Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
DIsclaimerina se että en tiedä mistään mitään. Mutta itsellä monet pienet olkapääkipuilut on hoituneet olkapään lihaksia omalla (toisella) kädellä hieromalla. Siis siihen tyyliin että kipu on alunperin tuntunut olevan jossakin syvemmällä, mutta sitten onkin esim. sivuolkapäästä löytynyt kipupiste jota hieromalla ongelma on poistunut.Jos toisessa olkapäässä tuntuu "kiristystä" roikkuessa tai venyttäessä käsivartta suorana pään taakse, niin mistäköhän lihaksesta on kyse, ja minkälaisissa venyttelyohjeita lihakselle olisi?
Kiristys ei varsinaisesti satu, mutta ei tunnu ihan normaalilta lihaksen venytykseltäkään, vaan hieman ikävältä. Tuntuu olevan aika keskellä olkapäätä, sivuolkapäiden alla. Kiertäjät?
Jos toisessa olkapäässä tuntuu "kiristystä" roikkuessa tai venyttäessä käsivartta suorana pään taakse, niin mistäköhän lihaksesta on kyse, ja minkälaisissa venyttelyohjeita lihakselle olisi?
Kiristys ei varsinaisesti satu, mutta ei tunnu ihan normaalilta lihaksen venytykseltäkään, vaan hieman ikävältä. Tuntuu olevan aika keskellä olkapäätä, sivuolkapäiden alla. Kiertäjät?
Siis saattaa alkaa särky illalla sohvalla mutta yleensä sängyssä kun pistää makuulle. Työ on monipuolista eikä saman toistoo juurikaan tule. jos täytyis kuvailla niin säteilee mustasta rastista koko punaiselle alueelle.On, mutta vähän tarkempaa tietoa pitäisi olla jotta osaa yhtään arvailla, mistä voisi olla kyse. Missä kohtaa, alkaako jossain tietyssä asennossa (istuminen, seisominen?)
Ihan äkkisiltään voisi heittää, että mikäli olet pitkään staattisissa asennoissa esim töissä niin yläselkä vetää siitä jumiin.
Yleensä makuu eli lepoasento pitäisi olla se, missä kivut hellittää kun niska ja hartiaseudun lihakset pääsee lepäämään. Jos kipu korostuu silloin, saattaa olla että sänkysi tai tyynysi on huono. Tyyppilinen ongelma on liian pehmeä sänky tai tyyny, joka ei tue niskaa. Tämä ei varmaan ole se ongelmien varsinainen ydin, mutta jos nukkuma-asennossa on vikaa niin sitä lepoa ei samalla tavalla tule.
Kokeile tuleeko kipuja, jos menet kovalle alustalle, esimerkiksi jumppamatolle makamaan selälleen? Koita olla siinä hetki, kädet sivuilla, niska mahdollisimman "pitkänä" eli leuka lievästi rintaa vasten muttei kiinni. Pään alle voi laittaa toisen käden tai jotain matalaa kuten kirjan.
Mitä tulee itse ongelman aiheuttajaan, niin kyse voi olla vaikka yläselän ryhdistä, lihasepätasapainosta (selkä vs rinta), lihasjäykkyydestä, tai lavan seudun heikkoudesta. Siellä on monta pientä lihasta kun kiinnittyy lapaluuhun ja jos näissä on heikkoutta, virheasentoa tai jumitusta, se voi oireilla noin.
kannattaa vilkaista esimerkiksi tämä keskustelu: https://pakkotoisto.com/threads/yläselän-oikealla-puolella-ongelmaa.127950/#post-4934473
Fysioterapeutti osannee arvioida, mistä tuo ongelma tarkalleen ottaen johtuu ja mitä sille voi tehdä.
