Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyykätessä tuntui kipu "sykähdyksiä" alaselässä, molemmin puolin. Ei mikään mahdoton kipu, mutta kuitenkin. Rauta telineisiin ja tunnustelu kertoi että jotain siinä nyt kävi. Kyykkäämisen jätin ja samoin kaiken suoran selän rasittamisen. Muutoin vedin kevyen treenin.
Kotiin päästyä vein muksua tunnin kävelylle. Olo suht ok, selkää taivutellessa tunsin, että jotain alaselässä oli, mutta ei juurikaan kipua.
noh, kotona päivän mittaan kävely kävi vaikeammaksi. Kokeilin nostaa muksun olkapäälle ja sitten iski noidannuoli tyyppinen kipu alaselkään. Lattialle kyljelle makaamaan hetkeksi. Ylös pääsin vain sängyn reunaa dippi-nostona käyttämällä. Nyt erityisesti painon varaaminen oikealle jalalle, ja muutenkin kävely, tuo kipua alaselkään. Illalla alkoi hieman säteillä kipu oikeaan pohkeeseen.
Mulla on tällainen keissi ollut pari kolme kertaa viimeisen viiden vuoden aikana. Aina kyykätessä, kun nousee ylös. Onkohan kyseessä välilevyn pullistuma? Kuitenkin yleensä kipuilu mennyt ohi päivässä parissa. Mulla on aina ollut melko jäykkä lantio ja kyykätä ei voi alle "reidet lattian tasolla". Muuten alaselkä pyöristyy.
Heips! Kävin jokunen aika sitten bodypumpissa. Loppuvenytysten aikana hapen saanti vaikeutui pahasti, enkä saanut hetkeen hengitettyä. Lähdin tällöin äkisti pukkariin, jossa hetken kuluttua hengitys normaalisoitui, mutta pallean kohdalla oli raskas tunne. Treeni motivaatiota ei tämän jälkeen ole ollut.. Mistähän mahtaisi olla kyse?
Voipi olla hyppääjän polvi, eli patellajänteen alaosan ylirasitustila. Googlesta löytyy vaikka mitä aiheeseen liittyen. Itsellä muinoin koin kyykätessä saman kohtalon, mutta mavea pystyin runnomaan huoletta samaan aikaan. Hyppääjän polveen olen itse saanut nopeasti apua tekemällä reiden loppuojennuksia pitäen hetken jalkaa suorana ja jarruttaen hitaasti alas. Joillain saleilla on kahvallisia reidenojennuslaitteita, joilla on tehokkaampaa avustaa kädellä jalka suoraksi ja tehden reiden voimin sen negatiivisen osuuden. Ideana siis on vahvistaa patellajännettä ja negatiiviset toistot on tosi tehokkaita siihen hommaan. Mavessa kannattaa katsoa, ettei veto ala syväkyykystä, vaan suoraan siitä asennosta mistä rauta jo irtoaa maasta. Ts. polvet ei mene yli 90 asteen ja sama pätee kyykkyyn. Syväkyykkyjen ala-asennossa paino lepää suurelta osin nivelsiteiden ja jänteiden varassa vaikka sen pitäisi olla täysin lihasten kannateltavissa.Osaako joku kertoa, mistä voisi johtua pistävä tunne polvilumpion alapuolella raskaiden mavesarjojen jälkeen? Sama tunne on tullut nyt 2vk peräkkäin, kun on ollut sellainen 1,5xOP sarjapainoina. Kipu ei ole ollut mun vammapolvessa (ortopedin diagnoosi rustopinnat ohentuneet) vaan tuossa terveemmässä. Jälkeenpäin ei ole ollut varsinaista kipua, mutta polvea ei saa ojennettua lukkosuoraksi, vaan tuolla samaisella kohdalla joku ikäänkuin pistää vastaan. Kyykätessä ei tänään tuntunut mitään erityisempää.
Voipi olla hyppääjän polvi, eli patellajänteen alaosan ylirasitustila. Googlesta löytyy vaikka mitä aiheeseen liittyen. Itsellä muinoin koin kyykätessä saman kohtalon, mutta mavea pystyin runnomaan huoletta samaan aikaan. Hyppääjän polveen olen itse saanut nopeasti apua tekemällä reiden loppuojennuksia pitäen hetken jalkaa suorana ja jarruttaen hitaasti alas. Joillain saleilla on kahvallisia reidenojennuslaitteita, joilla on tehokkaampaa avustaa kädellä jalka suoraksi ja tehden reiden voimin sen negatiivisen osuuden. Ideana siis on vahvistaa patellajännettä ja negatiiviset toistot on tosi tehokkaita siihen hommaan. Mavessa kannattaa katsoa, ettei veto ala syväkyykystä, vaan suoraan siitä asennosta mistä rauta jo irtoaa maasta. Ts. polvet ei mene yli 90 asteen ja sama pätee kyykkyyn. Syväkyykkyjen ala-asennossa paino lepää suurelta osin nivelsiteiden ja jänteiden varassa vaikka sen pitäisi olla täysin lihasten kannateltavissa.
Mitenköhän vakavia tällaiset kivut ovat, kun tuo etuolkapää tuntuu erityisesti rintatreeneissä, toki myös olkapääliikkeissäkin, ainakin ylöspäin suuntautuvissa liikkeissä. Tätä on jatkunut jo useita kuukausia, mutta kun kipu ei tunnu juurikaan muulloin, olen antanut sen olla. Välillä kyllä kotonakin, kun nostaa jotain vähän raskaampaa varomattomasti, saattaa tuntua vihlaiseva kipu.
Mistä mahtaa olla kyse ja mikä hoidoksi?
jos kipu on sellaista pikaista ja vihlovaa vain tietyssä liikeradassa, voisi kyse olla ahtaumasta tai saman tyyppisestä virheellisestä asennosta/liikeradasta johtuvasta ongelmasta. Miltä tuntuu esim vipunosto?
tsekkaa nämä:
https://pakkotoisto.com/posts/5014823/
https://pakkotoisto.com/posts/4963262/
Morjes. Nyt ois jo kuukaudenpäivät vaivannut sellainen ongelma, että vasemman latsin kohdalla on jokin jumi. Hierojalla on käyty, ei auennut.. Arjessa tuota jumia ei periaatteessa edes huomaa, koska kipua ei juurikaan ole. Treenit taas kärsii valtavasti kun vasemman puolen liikeradat ovat kärsineet, joten voimatasotkin ovat naurettavalla tasolla vasemalla puolella yläkroppaa.. Eli vasen latsi ei pysy/mene oikeaan asentoon esim punnerrettaessa.. Myös esim. vipareissa huomaa, että vasen latsi ei tue yhtään käden nostoa.. tuntuu, että koko työ tulee tehtyä pelkällä kädellä, eikä mitään tukea latsilta saa..