Alaselkä ongelmat ovat varmasti hyvinkin yleisiä ja sellaista vaivaa on itsellänikin ollut jo pitkään. Viimeisen kymmenen vuoden aikana alaselkä on kipeytynyt aina sillointällöin erinäisissä tilanteissa. Joskus treenatessa, joskus ilman sen kummempaa syytä. Pari kuukautta sitten kävin fysiatrilla ja magneettikuvissa. Alaselästä löytyi pientä kulumaa kolmesta alimmasta nikamasta ja välilevyjen kasaan painautumista, ja myös jotain pieniä mikrorepeämiä. Pullistumia ei kuitenkaan ollut. Omt-fysioterapeutti kehotti "kissa- ja kamelivenytyksiin", eli kontallaan selkän notkistamista ja pyöristämistä, niin että liikettä koitettaisiin saada nimenomaan lantiota liikuttamalla alaselkään ja niihin jäykimpiin alimpiin nikamoihin. Tästä olikin hyötyöä ja pahimmat arkikivut lähtivät, mutta aina jalkoja treenatessa ne tulevat takaisin. Mulla on myös ilmeiseti lonkkien ja reisiluunpään rakenne sellainen kapeahko ja sellainen, että jalkaterät kääntyvät luonnostaan enemmän sisäänpäin, kuin ulospäin. Eli reiden sisärotaatio on suurempi kuin, ulkorotaatio. Fyssari kun testasi sitä, niin etenkin reiden ulkorotaatio aiheutti välintöntä kipua alaselkään. Ehkä joku kompensaatio mekanismi. Kyykyt ja mavet ja niiden variaatiot aiheuttavat aina laaja-alaista kipua alaselkään. Seisoessa ja kävellessä kipu on pahimmillaan, kun yrittää suoristaa selkää ja tuoda lantiota eteen. Eli vastakohtaisesti kipu myös helpottaa, kun selkää pyöristää/nojaa eteenpäin. Vatsalihaksissa ei pitäisi olla heikkoutta, syviä vatsoja olen treenaannut tämän saman ongelman takia jo pitkään. Myös ulommat vatsat ovat mielestäni aika vahvoja, mm dragonfly ja front level menevät puhtaasti. Viime aikoina olen tehnyt enimmäkseen vatsatreeniä roikkuen tangosta ja tehden erilaisia jalkojen nostoja, silleen että lantio on myös hommassa mukana.
Mutta miten voisin tehokkaasti treenata jalkoja, ilman että selkä kipeytyy? Kyykyt ja mavet pitää ilmeisesti jättää pois. Nykyisellä salilla ei ole hack eikä smith mahdollisuukkia, jalkaprässikin on jotenkin huonossa kulmassa mun välityksille. Nostotekniikat on kunnossa, viimeaikoina olen käyttänyt myös nostovyötä tukemaan selkää, mutta sekään ei tunnu auttavan. Tilanne harmittaa kovasti, koska treeni-intoa on kovasti. Tänäänkin salille mennessä selkä oli täysin kivuton ja lämmittelyjen jälkeen kyykkäsin yhden sarjan 50kg tangolla ja sarjan lopussa tuntui selässä epmukava tunne, joka seuraavan puolen tunnin aikana laajeni koko alaselkään. Treenistä ei tietenkään tullut mitään. Onko ainut mahdollisuus istua reiden ojentaja/koukistaja laitteeseen ja vatkata menemään? =D