Tuo ongelma voi aiheutua eri asioista tai niiden yhdistelmästä, joten korjaaminen riippuu myös hieman siitä. Syitä voi olla esimerkiksi lihasepätasapaino jossa rintapuoli on kehittyneempi kuin selkä (tai se voi myös olla jäykkä ja siksi vetää olkapäitä eteenpäin), selän ja lapaluiden tukilihasten heikkous, "luonnostaan" huono ryhti, muut virheasennot (esim lantion kippaus -> koko selkäranka kierolla), asennosta (esim jatkuva istuminen) aiheutuvat ryhtiongelmat jne. Sitä syytä kannatta pohtia ja pyrkiä ehkäisemään sen lisäksi, että korjaa itse ongelmaa. Omalla kohdalla tätä aiheutti merkittävästi lantion virheasento, jolloin alaselkä oli ihan mutkalla ja samalla kääntyi hartiaseutu eteenpäin.
Yleisesti ottaen olisi syytä venyttää ja saada liikkuvuutta rintapuolelle (rintalihakset, etuolkapäät) ja selän puolella taas saada pakettia hieman piukemmaksi, niin isommat kuin pienemmät selän tukilihakset. Venyttelyssä on tärkeää oikeasti venyttää, eli pitkiä vähintään minuutin pitoja.
Tässä tulee nyt vähän tajunnanvirtana erinäisiä ohjeita ja linkkejä, näitä on kaikkia tullut tehtyä itse säännöllisesti ja ryhti on parantunut merkittävästi.
Venytyksiä:
Kepin pyörittelyä - mobilisoi koko hartia seutua, venyttää rintalihaksia ja olkapäitä. Vastaavia liikkeitä kuminauhalla.
Rintalihasten venytys - tästä löytyy monta variaatiota, omasta mielestä paras etenkin tähän ongelmaan on renkailla tehty venytys. tässä saa kulmaa vaihtelemalla todella hyvän venytyksen, myös olkapäihin. tämän voi tehdä myös oviaukossa, ja ihan hyvä variaatio on myös pitää yhdellä kädellä korkealta puolapuista ja venyttää yksi puoli kerrallaan, vähän kuin näin mutta nauha ei ole välttämätön. lisäksi suosin ihan perinteistä oven karmi venytystä ja näissä tosiaan niitiä piiiitkiä venytyksiä.
Rullalla rintalihakset auki
Rangan mobilisointi rullalla - tämän linkitän melkein aina kun puhutaan selkäongelmista. Rullailemalla saa nikamat auki ja mobilisoitua rintarankaa, sekä myös venytettyä sitä oikeaan asentoon (ks kohta 2:35, tätä kannattaa tehdä)
Selkäpuolen liikkeet:
Facepull - yksi parhaita selkäpuolen liikkeitä, joka vahvistaa taka olkapäitä ja samalla myös trapeziusta ja lapaluiden pienempiä tukilihaksia.
Inverted rows - toinen todella hyvä liike, tämä vetää hyvin lapaluut yhteen. tässä pitäisi saada rinta kiinni tankoon, jos tuottaa vaikeuksia niin se johtuu heikosta liikkuvuudesta
Käsien ylösvienti lattialla tai seinää vasten - itse teen tämän tasaista seinää vasten, mutta löysin videoin vain lattiaversiosta. tämä kehittää lapaluiden ja olkapäiden oikeaa liikerataa.
prone cobra - stabilisoi lapaluita ja vahvistaa niitä tukevia lihaksia, parantaa ryhtiä
Onko ideoita?
Tiedän ettei tää palsta ole mikään lääkäri, mutta oon googlaillut paljon rannekipuun liittyvää ja huomasin että monella punttaajalla on ollut samaa ongelmaa. Siksipä ajattelin kysästä täältä jospa jollain olisi ollut samankaltaisia oireita/jotain ideaa mikä tää olis ja miten tän sais rauhottumaan. Alkaa käydä sen verran sietämättömäksi ja turhauttaa kun mitään ei löydy ja tilanne vaan pahenee.
