Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minua on oikeasti alkanut vituttaa nämä mielensäpahoittaja ateistit. Jehovat ja muslimitkin tuputtavat vähemmän omaa "uskoaan" kuin moni ateisti. Jos joku haluaa uskoa johonkin jumalaan, allahiin tai xenuun, niin siinäpähän uskoo, ei se ole minulta pois. Jos et itse kuulu kirkkoon tai osallistu kirkon toimintaan, niin eipä uskonto juurikaan omassa elämässä näy. Jos kerran vuodessa koulussa lauletaan suvivirsi, niin mitä sitten?
Samalla lienee myös paras vaihtaa ainakin joidenkin viikonpäivien nimet, niistähän jotkut pohjautuvat skandinaavisiin satuihin.
Tätä asiaa itse asiassa eilenkin mietin että pitäiskö tämän takia kirjoittaa ollenkaan. Itsellä oli ala-asteella sellainen opettaja jonka uskonnon tunnit olivat melkein uskonnonkirjan opettelua ulkoa. Kävin myös sellaisessa iltapäiväpyhäkoulussa. Mutta mulla taas on aina ollut niin että olen pitänyt raamatun kertomuksia lähinnä tarinoina ja tämän takia on varmaan vaikea ymmärtää että jotkut ottavat noi tosissaan.Omat kokemukset luonnollisesti vaikuttaa miten näihin keskusteluihin suhtautuu.
... Tässä on hyvä tilaisuus pahoittaa mielensä, kun koulussa voi joutua kuuntelemaan vaikka Johanneksen opetuksia tai leikkimään Marian kanssa.
Olisi myös hyvä opettaa kuka oli Steve Jobs, yms.Kuuluu yleisivistykseen tietää kuka oli Mooses.
Siinä vaiheessa kun opettajan toimesta virallisesti näin tehdään, on syytä kysyä mistä on kysymys.
En halua että vappuna lapset laitetaan laulamaan työläisten vappumarssia, sen paikka ei ole koulussa. En halua että lapset viedään kuuntelemaan jonku puolueen tilaisuutta. En edes halua että ateistit tulee paasaamaan koululle että jumalaa ei ole olemassa.
Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää mikä kuuluu koulu opetukseen (ns. fakta) ja mikä ei (ns. mielipide, puoluekanta, uskonto yms.)
Eikä siitä mieli pahoitu, tuo on sitä tyhjää louskutusta jolla pyritään milloin minkäkin arvokeskustelun toisen osapuolen näkökantoja vesittämään.
Olisi ehkä kannattanut, niin olisi helpompi keskustella. Kysehän ei ole suvivirren veisaamisesta tai kaiken uskontoihin viittaavan poistamisesta, vaan uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä kouluissa ja uskonnollisen tilaisuuden määritelmästä. Oikeuskanslerin lausunnossakin pihvinä oli oikeastaan, että asia on vaikea ja sitä olisi syytä miettiä. Suvivirteen tarttuminen on sitten sitä meuhkaamista. Asiavyyhdin harmaiden alueiden poisto laillisin järjestelyin olisi edelleen mielestäni tarpeellista, koska:Tunnustan nyt heti alkuun, etten jaksa lukea koko keskustelua läpi...
Minun ymmärtääkseni koulun tehtäviin kuuluu opetuksen lisäksi kasvatus. Tässä astutaan jo faktojen parista vahvasti mielipidealueelle. Tämä ei sinällään liity aiheeseen, mutta ilmeisesti käsityksemme koulun tehtävistä on hyvin erilainen?
Jobsin vaikutukset ovat nykypäivänä huomattavasti laajemmat kuin Mooseksen.
Olisi ehkä kannattanut, niin olisi helpompi keskustella. Kysehän ei ole suvivirren veisaamisesta tai kaiken uskontoihin viittaavan poistamisesta, vaan uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä kouluissa ja uskonnollisen tilaisuuden määritelmästä. Oikeuskanslerin lausunnossakin pihvinä oli oikeastaan, että asia on vaikea ja sitä olisi syytä miettiä. Suvivirteen tarttuminen on sitten sitä meuhkaamista. Asiavyyhdin harmaiden alueiden poisto laillisin järjestelyin olisi edelleen mielestäni tarpeellista, koska:
1) selkeästi tunnustuksellista sisältöä edelleen on kouluissa ja varhaiskasvatuksessa
2) tunnustuksellinen sisältö ei kouluihin/varhaiskasvatukseen kuulu
Joo olet kyllä oikeassa. Nyt vaan on se tilanne että seurakunnasta käy joku kerhotyöntekijä puhumassa koululla, koululta vieraillaan seurakunnassa jne. mutta eipä muita "kasvatuksellisia" näkökulmia nosteta esiin niin paljoa. Joku poliisi saattaa käydä juttelemassa.
Käsittääkseni koulun erilaiset retket ja juhlat menevät kasvatuksen piikkiin. Itse muistan käyneeni koulun kanssa patikoimassa, pilkillä ja Heurekassa. Ev. Lut kirkon lisäksi vierailtiin myös ortodoksisessa kirkossa, joka olikin ainoa lähistön vaihtoehtoinen uskonto. Minun arvojeni mukaan oikeanlaista kasvatusta on esitellä nuorille oikeaa elämää eri muodoissaan. Näkisin erittäin positiivisena, että vierailuja tehtäisiin kaikkiin lähistön uskontokuntiin puolin ja toisin. Ja lasken tässä uskontokunnaksi myös Vapaa-ajattelijat ja sekuläärin humanismin. Toit politiikan analogiaksi mielipideasioista ja minusta yhteiskuntaopin tunnilla voisi hyvin vierailla eri puolueiden edustajia kertomassa näkemyksiään.