Uskonnolliset tilaisuudet pois koulusta?

Mulle olisi ideologisesti melkein sen sun sama opetetaanko koulussa uskontoa vai ei. Väärinkäsitykset voi oikoa kotona. Mutta näinä köyhyyden aikoina tuntuu vaan niin järjettömältä että uskonnon opetusta on ala-asteella enemmän kuin vieraita kieliä tai vaikkapa sitä historiaa. Lisäksi muslimit ja kreationistit ulkomailla osoittavat että koulu järjestelmä voi mennä myös enemmän uskonnolliseen suuntaan. Varsinkin ensin mainitut ovat todellinen "uhka" suomalaisessa koulujärjestelmässä ja uskonnon opetuksessa. Niinpä on hyvä yrittää saada koulua uskonnottomaksi, ei sen takia että luterilainen tapauskonto opetus sieltä loppuisi vaan myös sen takia ettei muiden vielä epäterveellisempien uskontosuuntauksien jalkautuminen kävisi niin helposti.

(Koska suvaitsen muita uskontoja vielä vähemmän kuin luterilaisuutta niin kiusallaan olisi kyllä ihan kiva idea pakottaa kaikki osallistumaan luterilais sävytteisiin juhla tilaisuuksiin. Mutta koska todellisuudessa tilanne ajautuu vain siihen että muiden uskontokuntien edustajat ensin saavat kieltäytyä ja myöhäisemmässä vaiheessa varmaan omat juhlansa kouluun, on parempi vastustaa kaikkea uskonnollisuutta.)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta mistä kumpuaa aikuisten ihmisten mieletön viha oman maan valtauskontoa kohtaan? Naamat punaisena huudetaan, etten minä perkele ainakaan mihinkään satuihin usko. Ikinä en ole uskonut. Ja lapsiakin pakkokäännytetään kouluissa. Suvivirsikin laukoo psykoottisia oireita. Mistä se johtuu? Onko taustalla joku yritys peittää oma epävarmuus? Joku häpeä? Hämmentävintä on se määrä, kuinka paljon koko kiistämiseen nähdään vaivaa. Osa opettelee koko raamatun ulkoa, että voi netissä sitten väitellä. Samaan syssyyn menee 2000v historia kaikista eri uskonnoista ja uskomuksista.

Meillä muksu piirsi jotain keijun kuvia koulussa kuviksessa. Mutta kukaan ei tullut kertomaan, miten keijuja ei ole. Huijausta koko homma. Ja sitten vielä siteerataan päälle Sormusten Herraa ja muutama paradoksi Hobbitista perään. Valtion resurssit menee hyödyttömien juttujen opettamiseen.
 
Mun mielestä olisi vähän hankalaa ruveta poistamaan uskontoa opetussuunnitelmasta. Miettikää nyt kuinka iso osa uskonnalla on maailmanhistoriassa jo tuhansien vuosien ajan. Ja kun suomalaisessa koulussa se uskonnon opetus ei ole sitä että opetellaan raamattua ulkoa vaan käydään uskonnon historiaa läpi miten se on vaikuttanut suomessa ja muualla maailmassa.
Tässä on uskonnon opetuksen tavoitteita:

Opetuksen tavoitteena on

  • perehdyttää omaan uskontoon
  • perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen
  • tutustuttaa muihin uskontoihin
  • auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä
  • kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta."

Onko tuo nyt sitä tuputtamista?


Mitä tulee rahakysymykseen niin kyllä ne tämän maan rahaongelmat aivan jostain muualta kumpuavat.
 
Mun mielestä pitäs samaan syssyyn lakkauttaa sitten "perinteiset" asiat kuten sunnuntai ja 5 päivänen työviikko. Ehdottaisin, että 6 päivää viikossa, ilman minkään sortin pyhää. Vapaat pidetään kun pidetään.

Koska pyhien viettäminen on jokatapauksessa jonkin "uskonnon" aikaansaannosta. "Uskontona" käynee tähän kontekstiin vaikka yhden perheen keksimä "pakko olla vapaa tiistai"-uskomus. Eikä tartte.
 
Mun mielestä pitäs samaan syssyyn lakkauttaa sitten "perinteiset" asiat kuten sunnuntai ja 5 päivänen työviikko. Ehdottaisin, että 6 päivää viikossa, ilman minkään sortin pyhää. Vapaat pidetään kun pidetään.

Koska pyhien viettäminen on jokatapauksessa jonkin "uskonnon" aikaansaannosta. "Uskontona" käynee tähän kontekstiin vaikka yhden perheen keksimä "pakko olla vapaa tiistai"-uskomus. Eikä tartte.

Samalla lienee myös paras vaihtaa ainakin joidenkin viikonpäivien nimet, niistähän jotkut pohjautuvat skandinaavisiin satuihin.
 
Uskontojen pänttäämisen sijasta lapset voisivat perehtyä laajemmin politiikkaan, filosofiaan ja vaikkapa psykologiaan. Nämä opettaisivat meistä ihmisistä ja yhteiskunnasta niin paljon enemmän verrattuna uskontoon.

Minua ihmetyttää ihmiset jotka harjoittavat skeptismiä uskontoja kohtaan, mutta uskovat mukisematta moisiin hölynpöly-ihmistieteisiin. Politiikka, filosofia, historia, psykologia, taloustieteet... pelkkää mustetta paperilla, ihmisen luomaa mielikuvitusta. Näistä kiinnostuneet voisi opiskella alaansa harrastuskerhoissa, koulussa tulisi opettaa lähinnä vain luonnontieteitä ja matematiikkaa.
 
Mun mielestä pitäs samaan syssyyn lakkauttaa sitten "perinteiset" asiat kuten sunnuntai ja 5 päivänen työviikko. Ehdottaisin, että 6 päivää viikossa, ilman minkään sortin pyhää. Vapaat pidetään kun pidetään.

Koska pyhien viettäminen on jokatapauksessa jonkin "uskonnon" aikaansaannosta. "Uskontona" käynee tähän kontekstiin vaikka yhden perheen keksimä "pakko olla vapaa tiistai"-uskomus. Eikä tartte.

Eiks 5-päiväinen työviikko oo lähinnä ammattiliittojen aikaansaannosta? :)




Uskonnon opetuksen vois kyllä imho sulauttaa vaikka historiaan/yhteiskuntaoppiin/tms.. Ja kaikki kristilliset puuhastelut lopettaa kouluissa, kirkot on rukoilua varten.
 
Minua on oikeasti alkanut vituttaa nämä mielensäpahoittaja ateistit. Jehovat ja muslimitkin tuputtavat vähemmän omaa "uskoaan" kuin moni ateisti. Jos joku haluaa uskoa johonkin jumalaan, allahiin tai xenuun, niin siinäpähän uskoo, ei se ole minulta pois. Jos et itse kuulu kirkkoon tai osallistu kirkon toimintaan, niin eipä uskonto juurikaan omassa elämässä näy. Jos kerran vuodessa koulussa lauletaan suvivirsi, niin mitä sitten?
 
Suomi on rakennettu kristillisten arvojen pohjalle, jos ei kelpaa ni suksikaa vittuun!

P.S en ole uskovainen, ainut asia mihin uskon ni on rahan mahti ja ihmisen pahuus.
 
Taidat nyt unohtaa että peruskoulun aikana suurin osa, todella iso osa, lapsista tajuaa mitkä asiat ovat satuja ja mitkä eivät. Jos nyt mietitään että suomessa tuotakin perinnettä ollut jo 300 vuotta niin miksi sitten koko maa ei ole täynnä himouskovaisia jotka uskovat jumalaan jos lapsia kerran on pakko höösätä ettei ne nyt vahingossakaan usko mihinkään tuollaiseen.
Aika uskomatonta että olet sitä mieltä että se että pyritään että lapsi ei joudu itse ajattelemaan ja pohtimaan sitä mikä on totta ja mikä tarua on hyödyllistä lapselle. Mitäs sitten kun mennään kouluun tai työhön jossa pitäisi itse oivaltaa asioita, miten lapsi joka on tottunut siihen että kaikki on annettu suoraan eteen joko absoluuttisina totuuksina ja absoluuttisina vääryyksinä tajuaa mitä pitää tehdä.
Itse ainakin näen että oikean ja väärän erottaminen on iso osa lapsen kasvuprosessia. Suomen kaltaisessa maassa tämä on muutenkin helppoa lapselle koska täällä vallitsee sananvapaus ja informaatiota on todellakin joka paikassa.

Suomihan on täynnä uskovaisia ikävä kyllä, ja uskovaisilla on iso valta vieläkin, meille on ministerinäkin mamma joka selvittää että parempi totella jeesusta kuin lakeja. Homojen liittoa vastustetaan sillä samaisella raamatulla minkä perusteet on aivopesty koulussa. Ei lapsille tule syöttää koulussa missä on tarkoitus opettaa faktoja ja loogista ajattelua jotain mikä perustuu vanhoihin uskomuksiin hiekaneekereiltä.

Ilmeisesti et lue lapsillesi satukirjojakaan, ettei niiden pöntöt ihan täysin sekoa? :D En tiedä kumman perustelut ovat hauskempia, himouskovaisten vai henkeen ja vereen uskontoa vastustavien. Tässäkin asiassa on tehokkaasti tehty kärpäsestä härkänen. Tietty hyvä että asioista keskustellaan, mutta uudet opetussuunnitelman perusteet astuvat voimaan vuonna 2016. Joten ei se uskonnonopetus ihan heti ole minnekään katoamassa.

Toki voi satuja lukea ja antaa katsoa telkkaria mutta on hyvä muistuttaa että ne ei ole totta, koulussa aamunavauksen yhteydessä ei mainita että nämä perustuvat täysin alkeellisten ihmisten keksimiin taruihin tuhansien vuosien takaa josta ne on kopioitu kristinuskoon.

Mun mielestä olisi vähän hankalaa ruveta poistamaan uskontoa opetussuunnitelmasta. Miettikää nyt kuinka iso osa uskonnalla on maailmanhistoriassa jo tuhansien vuosien ajan. Ja kun suomalaisessa koulussa se uskonnon opetus ei ole sitä että opetellaan raamattua ulkoa vaan käydään uskonnon historiaa läpi miten se on vaikuttanut suomessa ja muualla maailmassa.
Tässä on uskonnon opetuksen tavoitteita:

Opetuksen tavoitteena on

  • perehdyttää omaan uskontoon
  • perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen
  • tutustuttaa muihin uskontoihin
  • auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä
  • kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta."

Onko tuo nyt sitä tuputtamista?


Mitä tulee rahakysymykseen niin kyllä ne tämän maan rahaongelmat aivan jostain muualta kumpuavat.

Uskontoa voidaan opettaa ja pitääkin kuten aikaisemmin sanoin, kuitenkin se harrastaminen koulussa rukouksin aamunavaussaarnoin ja jumalanpalveluksineen sekä kristillisine juhlineen pitää poistaa, mikä tässä on sulle vaikeaa tajuta?

Mun mielestä pitäs samaan syssyyn lakkauttaa sitten "perinteiset" asiat kuten sunnuntai ja 5 päivänen työviikko. Ehdottaisin, että 6 päivää viikossa, ilman minkään sortin pyhää. Vapaat pidetään kun pidetään.

Koska pyhien viettäminen on jokatapauksessa jonkin "uskonnon" aikaansaannosta. "Uskontona" käynee tähän kontekstiin vaikka yhden perheen keksimä "pakko olla vapaa tiistai"-uskomus. Eikä tartte.


Voidaan lopettaa, itse teen 6 päiväistä viikkoa ja saan tasoitusvapaat 7 viikon välein, mulle ei merkkaa viikonloput mitään erikoista, eikä myöskään joulut jussit tai helluntait, lasten takia meille tilataan pukki jouluna, mutta eiköhän nuo opi jossain kohtaa ettei se ole totta, uskonnoissa ei vaan tule sitä että 6 vuotiaana ruvetaan nauramaan että ei se jesse oo totta, se on vain pedofiili-isänsä suojatti.

Minua on oikeasti alkanut vituttaa nämä mielensäpahoittaja ateistit. Jehovat ja muslimitkin tuputtavat vähemmän omaa "uskoaan" kuin moni ateisti. Jos joku haluaa uskoa johonkin jumalaan, allahiin tai xenuun, niin siinäpähän uskoo, ei se ole minulta pois. Jos et itse kuulu kirkkoon tai osallistu kirkon toimintaan, niin eipä uskonto juurikaan omassa elämässä näy. Jos kerran vuodessa koulussa lauletaan suvivirsi, niin mitä sitten?

Kerro vain ateistiaamunavauksista ja juhlista kouluissa, on eri asia mitä aikuiset keskustelee kuin mitä lapsille pakkosyötetään. Kukaan ei estä opettamasta kakskymppisille enkeleistä ja ihmeistä, naurua saattaa tosin syntyä jos vasta siinä kohtaa aloitatte aivopesun.

Suomi on rakennettu kristillisten arvojen pohjalle, jos ei kelpaa ni suksikaa vittuun!

P.S en ole uskovainen, ainut asia mihin uskon ni on rahan mahti ja ihmisen pahuus.

Oltiin pitkään venäjän vallan alla mikä ei ole kristillinen, ja muinoin oltiin kaikki kristillisiä, nyt on onneksi tiede kehittynyt niin ei olla samanlaisessa tyhjiössä tieteellisesti kuin kristityn maailman kulta aikoina.
 
Uskontoa voidaan opettaa ja pitääkin kuten aikaisemmin sanoin, kuitenkin se harrastaminen koulussa rukouksin aamunavaussaarnoin ja jumalanpalveluksineen sekä kristillisine juhlineen pitää poistaa, mikä tässä on sulle vaikeaa tajuta?
Herätys nyt nykyaikaan, meillä on ikäeroa kymmenen vuotta ja olen käynyt suomalaista koulujärjestelmää 12 vuoden verran ja en kyllä muista että koskaan olisi ollut mitään aamunavaussaarnoja. Aamunavauksia on kyllä ollut mutta ne eivät ole liittyneet uskontoon mitenkään. Ainoat hetket milloin kirkossakin on käyty on joulu ja kevätjuhlat.
 
Herätys nyt nykyaikaan, meillä on ikäeroa kymmenen vuotta ja olen käynyt suomalaista koulujärjestelmää 12 vuoden verran ja en kyllä muista että koskaan olisi ollut mitään aamunavaussaarnoja. Aamunavauksia on kyllä ollut mutta ne eivät ole liittyneet uskontoon mitenkään. Ainoat hetket milloin kirkossakin on käyty on joulu ja kevätjuhlat.

Kaikissa kouluissa ei välttämättä ole saarnaa aamuisin mutta osassa on. Lisäksi nuo kirkossa käymiset menee siihen osuuteen joka pitäisi poistaa. Tonttuleikit voi jättää vapaa ajalle, ei niitä tarvita kouluaikana.
 
Opetus maksetaan verorahoilla, myös niiden ateistien joten uskonto hittoon. Tietty uskontoa tulee opettaa oppiaineena, mutta taikausko ja pelottelu voisi jo jäädä historiaan.
 
Jos nyt miettii tätä niin miksiköhän sitä suvivirtti lauletaan ja kirkossa käydään aina kevätjuhlien yhteydessä? Oliskohan kyse suomen kulttuuriperinteestä enemmänkin kuin siitä että yritetään tuputtaa uskonnollisuutta lapsille. Kyseinen perinne on kuitenkin yli 300 vuotta vanha.

Näimpä. Itse kun muutin maalta kaupunkiin ylä-asteen puolivälissä, niin koulun Jumalanpalveluksienkin luonne muuttui radikaalisti. Kaupungissa ei puhuttu ollenkaan Jumalasta, eikä laulettu yhtään virttä (suvivirsi laulettiin sitten koulussa), vaan ihan perus henkeviä mitä nuoren elämään kuuluu. Henkilökohtaisesti minun mielestä edes joitain kulttuuriin liittyviä perinteitä pitää pitää yllä. 2 kertaa vuodessa kirkkoon "pakotettuna" ei pitäisi olla möykkäämisen aihe. Vannotaanhan armeijassakin vala edelleen Jumalan nimeen, mitä sitten?
 
Näimpä. Itse kun muutin maalta kaupunkiin ylä-asteen puolivälissä, niin koulun Jumalanpalveluksienkin luonne muuttui radikaalisti. Kaupungissa ei puhuttu ollenkaan Jumalasta, eikä laulettu yhtään virttä (suvivirsi laulettiin sitten koulussa), vaan ihan perus henkeviä mitä nuoren elämään kuuluu. Henkilökohtaisesti minun mielestä edes joitain kulttuuriin liittyviä perinteitä pitää pitää yllä. 2 kertaa vuodessa kirkkoon "pakotettuna" ei pitäisi olla möykkäämisen aihe. Vannotaanhan armeijassakin vala edelleen Jumalan nimeen, mitä sitten?

Ei. Ateistit voivat vannoa sotilasvakuutuksen jos haluavat...
 
Vannotaanhan armeijassakin vala edelleen Jumalan nimeen, mitä sitten?

Joo, mutta oikeudessa todistajan vala ja vakuutus ovat korvautumassa yhdellä neutraalilla vakuutuksella.

IMO intissä nimenomaan pitäisi olla sama vakuutus kaikilla. Kaikessa muussakin toiminnassa siellä painotetaan joukon yhtenäisyyttä.
 
Oltiin pitkään venäjän vallan alla mikä ei ole kristillinen, ja muinoin oltiin kaikki kristillisiä, nyt on onneksi tiede kehittynyt niin ei olla samanlaisessa tyhjiössä tieteellisesti kuin kristityn maailman kulta aikoina.

Tsaarin Venäjä oli varsin kristillinen ja ortodoksimenot levisivät Itä-Suomen alueelle ja ovat siellä läsnä nykyäänkin. Eikä se kristillisyys bolshevismin aikanakaan oikeastaan mihinkään kadonnut, siirtyi vain kabinetteihin - NL:n hajottua meno tuntuu taas lähestyvän teokratiaa.
 
Back
Ylös Bottom