Mennäänpä sitten asiaan. Rannekipua ollut ainakin seitsemän ellei kahdeksan vuotta. Aina käsi on rauhoittunut mutta tullut myöhemmin taas takaisin. Aluksi se oli vain oikea ranne ja kipu oli lähinä sellaista, että käden taittaminen kumpaan tahansa suuntaan sai ranteen (sen taitoskohdan) ulkosyrjän vihlasemaan äkisti ja voimakkaasti. Nykyään kipua on molemmissa käsissä ja rannetta(käsivartta) saattaa särkeä vaimeasti mutta inhottavasti lepotilassa. Lisäksi oikean käden kyynerpän hermoa särkee (ootte varmaan joskus kolauttaneet kyynerpään hermoon, sellainen tuntemus) ja tästä syystä rannetta ja kyynärpäätä kihelmöi. Ranteet ovat aina myös menneet salitreenin aikana hillittömään pumppiin todella helposti, niin että tuttuu että iho melkein repeää.
Olen käynyt salilla ehkä noin 3 vuotta joten siitä ei ole kipu saanut alkuaan. Olen ostanut rannesuojat, käytän vaan apinaotetta ja olen luopunut liikkeistä jotka saavat ranteen kipeäksi.
Kyselenpä vielä täällä ennen kuin suuntaan uudelleen lääkäriin.
Eli ongelma on kipu ristiselässä. Loukkasin selän vähän reilu kuukausi sitten alataljassa. Liikkeen aikana alkoi tuntua vihlontaa alaselässä ja reeni jäi siihen. En pystynyt pariin päivään kumartamaan yhtään eteenpäin ja ja sukkien laittaminen jalkaan oli mahdotonta. Meni viikko ja kivut alkoivat hellittää, kunnes istuessani autoon vähän huonosti selkä meni uusiksi. Alkoi jälleen viikon parantelu ja sitten kun alkoi tuntua jo hyvältä, niin kengännauhoja sitoessani kipu uusiutui jälleen. Olin jo ennen tätä kipujaksoa alkanut panostamaan venyttelyyn ja keskivartalon lihasten vahvistamiseen.
Näitä kipujaksoja on tullut nyt tähän mennessä 6kpl ja alkaa olemaan hermot koetuksella, etenkin kun koulun takia pitäisi selkä olla kunnossa.
Kipu tuntuu siis ristiselässä, ehkä hieman enemmän vasemmalla puolella. Kipu on tietyissä asennoissa vihlovaa ja säteilee hieman vasemman pakaran yläosaan. Pystyn kuitenkin istumaan ja kävelemään kivuttomasti, mutta aina kipujakson alussa tuntuu jomotusta alaselässä. Etenkin aamuisin selkä on todella kipeä ja vihloo ja sukkien laittaminen jalkaan on työlästä. Burana auttaa suht hyvin ja olen pystynyt lenkkeilemään ja varovaista treeniäkin tekemään. Lääkärissä kävin joulukuun lopulla, niin epäili lievää välilevyn pullistumaa tai yliliikkuvia niveliä. Kuvattu ei vielä ole.
Liittyvätkö nämä oireet välilevyn pullistumaan vai voiko se olla vain lihasperäistä? Kivut alaselän alueella ovat kovat aina kipujakson alussa, mutta alkaa hellittää viikossa. Mitä nyt noita kauhutarinoita välilevyjen pullistumasta olen lukenut, niin aika vähällä olen selvinnyt kipujen suhteen. Säteilykipuja (ainakaan mitään erityisen kovia) ei ole ollut yläpakaraa lukuunottamatta.
Onko ideoita?
Lievä välilevynpullistumahan tuo voisi olla. Sanoit, että kipu on tietyissä asennoissa vihlovaa – millaisia ne asennot ovat? Entä osaatko kuvailla tota vihlomista tarkemmin? Mitä toi sun venyttely tarkottaa? Mitä oot venytellyt? Onko siitä ollut apua lihaskireyksiin, liikelaajuuksiin tai kipuun?
Tuon perusteella nuo kivut näyttäisi alkavan aina selän pyöristymisestä (fleksioon, kyfoosin suuntaan), joten voimakasta selän pyöristämistä kannattaa vältellä. Erityisesti nostaessa ja muuten kumartuessa kannattaa kiinnittää huomiota selän suoruuteen. Noin muuten kevyt rankaa liikutteleva liikkuminen lienee hyväksi. Ei liian suurella liikeradalla kuitenkaan. Jos käyt salilla ja sieltä löytyy reverse hyper (tai jumppapallo, jonka päällä vastaavaa liikettä voi tehdä), vois se olla ihan hyvä laite kevyesti – oikeastaan jopa ilman painoja – tehtynä. Myös esimerkiksi soutulaite kevyellä vastuksella voi saada selkään sopivaa pientä liikettä.
Eniveis, ammattilaisen luo kannattaa mennä. Tuollainen kipeytyminen ei ole normaalia ja sille pitää saada oikea diagnoosi, jotta sitä voidaan hoitaa oikein.
Kuulostaaa tutulta mulla ollu pullistumia alaselässä ja alkoi juurikin tollasella vihlovalla kivulla joka pikkuhiljaa muuttu kovemmaksi ja rupes säteilee jalkoihin. Välillä tunne oli todella polttavakin ja selän pyöristys ja esim. Kumartaminen teki tosi kipeetä. Mä kävisin lekurilla selvitteleee asiaa, ei tuollasen vaivan kanssa oo kiva elää
Olen huomannut, että kaikki liike tekee hyvää. Jo keskiviikkona esim. pystyin jumppaamaan lihaksia: lankutuksia ja liikkeitä selän pikkulihaksille ja selän ojennusta maaten. Alaselän vasemmalle puolelle kun laittaa triggerpallon ja varovasti hieroo, niin tuntuu todella hyvältä, sillä vaikka oliskin välilevyongelmia, niin joku lihas siellä syvällä alaselässä menee jumiin ja toi hierominen tekee gutaa. Venyttelen päivittäin takareidet, pakarat, lonkankoukistajat ja etureidet.
Heti jumpan jälkeen selkä tuntuu paremmalta kun veri kiertää alaselässä.
Mutta sillon kun se vihlasee, niin kipu on ihan alhaalla ristiselässä keskellä rankaa. Mulla on jonkun verran notkoselkää, niin tuntuu että jos se notko pääsee yhtään pyöristymään niin sattuu.
Täytyy varmaan lääkärillä käydä uusiksi, mutta näin "lievillä" kivuilla sille ei kuitenkaan varmaan mitään tehtäis.
Kokeile videolla näkyviä liikkeitä. Saattavat olla avuksi.Tiedän ettei tää palsta ole mikään lääkäri, mutta oon googlaillut paljon rannekipuun liittyvää ja huomasin että monella punttaajalla on ollut samaa ongelmaa. Siksipä ajattelin kysästä täältä jospa jollain olisi ollut samankaltaisia oireita/jotain ideaa mikä tää olis ja miten tän sais rauhottumaan. Alkaa käydä sen verran sietämättömäksi ja turhauttaa kun mitään ei löydy ja tilanne vaan pahenee.
Mennäänpä sitten asiaan. Rannekipua ollut ainakin seitsemän ellei kahdeksan vuotta. Aina käsi on rauhoittunut mutta tullut myöhemmin taas takaisin. Aluksi se oli vain oikea ranne ja kipu oli lähinä sellaista, että käden taittaminen kumpaan tahansa suuntaan sai ranteen (sen taitoskohdan) ulkosyrjän vihlasemaan äkisti ja voimakkaasti. Nykyään kipua on molemmissa käsissä ja rannetta(käsivartta) saattaa särkeä vaimeasti mutta inhottavasti lepotilassa. Lisäksi oikean käden kyynerpän hermoa särkee (ootte varmaan joskus kolauttaneet kyynerpään hermoon, sellainen tuntemus) ja tästä syystä rannetta ja kyynärpäätä kihelmöi. Ranteet ovat aina myös menneet salitreenin aikana hillittömään pumppiin todella helposti, niin että tuttuu että iho melkein repeää.
Olen käynyt salilla ehkä noin 3 vuotta joten siitä ei ole kipu saanut alkuaan. Olen ostanut rannesuojat, käytän vaan apinaotetta ja olen luopunut liikkeistä jotka saavat ranteen kipeäksi.