EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paniikkihäiriö/Lihas ja selkärangan ongelmat

Moro pakkis! Nyt tarvittais asiantuntemusta/positiivista palautetta/motivoivaa puhetta kaikki yhdessä.

Eli juttuni on tämä kokonaisuudessaan. Jäin aikoinaan työttömäksi paskan tilanteen vuoksi, josta vaimottomana alkoi tietenkin dataus salin ohella... Saatoin olla 12h päivässä koneella yötä myöten samassa asennossa.. Tätä jatkui siihen asti kunnes 4kk nukkumaan mentäessä aina kun oli menossa unten mailla niin tavallaan "heilahti" maailma ja säikähdin ylös. Yhtäkkiä alkoivat kädet puutumaan ja pelkäsin sydänkohtausta. Päivystykseen mars->diagnosoitiin paniikkikohtaukseksi-->kävin yksityisellä kardiologilla, joka totesi että sydän on rakeenteellisesti terve, eikä aihetta lisätutkimuksille.

Kuitenkin tuosta kauheasta kohtauksesta alkaen paniikkihäiriö jäi päälle ja aloin pelkäämään pienintäkin kipua rinnan alueella. Salilla kuitenkin kävin hyvän kaverin mukana siihen asti että sain elämäni ensimmäisen ponnistuspäänsäryn kyykkysarjaa tehdessä. Siihen lopahti koko 3vuotta kestänyt rakas harrastus kuin salamaniskusta. Sen jälkeen pietin 2,5kk totaalisen tauon salilta, koska en edes uskaltanut mennä sinne, koska pelkäsin jotain verisuonen puhkeamista aivoista/sydänkohtausta. Perseestä oli elämä silloin. Mentiin aivan pohjalla. Sittemmin löysin tyttöystävän, joka on ollut tuki ja turva tässä asiassa. Vaihtoi jopa salia, että voi olla henkinen tuki kun treenaan=) Varovaisesti siis aloitin salilla käynnin uudestaan n. 1kk sitten

Olen ehkä hiukan parantunut kohtauksista, eivät ahdista niin pahasti enään mutta tässä on nyt taustalla toinen asia mikä pitäisi korjata jos haluan kokonaan parantua paniikkihäiriöstä, nimittäin selänongelmat. Selässä tuntuu monesti lapojen kohdalla kipupiikki, mikä säteilee voimakkaasti ylärinnan alueelle vasemmalle puolelle kehoa. Vasempaa kylkeen sattuu monesti hengittäessä tai muuten vaan, joka säteitee vasemman rinnan alle ikäänkuin kiristäen lihasta (sattuu muuten perkeleesti). Vasen olkapääni on todella kipeä venytyksiä tehdessä. Salilla sen huomaa vaikkapa tehdessä hauiskääntöä taljassa. Alkaa molemmille puolille nuihin etuolkapäihin sattumaan. Niskanalue on todella jumissa ja kiristää niskaa todella usein.. Onko nämä kaikki kivut ihan vain perkeleen lukossa olevat lihakset? hermopinteistä johtuvaa? Selästä johtuvia? Mainittakoon tosiaan että minulla on skolioosi. 2v sitten armeijassa meni vielä pahemmaksi reppua kantaessa ja saan usein kipupiikkeja myös alaselkään lantion alueelle. Olen käynyt myös fysiolla aukaisemassa lukkoja, mutta mitään varsinaista apua en ole saanut. Hierojalla kävin 1kk sitten pari kertaa, joka aukaisi hyvin paikat silloin mutta ei näköjään enään auta. Missä kannattaisi käydä/aloittaa tämän asian selvittely? Venyttelen myös nykyään koko kehon läpi kunnolla joka päivä, mutta tuntuu että sekään ei auta.

Jos nyt joku jakso lukeä tämän epämääräsen jutun läpi ja vielä jaksais auttaa minua niin olisin todella kiitollinen! En osannut oikein sanoa mihin alueelle tää olis pitäny laittaa, joten selän puolesta nakkasin tänne.. ylläpito voi varmaan sitten siirtää sinne minne tämä oikeasti kuuluu=) Kiitos!

Itsellä tais eilen venähtää alaselän toinen sivu kun heilautin pystäriä varten kp:t lattialta ylös. Kipu niin kova puolittaisessa kumarruksessa että joutuu ihan haukkoa henkeä. Perseen pyyhkiminen oli yhtä helvettiä.

Itsellä tais eilen venähtää alaselän toinen sivu kun heilautin pystäriä varten kp:t lattialta ylös. Kipu niin kova puolittaisessa kumarruksessa että joutuu ihan haukkoa henkeä. Perseen pyyhkiminen oli yhtä helvettiä.

Jos sulla ei oo puutumista ja voimattomuutta, niin tod.näk. noidannuoli eli venähdys.

Skolioosin mainitsit, mutta missäs asennossa sun selän kaaret on?

Kun rintarangan kyfoosi suoristuu liikaa kapenee rinnanympärys ja se ahdistaa sitten sydäntä.

Tässä on keissi joka kannattaa lukea läpi jos on nimenomaan lautaselkäisyydestä johtuvaa oireilua. Fysioterapialla ja jumpalla oireet on saatu vähenemään/pois.

outo nivusvamma

hei!

mulla on ollut toisessa nivusessa vaivaa jo noin puoli vuotta. eri lääkäreillä on tullut käytyä tuloksetta. magneetista ei juuri löytynyt mitään muuta kuin että nivuset olivat rasittuneet.

kipua tulee kun hölkkään tai treenaan tarpeeksi kauan. nopeiten kipu tulee kun hölkkään hitaalla vauhdilla noin 20min. pystyn kuitenkin tekemään lähes mitä tahansa vähän aikaa mutta jos teen treeniä kauemmin, niin nivunen tulee pikku hiljaa kipeäksi. muutaman kerran olen kokeillut jatkaa pienestä kivusta huolimatta, mutta sitten nivunen on tullut niin kipeäksi että kävely lähes mahdotonta. olen kokeillut nyt monia eri hoitoja eikä huomattavaa parannusta ole tullut. olen vahvistanut nivusia kuminauhalla sekä eri laitteilla ja jumppapallolla, poikittais hierontaa on tehty, olen tehnyt paljon pitkiä venytyksiä, tulehduskipu lääkkeitä olen ottanut, pakaria on vahvistettu, syviä vatsoja treenattu, lääkäreiden mukaan nivusalueen voimat hyvät. Seuraava vaihtoehto olisi lääkärin mukaan joku nivusen laajennus leikkaus, mutta muutama toinen lääkäri on sanonut että se ei todennäköisesti auta. onko täällä ketään kenellä olisi ollut suurinpiirtein samanlaisia oireita tai jollain tietoa vammasta. tai onko jollain kokemusta nivusten leikkauksista kun olen kuulut että tosi harvoin auttavat.
heitelkääs ideoita.

Terve,

nivunen on terminä laaja käsite. Sillä tarkoitetaan reiden taivetta. Jos esim. lihasperäistä niin alue voi olla esim. suoran reisilihaksen aluetta tai reiden lähentäjiä - jotka alueena on kuitenkin eri paikoissa. Tarkenna hieman aluetta ja esim. millaisia jumppia/venytyksiä olet tehnyt? Tekeekö kys. toimenpiteet kipeää?

Oletko fysioterapeutilla ja kiropraktikolla käynyt? Jos et niin suosittelen ja mielellään useammallakin. itse tuli hartia/selkävaivojen kanssa kokeiltua 2 ortopedia, 3 fyssaria ja 2 kiropraktikkoa ennen kuin löytyi se ihan oikea syy. Lääkärit olivat tottakai leikkaamassa, mutta lopulta yksi kiropraktikko paikansi vaivan tarkemmin jonka jälkeen fysioterapeutti nro x osasi antaa siihen oikeat korjausmenetelmät.

Toki täysin eri vaiva, mutta opetuksena se että vaihtoehdot kannattaa käydä tarkkaan läpi.

Komppaan shanea. Rakenteellisesti siitä löytyy pinnallisesti lihasten päältä tuo Shanen mainitsema suoliluu-sääriluu side (suomennettuna jotain sinne päin). Se on oleellisesti kiinni = lähtee suoliluusta (lantion sivussa), isosta pakaralihaksessa ja TFL:stä (leveän peitinkalvon jännittäjälihaksessa) ja kiinnittyy sääriluun ylä-ulkosyrjään. Kiristyessään aiheuttaa varmaan yleisimmin kipuja polvinivelen ulkosyrjään (a.k.a juoksijan polvi), mutta miksei myös itse siteen runkoon. Käsittely vaikka tuolla rullaamalla tai hieronnalla saattaa olla aluksi jopa melko kivuliasta - mutta saatat löytää näistä hyvän vasteen, jos vika löytyy sieltä.

Kuvasit tilannetta jossa esim. kyykkäät tai laskeudut alas: kyseisissä tilanteissa molemmat lihakset jännittyvät ja kiristävät samalla kyseistä sidettä.

Kyynärpään yläpuolella viiltävä kipu kun käden taittaa kokonaan

Huomasin tuossa eilen illalla oudon ja uuden kivun, kun taitan toista käsivarttani kokonaan eli nyrkki/käsi on olkapään lähellä. Esimerkiksi aamulla nojasin kämmenellä pöydänreunaan pestessäni naamaani lavuaarissa, ja kun lähestyin olkapäällä kämmensyrjää niin tuossa kyynärpään ja ojentajan välissä vihalaisi todella ikävästi. kipu jää muutamaksi sekunniksi ja sitten hälvenee jotakuinkin kokonaan pois, menisikö siellä jokin hermorata pinteeseen tms?

taustatietoina mainittakoon, että olen tämän tuntenut vasta pari kertaa, käsi suorana se ei koskaan tunnu. salilla en ole käynyt 1.5 viikkoon kun olen ollut kipeänä, joskin nyt liki parantunut. Aiemmin en ole tälläistä koskaan huomannut.

Patti isossa selkälihaksessa

Tiedustelen kun en lekurille saa aikaa mielenrauhalleni, eli kävin vetämässä kovan soututreenin kanootilla ja vielä vastatuuleen eli selkä oli kovilla. Sit huomasin vasemman ison selkälihaksen kyljen reunassa kovan patin, semmonen reilu sentti halkaisijaltaan. Kova ja suht terhakasti kiinni, kuin olisi luuta. Tuo on ihan jonkun olkapään (scapula) luun reunassa. Voiko olla, että on vain joku rasituksen aiheuttama plasma / rasvapatti tms? Lekuriin joka tapauksessa menossa jahka arkipäivät tulee päälle

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Solisluu lonksuu & olkapääkipu

Oon 16v poika ja oon salilla käyny noin puoltoista kuukautta.
Nyt viimesen viikon ajan on penkissä alkanu tuntuu oikeessa etuolkapäässä kipua... musta tuntuu, että sillä on jotain tekemistä mun solisluiden kanssa.

Eli siis mun solisluut kirjaimellisesti liikkuu ''pois paikaltaan'' (tätä on jatkunu pitkään). Varsinki ku pyörittää kättä kokonaan ympäri lämmitellessä olkapäitä. Luin netistä tästä jutusta ja joillekki tehty jotai leikkauksia yms. tän takia, joten mua on alkanu huolestuttaa tää.

Oon koittanu pitää tekniikan hyvänä ja käyttää nimenomaan rintalihasta työnnössä ja pitää olkapäät alhaalla, mutta kuitenki niiden vikojen toistojen kohalla alkaa jo tuntee pientä naksumisen alkua ja ''isoissa'' painoissa kipua.

Pitääkö käydä lääkärissä näyttämässä? Kenties leikkaus tehä? :o

Ainahan sitä voi lekurissa käydä näyttämässä, mutta tuskin perinteinen lekuri osaa sanoa juuta tai jaata. Sanoo todennäköisesti että lopeta punttejen nostelu kun yhdistää siihen. Jos sitä jossain haluaa käydä näyttämässä niin suuntaisin OMT-Fysiolle.

Pieni (vähintään vko) lepo punnertaville voisi tehä poikaa ainakin alkuun. Jos tulehtunut joku jänne tai lihas niin voi aiheuttaa myös tuollaista.(Jos olet joka reeneissä kovaa punnertanut niin voi hyvinkin tehä jotain hallaa)

Otat vähän soutajia lisää vaikka hetkeksi punnertavien tilalle. Voi tehdä ihmeitä.

3-5pv:n tulehduskipu lääkekuuri (perus ibuprofeeni käy) voi myös auttaa. Oletko varma että itse solisluu muljahtelee? ettei ole vain jänne siinä lähistöllä.

Vastasit jo lähes itse kysymykseesi. Silti taidat tarkoittaa leveää selkälihasta.

Se patti voi olla mitä tahansa. Toki rasitus ei itsessään aiheuta rasvapatteja, eli se on siellä ollut sitten jo aiemmin (jos se rasvapatti on) ja se ei ole kiinni luissa tai luurankolihaksissa vaan rasvakudoksessa (toki kahta viimestä on hieman vaikeempi erottaa toisistaan tunnustelemalla).
Rasituksessa voi syntyä ns. kiinnikkeitä lihaskudoksiin ja ne taas syntyvät rasituksesta - ei silti yleensä ihan akuutisti treenin jälkeen. Tällainen on kosketellessa usein muljuva ja ehkä rutiseva. Toinen lähes samankaltainen ilmiö voi olla trigger-piste, joka tuntuu myös pisteenä tai pattina ja syntymekanismi on usein fyysisestä rasituksesta peräinen. Kaksi viimeistä ja etenkin viimeinen mainittu on kosketellessa arka tai todella kipeä, kun taas rasvapatti ei ole.

Tunnustele vielä maanantaina ja jos se vielä sieltä löytyy niin mielenrauhan saamiseksi se lekuri on hyvä vaihtoehto.

Kyllä hermopinne mahdollista kyynär/värttinähermon osalta. Kyynärhermo eli ns. kiukkusuoni kulkee olkavarressa sisäpuolen keskellä (haubitsin sivussa) ja värttinähermo taas kiertää olkavarren ja on sen takana (ojentajan päiden välissä). Onko kivun lisäksi muita oireita esim. puutumista tai erikoisia tuntemuksia raajan ääreisosissa, kuten sormissa?

Vastasit jo lähes itse kysymykseesi. Silti taidat tarkoittaa leveää selkälihasta.

Se patti voi olla mitä tahansa. Toki rasitus ei itsessään aiheuta rasvapatteja, eli se on siellä ollut sitten jo aiemmin (jos se rasvapatti on) ja se ei ole kiinni luissa tai luurankolihaksissa vaan rasvakudoksessa (toki kahta viimestä on hieman vaikeempi erottaa toisistaan tunnustelemalla).
Rasituksessa voi syntyä ns. kiinnikkeitä lihaskudoksiin ja ne taas syntyvät rasituksesta - ei silti yleensä ihan akuutisti treenin jälkeen. Tällainen on kosketellessa usein muljuva ja ehkä rutiseva. Toinen lähes samankaltainen ilmiö voi olla trigger-piste, joka tuntuu myös pisteenä tai pattina ja syntymekanismi on usein fyysisestä rasituksesta peräinen. Kaksi viimeistä ja etenkin viimeinen mainittu on kosketellessa arka tai todella kipeä, kun taas rasvapatti ei ole.

Tunnustele vielä maanantaina ja jos se vielä sieltä löytyy niin mielenrauhan saamiseksi se lekuri on hyvä vaihtoehto.

Tattis!

Itelläni oli jalkapöytä murtuneena reilu vuosi sitten. Puoli vuotta sen jälkeen leikattiin saman jalan hermoja. Sen jälkeen alkoi mystiset jalkaongelmat molemmissa jaloissa. Nyt kesäkuussa sain oikeat lääkkeet (reuma tms.) ja nyt kävely lähes normaalia.

Mutta puntilla edelleen huomaa aikamoisen epätasapainon jaloissa. Plus ne vähäisetkin lihakset mitä toisessa jalassa oli, ovat aika huolellisesti kadonneet.

Toisaalta asiat tärkeysjärjestykseen: ei paljon kiinnostanut siinä vaiheessa lihasten koko, kun pelkkä käveleminen oli tuskaa.

Selän ja Niskan naksauttelu

Joo elikkäs joka kerta kun herään taivutan niskaa vähänkin olkapäätä kohti niin rusahtaa sen 5 kertaa ja vähän kun heiluttelen käsiä vasemmalta oikealle tuntuu kuin koko selkäranka naksahtaa. Pitäisikö tästä huolestua?

Itsellä täysin sama juttu, mutta itsellä kivut alkoi aivan yhtäkkiä 12 tuntia rintatreenin jälkeen. Tuntuu jotenkin kireeltä ja jäykältä sekä aivan sellainen tunne että siellä olis joku revähtäny? Kättä kun vetää esim selän taakse niin että rintalihas venyy niin kipu tuntuu rintalihaksen ulko-osassa ja tuon kainaloon johtavan jänteen kohdalla. Kertokaa ihmeessä jos joku tietää mistä johtuu.

Ei oo mulle tänä päivänäkään selvinnyt. Ongelma tuli tossa pari viikkoa sitten taas, tosin ei niin pahana ettei pystyisi tekemään. Kummallista se että tuntui jo tyhjällä tangolla tehtäessä mutta ei pahentunut vaikka nous 190:kgseen.

Nyt tosin käsi paketissa pari viikkoa että taukoa taas tulee väkisin...

nikamat lukossa, ei se vaarallista ole, toki jatkuva naksuminen voi viitata virheasentoon. niskan ja selän vahvistaminen saattaisi korjata asian, kannattaa käydä fysioterapeutilla hakemassa vinkkejä ja tsekkaamassa paikat.

Latest posts

Back
Ylös Bottom