Usean kovan sarjan problematiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kun tehdään useampi kuin yksi kova sarja (6-12 toistoalueella) per liike niin vaihtoehtojahan on monia miten homman toteuttaa;

1. Painon tiputtaminen ja toistomäärän ylläpitäminen sarjasta sarjaan (laskeva pyramidi):
Elikkä lämmittelyn jälkeen otetaan paino millä saadaan noin 6-8 toistoa ja seuraaviin sarjoihin joudutaan tiputtamaan painoa, jotta saataisiin yhä se 6-8 toistoa. Esimerkkinä henkilö jonka maksimi penkkipunnerruksessa on 100 kiloa ja paras 8 toiston sarja on tehty 80 kilolla. Lämmittelyn jälkeen hän laittaa 85 kiloa tankoon ja onnistuu saamaan 7 toistoa. Seuraavaan sarjaan 80 kiloa ja taas 7 toistoa. Viimeiseen sarjaan 75 kiloa ja taas sattumalta 7 toistoa.
Mega Duty® on myös hieman tämän tyylinen juttu. Ensimmäiseen sarjaan kovat raudat+erikoistekniikat ja seuraavaan sarjaan pudotetaan painoa reilusti ja tehdään hieman pidempi suora sarja.

2. Painon nostaminen ja toistojen vähentäminen sarjasta sarjaan (nouseva pyramidi):
Tämä ilmeisesti moni pro bodari käyttää, ehkä siitäkin syystä ettei tule turhia loukkaantumisia jos menee kylmilteen koviin painoihin. Esimerkkihenkilö laittaa ensimmäiseen sarjaan 70 kiloa ja ottaa 12 toistoa, ei ihan loppuun asti. Sitten 75 kiloa ja 9 toistoa, tässä pitää jo runtata täböllä. Ja lopuksi 80 kilolla 7 toistoa. Made In Germanyssä Ruhl ottaa smith-vinopenkissä ensin 12 x 180kg ja sen jälkeen 7 x 220kg. Coleman The Unbelievablessa penkkiä käsipainoilla 15 x 77kg ja 2 x 12 x 91kg. Päälle vinopenkkiä käsipainoilla 10 x 77kg, 6 x 91kg. Cost of Redemtionissa alaviistopenkkiä 15 x 140kg ja päälle 10 x 180kg. Pointtina, että painot ei laske sarjasta sarjaan.
Voidaan toki toteuttaa niin, että ainoastaan se viimeinen sarja on loppuun asti vedetty ja muut sarjat ovat lämppäreitä, mutta silloinhan ei voi puhua useasta kovasta sarjasta vaan DC,HD tyylisistä metodeista, joissa tehdään vain se yksi työsarja. Tai esim. Westside Barbell Systemissä Max Effort method. Noustaan painoissa niin kauan, että saavutetaan 1RM tai 3RM. Siinä tosin jo viimeistä edeltävä sarja ainakin on kova.

3. Vakiopainomenetelmä:
Otetaan vaikka tavoitteeksi 3 x 8 vakiopainolla. Ensimmäinen sarja ei voi olla täysin loppuun asti viety jos haluaa viimeisellä saada sen kasin jotenkuten järkevillä sarjapalautuksilla. Viimeinen sarja sitten loppuun asti ja voi olla, että ei tule kuin 6 tai 7 toistoa, mutta ei se mitään.

4. Painon pitäminen samana ja toistot tippuu:
Esimerkkiäijä pistää tankoon 75 kiloa ja saa ensimmäisellä sarjalla runnottua 10 toistoa, toisella tulee samalla painolla 8 toistoa ja kolmannella enää kuusi toistoa.

-

Mikäköhän näistä vaihtoehdoista on tehokkain hypertrofian aikaansaamiseksi? Entäpä sarjapainojen/voimien kasvatuksessa? Onko näistä mitään tutkimustuloksia? Mielipiteitä? Mitä tapaa itse käytätte?

Ite käytän pitkälti vaihtoehtoa 2. Kaikki muut paitsi kolmonen kuulostaa ihan toimivilta kehonrakennuskäytössä, voimien kasvatukseen ei taida sopia mikään kunnolla mutta ehkä kakkonen parhaiten, jos sarjat on lyhyemmän puoleisia.

^^

miksi kolmonen ei toimisi?

kyllä 5x5 systeemi toimii ja toimii moni muukin systeemi jossa käytetään tätä "tekniikkaa". Ja voimien kasvatuksessa varsinkin peruskaudella käytetään tätä eli tietty määrä sarjoja tietyllä painolla ja seuraavalla viikolla ehkä eri määrä sarjoja ehkä eri määrä toistoja ehkä eri määrä rautaa mutta kuitenkin sillä kerralla kaikki sarjat vakiopainolla.

Tuli just itelläki mieleen ku alotin uuden treeniohjelman, et miten nyt kikkailisin noitten painojen kans.. esim. penkistä on tarkotus tehä 3x12-15, niin vedin heti ensimmäisen sarjan loppuun asti 15 toistoa, seuraavaan sarjaan samoilla painoilla --> sain 12 toistoa ja viimiseen vain 8 toistoa. Pitäisköhän vähentää painoa aina seuraavaan sarjaan, vai tehä kaikki vähän kevyemmillä painoilla, et viiminen ois vasta se kova sarja..?

intensiteettiä sais vissiin kuitenki annostella aika reilulla kädellä tässä ohjelmassa..

Itse tein treeniuran alussa paljon tuolla ykköstyylillä, koska pidin siitä, että ensimmäinen kova sarja on se missä katsotaan onko tullut kehitystä voimissa (enemmän toistoja/painoa) ja siihen piti päästä lähtemään täysillä voimilla. Lämppärisarjat olivat siis niin kevyitä, että ne eivät vieneet voimaa ensimmäiseltä pääsarja. Mutta onko sitten hyötyä tehdä sitä seuraavia sarjoja kevyemmällä kuormalla ja samoja toistomääriä? Niissähän rasitus on pienempi, vaikkakin se on kehon rasitustilasta johtuen sillä hetkellä maksimaalisen kova rasitus.

Kyllä mä sanoisin, että ennemmin laskevalla kuin nousevalla pyramidilla. Mitä järkeä on ottaa niitä "voimasarjoja" jo väsyneillä lihaksilla. Alkuun ne voimasarjat kun on oikeasti voimaa vielä tallellakin, ja loppuun pumppi.

Itse käytän paljon nelosta, jos teen kaksi sarjaa. Jos teen joskus kolme sarjaa, niin kolmanteen tiputetaan painoja ja lisätään toistoja. Joskus on myös käytössä toi laskeva pyramidi, ikinä ei kylläkään nousevaa, koska en ymmärrä sen tarkoitusta. (paitsi jos kaikki alkupään sarjat on lämmittelyjä)

Powerhousu sanoi:
Kyllä mä sanoisin, että ennemmin laskevalla kuin nousevalla pyramidilla. Mitä järkeä on ottaa niitä "voimasarjoja" jo väsyneillä lihaksilla. Alkuun ne voimasarjat kun on oikeasti voimaa vielä tallellakin, ja loppuun pumppi.

Itse käytän paljon nelosta, jos teen kaksi sarjaa. Jos teen joskus kolme sarjaa, niin kolmanteen tiputetaan painoja ja lisätään toistoja. Joskus on myös käytössä toi laskeva pyramidi, ikinä ei kylläkään nousevaa, koska en ymmärrä sen tarkoitusta. (paitsi jos kaikki alkupään sarjat on lämmittelyjä)

Kuitenkin Ruhlit ja Colemanit ym. käyttävät paljon tuota, että painoja ei ainakaan tiputeta. Varsinkin Ruhlin Made in Germanyssä ukko ottaa kovaa jo aikaisemmat sarjat ennen viimeistä sarjaa suurimmalla painolla. Sanoo monta kertaa "I bring up the weight from set to set". Kyllä se ainakin heille on toiminut selvästikkin. :)

Hyvää settii oot pistäny kasaan.. mut varmaankin tässä se vaihtelu on paras. Yksi ja ainoa tyyli pidemmän päälle ei varmaankaan ole enää niin kannattavaa.

Nykyään on tuo 4:nen, sitä ennen oli 1:nen mutta kohta vois testailla tuota 2:sta :)

Tuli myös mieleen tälläinen versio mikä koskee hieman pidempää aikajännettä kuin yhtä treeniä. Käytetään nelostapaa, eli runnotaan tuoreilla voimilla maksimaalinen määrä toistoja. Saatiin 80 kilolla 8 toistoa. Seuraaviin sarjoihin pidetään paino samana ja toistot hieman tippuvat. Sanotaan vaikka, että seuraavalla sarjalla tuli kutonen. Noh, nyt itse pointtiin. Seuraavassa treenissä pistetään taas se 80 kiloa ja ollaan kehitytty hieman, 8 toistoa tulee pikkuisen helpommin kuin edellisessä treenissä ja vielä yksi toisto tulisi, mutta jätetään kasiin. Sitten pistetään tavoitteeksi seuraavassa sarjassa se 8 x 80. Jos se tulee niin ollaan kehitytty, koska viimetreenissä toisella sarjalla saatiin vain 6 toistoa. Tällä kertaa tehtiin siis enemmän työtä, enemmän volyymia samalla kuormalla. Sitten seuraavaan treeniin voi laittaa tavoitteeksi 3 x 8 tai enemmän rautaa tai toistoja, miten vain haluaa. Eli ei ole yhden tyylin orja, vaan tavallaan yhdistelee noita eri tapoja.

Tässä on sama periaate kuin "Miken 2x6 systeemissä". Eli vaikka ensimmäisellä tulisi enemmän kuin se 6 toistoa, niin ei oteta vaan jätetään siihen.

Kokeilleppa powerhousu tehdä vähän aikaa vaikka tolla kolmos tyylillä niin saat sarjakuntoa paremmaksi -> saat tehtyä enemmän kovia sarjoja treenissä ja saat treenistä huomattavasti enemmän irti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Force sanoi:
Tuli myös mieleen tälläinen versio mikä koskee hieman pidempää aikajännettä kuin yhtä treeniä. Käytetään nelostapaa, eli runnotaan tuoreilla voimilla maksimaalinen määrä toistoja. Saatiin 80 kilolla 8 toistoa. Seuraaviin sarjoihin pidetään paino samana ja toistot hieman tippuvat. Sanotaan vaikka, että seuraavalla sarjalla tuli kutonen. Noh, nyt itse pointtiin. Seuraavassa treenissä pistetään taas se 80 kiloa ja ollaan kehitytty hieman, 8 toistoa tulee pikkuisen helpommin kuin edellisessä treenissä ja vielä yksi toisto tulisi, mutta jätetään kasiin. Sitten pistetään tavoitteeksi seuraavassa sarjassa se 8 x 80. Jos se tulee niin ollaan kehitytty, koska viimetreenissä toisella sarjalla saatiin vain 6 toistoa. Tällä kertaa tehtiin siis enemmän työtä, enemmän volyymia samalla kuormalla. Sitten seuraavaan treeniin voi laittaa tavoitteeksi 3 x 8 tai enemmän rautaa tai toistoja, miten vain haluaa. Eli ei ole yhden tyylin orja, vaan tavallaan yhdistelee noita eri tapoja.

Tässä on sama periaate kuin "Miken 2x6 systeemissä". Eli vaikka ensimmäisellä tulisi enemmän kuin se 6 toistoa, niin ei oteta vaan jätetään siihen.

Juuri tällälailla minä tykkään tehdä, ja minä ymmärrän tämän tyylin tuona 3.vaihtoehtona. Teen tosin yleensä kaks sarjaa, esim. tavoite on 2x8 ja sit ku saan sen, nostan painoa hieman ja seuraavalla kerralla menee esim. 1x8 ja 1x6. Tästä sitten jatketaan kunnes menee se 2x8 jonka jälkeen korotan taas painoja.

PanaSync sanoi:
Juuri tällälailla minä tykkään tehdä, ja minä ymmärrän tämän tyylin tuona 3.vaihtoehtona. Teen tosin yleensä kaks sarjaa, esim. tavoite on 2x8 ja sit ku saan sen, nostan painoa hieman ja seuraavalla kerralla menee esim. 1x8 ja 1x6. Tästä sitten jatketaan kunnes menee se 2x8 jonka jälkeen korotan taas painoja.

Joo, niinhän se itseasiassa on juuri tuo 3. vaihtoehto. :)

Mä olen viime aikoina vuorotellut 2- ja 3-tapoja. Nousevalla pyramidilla (2) silloin, kun haluan tehdä toistoenkat jossakin liikkeessä. Silloin teen kyllä alkusarjat "ylikevyesti" ja pumppia vältellen. Esim. lisäpainoleuat, tyyliin 3 x 5 x op, 2 x 3 x 10, 8 x 20, 4 x 25. Toimii mulla ainakin leuoissa sikäli, että jos vedän ekoilla sarjoilla pumppiin, niin kovat sarjat ei kulje ollenkaan.

Sitten sama paino-systeemillä (3) teen enemmän voluumia ja jätän reilusti varaa sarjoihin. Esim. leuoissa lämppärit + 5 x 3 x 20.

En tiedä mikä treenifilosofia tässä on taustalla :D mutta toiminut mulla toistaiseksi kohtalaisen hyvin.

Eri tieteellisistä ja käytännöllisistä näkökulmista toteaisin tapojen 1 (painoa pudotetaan, toistot samat) sekä 4 (paino sama, toistoja pudotetaan) olevan parhaita vähävoluumiseen harjoitteluun ja tavan 3 (vakipaino, vakitoistot) runsasvoluumiseen harjoitteluun. Kun harjoitellaan vähän, sarjat tulee viedä lähelle loppuaan ja kun harjoitellaan paljon, varaa voi ja tulee moniin sarjoihin jäädä.

Tapaa 2 (painot nousevat, toistot laskevat) en käyttäisi. Raskaita painoja tulee käyttää kun röörit eivät ole hapoilla tukittuja ja moni ei sitäpaitsi pysty lisäämään mitään esim. kovan kympin painoihinsa ja saamaan sillä seuraavaksi kasia.

MKM sanoi:
Tapaa 2 (painot nousevat, toistot laskevat) en käyttäisi. Raskaita painoja tulee käyttää kun röörit eivät ole hapoilla tukittuja ja moni ei sitäpaitsi pysty lisäämään mitään esim. kovan kympin painoihinsa ja saamaan sillä seuraavaksi kasia.

Minustakaan se ei tunnu näin ajatellen kovin hyvältä tavalta. Onkohan se esimerkiksi Ruhlin ja Colemanin kohdalla näin, että he välttelevät tuolla tapaa loukkaantumisia? Vai onko niin, että hekin säästelevät ne parhaat paukut kuitenkin sinne raskaimpiin sarjoihin? Tosin jos ottaa kovahkon 12 toiston sarjan ja lisää hieman painoa ja saa vain 7 toistoa niin kyllähän molemmat tuovat hyvää ärsykettä. "Ei tarvitse" käyttää aivan yhtä suurta painoa tuossa raskaassa sarjassa kun lihoja on jo rasitettu, onko se sitten hyvä asia? Colemanin ja Ruhlin painoissa liikuttaessa loukkaantumisten estämiseksi voi olla hyvä asia? Mutta jos lähtisi tuoreilta voimilta siihen raskaaseen sarjaan niin kyllähän niitä toistoja enemmän tulisi. :jahas:

Force sanoi:

Täytyy vaan muistaa pitää samanpituiset palauttelutauot. Muuten on vaikea arvioida kehitystä.

Nelosta jyystin joskus pitkään. Jälkeen päin ajatellen turhan pitkään, sillä kehitys oli miltei nollassa pari vuotta. Vaihdoin sitten tuohon kolmoseen (HST -tyyppisellä treenillä) ja kehitys suorastaan räjähti. Teinkin sillä pitkään, kunnes kehitys alkoi olla kortilla. Sen jälkeen on kierrätetty ja sovellettu sopivasti noita kaikkia ja treenaus maistuu, kun kropassakin tuntuisi jotain tapahtuvan.

Pointti tässä kuitenkin on, että omalla kohdallani on vaihtelu ollut avain kehitykseen.

Todella hyvä kysymys. Juuri tällaista teoriaa olisin vuosia kaivannutkin. Treenasin perus 3/4-jaolla aina kaikki sarjat loppuun asti (tyyleillä 4,1, jopa 2). Lihasta tarttui huonosti ja voimat kehittyi surkeasti. Ei ihme. CNS vedettiin joka treenissä tukkoon ja siihen parit pakkotoistot päälle... :deivid:

Nyt olen innostunut mm. Dual Factorin myötä tuosta 3-tyylistä. MKMn ja sadistin viestit huomioonottaen, runsasvoluumisempaan 1/2-jakoiseen natikalle ehkä paras.

Mottonahan on, että mikä toimii Ruhlilla ja Colemannilla, EI toimi minulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom