3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tein toissapäivänä jalkojen nostoja vinotasolla. Muuta syytä en keksi. Tiukkaa oli mutta koskaan ennen en ole vatsatreeneistä saanut näin kipeäksi. Lisäksi lähes kosketusarka ylävatsa ja kylkiluut. Istualtaan selälleen meneminen sattuu erityisesti. Ja tuntuu myös seistessä ja istumisessä yleensäkin.Joku lihasrentoutusnappi vois olla paikallaan? Kai tämä normaalia lihaskipua on. Onko muilla ollut vastaavaa kipua?
Vatsalihakset kipeytyy siinä missä muutkin lihakset ja liikaa kerralla etenkin kuormitus tauon jälkeen saa ne aivan hiton.

Moi arvon salihirmut!

Olipa tuossa sattuneesta syystä liki 2kk tauko saliharjoittelusta. Maanantaina taas kävin aloittelemassa ja ohjelmassa oli muun muassa hauislihaksen pumppausta. Kuorma oli varsin kohtuullinen. Sarjoja tein kaikkinensa kuusi, kussakin 12-15 toistoa. Tästä on seurannut melkoinen kipu käsivarren lihakseen siten että käden suoristaminen on kivuliasta. Missä tässä voi olla kyse? Jos en ihan väärin anatomiaa ja lihaskarttaa lue, niin kyseessä on flexor pollicis longus muscle.

Nimim. pitääkö olla huolissaan?

Lähtökohtaisesti ei tarvii olla huolissaan, todennäköisin syy juuri ne mikrovaurioit joita salilta lähditkin hakemaan. Seuraavalla kerralla tauon jälkeen rauhallisempi startti.

Hei, en ole pahemmin kyykkypaikkoja (tai salia ylipäätänsä) karanteenin aikana vilkaissut. Tänään pitkästä aikaa päätin lähteä testaamaan tehdä jalkoja noin 2,5kk tauon jälkeen. Ensimmäiset toistot tangolla tuntuivat hyviltä, mutta kun laitoin painoa 60kg, muutaman toiston jälkeen jalkani eivät enää toimineet. Kun päästin tangosta irti, kokonaisvaltainen lihaskipu valtasi etureidet. Ei tosin mitään kuolemankivuliasta, mutta vittumaista se oli. Kun pienen tauon jälkeen yritin kyykätä uudestaan, sama 60kg tuntui mahdottomalta, koska jalkani olivat kuin kovat möykyt. Normaalisti kyykkypainona ollut 90-110kg, joten voimaa lihaksissa kyllä on, lisäksi olen pyöräillyt 70km lenkkejä karanteenin aikana. Johtuuko siis krampit siitä, kun lihas ei ole saanut sen tyyppistä rasitusta tauon aikana, ja milloin ne tottuvat taas raskaisiin moninivelliikkeisiin: kyykkyyn, maveen ja prässiin? :sleep:

Tulipas tyhmäiltyä eilen pystypunnerruksessa käsipainoilla ja viimisessä toistossa lähes yläasennossa käsipaino lähti kallistumaan taaksepäin, jonka jälkeen olkapäässä rusahti. Tiputin välittömästä painon alas ja olkapäässä tuntui kipua muutaman minuutin. Lopetin treenin siihen ja parin tunnin päästä olkapäähän alkoi tulla ns paineen tunnetta.

Tänään olkapäässä on jatkuva pieni särky, mutta liikeradat ovat täysin normaalit ja ainoa asento mikä vähän enemmän sattuu on kun kädet ovat suoraan ylöspäin. Välillä liikuttaessa kyllä vihlaisee olkapäähän ja autolla rattia kääntäessä kipu voimistuu. Kipu tuntuu olevan enemmänkin ulkosyrjässä ja kosketusarkuutta ei ole.

Osaako joku sanoa näiden perusteella mitä on tapahtunut? Itselle tulisi ensimmäisenä mieleen kiertäjäkalvoisimessa revähdys.

Tuskin kukaan pystyy sanomaan, mutta jos ei isompaa kipua ole niin alat JUMPPAAMAAN pystypunnerrusta progressiivisesti ihan pienistä käsipainoista lähtien. Roikkuminen myös mukaan heti kun onnistuu, samoin kiertäjäkalvosinjumpat. Erittäin tuttu vaiva, ja tuosta pääsee kyllä eroon. Pari kolme viikkoa niin tilanne on jo paljon parempi..

Kohta 6kk kestänyt kiupuilu kyynärpään sisäpuolella, sen luunastan/nivelen seudulla. Menee araksi viiveellä rasituksen jälkeen.

Arkuus/kipuilu alkoi maalausurakan aikana, kyynärvarren flexor oli ihan tulessa urakan aikana. Ensimmäisten viikkojen aikana ei pystynyt maitopurkkiakaan kunnolla pitämään tietyissä kulmissa kädessä, aina kipuili flexorin alue. Nyt on jo siinämäärin "ok" että arkihommat voi tehdä, mutta jos roikut tangosta 30s (tämän aikana ei siis mitään oireita) tai joudut kantamaan raskaahkoja huonekaluja, joissa joutuu käyttämään flexoria/hauista -> seuraavana päivänä kyynärnivelen sisäosa on arka.

Hassua kyllä fyssarin ohjeiden mukaista "wrist rolleria" pystyy tekemään medium kuormilla ja se on luullakseni edistänytkin paranemista.

Mutta leuanveto -> flexoriin repii heti ja ei pysty tekemään liikettä.
Ylätalja vastaotteella -> max 40kg ennen kuin alkaa repimään flexoriin.
Ylätalja myötäotteella -> vähän isommalla kuormalla voi tehdä, mutta loppu supistus ottaa hauiksiin/flexoriin -> kipuilu.
Kevyt mave 80kg-100kg -> seuraavana päivänä kyynärnivel todella arka. Treenin aikana tuntuu hyvältä, vaikea ennakoida missä menee raja..

Hieroja arveli, että ulnaris -hermo saattaisi olla tuossa jumissa/hirttänyt kiinni tms.?

Ranteen koukistus/jännitys "myötäote" suuntaisesti ei satu.
Ranteen koukistus/jännitus sisäpronaatiossa sattuu/vihloo flexoriin.

Mikä ihme tuossa on.... Onkohan ketään asiantuntijaa Oulussa, joka erikoistunut tämmöisiin?

^ Kuulostaisi äkkiseltään golf kyynärpäältä eli sama vaiva kuin tenniskyynärpää mutta toisella puolella, jossa juurikin nuo flexorit menee jumiin ja tuo sisänasta kyynärpäässä ärtyy/tulehtuu. Ottaisin yhteyttä osaavaan hierojaan / osteopaattiin ketä murjoo kerralla flexorit auki niin pitäisi olla jo seuraavana päivänä parempi. Vahvistusta vastaavasti extensoripuolelle.

Alaselkäkivuista. Aikoinaan tein voimapyörällä vatsoja ja sitä myötä meni alaselkä jumiin. Pidin taukoa vuoden ja kivut katosi. Palasin myöhemmin takaisin voimapyörään pt:n neuvomana, mutta silti tuli kivut takaisin. Lopetin sen sitten kokonaan.

Fyssari sanoi, että lonkankoukistajani on oikealta puolelta ihan jumissa ja määräsi siihen sopivat venyttelyt(arveli kipujen johtuvan siitä). Olen tehnyt nyt niitä venytyksiä useamman kuukauden ja pari viikkoa sitten aloitin taas treenaamaan salilla.

Nyt teen lämmittelyä alaselälle ennen maastavetoa, jonka jälkeen teen 80kg painolla vedot ja silti kipu tulee esiin, eli ei mitään hyötyä venytyksistä. Pt katsoi aiemmin asentoni olevan oikeanlainen.

Tuntuu, että saisin reilusti paljon enemmänkin nostettua ylös, mutta en uskalla lähteä kokeilemaan, kun alaselkä kipuilee niin pirusti. Onko järkeä lähteä kokeilemaan enää edes maastavetoa vyönkään kanssa vai vaihdanko kokonaan lajia? Seuraavaksi varmaan pitää lähteä kuvauksiin jos jatkuu

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alaselkäkivuista. Aikoinaan tein voimapyörällä vatsoja ja sitä myötä meni alaselkä jumiin. Pidin taukoa vuoden ja kivut katosi. Palasin myöhemmin takaisin voimapyörään pt:n neuvomana, mutta silti tuli kivut takaisin. Lopetin sen sitten kokonaan.

Fyssari sanoi, että lonkankoukistajani on oikealta puolelta ihan jumissa ja määräsi siihen sopivat venyttelyt(arveli kipujen johtuvan siitä). Olen tehnyt nyt niitä venytyksiä useamman kuukauden ja pari viikkoa sitten aloitin taas treenaamaan salilla.

Nyt teen lämmittelyä alaselälle ennen maastavetoa, jonka jälkeen teen 80kg painolla vedot ja silti kipu tulee esiin, eli ei mitään hyötyä venytyksistä. Pt katsoi aiemmin asentoni olevan oikeanlainen.

Tuntuu, että saisin reilusti paljon enemmänkin nostettua ylös, mutta en uskalla lähteä kokeilemaan, kun alaselkä kipuilee niin pirusti. Onko järkeä lähteä kokeilemaan enää edes maastavetoa vyönkään kanssa vai vaihdanko kokonaan lajia? Seuraavaksi varmaan pitää lähteä kuvauksiin jos jatkuu
Treenaa myös vatsalihaksia ja pakaroita. Reverse hyper on ainoa alaselälle kohdistettu liike/asia joka minulla auttaa pitämään alaselän ehjänä, mutta ongelmat yleensä sikiää sen ympäriltä. Varmaan paras liike vatsoille on jalkojen(tai polvien) nosto roikkuen niin että lantiokin kääntyy eikä pelkästään jalat. Lantion seudun venytykset harvemmin taitaa auttaa yhtään mitään vaan tehokkaammin liikkuvuuskin paranee kun vahvistaa sitä lantiota(boksikyykyt, vyökyykky, sumo mave...). Varsinkin jos tilanne ei parane usean kuukauden venyttelyllä niin todennäköisesti vaan pahennat asiaa. Ja hyvä muistaa niinkin yksinkertainen asia kuin kaikki ihmiselle luontainen liike, kuten kävely. Kummasti alkaa mennä paikat jumiin ja paskaksi kun salin lisäksi on loput 22h vuorokaudesta passiivinen ja nukkuessakin asento usein päin helvettiä.

En ole fyssari tai lääkäri jne, tässä vaan minun kokemukset aiheesta.

Alaselkä ongelmat ovat varmasti hyvinkin yleisiä ja sellaista vaivaa on itsellänikin ollut jo pitkään. Viimeisen kymmenen vuoden aikana alaselkä on kipeytynyt aina sillointällöin erinäisissä tilanteissa. Joskus treenatessa, joskus ilman sen kummempaa syytä. Pari kuukautta sitten kävin fysiatrilla ja magneettikuvissa. Alaselästä löytyi pientä kulumaa kolmesta alimmasta nikamasta ja välilevyjen kasaan painautumista, ja myös jotain pieniä mikrorepeämiä. Pullistumia ei kuitenkaan ollut. Omt-fysioterapeutti kehotti "kissa- ja kamelivenytyksiin", eli kontallaan selkän notkistamista ja pyöristämistä, niin että liikettä koitettaisiin saada nimenomaan lantiota liikuttamalla alaselkään ja niihin jäykimpiin alimpiin nikamoihin. Tästä olikin hyötyöä ja pahimmat arkikivut lähtivät, mutta aina jalkoja treenatessa ne tulevat takaisin. Mulla on myös ilmeiseti lonkkien ja reisiluunpään rakenne sellainen kapeahko ja sellainen, että jalkaterät kääntyvät luonnostaan enemmän sisäänpäin, kuin ulospäin. Eli reiden sisärotaatio on suurempi kuin, ulkorotaatio. Fyssari kun testasi sitä, niin etenkin reiden ulkorotaatio aiheutti välintöntä kipua alaselkään. Ehkä joku kompensaatio mekanismi. Kyykyt ja mavet ja niiden variaatiot aiheuttavat aina laaja-alaista kipua alaselkään. Seisoessa ja kävellessä kipu on pahimmillaan, kun yrittää suoristaa selkää ja tuoda lantiota eteen. Eli vastakohtaisesti kipu myös helpottaa, kun selkää pyöristää/nojaa eteenpäin. Vatsalihaksissa ei pitäisi olla heikkoutta, syviä vatsoja olen treenaannut tämän saman ongelman takia jo pitkään. Myös ulommat vatsat ovat mielestäni aika vahvoja, mm dragonfly ja front level menevät puhtaasti. Viime aikoina olen tehnyt enimmäkseen vatsatreeniä roikkuen tangosta ja tehden erilaisia jalkojen nostoja, silleen että lantio on myös hommassa mukana.

Mutta miten voisin tehokkaasti treenata jalkoja, ilman että selkä kipeytyy? Kyykyt ja mavet pitää ilmeisesti jättää pois. Nykyisellä salilla ei ole hack eikä smith mahdollisuukkia, jalkaprässikin on jotenkin huonossa kulmassa mun välityksille. Nostotekniikat on kunnossa, viimeaikoina olen käyttänyt myös nostovyötä tukemaan selkää, mutta sekään ei tunnu auttavan. Tilanne harmittaa kovasti, koska treeni-intoa on kovasti. Tänäänkin salille mennessä selkä oli täysin kivuton ja lämmittelyjen jälkeen kyykkäsin yhden sarjan 50kg tangolla ja sarjan lopussa tuntui selässä epmukava tunne, joka seuraavan puolen tunnin aikana laajeni koko alaselkään. Treenistä ei tietenkään tullut mitään. Onko ainut mahdollisuus istua reiden ojentaja/koukistaja laitteeseen ja vatkata menemään? =D

Mutta miten voisin tehokkaasti treenata jalkoja, ilman että selkä kipeytyy? Kyykyt ja mavet pitää ilmeisesti jättää pois. Nykyisellä salilla ei ole hack eikä smith mahdollisuukkia, jalkaprässikin on jotenkin huonossa kulmassa mun välityksille. Nostotekniikat on kunnossa, viimeaikoina olen käyttänyt myös nostovyötä tukemaan selkää, mutta sekään ei tunnu auttavan. Tilanne harmittaa kovasti, koska treeni-intoa on kovasti. Tänäänkin salille mennessä selkä oli täysin kivuton ja lämmittelyjen jälkeen kyykkäsin yhden sarjan 50kg tangolla ja sarjan lopussa tuntui selässä epmukava tunne, joka seuraavan puolen tunnin aikana laajeni koko alaselkään. Treenistä ei tietenkään tullut mitään. Onko ainut mahdollisuus istua reiden ojentaja/koukistaja laitteeseen ja vatkata menemään? =D
Miten erilaiset askelkyykyt toimis?

Alaselkä ongelmat ovat varmasti hyvinkin yleisiä ja sellaista vaivaa on itsellänikin ollut jo pitkään. Viimeisen kymmenen vuoden aikana alaselkä on kipeytynyt aina sillointällöin erinäisissä tilanteissa. Joskus treenatessa, joskus ilman sen kummempaa syytä. Pari kuukautta sitten kävin fysiatrilla ja magneettikuvissa. Alaselästä löytyi pientä kulumaa kolmesta alimmasta nikamasta ja välilevyjen kasaan painautumista, ja myös jotain pieniä mikrorepeämiä. Pullistumia ei kuitenkaan ollut. Omt-fysioterapeutti kehotti "kissa- ja kamelivenytyksiin", eli kontallaan selkän notkistamista ja pyöristämistä, niin että liikettä koitettaisiin saada nimenomaan lantiota liikuttamalla alaselkään ja niihin jäykimpiin alimpiin nikamoihin. Tästä olikin hyötyöä ja pahimmat arkikivut lähtivät, mutta aina jalkoja treenatessa ne tulevat takaisin. Mulla on myös ilmeiseti lonkkien ja reisiluunpään rakenne sellainen kapeahko ja sellainen, että jalkaterät kääntyvät luonnostaan enemmän sisäänpäin, kuin ulospäin. Eli reiden sisärotaatio on suurempi kuin, ulkorotaatio. Fyssari kun testasi sitä, niin etenkin reiden ulkorotaatio aiheutti välintöntä kipua alaselkään. Ehkä joku kompensaatio mekanismi. Kyykyt ja mavet ja niiden variaatiot aiheuttavat aina laaja-alaista kipua alaselkään. Seisoessa ja kävellessä kipu on pahimmillaan, kun yrittää suoristaa selkää ja tuoda lantiota eteen. Eli vastakohtaisesti kipu myös helpottaa, kun selkää pyöristää/nojaa eteenpäin. Vatsalihaksissa ei pitäisi olla heikkoutta, syviä vatsoja olen treenaannut tämän saman ongelman takia jo pitkään. Myös ulommat vatsat ovat mielestäni aika vahvoja, mm dragonfly ja front level menevät puhtaasti. Viime aikoina olen tehnyt enimmäkseen vatsatreeniä roikkuen tangosta ja tehden erilaisia jalkojen nostoja, silleen että lantio on myös hommassa mukana.

Älä stressaa liikaa asialla. Mieti mielummin mitä voit tehdä kuin mitä et voi tehdä. Huomaat että mahdollisuuksia löytyy paljon. Yhdenjalan kyykky ? Ei tule kuormaa selälle juuri yhtään. Askelkyykky kässäreillä? Ei painoa selässä siinäkään. Hakkia ja smittiä ei löyde saliltasi. Se harmi. Prässi ehdottomasti. Älä laske liian syvälle niin ei ota selkään. 90 kulma riittää. Kokeile yhdellä jalalla. Polje kuntopyörällä intervalleja. Varmasti kasvattaa reisiä kun vastus on suuri. Kesällä mahdollisuuksia rajattomasti. Porras treenit, mäkijuoksu jne.. Harkitsisin jopa auton työntöä. Mahtava liike reisille ja helppo toteuttaa. Loikat ja hypyt. Kyllä sulla on mahdollisuuksia🙂 Minulla toimii vain yksi jalka sekä selässä pullistumia ja silti treenaan jalkoja 4 x viikossa. Aina on löytynyt keinot millä saa jalat treenattua. Kyykky ja mave on vain murto osa treeniä.

Älä stressaa liikaa asialla. Mieti mielummin mitä voit tehdä kuin mitä et voi tehdä. Huomaat että mahdollisuuksia löytyy paljon. Yhdenjalan kyykky ? Ei tule kuormaa selälle juuri yhtään. Askelkyykky kässäreillä? Ei painoa selässä siinäkään. Hakkia ja smittiä ei löyde saliltasi. Se harmi. Prässi ehdottomasti. Älä laske liian syvälle niin ei ota selkään. 90 kulma riittää. Kokeile yhdellä jalalla. Polje kuntopyörällä intervalleja. Varmasti kasvattaa reisiä kun vastus on suuri. Kesällä mahdollisuuksia rajattomasti. Porras treenit, mäkijuoksu jne.. Harkitsisin jopa auton työntöä. Mahtava liike reisille ja helppo toteuttaa. Loikat ja hypyt. Kyllä sulla on mahdollisuuksia🙂 Minulla toimii vain yksi jalka sekä selässä pullistumia ja silti treenaan jalkoja 4 x viikossa. Aina on löytynyt keinot millä saa jalat treenattua. Kyykky ja mave on vain murto osa treeniä.
Vyökyykky?

Tässähän tulikin jo aika älyttömän hyviä pointteja! Kiitoksia! Tulee varmasti kokeiltua näitä ja testailtua, että miten selkä reagoi 🙂

Otan riskin ja toivon kyssärin kuuluvan ketjuun etäisesti, ainakin lopun kohdilta.

Aloitin saliharjoittelun uudestaan n. 10 vuoden tauon jälkeen(59kg->86kg). Tulosta on tullut kiitettävästi, mutta forkuissa ei tapahdu mitään.

Lyhyesti: Forkut ei kasva. Trenaan forkkuja välipäivinä käsipuristimella 3x Max ja siihen päälle tankorullaus 5kg painolla 3xmax. Tätä nyt grindattu 5kk.
Luin, että kireät lihaskalvot voi olla syypää. Ostin lihashuoltovasaran, jolla olen treenin jälkeen antanut runtua forkuille kunnolla. Kuinka paljon runtua forkuille uskaltaa antaa lihashuoltovasaralla ettei tee tuhoja? Jos ei kpulja, niin antaa vaan mennä?

Lihasmassaltaan olen muuten tyytyväinen ja kehitystä tapahtu huomattavasti.
Kokeilen vielä hauiskääntöä tangolla myötäotteella, jollaan saan vähän käsivarren muita lihasryhmiä aktivoitua.

Olenko missannut jotain? Vinkit kelpaa!

Viimeksi muokattu:
2019 jäin kädestäni roikkumaan kaiteeseen. Kädessä ollut tämän jälkeen halvaus joka vaikuttu etusormen ja peukalon toimintaan. Nyt käsi oireet muuten korjaantuneet, mutta olkapäässä on satunnaisia/päivittäisiä kipuja. Mitenhän tätä lähtis kuntouttamaan?

En löytänyt minkäänlaista "kysy fyssarilta" -ketjua, joten kysynpä täältä.

Sain hoito-ohjeena neljä eri liikettä, joihin on merkitty sarja- ja toistomääriksi seuraavat:

Liike 1. Sarjat 2 x toistot 10

Liike 2. 2 x 6 + 6

Liike 3. 3 x 6-8 + 6-8

Liike 4. 3 x 4-6 + 4-6

..mitä tuo + merkki tässä tapauksessa meinaa? Miksi liikkeen 2 kohdalla on 2 x 6 + 6? Miksi ei vaan 4 x 6? Miksi liikkeen 3 kohdalla on 3 x 6-8 + 6-8? Miksi ei vaan 6 x 6-8? Ja sama nelosen kohdalla..

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Kirjoita vastaus...
Back
Ylös Bottom