Uskonnolliset tilaisuudet pois koulusta?

Niin ovat, eikä kukaan ole vielä vastustanut uskontohistorian opettamista kouluissa, tämä koko keskustelu käydään sen harjoittamista koulussa vastaan, miksi siis luot olkiukkoja mihin vastata jatkuvasti? Sinun on aivan turhaa keskustella täällä siitä kuinka hyvä on että uskontoja analysoitaisiin ja ettei sitä saisi poistaa, ei kukaan vaadi sitä.

Jatketaan siis keskustelua siitä että uskontojen harjoittaminen pitää poistaa kouluista, siihen ei kuulu sinun kotisi kristilliset opetukset tavoitteet tai sinun haluttoomuutesi tehdä uskosi suhteen päätös. Oletko agnostikko muitakin jumalia kohtaan vai pystytkö ajattelemaan vapaasti että muut jumalat ovat huuhaata? Jos pystyt niin hyvin on sinuunkin oppi purrut.


Ketjun otsikko on: Uskonnolliset tilaisuudet pois koulusta? Se ei ole: Uskonnolliset tilaisuudet poistettava kouluista!

Tämä siis antaa mielestäni mahdollisuuden pohtia asiaa eri kantilta. Otsikko ei automaattisesti ota kantaa, että uskontojen harjoittaminen pitää ehdottomasti poistaa kouluista. Mun puolestani uskonnon opetuksen ja uskontohistorian saa poistaa kouluista, mutta mun mielestä niitä ei ole pakko poistaa. Ja kyllä, olen agnostikko kaikkia muitakin jumalia kohtaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muakin kiinnostaisi tietää, että mitä tämän päivän elämänkatsomustieto pitää sisällään :)
Sama homma, mutta eipä ole oikein ketään keltä kysellä.
 
Opetussuunnitelmat

Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen. Filosofian ohella se hyödyntää niin ihmis-, yhteiskunta- kuin kulttuuritieteitäkin. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmisiä pidetään luonnollisina, tajunnallisina ja kulttuurisina toimijoina, jotka luovat ja uusintavat merkityksiä keskinäisessä kanssakäymisessään. Inhimilliset katsomukset ja käytännöt nähdään yksilöiden, yhteisöjen ja traditioiden vuorovaikutuksen tuloksena syntyneinä. Elämänkatsomustiedon opetus rakentuu ihmiskäsitykselle, joka korostaa ihmisten mahdollisuutta elää vapaina ja keskenään tasavertaisina, aktiivisina ja tavoitteellisina.

Oppiaineen opetuksessa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja laajentaa sitä koskevaa tietämystään sekä yhteisellä toiminnallaan tietoisesti ohjata elämäänsä. Näistä lähtökohdista oppiaine tukee opiskelijoiden elämänkatsomuksen ja identiteetin muotoutumista sekä heidän yhteisöllisten hyvän elämän ihanteidensa ja käytäntöjensä hahmottumista. Elämänkatsomustieto kartuttaa pohdiskelevasti ja keskustellen opiskelijoiden kulttuurista ja katsomuksellista yleissivistystä, toiminnallista arviointikykyä ja tilannetajua, eettisiä valmiuksia ja suvaitsevaisuutta sekä keskustelun, kuuntelun ja itseilmaisun taitoja. Katsomuksellisen arviointikyvyn kehittyminen on avain hyvään elämään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti.


02.jpg
 
Loistava esimerkki meuhkaamisesta, josta kirjoitin aiemmin...

Tässä ketjussa on tarkoitus puhua Suomen kouluissa annettavasta uskonnonopetuksesta, sen mahdollisesta poistamisesta ja vaihtoehtoisista oppiaineista, sekä kristillisen tapakulttuurin poistamisesta kouluista.

Tiedän, että maailmassa on paljon valtioita, joissa uskonnon varjolla leikitään ihmisten hengillä ja selvästi loukataan kaikki mahdollisia ihmisoikeuksia. Uskon kuitenkin, että Suomessa tilanne tuskin koskaan pääsee niin pahaksi. Täällä on fiksuja ihmisiä, jotka osaavat käyttää päätään ja jotka osaavat vaatia muutoksia, jos kansa alkaa kärsiä valtiollisten tai uskonnollisten johtajien mielivallasta. Suomen kouluissa ei opeteta, että olisi hyvää ja tavoiteltavaa lakata ajattelemasta järjellä. Itse koin koulumaailman aikoinani hyvinkin päinvastaisena.

Suomessa on mahdollista saada oppia vaikka elämänkatsomustiedosta, jos kristinuskon opit eivät kiinnosta. Täällä on siis mahdollisuus valita. Nyt siitä valitsemisesta pitäisi vain tehdä helpompaa.
Jep, se on helppoa olla oikeassa kun kaikki oman mielipiteen vastainen argumentointi on meuhkaamista.

Kuten saatoit huomata, niin arvasin tuon argumenttisi että nyt puhutaan Suomesta ja Suomen tilanteesta, ja siksi mainitsin muutaman vakavan ongelman joka tällä hetkellä Suomessa on, johtuen yksinomaan kristinuskosta. Mutta niihinhän sä et ottanut mitään kantaa.

Järjestämällä uskonnollisia rituaaleja koulussa nimenomaan annetaan viesti, että uskonnot ovat hyvä asia.
 
Muakin kiinnostaisi tietää, että mitä tämän päivän elämänkatsomustieto pitää sisällään :)

Joskus muutama vuosi sitten mietin että kouluttaudun opettajaksi ja silloin et:n aineenopettajan pätevyyden sai muistaakseni lukemalla historiaa, filosofiaa ja uskontotiedettä. Ja oppitunnit pitää melko varmasti sisällään erilaisten moraalikysymysten pohtimista, eri uskontojen ja tietty myös ateismin käsittelemistä. Olettaisin että aatehistoriaa käytäisiin myös läpi aika paljon.

En kyllä osaa varmuudella sanoa koska en ryhtynytkään opiskelemaan opettajaksi.
 
Kuten saatoit huomata, niin arvasin tuon argumenttisi että nyt puhutaan Suomesta ja Suomen tilanteesta, ja siksi mainitsin muutaman vakavan ongelman joka tällä hetkellä Suomessa on, johtuen yksinomaan kristinuskosta. Mutta niihinhän sä et ottanut mitään kantaa.


No otetaan nyt sitten kantaa. Kannatan kantasolututkimuksia ja -hoitoja, en vastusta aborttia. En kannata aborttilain tiukentamista, mutta jos aborttilakia haluttaisiin muuttaa siten, että abortin saa aina sen halutessaan, niin ei haittaa mua. Mutta mielestäni Suomessa vallitsee tällä hetkellä korkea koulutuksen taso ja demokratia, ja kansalaisilla on järki päässä, joten tuskin yllä mainittuja asioita tullaan uskonnon varjolla kriminalisoimaan.
 
No otetaan nyt sitten kantaa. Kannatan kantasolututkimuksia ja -hoitoja, en vastusta aborttia. En kannata aborttilain tiukentamista, mutta jos aborttilakia haluttaisiin muuttaa siten, että abortin saa aina sen halutessaan, niin ei haittaa mua. Mutta mielestäni Suomessa vallitsee tällä hetkellä korkea koulutuksen taso ja demokratia, ja kansalaisilla on järki päässä, joten tuskin yllä mainittuja asioita tullaan uskonnon varjolla kriminalisoimaan.
Käypä vaikka vilkaisemassa tällä foorumilla keskusteluja homoliitoista, niin saatat saada hieman erilaisen kuvan siitä todellisuudesta jossa elämme.
 
Käypä vaikka vilkaisemassa tällä foorumilla keskusteluja homoliitoista, niin saatat saada hieman erilaisen kuvan siitä todellisuudesta jossa elämme.


Olen niitäkin keskusteluja lukenut ja kyllä siinä sydän itkee verta. Todellakin toivon, että tähän maahan saataisiin pian tasa-arvoinen avioliittolaki.

Ja myönnän, että nyt meni pikkuisen hiekkaa pyllyyn noista kommenttisi sanoista, jotka lihavoin. Nyt on pakko laittaa vähän tietoa pöytään:

Minulla on harvinainen, parantumaton sairaus. Siksi kannatan kantasolututkimuksia ja -hoitoja, sillä vaikka niistä ei vielä olisi apua minulle, niin tulevaisuudessa niistä voi olla suuri apu jollekin toiselle. En vastusta aborttia, sillä sairauteni hoidossa käytettävät lääkkeet ovat teratogeenisiä. Jos en huolehdi tarkkaan ehkäisystä, voin itsekin joutua tekemään abortin. Lääkkeet voin aina heivata helvettiin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että silti sairauteni periytyy 50% todennäköisyydellä. Sairauteni näkyy, en saa sitä piiloon vaikka kuinka haluaisin. Se ei ole piilossa sisäelimissä, vaan näkyy jopa kasvoilta. Siinä, missä seksuaalivähemmistöihin kuuluva voi suojautua ikäviltä tilanteilta ja kommenteilta muuttamalla hetkellisesti käytöstä tai vaikenemalla, niin minun ainoa suojakeinoni on pysyä poissa ihmisten silmistä. Tuntemattomat ovat halailleet minua ja hokeneet, että löytämällä Jeesuksen tai Jumalan voin parantua. Olen myös saanut kuulla, että sisälläni asuu paholainen. Ja varsinkin teini-iässä minua kehoitettiin usein tappamaan itseni. Noudatin omaa näkemystäni ja jätin itseni henkiin: mikä sitä maailmasta pahan tappais...

Lukion filosofian tunnilla puhuimme ihmisoikeuksista. Opettaja lähestyi aihetta toisen maailmansodan kautta, miten Saksassa kehitysvammaisia käytettiin lääkäreiden "koe-eläiminä". Heidät saatettiin jopa tappaa vain siksi, että lääkäri tarvitsi johonkin kokeeseensa sisäelimiä. Sain ilmeisesti lievän paniikkikohtauksen. Päälleni vyöryi ajatus, että entäpä jos tämä toistuu ja minut voidaan tulevaisuudessa pakkosteriloida, koska en voi tuottaa terveitä jälkeläisiä. Silloin ajattelin, että se voisi tapahtua tieteen nimissä, koska tulevaisuudessa ihmisiltä halutaan poistaa niin paljon periytyviä sairauksia kuin vain mahdollista. En ajatellut, että mikään uskonnollinen taho voisi tehdä niin. Tuosta on nyt yli kymmenen vuotta ja edelleen jossain takaraivossa piilee pieni pelko, että holokausti voisi tapahtua uudelleen. Toivon vain, että maailma viisastuisi ja kehittyisi siihen suuntaan, että saan kuolla rauhassa vanhuuteen, enkä sairauteni takia polttouunissa jonkun hullun poliittisen tai uskonnollisen järjestön toimesta.

Että sellaista todellisuutta minä elän.

Olen puhunut.
 
Onko tässä maassa enää ainuttakaan puoluetta, jota oikeasti kannattaa äänestää?? Mitäs puoluetta SirMax äänestää?

Myönnän, että Perussuomalaisten ja Kristillisdemokraattien kaltaiset puolueet saa mut kyllä puremaan hammasta ja lujaa.
 
Oma veikkaus että äänestät Vihreitä ja juuri nämä puolueet ajaa juuri sitä asiaa mitä melkein eniten pelkäät! Olet onnekas että olet syntynyt sivistyneisiin maihin, eli länsimaihin, muissa maissa olisit jo kuollut. Eli se mitä eniten vihaat, valkoihoinen hetero kristitty on "pelastanut" sinun henkesi. Kerro mikä vika on siinä että haluaa oman maan kansalaisille hyvää?
 
Nyt on kyllä aika paksua tekstiä. Äärioikeistolainen vatikaanin suojeluksessa ollut kristilliseen arvomaailmaan nojannut aatehan se eriarvoisuutta puollustikin aikoinaan? Meinaatko, että jos ei kouluissa pakkosyötetä kristillisyyttä, alkavat vammaisten vainot ja tappaminen?
 
Sitä että Afganistanissa tai jossain paskastanissa tai Kongossa ei ole mitään sairaanhoitoa ja vammaiset kuolee siellä todella nopeasti. Sama homma tossa tasa-arvossa, kertokaahan yksikin Afrikan tai/ja muslimi maa missä on tasa-arvo? Tai ihmisoikeuksia, vammaiset tapetaan monessa muslimimaassa.
 
Tämän takia Suomessa pitää sallia perustuslain vastainen uskonnon tuputtaminen kouluissa? Ketju on Uskonnolliset tilaisuudet pois kouluista. Yllämainitsemistasi syistä johtuen on esimerkillisen tärkeä saada sivistysvaltioissa uskonto ja valtio toisistaan erilleen!
 
Me olemme kristillinen valtio ja minusta kuuluu opettaa kristinuskoa koulussa, huom opettaa, ei tuputtaa! Se on sitten jokaisen oma asia uskooko vai ei. Kuuluu länsimaiseen sivistykseen.
 
Valtiokirkko purettu kansankirkoksi

Kirkko ja valtio Suomessa ei ole valtiokirkkojärjestelmää, mutta kirkkoa voidaan kutsua kansankirkoksi. Kirkko ja valtio tekevät yhteistyötä monin tavoin.

Suomen perustuslain mukaan kirkon järjestysmuodosta ja hallinnosta säädetään kirkkolaissa. Kirkkolain sisällöstä päättää kirkolliskokous, joka on kirkon ylin päättävä elin. Kirkolla on itsenäinen julkisoikeudellinen asema.

Kirkko osallistuu yhteiskunnalle kuuluvien tehtävien hoitoon, kuten esimerkiksi väestökirjanpitoon. Koulujen uskonnonopetus on puolestaan valtion tehtävä. Tavoitteena on antaa yleissivistystä kaikista uskonnoista.
 
En äänestä vihreitä. Niiden energiapolitiikka tökkii ;)

Kyllä, nyt oli lottovoitto syntyä Suomeen. Jossain muualla minulle ei varmaan olisi annettu edes mahdollisuutta elää.

Haluan itselleni ja kanssaihmisille pelkkää hyvää. Pyrin juuri esim. äänestäessäni valitsemaan sen puolueen, joka lupaa eniten hyvää minulle ja läheisilleni -tai ainakin yrittää luvata.... Yhdenkään puolueen vaaliohjelma ei täysin täytä niitä kriteereitä, joita minulla olisi, joten täytyy vain tyytyä siihen toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon.

Tässä on vain se jännä pieni seikka, että tietyllä tapaa juuri kristinusko on auttanut minua vähän elämän vaikeimpina aikoina. Meillä oli yläasteella sekä kaupungin, että seurakunnan nuorisotyöntekijöitä vetämässä erästä projektia. Projektin tarkoituksena oli saada hyppytunneilla olevat tai muuten vain lintsaavat oppilaat samaan paikkaan "talteen", jotta muilla säilyisi opiskelurauha ja koulun alueella esiintyvä ilkivalta vähenisi. Koulusta löytyi yksi aiemmin tyhjillään ollut huone, jossa nämä sekä kaupungin että seurakunnan työntekijät olivat paikalla vuorotellen valvomassa. Itse vietin siellä mielelläni aikaa, koska siellä oli aikusia valvomassa tilannetta. Ei tarvinnut istua käytävällä ja pelätä muiden pilkkaa. En muista koskaan seurakunnan työntekijöiden puhuneen siellä mitään uskonnosta, heidän kanssa sai jutella vapaasti ihan mistä vain. Itse tein siellä hengaillessani lähinnä läksyjä.

Ja nyt jos jollain on edelleen heikko sisälukutaito, niin painotan, että en usko kristittyjen Jumalaan. Tässä maailmassa saattaa olla joku korkeampi voima, jolla voi olla vaikutusta joihinkin tapahtumiin, mutta se voi olla yhtä lailla joko aineeton kohtalo, parrakas mies tai sininen norsu, jolla on monta kättä. Totuutta ei kukaan voi tietää varmaksi.

Eli mä olen saanut seurakunnan toiminnasta ihan konkreettista turvaa. Siksi mä en varmaan osaa ajatella, että on jollain lailla äärimmäisen perseestä, että kristinusko on olemassa. Vaikka Raamatussa on paljon sontaa ja nykypäivänä täysin pätemätöntä tekstiä, niin siellä on myös se viesti toisten välittämisestä ja auttamisesta. Mulla on maailmasta oma näkemykseni ja pyrin toimillani saamaan maailmaa siihen suuntaan. Raamatussa on hieno lause: kaikki, mitä haluat toisten sinulle tekevän, tee samoin heille. Tämä lause voisi olla missä tahansa muussakin kirjassa ja samankaltaisia viisauksia löytyy monista muistakin ideologioista, mutta minä olen kuullut sen Raamatusta.

Ties kuinka monennen kerran: mun puolesta opetussuunnitelmat voidaan laittaa uusiksi ja uskontoa oppiaineena muokata laajemmalle, eli kaikkia maailman uskontoja tasapuolisesti käsitteleväksi oppiaineeksi, tai vaikka poistaa uskonto kokonaan opetussuunnitelmasta. Elämänkatsomustiedon opetusta voidaan lisätä tai laittaa se jopa pakolliseksi. Aivan varmasti sitäkin kautta lapsille ja nuorille voidaan opettaa etiikkaa, moraalia, ihmiskäsitystä, ym. Uskon etiikan ja moraalin olevan opetettavissa muutenkin kuin uskonnon kautta. Seurakunnat järjestäisivät sitten omissa tiloissaan, kouluajan ulkopuolella tarkempaa uskonnonopetusta.

Omiin kokemuksiini viitaten totean, että marginaalitapauksissa seurakunnan läsnäolo koulussa voi olla ihan hyväkin juttu. Anteeksi nyt kovasti, jos se on jonkun muun mielestä ehdoton ei.
 
Viimeksi muokattu:
valkoihoinen hetero kristitty on "pelastanut" sinun henkesi

Jotenkin tuli kovasti Hitler mieleen... :D

Kirjoitin aiemmin, että pelkäsin nuorena jonkun pakkosteriloivan tai tappavan minut tieteen nimissä. Mitä enemmän tätä keskustelua lukee, niin alkaa tuntua siltä, että voiko maailma olla sivistynyt ja ihmisoikeuksia kunnioittava paikka, jos täällä vallitsisi pelkästään ateismi tai pelkästään esim. kristinusko. Voiko olla, että uskontoa ja tiedettä tarvitaan "vahtimaan toisiaan", eli kun toinen sekoaa (sortaa ihmisoikeuksia), niin toinen pyrkii pitämään sen aisoissa?? Mutta sen vuoksi on hyväksyttävä se tosiasia, että näiden kahden päät tulevat aina kolisemaan yhteen näkemyserojen vuoksi??? Tieteen nimissäkin voi saada paljon pahaa jälkeä aikaan...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom