikulutuksinen moottori jne. Niin takaraivossa kummittelee ajatus, jos ajan ojaan ei mulle käy mitenkään.

ot. Pääsin koemaistamaan tuommoista Fordin paskaa mitä telkkarissa mainostetaan. Peräti 1 litran turbomoottori joka televisiomainoksien mukaan on maailman paras moottori... Ja vitut, ei sinnä paskalla pääse mihinkään jos päälle on ladattu koppa mallia farmari. Eli jos motarilla sais paapattaa rajottamatonta nopeutta, niin tommoset uudetkin paskakärrit pitäs sieltä kieltää lailla samantein. Tommosella kikuttimella kun ei tahdo päästä ohi ees siitä 90 ajavasta rekasta. :D

edit. Saksassa parivuotta sitten ku ajeli pari viikkoa niin tuli huomattua hassu juttu. Aina kun tultiin maalaistieltä kaupunkialueelle missä rajoitus laski 40 tms. niin kaikilla palo jarruvalo ennen sitä kylttiä. Vaikka siis ennen sitä kaasuteltiin menemään 80 alueella satasta. Suomessahan on tapana "liuuttaa" siitä kyltin kohdalta (olettaen että alkaa 40km/h) niin että lopullinen nopeus on kuitenkin jotain 60 :D
 
Zone-sarja -42%
Suomessa näitä ei voi nostaa koska liikennekuolemat. Just tuossa työkaverin kanssa puhuttiin että näistä tilastoista pitäis ensin poistaa selvät itsarit kuten Ruotsissa käsittääkseni tehdään.

Sitten pitää hyväksyä että näissä keliolosuhteissa xxx kilometrimäärää kohde tapahtuu yyy määrä onnettomuuksia. Niitä vaan tapahtuu. Ei se voi olla syy pitää nopeusrajoituksia jossain 70 luvun tasolla.

On teitä jossa nykyisiä voisi laskea, mutta enempi on niitä joissa sitä voisi nostaa.

Eikös Suomessa ollu vielä 70-luvulla vapaat nopeudet maanteillä ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ot. Pääsin koemaistamaan tuommoista Fordin paskaa mitä telkkarissa mainostetaan. Peräti 1 litran turbomoottori joka televisiomainoksien mukaan on maailman paras moottori... Ja vitut, ei sinnä paskalla pääse mihinkään jos päälle on ladattu koppa mallia farmari. Eli jos motarilla sais paapattaa rajottamatonta nopeutta, niin tommoset uudetkin paskakärrit pitäs sieltä kieltää lailla samantein. Tommosella kikuttimella kun ei tahdo päästä ohi ees siitä 90 ajavasta rekasta. :D

Joskus myös kokeiltua jotain Opel "nönönnöö farmari" 1.4 EcoBoost-koneella. Ei helvetti, ei pysty käsittämään miten joku pärjää tuollaisessa joka päiväsessä liikenteessä. Eihän se edes kiihdy <50km/h nopeuksissa, että pysyisi kaupunki liikenteen temmon mukana. Tuntui kun puoli kaasu olisi ollut maksimi. Sitten kun päästiin moottoritie nopeuksiin, niin samat 9+l/100km se vei kuten kaikki bensa autot. En tajua, miten joku pystyy itseään kiduttaamaan itseään tuollaisella päivästä toiseen.
 
En nyt muuten ota kantaa mutta eiköhön tuo ns. selvät itsarit ja vähän epäselvemmätkin jää ihan marginaalitasolle liikennekuolematilastoissa!

No jos niitä on kymmeniä ja kuolemia on satoja niin ei se ihan marginaalista ole. Mutta mistä minä voin tietää varmaksi ne itsarit kun ei niitä missään tarkasti mainita....
 
Ei missään nimessä 150-160 motareille ja 100-120 normiteille, ihan liian kovaa. Mut motarille joku 130-140 on ok imo. Samaten normiteillä 90 vaikka. Monessa maassa tuppaa olemaan "perus"rajoitukset 70, 90, ja 110, 130 tms. Mun mielestä aika hyviä nuo.
 
Ei missään nimessä 150-160 motareille ja 100-120 normiteille, ihan liian kovaa. Mut motarille joku 130-140 on ok imo. Samaten normiteillä 90 vaikka. Monessa maassa tuppaa olemaan "perus"rajoitukset 70, 90, ja 110, 130 tms. Mun mielestä aika hyviä nuo.

Selkee ratkaisu: 140 hyväkuntoisille motareille esim. 1tie uus osa ja 3tie. Kylkeen samanlaiset säännöt kun autobahneilla, esim. perässäroikkumisesta ym. perseilystä voi lähteä kortti. Kaikki liikkuvan poliisin autot jotka liikkuu noilla osuuksilla muutettais tunnuksettomiks. Kovaa sais mennä mutta sääntöjä pitäis noudattaa.
Joku tohon pitäis viel keksiä miten nopeuserot ruuhka-aikaan vältettäis, yks ois ne elektroniset taulut ja olosuhteiden mukaan tuntuvasti muuttuvat rajoitukset.

Sit jos homma toimii niin parin vuoden päästä vapaa nopeus... :D
 
No jos niitä on kymmeniä ja kuolemia on satoja niin ei se ihan marginaalista ole. Mutta mistä minä voin tietää varmaksi ne itsarit kun ei niitä missään tarkasti mainita....

"Tieliikenteessä moottoriajoneuvolla ajettuja itsemurhakolareita tilastoidaan vuosittain noin 20."
"Ruotsissa on kuolemansyytilastojen perusteella arvioitu olevan noin 20 ajamalla tehtyä itsemurhaa vuodessa, mutta vuosittainen vaihtelu on ollut suurta"

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/...t/liitetiedostot/Itsemurhattieliikenteess.pdf
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom