EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Naprapaatin jälkeen

Kävin eilen naprapaatilla ja jäi vähän hoito-ohjeet epäselviksi enkä netistäkään löytänyt kauheesti infoo.Naprapaatti sano et viikko iisisti ja urheilukiellossa mut miten sen jälkeen? Voiko alottaa ihan normaalisti vai tarviiko kevennellä ens alkuun? Harrastan siis tankotanssia,akrobatiaa ja seinäkiipeilystä hiljattain kans innostunu niin mietin vaan voiko heti palata lajien pariin. Miten ootte niksauttelun jälkeen pystyny vaikuttaa ettei se ranka menis virheasentoon uudestaan? Ite teen kyl lihaskuntoo,venyttelen aika paljon ja joogaa kans,sit löytyy sellanen putkirulla.Säännöllinen hierojalla käynti varmaan olis kyl ihan hyvä vielä lisäks.

Voi olla tyhmiä kysymyksiä mut alunperin luulin et se olis vaan niks naks eikä sen kummempaa niin yllätti tuo urheilukielto ja fiilikset selässä käsittelyn jälkeen. :D
Vähän tuntuu vielä ilkeältä selässä mut muuten kyl tosi jees ku tuntuu et pitkästä aikaa kroppa taas balanssissa ja hartiat samalla tasolla. :D

Selkärangan nivelet lukkoon huonosta penkistä?

Tosiaan voiko selkärangan nivelet mennä lukkoon huonosta penkistä?
Penkkini on 10v vanha ja sain sen 6 vuotiaana:D aina n. 2h istumisen jälkeen ranka menee aivan
Lukkoon ja hieman kipeäksi ja ei pakosti saa heti naksautettua auki. Minulla on myös skolioosia, koska toinen jalkani on 2,5 cm lyhyempi.

Tosiaan voiko selkärangan nivelet mennä lukkoon huonosta penkistä?
Penkkini on 10v vanha ja sain sen 6 vuotiaana:D aina n. 2h istumisen jälkeen ranka menee aivan
Lukkoon ja hieman kipeäksi ja ei pakosti saa heti naksautettua auki. Minulla on myös skolioosia, koska toinen jalkani on 2,5 cm lyhyempi.

Mulla kanssa skolioosi. Älä istu noin pitkiä aikoja kerrallaan. 20-30 välein teet sitä pump stretchiä vaikka viisi toistoa ja roikut rekkitangosta niin että jalat kumminki ottaa lattiaan. Mulla menee töissäkin välillä ruoto jumiin, jos joutuu istumaan pidemmän aikaa putkeen. Tommonen kaksi tuntia on aivan liian pitkä aika ainakin selkävaivaiselle. Mimmonen se sun penkki on?

Mulla kanssa skolioosi. Älä istu noin pitkiä aikoja kerrallaan. 20-30 välein teet sitä pump stretchiä vaikka viisi toistoa ja roikut rekkitangosta niin että jalat kumminki ottaa lattiaan. Mulla menee töissäkin välillä ruoto jumiin, jos joutuu istumaan pidemmän aikaa putkeen. Tommonen kaksi tuntia on aivan liian pitkä aika ainakin selkävaivaiselle. Mimmonen se sun penkki on?

Jaa a semmone aina pieni ja vanha:D selkänojakaan ei yllä edes puoliväliin selkää:P

tottakai huono istuin tekee huonoa selälle. Vuosien myötä saa helposti pahat selkä ja luultavasti myös niska ja hartia vaivat huonolla istuma-asennolla.

Hanki kunnon työtuoli ja vielä tärkeämpää, katso oikea istuma-asento siinä. Missä tahansa tuolissa voi istua selkä kyyryssä ja pää eteenpäin roikkuen. Lue tuosta vaikka hyvästä työasennosta: YTHS - Tiedot

Olet ilmeisesti aika nuori, joten on hyvä jos nyt saat korjattua tilannetta, nimittäin nämä vaivat eivät helpota iän myötä, kokemusta on. Sama koskee tuota skolioosia, kannattaa vahvistaa selkää ja jalkoja, ilmeisesti sinulla on tuo jalkojen eripitoisuus todettu ihan röntgenistä kun senttimääränkin tiedät? Käytätkö tähän korokepalaa / pohjallista?

Lisäksi voisit ehkä jatkossa yhdistää nämä kysymyksesi yhteen viestiketjuun kun tuntuu kaikki viestisi koskevan jotakuinkin samaa vaivaa. Kannattaa myös selailla jo olemassa olevia kysymyksiä kun nämä ovat varsin yleisiä aiheita.

Ulkolaitaan tuon enemmän paikantaisin, joskin ihan tarkkaan on hankala sanoa.

ei ole muita oireita, tuo ilmenee tosiaan vaan kyynärpään ollessa ihan tappiin asti taitettu. eli sinäänsä se ei juurikaan häiritse, paitsi nyt olen huomannut pari kertaa johonkin nojatessa.

Taidan tarkkailla asiaa ja jos alkaa ilmetä helpommin täytyy käydä sitä jossain näyttämässä.

Pakara jumiin penkatessa-> lamaannuttava kipu

Kävi näin tänään penkatessa, tangossa oli vasta toinen lämmittely sarja romuja painoa yhteensä 40 kiloa. Alle vedin kunnon lämmittelyt kuntopyörällä,keppijumpalla,kuminauhalla sekä leuanvedoilla.

Otin hyvän asennon penkissä, selkään kaari,lavat taakse, ilmat koneeseen ja tanko pois telineestä sekä muutama pumppaava toisto. tanko takaisin telineeseen ja nousin penkiltä iski oikeaan pakaraan aivan älytön kipu, aivan kuin joku olisi työntänyt puukon sinne. Kipu aalto kulki koko kehon lävitse ja silmissä heitti.
Jalat meinas pettää alta ja nojailin telineeseen sekä hauoin happea. Kipu jatkui jomotteluna ja jalan liikerata muuttui heti minimaaliseksi sekä selän kierto sattui pakaraan. Runnoin pakaraa väkisin hieman tennispallolla jotta olin kykenevä kävelemään sekä suuntasin töihin, treeni jäi sikseen.
Aamun ensimmäiset tunnit olivat vaikeita ja kengän nauhan sitominenkaan ei ottanut onnistuakseen, koska eteenpäin nojatessa pakaraa kiristi niin helvetisti.

Vielä näin illallakin pakaran yläosaan jomottaa aivan saatanasti, oon yrittänyt sitä venyttää joka tavalla ja suunnasta, availla SI-niveltä sekä maata pakara tennispallon päällä trigger pointteja avatakseni, mikään ei auta ja tuolilta nouseminenkin vihlaisee kankkuun. Istuessa,kävellessä ja maatessa tuntuu jomotusta. Venyvyys ja liikeradat huonot koska pakara tuntuu "jumittavan" kivun vuoksi.

-Pakaroille en ole tehnyt mitään spesiaalia, muutakuin viikko sitten fysioterapeutin antamia jumppaohjeita pakaran sivulohkon aktivoimiseksi 2x/päivä (hyppääjän polvi-> heikko pakaran hermotus)
-Kyykky,maastaveto,juoksu jne treenejä en ole tehnyt kahteen kuukauteen polvivaivan vuoksi joten rasituksestakaan se ei ole mennyt.
-Olen venytellyt sekä rullaillut alaraajoja sekä alaselkää joka päivä vähintään 45 min ajan.
-Kipua ei ole rangassa vaan se paikallistuu aika hyvin pakaran yläosaan ja säteilee sieltä välillä muualle pakaraan ja jokseenkin alaselkään pakaran yläpuolelle.

Viikko sitten fyssari runnoi tuota nimenomaista pakaraa auki ronskein hieronta ottein niin, että itkua meinasin tihrustaa. Pari päivää sen jälkeen pakara hieman kiukutteli,mutta sain sen "auki" viemäriputkella rullaten. Viikonlopun aikana tai tänä maanantai aamuna ei kumminkaan pakarassa minkäänlaisia jumitus / kipu tuntemuksia ilmennyt. Jostain kumman syystä se tänään kumminkin yhtäkkiä nitkahti, ja näin pahaa pakara kipua en ole koskaan kokenut.

Onko ketään kohtalon tovereita tai mitään mutua mistä vaiva voisi johtua?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vastaillaas tänne jo muille olisi jeesiä joskus:

Eilen illalla lääkepöhnässä tuota sepustusta kirjoittelin, otin kipuun 4 mg sirdaludin ja kuuppa meni sekasin. Ei muutaku koisimaan, Yöllä heräsin kipuun. Aamulla heräsin kelloon, en päässyt ylös sängystä.
Nelinkontin yritin nousta mutta oikea jalka petti alta, juurikin tuo jalka jonka pakara on jumissa. Lopulta pääsin jalkeille ja pienen tössöttelyn jälkeen helpotti, liike selvästi vaivaan auttoi. Töissä pystyi jo menemään kyykkyyn, kurottamaan maahan sekä toimimaan suht normaalisti, välillä kävellessä pieni kipupiikki iski ja oli hidastettava tahtia mutta ei mitään vakavempaa. Istuessa vaiva selkeästi paheni joten tyydyin lähinnä seisoskelemaan ja liikkumaan koko päivän.

Iltapäivästä suuntasin fysioterapeutille ja tuomio oli seuraava;
-SI-nivelet ok, selkärangan asento ok.
-Kivun pakarassa aiheutti Keskimmäisen pakaralihaksen (lat. musculus gluteus medius) voimakas spasmi sekä piriformiksen kireys jotka yhdessä tuumin aiheuttivat voimakkaan puristuksen piriformiksen alta/lävitse kulkevaan hermonippuun joka selkärangasta tulee.

Fyssari kevyesti hieroi ja mobilisoi pakaraa sekä takareittä, Jumi johtui ilmeisesti siitä, että olin tehnyt turhan innokkaasti pakaraa aktivoivia lihaskunto harjotteita ja jo entuudestaan jumissa oleva lihas laittoi hanakasti vastaan jolloin soppa oli valmis koska lihaksen aineenvaihdunta sekä hermotus ovat huonot.

Hoitona lepoa pari päivää, mieluiten hieman kävelyä sekä istumisen välttämistä pitkiä aikoja (yli 30min) Sillä se puristaa hermoa sekä lyhentää lihaksia jolloin vaiva saattaa pitkittyä. Paljon venyttelyä taka-akselille sekä kevyesti foam rollailua, kumminkaan pakaraa liikaa ärsyttämättä. Jumppaliikkeitä kohtuullisesti.

Toivotaan että näillä menee ohi. Kipu tosin eilen oli sen verran paha, että ihan säikäytti :)

Dieetin vaikutus vammautumisherkkyyteen ja vammojen paranemiseen?

Aiemmin pienet lihasrevähtymät ovat parantuneet mulla aika nopeasti. Nyt olen ensimmäistä kertaa ollut oikeasti dietillä muutaman kuukauden. Proteiinia saan 150-200g per päivä, rasvoja ja hiilareitakin riittävästi. Paino putoaa noin kilon verran viikossa reilun kahden kuukauden ajan. Olen samalla käynyt salilla säännöllisesti tekemässä G6 1-jakoista ohjelmaa. Painot maltillisia ja tekniikkaan oikeasti panostaen, egoilu tarvetta kun ei kotisalilla ole.

2,5 kk sitten vasen olkapää retkahti niskan takaa punnerruksessa ja kipeytyi. Normaalielämää ei isosto haittaa, mutta kaikissa punnerrusliikkeissä tuntuu kipua edelleen. Leuanvedossa kävi sama vasemmalle hauikselle muutama viikko sitten. Kumpikaan ei osoita mitää paranemisen merkkejä edelleenkään?

Vaikuttaako dietillä olo paljonkin vammojen paranemiseen? Olen kahden vaiheilla jatkaako diettiä ( joka sujuu hyvin, ei tee mieli lopettaa ) vai pitääkö viikon tai parin kausi jolla syön reilusti enemmän jos se auttaisi paranemiseen. Treeni alkaa olla tylsää kun vasen puoli on sen verran huono että vetäviä liikkeitä ja isoa osaa punnerrusliikkeistä ei pysty tekemään.

Itsellä oikeastaan kaikki loukkaantumiset tullut nimeomaan dieetillä :D
Mutuiluna sanoisin kropassa vähemmän nestettä = nivelissä vähemmän nestettä-> loukkaantumisriski kasvaa.
Lihat ei palaudu niin hyvin ja kiristää / on hapoilla = syntyy jännitettä nivelille-> loukkaantumisriski kasvaa.

En tiedä tosta kuntoutumisesta tosin, kyllä se sun kroppas sen verran fiksu on, että se ensimmäisenä korjaa ne vahingot sieltä kehosta niillä ravinteilla mitä suustas alas tunget. Olit sitten + tai - kaloreilla, sen jälkeen se keskittyy vähemmän tärkeisiin asioihin kuten lihojen paisuttamiseen uutta kudosta rakentaessaan.

Mä olen huomannut selkeän eron oman kroppani paranemisessa, dieetillä ei nimittäin parane. Olen itse järkeillyt asian niin että miinuksilla kroppa ei pysty keskittymään vammojen/sairauksien paranemiseen yhtä hyvin kuin neutraalilla/plussilla. Tämän takia mä stoppaan dieetin aina pariksi viikoksi jos tulee vammoja tai flunssa, jotta kroppa pääsee parantelemaan paremmin ja jatkan dieettiä sitten kun homma on taas ok.

Lihakset "jäätyy" lenkillä

Elikkäs olin tossa lenkillä niin lihakset tuntu "jäätyvän" kaulan alueella tuntu erituisen voimakkaasti kylmyys ja sitten keski kropan lihakset olivat myös kylmät ja jalatkin olivat osittain. lihakset eivät ollee mitenkää kipeitä ja muutenkin oli mukava olla lenkillä.

ulkona oli 27 astetta lämmintä, itellä oli jalassa lökärit ja ilman paitaa. en muistanut ottaa juoma pulloa mukaan. kylmyys alkoi tulemaan 5 km kohdalla ja jatkui loppuun asti.
olen 78kg ja 172cm pitkä ja aloittanut vasta liikkumisen että olen tietämätön omasta kehosta jne... lihas kunto on suhkot hyvä mutta sitten perus kunto on heikko. armeejaa varten aloittanut kuntoilut.

mikäköhän voisi olla kysessä? xD

Itellä ainaki ne kohat missä on läskiä (reidet, vatsanseutu) tuntuu kylmiltä lenkin jälkeen, vaikka muuten hiki virtaisi hulluna. Tätäköhän meinasit..? En sit tiiä miten toi kaula. Jos oot joku pelikaani? :D

Pitänee sitten harkita tuota taukoa dietistä. Harmittaa vaan pirusti kun eka kertaa dietillä ja sujuu niin hyvin läskinsulatus. No, kun sen nyt oppi niin voi kai sitä jatkaa uudestaankin.

Itellä ainaki ne kohat missä on läskiä (reidet, vatsanseutu) tuntuu kylmiltä lenkin jälkeen, vaikka muuten hiki virtaisi hulluna. Tätäköhän meinasit..? En sit tiiä miten toi kaula. Jos oot joku pelikaani? :D

ihan lenkin aikana alkoi lihakset jäätymään 4-5 km kohdalla ja lenkin pituus oli kaikiaan 8 km. tuntu että ois ollu talvi pakkasella lenkillä :D

Oiennut rintaranka - kanssakärsijöitä?

Elikkä hypokyfoottinen rintaranka. Kokemuksia?

Mitä liikkeitä kannattaa tehdä? Mitä ei kannata tehdä? Äkkiä ajateltuna roikunnassa tehtävät lisäpainoliikkeet (dipit ja leuat) ois poissuljettuja.

OMT-Fyssarille marssin maanantaina, mutta sitä ennen ois hauska saada vähän vertaiskokemuksia. Onko sulla rintaranka oiennut/lautaselkä? Mistä johtuu? Onko skolioosia?

tack å kram.

Periaatteessa liikkeet, jossa joudut rintarankaa enemmänkin ojentamaan ovat huonoja. Ekana tulee mieleen ainakin kaarella tehty penkkipunnerrus. Sen sijaan kaikki fleksiosuuntaan tehtävät liikkeet ovat kyllä hyviä. Esimerkiksi hyvä liike on mennä selälleen ja tehä vatsalihasrutistus niin, että pelkkä rintaranka irtoaa alustasta ja sitten pitää siinä "yläasennossa" aina hetki. Käytännössä siis mobilisoit tuolla liikkeellä rintarankaa sinne suuntaan missä sen pitäisi olla.
Syitähän tuolle kannattaa lähteä etsimään alempaa rangasta. Onko myöskin oiennut lanneranka? Jos on, niin koko lantiosi on todennäköisesti ns. posteriorisessa tiltissä, eli kallistunut taaksepäin. (http://bretcontreras.com/wp-content/uploads/Pelvic-Tilt.jpg) Taaksepäin kallistunut lantio suoristaa lannerankasi ja ajan kanssa myöskin rintarangan. Tällöin ainakin takaosasto eli pakarat ja takareidet ovat melko kireällä. Tämmöstä tuli itelle äkkiseltään mieleen, omt-fyssari osaa varmasti kertoa tarkemmin :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom